בנסיבות הכוללת מחליטה אפוא הועדה לדחות את הבקשה, וממליצה על הכנת תכנית חלוקה המאפשרת גישה למגרש 28/5 מהדרך הראשית הקיימת".
דהיינו – גם כאן רואות המשיבות את הכביש כמבוטל.
53.העותרים אף הוסיפו וטענו כי הובטח להם במפורש על ידי ראש המועצה כי המועצה לא תחל בסלילת הכביש עד שיבחנו טענותיהם ובהמשך מסר להם, בשנת 2012 כי הוחלט על סלילה לפי התוואי שבתכנית, כאשר המועצה המוכנה לעשות שינוי קל בתוואי.
54.למותר לציין כי גם הפעם לא שלחה המועצה לעותרים כל הודעה על כוונתה לסלול את הכביש, אלא שלחה הודעה רק לשותפיהם לחלקה של העותרים וגם עובדה זו מעוררת תמיהות שהרי, כאמור, העותרים מתגוררים על החלקה וראש המועצה ידע על התנגדותם לסלילת הכביש למצער בשנת 2009 וכן ידע על זהותם (שהרי המנוח נפטר בשנת 1989 והמגעים בשנת 2009 נערכו עם העותרים עצמם ובא כוחם).
55.ואם לא די בכל אלה, הרי שבחודש פברואר 2013 הגישו העותרים עתירה מינהלית שתמנע את סלילת הכביש, לאחר שבאקראי נודע להם כי המועצה עומדת לבצע את הסלילה, והעתירה נמחקה בהסכמת הצדדים , לאחר שהוסכם כי העותרים יוכלו להציג בפני המועצה תכנית חילופית. העותרים אכן הציגו תכנית זו אך תכניתם נדחתה על ידי המועצה, מבלי שזומנו לפגישה וכאשר ביקשו לברר מדוע נדחתה הצעתם התברר להם כי ביום 12.4.13 כבר הונפק היתר לסלילת הכביש.
56.בנסיבות המתוארות, אני סבורה כי ההיתר ניתן על סמך תוואי כביש שבוטל עוד בשנת 1982, ובניגוד להבטחה שלטונית מפורשת שניתנה לעותרים על ידי המועצה – ולפיכך דינו להתבטל.
57.על האמור יש להוסיף כי בחוות דעתו של מר קרני, המומחה שמונה על ידי 17.9.13 לשם בחינת תוואי הכביש והחלופות המוצעות יש חיזוק לטענות העותרים כאשר הוא קבע כי קיימים הפרשי גובה גדולים בין הכביש והמגרשים, הכניסה לבתים תהיה קשה, לא יהיה פתרון לחניה במקום והחניה על הכביש עצמו תחסום את התנועה. המומחה גם ציין כי סלילת הכביש עלולה לגרום נזקים לבתים עצמם (שיגררו גם תביעות נזיקין מצד בעלי הבתים).
מר קרני גם המליץ, כאמור לעיל, "לבצע בחינה תנועתית מקיפה לגבי תרומת הכביש ו/או החלופות לביצוע הכביש" – כפי שקבעה ועדת ההתנגדויות עוד בשנת 1982. אמנם בפרק הסיכום, לאחר שנאמר כי ראוי שהמועצה תשקול את הערך המוסף של הכביש, נאמר כי "מבחינה הנדסית במגבלות המפורטות כאן, ניתן לבצע את הכביש כמתוכנן" אך בשים לב למגבלות שנמנו אני סבורה כי ההחלטה משנת 1982 בדבר ביטול תוואי הכביש עומדת בעינה.
58.תימוכין לעמדת העותרים יש גם בדברי המשיב מס' 9 , עבד אלגני, הבעלים של חלק מהחלקים הנוספים של החלקה, לפיהם כאשר הגיש בקשה להיתר בניה להקמת בית על החלקה נדרש לחתום על מסמך בנוגע לכביש, אך נאמר לו כי הכביש אינו רלבנטי, הן מאחר ואין תקציב לסלילתו והן מאחר והוא לא ניתן לביצוע מבחינה טופוגרפית. גם מר עבד אלגני אמר כי ככל שהכביש יסלל בתוואי המופיע בתכנית- יגרם נזק לבית שלו, בצמוד לכביש ולא תהיה גישה לבית, בגלל הפרשי גובה.
59.בכל מקרה – גם אם אקבל את עמדת המשיבות כי תוואי הכביש עומד בעינו נוכח התוכנית החדשה וההפקעה שבוצעה – אני קובעת בשים לב לכל האמור לעיל כי יש לבטל את ההפקעה ואת היתר הבניה . על המשיבות לפעול על פי החלטות ועדת המשנה להתנגדויות משנת 1982 ולהציע תוואי חדש לכביש. בהתאם, על המשיבות להגיש תכנית חדשה, בין מפורטת ובין נקודתית, ולהודיע על הפקדתה לעותרים, על מנת שיוכלו לשקול עמדתם בענין הדרך החדשה שתוצע.
60.לאור מסקנתי דלעיל – אבחן האם יש מקום לטענות הנוספות שהעלו הצדדים (אשר פורטו לעיל ואחזור עליהן בקצרה לשם הבנת הקשר הדברים).
61.שתי המשיבות טענו כי העתירה הוגשה בשיהוי מהותי. לטענתן, תכנית ג/999 אושרה בשנת 1984 ולאחר כעשור אושרה תכנית נוספת אשר אישררה את קיום הדרך. ההפקעה פורסמה ברשומות בשנת 2004, ובשנת 2012 פורסמה ואף פורסם ברבים מכרז לשם קבלת הצעות לביצועה בפועל.
62.המשיבות גם טענו כי העותרים (ולפחות העותרת מס' 6) ידעה על ההפקעה ועל התכנית החדשה כאשר הגישה בקשה להיתר בניה ובמסגרת הבקשה חתמה על הצהרה לפיה היא מכירה בקיומה של הדרך ומתחייבת לוותר על חלק ממגרשה לשם התוויית הדרך.
63.המועצה טענה גם כי הכביש מהוה צורך חיוני למאות מתושבי כפר נחף וכי הגשת העתירה במועד בו הוגשה גורמת לעיכוב.
64.העותרים טענו כי השיהוי נגרם דווקא מצד המשיבות, אשר השתהו ולא ביצעו את שהוטל עליהן על ידי ועדת המשנה להתנגדויות וכי המשיבות נהגו כלפיהם בחוסר תום לב ותוך שיקולים זרים.
65.העותרים טענו כי השיהוי מצד המשיבות גרם להם נזקים כבדים מאחר ומאז הוגשה והתקבלה התנגדותם נבנו על החלקות הסמוכות המסגד ומספר מוסדות ציבוריים , כאשר כיום טוענות המשיבות לנחיצות של הכביש בשל קיומם של מבנים אלה ולצורך הגישה אליהם וכאשר בנייתם חסמה מספר דרכים חילופיות שהיו אפשריות אלמלא נבנו לאחר שהתנגדותם לתוואי הכביש התקבלה.
66.העותרים טענו גם כי במסמכים עליהם חתמה העותרת מס' 6 לא צויין מספר הכביש ולא פורט התוואי שלו וכי גובלים בחלקה מספר כבישים כך שהאמור בהצהרה אין בו כדי ללמד על הסכמה.
67.סוגיית השיהוי כעילת סף במשפט המינהלי בכלל ובתחום דיני התכנון בפרט, נסקרה בהרחבה בפסק דינו של כבוד השופט א. שוהם בעע"מ 2339/12 יונתן שוחט ואח' נ' הועדה המקומית לתכנון ולבניה כפר סבא (19.8.13) ואביא להלן את תמצית דבריו בענין זה:
"נתחיל את הילוכנו במושכלות ראשונים. השיהוי, כעילת סף במשפט המנהלי, מצריך בחינה של שלושה אינטרסים: האינטרס של העותר, הוא הנפגע, בבירור הסכסוך; האינטרס של הרשות המנהלית וצדדים שלישיים; והאינטרס הציבורי של טובת הכלל בשמירה על שלטון החוק (אליעד שרגא ורועי שחר המשפט המינהלי: עילות הסף 194 (2008) (להלן: שרגא ושחר)).
בבוחננו את האינטרס של העותר, יש להתמקד ביסוד השיהוי הסובייקטיבי, ולפיו יש לשאול, האם התנהגותו של העותר מצביעה על ויתור משתמע מצידו על זכותו לפנות לערכאות. לצורך בחינת האינטרס של הרשות המנהלית ונזקים שנגרמו או עלולים להיגרם לצדדים שלישיים, אנו נדרשים ליסוד השיהוי האובייקטיבי, שעניינו, מידת השינוי שחל במצב בשטח והיקף הפגיעה באינטרסים של הצדדים הנוגעים בדבר, נוכח האיחור בהגשת העתירה. רכיבים מצטברים אלה – הרכיב הסובייקטיבי והרכיב האובייקטיבי – הם המקימים את טענת השיהוי.
לצד מבחנים אלה, יש להידרש למבחן, המסייג במהותו את טענת השיהוי, ועניינו, חומרת הפגיעה בשלטון החוק המתגלה במעשה המנהלי. יסוד זה נועד להבטיח קיומם של עקרונות בסיסיים שעניינם תקינות מנהלית, חוקיות וטוהר מידות, המגלמים את האינטרס הציבורי בכללותו (וראו, מיני רבים: ע"א 1054/98 חוף הכרמל נופש ותיירות (1989) בע"מ נ' עמותת אדם טבע ודין, פד"י נו(3) 385 (2002) (להלן: פרשת חוף הכרמל); עע"ם 7142/01 הועדה המקומית לתכנון ולבניה חיפה נ' החברה להגנת הטבע, פ"ד נו(3) 673 (2002) (להלן: פרשת החברה להגנת הטבע); עע"ם 8723/03 עיריית הרצליה נ' הועדה המקומית לתכנון ולבניה חוף השרון, פ"ד נח(6) 728 (2004); עע"ם 4768/05 מרי נ' הועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז הדרום [פורסם בנבו] (29.3.2006); עע"ם 2273/03 אי התכלת שותפות כללית נ' החברה להגנת הטבע [פורסם בנבו] (7.12.2006) (להלן: פרשת אי התכלת); עע"ם 1012/12 קופי טיים בע"מ נ' אחוה המכללה האקדמית לחינוך [פורסם בנבו] (22.8.2012)).
איזון בין מכלול האינטרסים האלו, הוא המוביל להכרעה בטענת השיהוי. בית המשפט, היושב על המדוכה, יבחן את שלושת מרכיבי השיהוי, ויקבע את משקלו היחסי של כל אחד מן השיקולים, בהתאם לנסיבות העניין המובא לפניו (בג"ץ 5682/02 פלוני נ' ראש ממשלת ישראל, פ"ד נז(3) 84 (2003); עע"ם 1975/01 הועדה המקומית לתכנון ולבניה כרמיאל נ' רובינשטיין, פ"ד נו(6) 638 (2002); בג"ץ 1135/04 אדם טבע ודין – אגודה ישראלית להגנת הסביבה נ' "הצוות המלווה" לעניין תמ"א 31/א/18, פד"י נט(4) 784 (2005)).
אף תקנה 3 לתקנות בתי משפט לעניינים מנהליים (סדרי דין), התשס"א-2000 (להלן: תקנות בתי משפט לעניינים מנהליים או התקנות) תומכת בכך. תקנה 3 לתקנות קובעת את המועד להגשת עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים:
"3.(א)עתירה תוגש במועד שנקבע לכך בדין.
(ב)לא נקבע מועד כאמור, תוגש העתירה בלא שיהוי, לפי נסיבות הענין, ולא יאוחר מארבעים וחמישה ימים מיום שההחלטה פורסמה כדין, או מיום שהעותר קיבל הודעה עליה או מיום שנודע לעותר עליה, לפי המוקדם.
(ג)בית המשפט רשאי להאריך מועד שנקבע להגשת עתירה כאמור בתקנות משנה (א) ו-(ב), לאחר שנתן למשיב הזדמנות להגיב לבקשת ההארכה, אם ראה הצדקה לכך."
בפסיקה נקבע, לא אחת, כי הרציונאל העומד ביסוד תקנה 3, העוסקת במועד להגשת עתירה מנהלית, הוא רציונאל של שיהוי ולא של התיישנות. לפיכך, דינה של עתירה, אשר הוגשה בחלוף ארבעים וחמישה הימים המנויים בתקנה 3(ב), אינו בהכרח סילוק על הסף, ולבית המשפט נתון שיקול הדעת להאריך את המועד להגשת העתירה. (עע"ם 2376/06 דרויש נ' מדינת ישראל מינהל מקרקעי ישראל [פורסם בנבו] (25.09.2007); עע"ם 3832/07 עיריית עפולה נ' המוסד לביטוח לאומי [פורסם בנבו] (21.12.2010))".
לאור המתווה הנ"ל המשיך כבוד השופט שוהם ובחן האם מתקיימים רכיבי השיהוי במקרה בפניו ואלך בדרכו בבחינת טענת השיהוי שבפני.
68.בנסיבות שתוארו לעיל אין לאמר כי העותרים השתהו בהגשת העתירה שיהוי סובייקטיבי, שהרי הם עשו כל שניתן היה למנוע את סלילת הכביש בתוואי המוצע, החל בהתנגדות עם פרסום הפקדתה של תכנית ג/999, דרך פגישות וישיבות עם נציגי המועצה לרבות הצעת תוואי חדש של הכביש , ועד הגשת עתירה מוקדמת והעתירה הנוכחית משהתברר כי אין אוזן קשבת לטענותיהם.
69.גם לא השתכנעתי כי העותרים היו מודעים לכל הפעולות שנקטו המשיבות מאז שנת 1982 ועד שהוחל במהלכים לקראת סלילת הכביש , כאשר בניגוד לנדרש בנסיבות הענין, לא קיבלו מהמשיבות כל הודעה על מהלכים שננקטו על ידם בהמשך להחלטה משנת 1982 וכאשר עולה במפורש כי בכל פעם שנודע לעותרים על אפשרות של סלילת הכביש בתוואי המתוכנן , הם נזעקו והתנגדו לכך.
70.באשר לשיהוי האובייקטיבי יש להידרש "לבחינת מידת הנזק שנגרם לרשות המנהלית או לצדדים שלישיים עקב ההשתהות בהגשת העתירה". בהקשר זה, נקבע בבג"ץ 2285/93 נחום נ' ראש עיריית פתח-תקווה, פ"ד מח(5) 630 כדלהלן:
"השיהוי האובייקטיבי קיים כאשר מירוץ הזמן, עד הגשת העתירה, אפילו לא נגרם באשמת העותר, גרם לשינוי המצב, באופן שקבלת העתירה באותו מועד תגרום נזק, שהיה נמנע לו הוגשה העתירה במועד הראוי". (עמ' 641 לפסק-הדין).
71.המשיבות טענו כי הסתמכו על התוכנית שהופקדה ואושרה לפני למעלה מ- 30 שנה וכי המועצה כבר תכננה את תקציבה ה ואף הוציאה מכרז לביצוע הדרך.
המשיבות טענו גם כי הסתמכו על התוכנית שהופקדה ואושרה מלפני 30 שנה והמועצה תכננה את תקציבה ואף הוציאה מכרז לביצוע הכביש.
72.הלכה היא שכאשר מדובר במעשה עשוי "אין מנוס אלא לדחות את ההשגה הערעורית אף אם לכאורה יש בה ממש לגופה" (רע"א 8129/02 ארגיל שירותי הובלה (1993) בע"מ נ' הנאמן על חברת דן רולידר בע"מ (בהקפאת הליכים), פ"ד נז(5) 481, 489). שהרי "באופן הרגיל לא יצווה בית-המשפט ... על עשיית דבר שביצועו נגמר בשלמותו או בחלקו המכריע" (בג"ץ 292/61 בית אריזה רחובות בע"מ נ' שר החקלאות, פ"ד טז(1) 20, 31). וראה גם: בג"ץ 5023/91 פורז נ' שר הבינוי והשיכון, פ"ד מו(2) 793, 804-805).
בענייננו, הכביש טרם נסלל ואין לראות את הזכייה במכרז לביצוע העבודה כ"מעשה עשוי". יתרה מזאת, כפי שעולה מחוות דעת המומחה, מר קרני, ידרש תקציב נוסף שמן הסתם לא נלקח בחשבון , ובכל מקרה מדובר בסלילה שעלותה גבוהה בהרבה מהמקובל והנדרש.
73.בנוסף, כפי שנאמר לעיל בהרחבה, אין לאמר כי תוואי הכביש אושר לפני למעלה מ- 30 שנה, אלא להיפך, היה על המשיבות לדאוג לשינוי התוואי. בנסיבות אלה, ממילא אין גם תוקף להפקעה משנת 2005 , מה עוד שעד שנת 2012 לא עשו המשיבות כל צעד ממשי לשם קידום סלילת הכביש וגם לא הצביעו על כל הוצאות שהוציאו בקשר לסלילה זו
74.לפיכך , עצם פרסום המכרז לביצוע העבודות אין בו כדי להצביע על "מעשה עשוי" וממילא גם לא הוכח ההיבט האובייקטיבי של השיהוי.
75.גם ככל שהיה מקום לקבוע כי היה שיהוי בהגשת העתירה, יש להמשיך ולבחון את:
"הרכיב השלישי של טענת השיהוי, המהווה חריג למקרים בהם מתקיימים יסודותיו של השיהוי. בגדר יסוד זה, נבחנת השאלה, האם, ככל שבית המשפט יקבל את טענת השיהוי ויימנע מלדון בעתירה לגופה, עלולים להיפגע עקרונות היסוד של שלטון החוק (ראו: עע"ם 3874/02 עיריית חדרה נ' חברת שיקרצ'י תעשיות (1995) בע"מ, פ"ד נח(5) 877 (2004); פרשת אי התכלת, בפסקה 96 לפסק-הדין). בהלכה הפסוקה נקבע, כי "יסוד זה נותן ביטוי לעיקרון שלפיו בית המשפט לא ייתן ידו לפגיעה חמורה בשלטון החוק גם אם העתירה הוגשה בשיהוי שפגע באינטרסים מוכרים" (פרשת החברה להגנת הטבע, בעמ' 679 לפסק-הדין).
נשאלת השאלה, האם, במקרה דנן, נפל פגם במעשה הרשות, הפוגע בתקינותו של ההליך המנהלי? עוצמת הפגמים המנהליים הפוגעים בשלטון החוק משתנה ממקרה אחד למשנהו, ולא ניתן להתייחס אליהם כמקשה אחת (ראו, לעניין זה: בג"ץ 7053/96 אמקור בע"מ נ' שר הפנים, פ"ד נג(1) 193 (1999); שרגא ושחר, בעמ' 213))".
76.לאחר בחינת הנסיבות בפניו קבע כבוד השופט שהם כי :
"נראה, כי, בענייננו, וכפי שיפורט להלן, הפרה הרשות המנהלית את חובת הפרסום, ביחס לשינויים שבוצעו, ובכך פגעה בתקינות ההליך המנהלי ובערכים כמו שקיפות ציבורית והגינות. לפיכך, הנני סבור, כי בחינת הפגיעה בראי עקרון שלטון החוק, היא המכריעה את הכף לטובתם של המערערים בעניין זה".
וכפי שעמדתי על התנהלות המשיבות לעיל- הדבר נכון גם בעניינו ודי בו כדי להביא לדחיית טענת השיהוי מצד העותרים.
77.המשיבה 1 הפנתה להצהרת העותרת 6 משנת 92 וטענה כי יש בהצהרתה זו של העותרת כדי לדחות את העתירה כולה. תוכן ההצהרה הנו כדלקמן:
"אני הח"מ לביבה מחמוד עבדאלג'ני בעל תז. 020049029 מכפר נחף בעל הקרקע המוכר בגוש 19127 חלקה 28 מצהיר שבקשר לבקשת הבנייה בתיק מס ______ מתחייב בזה לותר על השטח הדרוש במקום המוזכר לעיל בהתאם לתכנית המתאר ו/או המסומן באדום בתוכנית שהוגשה בבקשת הבניה הנ"ל. ויתור זה בלתי חוזר וללא תמורה".
78.איני סבורה כי יש באמור במסמך זה משום הסכמה של מבקשת ההיתר לתוואי הכביש, מה עוד שבחינת המסמך מעלה כי מדובר ב"טופס סטנדרטי" בו הוספו שמה של העותרת ומספר החלקה בכתב יד. למסמך זה לא צורפה כל תכנית ממנה ניתן ללמוד מהו "השטח הדרוש" ולמה הוא מיועד, ולבטח אין בו משום הסכמה לסלילת הכביש.
79.לפיכך, אני דוחה את טענת המשיבות .
80.לסיום אוסיף כי אני ערה לעובדה שתכנית ג/999 אושרה , לרבות קטע הכביש לגביו הורתה ועדת ההתנגדויות כי יש לבצע בו שינוי ולהלכה שנקבעה בע"א 8265/00 שופרסל בע"מ נגד הועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, מחוז מרכז, פ"ד נו (5) 885 ולפיה :
"השלב השלישי בחייה של תכנית תכנון בא עם אישורה של התכנית. מאותה עת התכנית היא בבחינת חי-הנושא-את-עצמו: ניתק הטבור שקשר בינה לבין מוסד התכנון שהכין אותה ואישר אותה, והתכנית עומדת על רגליה-שלה. התכנית תעמוד בתוקפה עד אשר תבוטל או תתוקן, ומעמדה מעמד הוא של חקיקת משנה. ראו ע"א 6291/95 בן יקר גת חברה להנדסה ובנין בע"מ נ' הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה מודיעין (פרשת בן יקר גת [4]), בעמ' 851 והאסמכתאות שם. כל עוד היא בתוקפה, תכנית התכנון המאושרת היא הקובעת את משטר הרישוי בתחומיה. לעת קיומה של תכנית תקֵפה נעלמים קשיי העמימות של ימי התכנית הראשונים – ימי שלב ההכנה – וגם בעיות הכפילות של תקופת ההפקדה אינן עוד. התכנית שאושרה היא המלכה הבלתי מעורערת של משטר הרישוי, ועל-פיה – ועל-פי החוק, כמובן – יישק דבר.
כל שלב בחייה של תכנית ונסיבותיו הייחודיות לו. המשטר החל על תכנית – תכנית בהכנה, תכנית בהפקדה או תכנית שאושרה – משטר הוא המותאם לאותו שלב-חיים שהתכנית מצויה בו. לא הרי תכנית בהכנה כהרי תכנית בהפקדה, ולא הרי תכנית בהפקדה כהרי תכנית שאושרה, ומתוך שהמשטרים מתאימים עצמם לאותו שלב-חיים שהתכנית מצויה בו, נתקשה ללמוד גזרה שווה מהסדר הנוהג במשטר אחד להסדר הנוהג במשטר אחר. נוסיף ונעמוד על הדברים בהמשך דברינו להלן".
81.יחד עם זאת, עמדתי, כאמור, היא כי המשיבות לא היו רשאיות להתעלם מהחלטת ועדת המשנה. בנסיבות אלה, ולאור ההלכה לפיה "פרשנות של מונח בדבר חקיקה או בתכנית מתאר, צריכה להתפרש בהתאם לתכלית דבר החקיקה או התכנית לפי העניין, ובהתאם להקשרם של הדברים". (ע"א 482/99 בלפוריה נ' הועדה המקומית לתכנון ולבנייה, פ"ד נו(1) 895 , 910-911) יש לאמץ את פרשנותה של ב"כ הועדה המחוזית לפיה התוואי בתכנית נותר על תנאי, על מנת שלא יווצר נושא לא מוסדר , אך חובתן שלמשיבות לבצע שינוי בתוואי נותר בעינו – באופן של ניתן היה להפקיע את תוואי הדרך בהתאם לתוכנית זו ואף לא ליתן היתר בניה.
82.מכל האמור אני מקבלת את העתירה ומורה על ביטול היתר הבניה וההפקעה , כמבוקש בעתירה (הכביש עצמו כבר בוטל בשנת 1982 כאמור לעיל). כפועל יוצא, מהאמור לעיל, ממילא, על המועצה לפעול על פי החלטת ועדת המשנה להתנגדויות ולהציע תוואי כביש חדש, כאשר התוואי שיוצע, יעמוד לבחינה מחודשת של רשויות התכנון, וכאשר לעותרים תשמר הזכות לחזור ולהשיג עליו בפני הגורמים המוסמכים, כקבוע בחוק.
83.אני מחייבת את המשיבות, ביחד ולחוד, לשלם לעותרים שכ"ט עו"ד בסך 20,000 ₪ ומע"מ.
ניתן היום, ב' ניסן תשע"ו, 10 אפריל , בהעדר הצדדים.