אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> דיני חוזים >> המחוזי הכיר בזכותה של אל על לסרב להטיס קופים למעבדות ניסויים

המחוזי הכיר בזכותה של אל על לסרב להטיס קופים למעבדות ניסויים

מאת: עדית אזולאי | תאריך פרסום : 02/10/2013 14:03:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין אל-על נתיבי אויר לישראל בעמ נ' חוות בי.אפ.סי. בע"מ

מדוע ביקשה חוות מזור לחייב את "אל-על" להמשיך ולהוביל במטוסיה את משלוחי הקופים שחוות מזור מייצאת למעבדות ניסויים בחו"ל? ומדוע שינתה אל-על את עמדתה בעניין?

באפריל 2012 עתרה אל-על לבית המשפט המחוזי בתל אביב למתן פסק דין, המצהיר כי היא רשאית להפסיק להטיס משלוחי קופים למטרות ניסויים או מחקר רפואי שחוות בי.אפ.סי, הידועה בשם חוות מזור, מייצאת. החווה, הממוקמת במושב מזור, חוטפת קופים מהטבע, מטיסה אותם לארץ, מרביעה ומגדלת אותם ואז מטיסה אותם למעבדות ניסויים אכזריות ברחבי העולם.

ההתקשרות בין הצדדים החלה ב- 1994, עת הודיעה אל-על לחווה כי תשמח להטיס עבורה משלוחי קופים. ברם, בשלהי שנת 1999 החליטה להפסיק את ההתקשרות, בין היתר על רקע התודעה הציבורית הגוברת בעניין זכויות בעלי חיים. בתגובה, ביקשה החווה מבית המשפט להורות לאל-על להטיס את הקופים כבעבר. בשנת 2002 במסגרת הסכם פשרה, הודיעה אל על כי תמשיך בהטסת הקופים. הסכם זה קיבל תוקף של פסק דין.

יצוין, כי השנה פורסמו התקנות להגנת חיות הבר, לפיהן לא יינתן עוד היתר ליצוא הקופים למטרות שאינן שמירת טבע, שיקום והצלה או חינוך ותצוגה. בתקנות נקבעה תקופת מעבר של שנתיים, שבמהלכה יינתנו היתרים ליצוא קופים למטרות מחקר. על כן, שאלת הטסת הקופים רלוונטית אך ורק לתקופת המעבר (עד ינואר 2015).

כוחה של דעת הקהל

בעתירתה הנוכחית טענה אל-על, כי מאז הפשרה חלו תמורות המצדיקות שינוי מדיניות מצדה: ראשית, היא הפכה לחברה ציבורית. ככזו, היא רשאית לסרב להוביל מטענים אשר עלולים לפגוע בעסקיה ובתדמיתה. שנית, שוק התעופה הישראלי השתנה, וכיום עומדות בפני החווה אפשרויות אחרות להובלת הקופים. לבסוף, עקרון ההגנה על זכויות בעלי חיים הולך וצובר לו תומכים, ורבים מתנגדים להטסת בעלי חיים לשם עריכת ניסויים.

לטענות אל-על השיבה החווה, כי אין עילה לביטול פסק הדין משנת 2002. לדבריה, אל-על לא ביקשה להגביל את התחייבותה, ולו היתה עושה כן, היתה החווה מסרבת.

היא הוסיפה, כי אין כיום אלטרנטיבה ממשית להטסת הקופים, שכן חברות תעופה רבות אינן מטיסות בעלי חיים למטרות ניסויים. עוד לדבריה, רישיון הפעילות אינו מאפשר לאל על לסרב להטיס את הקופים, והדבר אף עלול למוטט את עסקי החווה.

אל-על השיבה, כי חיובה להמשיך ולהטיס את הקופים מהווה פגיעה קשה בחופש ההתקשרות החוזית ובחופש העיסוק שלה. עוד טענה, כי מעולם לא התחייבה להמשיך להוביל את הקופים לנצח, והיא רשאית לסיים את ההתקשרות בכל עת שתחפוץ, בכפוף ל הודעה מוקדמת ולחובת תום הלב.

האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים ועמותת "תנו לחיות לחיות" הצטרפו להליך על מנת לתמוך בבקשת אל-על. בתצהירה של יעל ארקין, מנכ"ל עמותת "תנו לחיות לחיות" מתואר הסבל הרב שנגרם לקופים במהלך הטיסה: הקופים, שנחטפו מהסביבה בה גדלו, נכלאים במשך שעות בתיבות עץ קטנות, ללא אספקה סדירה של מזון ומים וללא אוורור הולם.

 

אל על אינה היחידה

השופט, ד"ר עמירם בנימיני, קבע כי אין בפסק הדין משנת 2002 כל התחייבויות מצד אל-על להמשיך בהטסת הקופים לעולמי עד.

עוד נפסק, כי אין ברישיונה של אל-על דבר המלמד על חובה להטיס כל מטען באשר הוא, והיא חופשיה לבחור את המטענים אותם היא מובילה, בכפוף לאיסור ההפליה.

עוד הוסיף השופט, כי "דווקא העובדה שחברות תעופה רבות מסרבות להוביל קופים למטרות מחקר רפואי מלמדת על סבירות החלטתה של אל-על להפסיק להטיס את הקופים". יצוין, כי אל-על לא ניסתה להצטייר בהליך זה כמגינת החיות ולא הסתירה כי החלטתה נובעת משיקול כלכלי גרידא.

לפיכך, קבע השופט, כי אין לכפות על אל-על להטיס את הקופים גם אם לחווה אין אלטרנטיבה אחרת.

החווה תשלם לאל-על הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 50,000 שקל.

 

 

לפסק הדין בעניין אל-על נתיבי אויר לישראל בעמ נ' חוות בי.אפ.סי. בע"מ

למדור: חוזים

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

 

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום דיני חוזים באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום דיני חוזים
חוזים צריך לקיים, אבל מה עושים כשיש מלחמה?
אילוסטרציה: Cytonn Photography on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ