אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> נזקי גוף ותאונות >> נדחה ערעור המדינה על חיובה לפצות הורי קטין פלסטיני שנהרג מירי צה"ל

נדחה ערעור המדינה על חיובה לפצות הורי קטין פלסטיני שנהרג מירי צה"ל

מאת: יעל גורליק, עו"ד | תאריך פרסום : 09/08/2011 09:01:00 | גרסת הדפסה

לפסק הדין בעניין מדינת ישראל - משרד הביטחון נ' עזבון המנוח פ.ע.ז. ואח'

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה בדעת רוב את ערעור המדינה על חיובה לפצות הורי קטין פלסטיני, שלטענתם נהרג מירי חייל צה"ל בעת שהוסר העוצר על העיר ג'נין בתקופת מבצע 'חומת מגן'.

הורים שטענו כי בנם הקטין נורה ונהרג מירי חייל צה"ל בג'נין בתקופת מבצע 'חומת מגן', בעת שהלך עם אחיו הצעיר למכולת לאחר שהוסר העוצר על העיר, תבעו את המדינה, ובימ"ש השלום בי-ם קיבל תביעתם וחייב את המדינה לפצותם, ועל כך ערערה המדינה.

המדינה טענה, כי בית המשפט קמא טעה בכך שביסס את פסק דינו על גרסה שקרית. לטענתה, במועד האירוע ע"פ טענת ההורים, כלל לא היה אירוע ירי, ולחילופין עומדת לה הגנת 'פעולה מלחמתית' נוכח העובדה כי מדובר בתקופת מבצע צבאי.

השופטים מרים מזרחי ויורם נועם דחו את הערעור בניגוד לדעתו החולקת של השופט נועם סולברג.

שופטי הרוב קבעו, כי דין הערעור להידחות באשר מרבית טענות המדינה מופנות כנגד ממצאים עובדתיים אשר ביהמ"ש אינו נוטה להתערב בהם, אלא במקרים חריגים שמקרה זה אינו נמנה עליהם.

נפסק, כי ממצאי ביהמ"ש קמא, על פיהם הקטין נהרג מירי חייל צה"ל בו ביום שהוסר העוצר על תושבי ג'נין, נסמכו על התשתית הראייתית שהובאה לפניו, וכי לא הוכח כי גרסת ההורים שקרית. בנוסף נקבע, כי במועד מותו של הקטין הוסר העוצר והאזור היה שקט יחסית, ולכן לא ניתן לקבוע כי מדובר בפעולה מלחמתית.

לעומת זאת קבע השופט נועם סולברג, כי אחריות המדינה לא הוכחה עובדתית או משפטית. במישור העובדתי נקבע, כי ביהמ"ש קמא בנה למעשה גרסה חדשה משלו, כאשר הסתמך על חלקי עדויות מטעם ההורים פסל חלקים אחרים בה, והסתמך על חלקי עדויות מטעם המדינה.

"הלכה פסוקה היא כי בדרך כלל כאשר מוצא בית משפט גרסת תביעה שקרית, עליו לדחות את התביעה כולה, ולא לבנות את התביעה מחדש על סמך גרסאות מאוחרות ומשופרות(...) אין זה מתפקידו של בית המשפט לשפץ גרסאות או לבנות פאזל עובדתי על סמך חלקי ראיות ועדויות(...)" כתב השופט והוסיף, כי גם ברמה המשפטית שגה בימ"ש קמא כשהחיל על המקרה את חזקת הרשלנות, למרות שלא ניתן להחילה כשמדובר בתביעות כנגד כוחות ביטחון הפועלים באזור בעת מבצע צבאי, כאשר המשיבים יצרו עמימות והשתיתו תביעתם על גרסת כזב.

לפסק הדין בעניין מדינת ישראל - משרד הביטחון נ' עזבון המנוח פ.ע.ז. ואח'

למדור: נזיקין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

www.psakdin.co.il

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
אין תגובות
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום נזקי גוף ותאונות באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום נזקי גוף ותאונות
יורשי הנספים בחרבות ברזל יוכלו לתבוע את המדינה?
עו"ד עמית אוריה | צילום: סטודיו תומאס, אילוסטרציה: Cole Keister on Unsplash

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ