תת"ע
בית משפט השלום לתעבורה בירושלים
|
11771-12-10
09/06/2011
|
בפני השופט:
אברהם טננבוים
|
- נגד - |
התובע:
מדינת ישראל
|
הנתבע:
אבראהים שהין
|
|
החלטה
הסנגור טוען טענות עקרוניות יפות וצודקות שיש בהן הרבה מן ההיגיון והצדק.
בקליפת אגוז, הטענה היא כי עיכוב הרישיון עקב אי תשלום קנסות איננו מידתי. במיוחד בצורה הדרקונית בה נאכף הוא היום. קרי, אין כל ניסיון לראות אם בכוחו של הנאשם לשלם את הקנסות בהתאם להכנסתו אם לאו. תופעה זו גורמת לריבוי האנשים שרישיונם מעוכב עקב אי תשלום קנסות ותהיה זו תמימות או איוולת להניח כי אלו אינם נוהגים.
לכאורה, הקנס הוא עונש קל לגבייה, אבל המציאות היא שאחוז גבוה מהנהגים לא משלמים את הקנסות (אם מחסרון כיס ואם מחוסר רצון). באופן תיאורטי, המרכז לגביית קנסות אמור לגבות את הקנסות אבל גם המרכז, למרות הכלים החוקיים העומדים לרשותו, לא מצליח לעשות זאת. אשר על כן, הסנקציה האולטימטיבית כלפי אדם שאיננו משלם קנס שהושת עליו, היא עיכוב רישיון הנהיגה שלו. אלא שהתוצאה היא, שמספר גדול מאוד של נהגים נוהג כאשר רישיונו מעוכב וכאשר בפועל אין לו רישיון נהיגה תקף בידיו. הטבלה הבאה מסבירה עניין זה. הנתונים התקבלו מהמרכז לגביית קנסות שהוא הגוף היחיד בעל נתונים מעודכנים וסבירים יחסית. לצערנו, קשה לקבל נתונים מדוייקים ממשרד הרישוי בעניינים אלו, ולא ברור אם ניתן להפיקם.
הנתונים התקבלו מהמרכז לגביית קנסות שהוא הגוף היחיד בעל נתונים מעודכנים וסבירים יחסית. לצערנו, קשה לקבל נתונים מדוייקים ממשרד הרישוי בעניינים אלו, ולא ברור אם ניתן להפיקם.
מס' הנהגים שתוקף רישיונם
פג בפועל
מס' הנהגים שרישיונם
מעוכב-לא יקבלו חדש
שנה
65,542
186,118
1997
80,000
219,869
1999
551,067
2005 (הוספת קנסות משטרה)
92,684
535,504
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת