בש"א, א
בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו
|
1732-06,12863-06
17/10/2007
|
בפני השופט:
ענת ברון
|
- נגד - |
התובע:
1. אתי באס 2. מורן באס 3. ניר גוטקין 4. יוסי אוחיון
עו"ד דוד מנע
|
הנתבע:
חברת החשמל לישראל בע"מ
|
פסק-דין |
פתח דבר
1. עסקינן בבקשה לאישור התובענה נושא ת.א. 1732/06 (להלן: "
התובענה") כייצוגית על פי חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו- 2006 (להלן: "
חוק תובענות ייצוגיות" או- "
החוק") - בעילה צרכנית שמנויה בסעיף 1 לתוספת השנייה לחוק: "תביעה נגד עוסק, כהגדרתו בחוק הגנת הצרכן, בקשר לעניין שבינו לבין לקוח, בין אם התקשרו בעסקה ובין אם לא" (בש"א 12863/06; להלן: "
בקשת האישור").
עניינה של התובענה הוא בהפסקות חשמל שארעו ביום 4/6/06 וביום 5/6/06 ברחבי הארץ; כאשר בבקשת האישור טוענים המבקשים 1-4 (להלן: "
המבקשים") כי המשיבה, חברת החשמל לישראל בע"מ (להלן: "
חברת החשמל" או- "
החברה") היא שיזמה שלא כדין את הפסקות החשמל הללו, ואגב כך הסבה נזקים בסכום כולל של 87,628,000ש"ח לכ- 766,000 צרכנים של החברה - כך על פי חישוב שהם עורכים.
רקע עובדתי והמחלוקת שבין הצדדים
2. בטרם אפרט את הרקע הרלוונטי לדיון, אציין כי זה נמצא חסר מבחינת הפירוט העובדתי, באשר כך הוצג על ידי המבקשים בכתבי הטענות שהגישו ובתצהיר היחיד שצורף בתמיכה לבקשת האישור. ארחיב בעניין זה בהמשך.
חברת החשמל היא חברה ממשלתית שעיסוקה מזה כ- 80 שנה בייצור חשמל, הולכתו וחלוקתו ברחבי ישראל. אמות המידה לטיב ואיכות השירות הניתן על ידי החברה לציבור הצרכנים בישראל נקבעות על ידי "הרשות לשירותים ציבוריים- חשמל", שהיא רשות סטטוטורית שהוקמה מכוח חוק משק החשמל, התשנ"ו- 1996 (להלן: "
חוק משק החשמל") במטרה ליתן רישיונות לייצור חשמל, לקבוע את תעריפי החשמל ולפקח על פעילותם של ספקי החשמל.
מכסת הספק החשמל המיוצר על ידי חברת החשמל אינה נתונה לשיקול דעתה של החברה, אלא נקבעת על ידי גורמים סטטוטוריים שונים, וביניהם משרד התשתיות הלאומיות, כאשר בקביעת מכסה זו נלקחת בחשבון לא רק צריכת החשמל הארצית אלא גם רזרבת חשמל שאמורה לשמש את החברה במקרים של צריכת חשמל חריגה או תקלה באחת מיחידות הייצור. על פי נתונים שהציגה חברת החשמל, החברה מייצרת את החשמל בכ- 60 יחידות ייצור, אשר מסוגלות יחדיו לייצר חשמל בהספק כולל של 10,400 עד 10,700 מגה וואט בזמן נתון - בהתאם לטמפרטורה החיצונית ליחידת הייצור, שככל שהיא גבוהה יותר כך היא מקשה יותר על יכולת הייצור בטורבינות (ראו סעיף 12 לתצהירו של דב סטרולוביץ', מנהל יחידת ניהול המערכת בחברת החשמל; להלן: "
סטרולוביץ'").
3. באמנת שירות שפרסמה חברת החשמל ללקוחותיה (להלן: "
אמנת השירות") היא נטלה על עצמה התחייבויות כדלקמן:
"החברה תעשה כל מאמץ להעניק ללקוחותיה חשמל אמין וזמין, במשך כל שעות היממה, בהספק העונה על צרכיהם.
החברה תעשה כל מאמץ להעניק ללקוחותיה שירות רציף, אמין ואדיב.
החברה תעביר לכלל לקוחותיה ולכלל הציבור מידע מקיף וברור לגבי מגוון פעילויותיה ולגבי סוגי השירותים אותם היא מעניקה.
..."
עוד באמנת השירות התחייבה החברה להודיע מראש ללקוחותיה על הפסקות חשמל מתוכננות שעתידות להתארך מעל שעה:
"החברה מתחייבת להודיע ללקוחות על כל הפסקת חשמל
מתוכננת שתארך
יותר משעה כדלקמן:
ללקוחות אשר על צריכתם חל תעו"ז (תעריף לפי עיתוי הצריכה): לא מוקדם מ- 14 ימים ולא יאוחר מ- 5 ימים לפני יום ההפסקה.
לקוחות במתח עליון ובמתח גבוה - מועד ההפסקה המתוכננת יתואם עמם, אך לא ייקבע על ידם.
כל הלקוחות האחרים: לא מוקדם מ- 7 ימים לפני יום ההפסקה ולא יאוחר מהשעה 12:00 בצוהרי היום שלפני יום ההפסקה.
ואם לא נעמוד בזמנים?
אי עמידה במועדים האמורים תזכה את הלקוח בסכומים כדלהלן: