פסק דין
א. מבוא:
1. עתירה מנהלית, המכוונת כנגד קיומו מחסום על תוואי דרך מתוכננת.
כאמור בעתירה, עותרת המבקשת, שהינה בעלת תחנת דלק הבנויה לצד דרך מספר 66, כי בית המשפט יצווה על המשיב - ועד המושבה יוקנעם – כי יבוא ליתן טעם מדוע לא יסיר מיד שער וגדר, אשר נבנו על ידו ללא היתר בניה כדין, באזור שבין כביש מספר 89 לכביש 66. וכן מדוע שלא ימנע בין בעצמו ובין באמצעות אחרים, לסגור את המעבר בין כביש 89 לבין כביש 66 הנ"ל.
ב. העובדות:
2. כביש 66 הינו כביש מהיר, המחבר בין צומת מגידו לבין צומת התשבי. בכביש שני מסלולי נסיעה בכל כיוון, כאשר בין הנתיבים המנוגדים מצויה גדר מפרידה. לצידו המערבי של הכביש, מצויה תחנת תדלוק, בסמוך לאזור בו חולף הכביש על פני המושבה יוקנעם. יש לציין, כי כביש 66 נסלל ממזרח למושבה יוקנעם, לאחר שבעבר חלף הכביש, שבין צומת מגידו לצומת התשבי, בתוך המושבה.
תחנת התדלוק המדוברת, מופעלת על ידי העותרת, אשר, ככל הנראה, שכרה אותה מבעליה מר שיבלי.
במרחק של כ- 150 מטר, מצפון לתחנת התדלוק, תוכננה, על פי תוכנית מתאר ג/ 8005, דרך המובילה מכביש מס' 66 מערבה אל תוך תחומי המושבה יוקנעם. התוכנית האמורה הוכנה כרשום עליה לצורך "יעוד שטח לתחנת דלק ושירותי דרך ויעוד שטח למגורים". לצידה של הדרך האמורה, המכונה בתוכנית "דרך מס' 89", אמורה להיות מוקמת תחנת תדלוק אחרת. [להלן: "תחנת אגרא"]. תחנת אגרא טרם הוקמה עד היום.
לתוכנית ג/8005 צורף אף נספח תנועה. בנספח תנועה זה נקבעו הסדרי התנועה לצורך חיבור דרך גישה בין כביש 66 לבין תחנת התדלוק המתוכננת, כתחנת אגרא. עיקרם של ההסדרים, הינו התקנת נתיבי האטה והאצה בפנייה מכביש 66 לכביש מס' 89 ולהיפך. יש לציין, כי כביש 89 הינו הכביש אשר תוכנן לשרת את תחנת אגרא. יוצא איפוא, שכביש 89 אמור להתחבר לכביש 66, כפי כל כביש צדדי המתחבר לכביש מהיר, באמצעות נתיבים הולמים, אשר יאפשרו האטה ופניה ימינה לכיוונו, וכך גם השתלבות של כלי הרכב היוצאים ממנו לכיוון הדרך המהירה, מבלי להפריע לתנועה המהירה הזורמת בדרך המהירה.
על פי החומר שהוצג בפני, לא נסללו נתיבים אלה עד היום. בפועל, נראה מן הצילום שצרפה העותרת לעתירתה [נספח 3], כי אף כביש 89 לא נסלל כראוי וכי במקום המיועד לחיבורו לכביש 66 מצויה תעלת ניקוז, שולי דרך בעלי כתפיים גבוהות, נטועים עצים, וכי אין כל סלילה של הדרך באספלט. לטענת המשיב, אף הותקן מעקה בשולי דרך 66, המונע מעבר.
העתקי התוכנית ג/8005 ונספח התנועה שלה, הוצגו כמוצגים מס' 1 ו- 2 לעתירה.
3. בינתיים, הוכנה עבור כביש 66 תוכנית מתאר חדשה, שנועדה להסדיר את קטע הכביש 66 בין צומת התשבי לצומת היוגב, ואשר קיבלה את המספר ג/17888.
תוכנית זאת מאשררת את התוכניות הקודמות שהוכנו ביחס לתחנות התדלוק וכפופה להן.
על מנת להקל על הבנת תמונת הזירה, ולנוחות כל הקורא פסק דין זה, סרקתי העתק מן התשריט המצורף לתוכנית, והכולל את התחום הרלוונטי לעתירה שבפנינו. על הקטע, סומנו
על ידי, באותיות דפוס, אף תוואי השטח הנוגעים לעתירה:
4. אין חולק על כך כי המשיב חסם את המעבר שבין כביש 89 לכביש 66. אף לא הוצג כל היתר בנייה, המתיר את חסימת כביש 89, המכונה על ידי העותרת כ"דרך סטטוטורית".
ד. טענות הצדדים:
5. לטענת העותרת, חסם המשיב את הדרך שלא כדין וללא היתר בניה, מבלי שהיה מוסמך לעשות כן. במעשים אלה, הוא גורם לעותרת נזקים כבדים, בין בכסף ובין בחשפו את העותרת לסיכונים קשים ביותר. שכן עסקינן בתחנת תדלוק, אשר הגישה אליה בעת סכנה, כמו שריפה למשל, חייבת להיות אף מכביש 89. לטענתה, כי משעסקינן בכביש סטטוטורי המאושר כדין, יש לה ולכולי עלמא הזכות שבדין לעשות שימוש בדרך.
5.העותרת מוסיפה ומציינת, כי בשלהי שנת 2008 הופקדה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה התוכנית ג/17888 האמורה. על פי תוכנית זו, נעשה נספח תנועה המסדיר את הירידה לכביש 89. התנגדות המשיב לתוכנית, אשר קבל נגד חיבור כביש 89 לכביש 66, נדחתה על ידי הועדה המחוזית כפי המופיע בפרוטוקול הדיון, המצורף כנספח 7 לעתירה. לפי קביעת הועדה, תוכנית ג/17888 אינה משנה את עקרונות הסדרי התנועה שאושרו במסגרת תוכנית ג/8005.
על כן, קיבל חיבור הדרכים גושפנקא חוקית, בניגוד לעמדת המשיב.