עמ"נ
בית המשפט המחוזי תל אביב-יפו כבית-משפט לעניינים מנהליים
|
2783-03-14
03/12/2014
|
בפני השופטת:
ד"ר מיכל אגמון-גונן
|
- נגד - |
המערער:
רס"ר ראובן טקלה עו"ד יורם מזוז
|
המשיבים:
1. צבא ההגנה לישראל 2. רמ"ח הסגל בחיל האוויר – אל"מ אילן רם 3. מפקד כנף 167 – אל"מ צביקה חיימוביץ'
עו"ד איה דויטשר קורנהאוזר מפרקליטות מחוז ת"א
|
החלטה |
מונחת לפני בקשת רשות ערעור על החלטת ועדת הערר לפי חוק שירות הקבע בצבא ההגנה לישראל (הליכים לעניין החלטות הנוגעות לחיילים בשירות קבע), התש"ע-2010 מיום 16.2.14, שבגדרה נדחתה בקשת המבקש לעיכוב ביצוע ההחלטה לשחררו משירות קבע בעילת צמצום הכוחות הסדירים, וזאת עד למתן פסק דין בערר שהגיש המבקש לועדה כנגד אותה החלטה.
1. רקע הדברים
המבקש, ראובן טקלה, יליד 1978, נשוי ואב לילדים, גויס לצה"ל ביום 24.9.98 והחל את שירותו בחיל האוויר בשנת 2001. תחילה, שימש המבקש כטכנאי ביחידת גילוי ולאחר תקופת מה עבר הסבה מקצועית לתפקיד טכנאי אלקטרוניקה דרג ד' ושירת בבח"א 28. בשנת 2004 עבר המבקש לשרת ביחידת כנף 108.
במהלך שנת 2011 התמודד המבקש על תפקיד מ"ע חיישנים "אורן ירוק" בכנף 167, שהוא תפקיד בתקן מובהק, ובסופה של ההתמודדות נבחר לתפקיד. במהלך חודש מאי 2011 סופח המבקש לכנף 167 ויועד לתפקיד מ"ע חיישנים. ביום 13.9.11 רואיין המבקש על ידי מפקדו, שהבהיר לו כי הוא עתיד להיכנס לתפקידו באופן רשמי בהמשך אותו חודש וכי בעתיד יקודם לתקן מובהק. בהמשך אותו חודש הוצב המבקש בכנף 167 והחל בתפקידו כמ"ע חיישנים "אורן ירוק". בחודש ספטמבר 2012 קודם המבקש לדרגת רס"ר.
בכל הראיונות ושיחות החתך שהיו למבקש עם מפקדיו או בעלי תפקידים אחרים, החל מיום 21.12.11 ועד לחודש אוגוסט 2013, נדרש המבקש לשפר את יכולותיו בהיבטים מקצועיים, ניהוליים ופיקודיים (ראו הסקירה העובדתית בסעיפים 5-15 לתגובת המשיבים לבקשת רשות הערעור ונספחים מש/3 עד מש/12 לתגובה).
בין לבין, במהלך חודש יוני 2012, נחתם הסכם בין משרד הביטחון למשרד האוצר, שבגדרו הוחלט על שחרור משרתי קבע "מובהק" בעילת "צמצום הכוחות הסדירים", בין השנים 2014-2013. בעקבות זאת, החלו רשויות הצבא בשחרורם של משרתי קבע מובהק בהתאם להוראת הפיקוד העליון 3.0508 "נוהל לשחרור משרתי קבע מטעמים ארגוניים", שמטרתה צמצום הכוחות הסדירים בצה"ל. בהתאם לנוהל זה, נדרשה גם יחידתו של המבקש לצמצם את מספר אנשי הקבע המובהק שלה. לאחר חשיבה ושקילה, הוחלט כי לאור כלל המשימות והיעדים הצבאיים הקיימים, הפגיעה המינימאלית במוכנות ובמבצעיות תושג באמצעות צמצום נגד בקבע מובהק בתפקיד מ"ע חיישנים "אורן ירוק" ואיושו במשרת קבע בתקן ראשוני.
לאור האמור, התקיימה במהלך חודש מאי 2013 עבודת מיון יסודית בכנף 167 שבמסגרתה נבחנו עניינם של המבקש ומשרת קבע נוסף, בהכשרתו של המבקש. בעבודת המיון, אשר נערכה בראשותו של מפקד כנף 167 ובהשתתפות מפקד יחידה 136, מפקדו של המבקש, סוציולוג, קצין פסיכולוגיה ומפקדת אגף כוח אדם בכנף, שקלו המשתתפים לעומק את נתוניו של המבקש אל מול אלו של איש הקבע הנוסף ובסופו של דבר מצאו, כי נתוניו של המבקש נמוכים באופן ניכר מנתוניו של משרת הקבע הנוסף.
עבודת המיון הבסיסית הוצגה לרמ"ח הסגל בחיל האוויר, שהינו הגורם המוסמך בחיל האוויר להורות על שחרור המבקש בעילה של צמצום הכוחות הסדירים. לאחר עיון בנתוני עבודת המיון הבסיסית, החליט רמ"ח הסגל בחיל האוויר לאשר התנעת הליך שחרור בענייננו של המבקש ולשם כך חתם ביום 25.6.13 על כתב הודעה בדבר "כוונה לשחרור משירות קבע – צמצום הכוחות הסדירים" (נספח מש/1א לתגובת המשיבים לבקשת רשות הערעור).
ביום 14.7.13 זומן המבקש לראיון בפני אל"מ צביקה חיימוביץ', מפקד כנף 167, שבמהלכו נמסר למבקש כתב ההודעה מיום 25.6.13 אודות הכוונה לשחררו משירות קבע בעילת צמצום הכוחות הסדירים. בסעיף 3 לכתב ההודעה, כמו גם בסעיף 5 לסיכום הריאיון, צוין, כי הכוונה לשחרר את המבקש משירות קבע בצה"ל התקבלה על רקע "תפקוד מקצועי ופיקודי שאינו משביע רצון ואשר בא לידי ביטוי בחוו"ד מפקדים", וכן כי "הנגד אינו מפגין התקדמות מקצועית ומפגין קושי בהשתלבות בשטח". במהלך הריאיון, טען המבקש, כי הוא מופתע מההחלטה לשחררו משירות, שכן הוא חש כי תרם רבות ליחידה, הינו בעל מוטיבציה גבוהה וכי חלה התקדמות בתפקודו המקצועי. המבקש ביקש לקבל הזדמנות נוספת להוכיח את עצמו, תוך שהדגיש את מצבו הכלכלי המורכב. עוד ביקש המבקש לנצל את זכות הטיעון העומדת לו, בפני רמ"ח הסגל בחיל האוויר ונקבע כי המועד לכך יהיה ביום 11.8.13 (סיכום הריאיון מיום 14.7.13 צורף כנספח מש/13 לתגובת המשיבים לבקשת רשות הערעור).
ביום 6.8.13 שלח המבקש לראש אכ"א, באמצעות בא כוחו, מסמך נושא כותרת "ערעור על פיטורי הנגד ק/5734641 טקלה ראובן". מאחר שאותה שעה טרם מוצו ההליכים בפני רמ"ח הסגל בחיל האוויר, הובהר לבא כוח המבקש, כי ראש אכ"א לא תידרש לפניית המבקש בשלב זה.