אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עע"מ 8769/14 פלוני ואח' נ' בית הספר האמריקאי הבינלאומי באבן יהודה ואח'

עע"מ 8769/14 פלוני ואח' נ' בית הספר האמריקאי הבינלאומי באבן יהודה ואח'

תאריך פרסום : 10/02/2015 | גרסת הדפסה

עע"מ
בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים בעניינים מינהליים
8769-14
08/02/2015
בפני השופטים:
1. נ' הנדל
2. נ' סולברג
3. מ' מזוז


- נגד -
המערערים:
1. פלוני
2. פלוני
3. פלונית

המשיבים:
1. בית הספר האמריקאי הבינלאומי באבן יהודה
2. שר החינוך

עו"ד יעל טישלר
עו"ד קרן רז מורג
עו"ד נטע הופמן-חדד
עו"ד אודי איתן
פסק דין
 

השופט נ' הנדל:

 

1.     משיב 1 (להלן: בית הספר) הוא מוסד מוכר שאינו רשמי, אשר מקנה לתלמידיו חינוך באוריינטציה אמריקאית. מערער 1 (להלן: הקטין) התקבל בשנת הלימודים תשע"ה לגן הילדים שבבית הספר. כעבור מספר שבועות הורחק הקטין לצמיתות, לאחר שנטען כי הוא נוהג באלימות אשר מסכנת אותו ואת סביבתו. עתירה שהגיש הקטין באמצעות הוריו לבית המשפט המנהלי – נדחתה (עת"מ (מרכז-לוד) 44755-09-14, כב' השופטת ו' מרוז). מכאן הערעור שהוגש לבית משפט זה.

 

המחלוקת העקרונית בין הצדדים משתרעת על פני מספר מישורים. בתמצית, הורי הקטין סבורים כי הרחקתו של בנם נעשתה שלא כדין ובלא הקפדה על הליך הוגן. צורפה גם חוות דעת מומחה, לפיה ניתן לשלב את הקטין בבית הספר תוך נקיטת אמצעים מתאימים. משרד החינוך מציין שהטיפול בעניינו של הקטין לא עולה בקנה אחד עם חוזר מנכ"ל משרד החינוך, אשר מתווה הליך סדור לטיפול במצבי התנהגות חמורים של ילדים.בית הספר סבור כי לנוכח מצבו של הקטין – אין מנוס משילובו במוסד חינוכי אחר. הודגש גם כי טרם שהוחלט על הרחקת הקטין – ניתנה להוריו הזדמנות ראויה לשטוח את טענותיהם. כמו כן חלוקים הצדדים באשר לתחולת הוראות החוק וחוזרי משרד החינוך על בית הספר - מוסד מוכר שאינו רשמי.

 

בתום הדיון הראשון המלצנו לצדדים לשקול את עמדותיהם, ולו מההיבטים המעשיים של העניין. יצוין בהקשר זה כי הקטין שוהה במסגרת חינוכית חלופית מאז דצמבר 2014, בעקבות פסק דינו של בית המשפט המנהלי, ועד היום. אף עולה מדברי האב כי הילד משתלב בצורה טובה בגן החדש, ואף חל שיפור ביחס לקשיים שאפיינו את התנהגותו.

 

במהלך הדיון השני שמענו פעם נוספת את כל הגורמים. נדמה כי חלה התקדמות, ובמובן מסוים המחלוקת בין הצדדים הצטמצמה. הורי הקטין הביעו הסכמה לכך שילדם יעבור את ההליך הרב-שלבי, בהתאם למתווה שנקבע בחוזר המנכ"ל. בדומה, חלה התקדמות מסוימת מצד בית הספר: באת כוחו של המוסד הבהירה כי בית הספר יהיה מוכן לשקול מחדש את מועמדותו של הקטין לקראת כיתה א', על בסיס מקום פנוי, בכפוף לתנאי הקבלה הרגילים ולמספר תנאים אשר יקלו על שילובו התקין בבית הספר.

 

2.     בגלגוליו השונים של התיק הועלו מספר טענות עקרוניות. ברם יש לזכור כי ביסודו של עניין מדובר במקרה קונקרטי בעל נסיבות פרטניות, שבמרכזו עומד הקטין. בראייה זו, לא ניתן להתעלם מכך שהקטין שוהה מזה כחודשיים בגן אחר. על פי דברים שמסרו הוריו במהלך הדיונים, הקטין מתאקלם בגן החלופי בצורה משביעת רצון. יוזכר גם כי שנת הלימודים הנוכחית מסתיימת בעוד מספר חודשים לא רב.

 

על הרקע האמור, ובהתחשב במכלול הנסיבות, נראה שלא יהא זה נכון להוציא את הקטין מהגן בו הוא לומד בשלב הזה. אמנם ההורים חפצים לראות את בנם משתלב בבית הספר כבר בשנת הלימודים הנוכחית. בהקשר זה אף הועלו מספר טענות עקרוניות ובעלות משקל, כפי שהוצג. ברם לנוכח שיבוצו המוצלח של הילד בגן חלופי, נקודת הזמן בה אנו מצויים, וההתקרבות המסוימת בין עמדות הצדדים - נראה שהתיק דנן מתאים יותר להכרעה מעשית תוך הותרת ההכרעה בשאלות העקרוניות לעת מצואיתר על כן, לנוכח התוצאה אליה הגענו, נראה כי ההיבטים העקרוניים של העניין לרבות זכויותיו של הקטין  מצאו מענה.

 

3.     סיכומו של דבר, מתוך התחשבות בכללים הרלבנטיים, ולנוכח הצמצום בעמדות הצדדים  הן עקרונית והן מעשית, הגענו לתוצאה הבאה: הקטין יישאר בשנת הלימודים הנוכחית בגן בו הוא לומד כעת. ההורים יפנו למשרד החינוך, בכפוף להסכמתם ועל פי הצהרתם, לשם התנעת הליך הטיפול שקבוע בחוזר המנכ"ל. ההורים יהיו רשאים לגשת להליך הקבלה בבית הספר לקראת כיתה א'. בית הספר יפעל על פי הצהרתו, וישקול את המועמדות לגופו של עניין ועל בסיס מקום פנוי. יש לשקול במידת הצורך עריכת חוות דעת מעודכנות בדבר מצבו של הקטין. בדיקת המועמדות תיעשה בלב פתוח ובנפש חפצה, תוך התחשבות במאפייניו של הקטין. בהקשר זה ניתן יהא לשקול את שילוב הקטין תוך הקפדה על התנאים שהוזכרו בדיון, למשל הדרישה שהאב ילווה את בנו כל בוקר ויישאר לצדו עד שהבן יחל את שגרת יומו באופן תקין; והדרישה שבית הספר יהא רשאי לזמן את ההורים בכל מקרה של אלימות מצד הקטין, והם יאספו את בנם בתוך פרק זמן סביר.

 

אנו תקווה שהטיפול אשר מוענק לקטין יסייע לו בהמשך שנה זו, ואף לקראת קליטתו בכיתה א' בבית ספר מתאים בשנה הבאה.

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ