ע"ח
בית המשפט המחוזי בחיפה
|
32562-02-16
10/04/2016
|
בפני השופטת:
תמר שרון נתנאל
|
- נגד - |
העוררת:
תעשיות קיסריה פולימרים בע"מ עו"ד אריה נייגר ואח' ממשרד עמית פולק מטלון ושות'
|
המשיבה:
מדינת ישראל - המשרד להגנת הסביבה - המשטרה הירוקה עו"ד יוסף ישורון ושות'
|
החלטה |
הערר
1.לפני ערר על החלטת בית משפט השלום בחיפה (כבוד ס. הנשיא, השופט קרזבום) מיום 17/1/16, בתיק צ"א 28028-10-15, לפיה דחה בימ"ש קמא את בקשת העוררת - תעשיות קיסריה פולימרים בע"מ (להלן: "העוררת"), להורות - מכוח סעיף 47 לפקודת הראיות [נוסח חדש] (להלן: "פקודת הראיות") - על חיסיון מסמכים (להלן: "המסמכים"), שנמסרו למשיבה - המשרד להגנת הסביבה - המשטרה הירוקה (להלן: "המשיבה").
המסמכים נמסרו למשיבה, על פי צו שניתן על ידי כבוד השופטת נסרין עדוי ביום 30.8.15 (להלן: "הצו"). הם הושמו בארגז, שהועבר לידי כבוד השופט קמא והוא עיין בהם קודם למתן החלטתו. ארגז המסמכים הועבר אליי, מלשכת כבוד השופט קמא ואף אני עיינתי במסמכים עובר למתן החלטה זו. קיבלתי מהשופט קמא גם מסמך, שמסרה העוררת לבימ"ש קמא ובו היא פירטה מה המידע שעלול להפלילה, המצוי באותם מסמכים. לאחר שעיינתי במסמך, הוא הוחזר לידי השופט קמא.
רוב המסמכים הם שטרי מטען, אך ביניהם נמצאות גם הזמנות הובלה, תעודות משלוח, קבלות וחשבוניות מס. אין חולק שהמסמכים נערכו על ידי העוררת במסגרת עסקיה ושהם רלבנטיים לחקירה פלילית המתנהלת נגד חברה אחרת - חברת עזרא למשק ולקיבוץ בע"מ (להלן: "עזרא למשק" או "המוביל"), בחשד לביצוע עבירות הקשורות בהובלת חומרים מסוכנים ובכללם - חומרים שהעוררת מסרה לעזרא למשק, בין התאריכים 1/8/09 ל- 20/715, לשם הובלתם.
2.הצדדים מסכימים, כי החיסיון מפני הפללה עצמית חל, כעיקרון, גם על מסמכים (בכל פורמט שהוא) וכי יש במסמכים כדי להפליל את העוררת. למעשה - זה הבסיס לסירובה של העוררת למסירת המסמכים למשטרה הירוקה ולטענת החיסיון מפני הפללה עצמית, עליה היא נסמכת בסירובה לאפשר למשיבה לקבל את המסמכים לידיה, או לעיין בהם. אין חולק, כי טרם נפתחה חקירה פלילית נגד העוררת, אך יכול שעקב המצאת המסמכים, תיפתח נגדה חקירה כזו.
3.מוסכם, כי החשבוניות והקבלות נערכו מכוח הוראות סעיפים 8 ו-9 להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות) תשל"ג-1973 ושטרי המטען נערכו בהתאם להוראות סעיף 14 לחוק שירותי הובלה התשנ"ז-1977 (להלן: "חוק ההובלה") ולתקנה 8 לתקנות שירותי הובלה התשס"א-2001 (להלן: "תקנות ההובלה").
כן מוסכם, כי המשיבה פועלת מכוח חוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה) תשע"א-2011 (להלן: "חוק סמכויות הפיקוח" או "החוק") וסמכותה לדרוש המצאת מסמכים מעוגנת בסעיף 5(2) לחוק: "לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח את ביצוען של הוראות חיקוק המנוי בתוספת או להקל על ביצוען....".
לחוקים אלה ואחרים ולהוראותיהם, נשוב בהמשך.
תמצית החלטת בית משפט קמא
4.בהחלטה מפורטת ומנומקת, קבע בימ"ש קמא, כי החיסיון מפני הפללה עצמית אינו חל על המסמכים.
בימ"ש קמא דחה את טענת העוררת, לפיה הלכת קלקודה אינה חלה על המסמכים דנן, מאחר שהמשיבה אינה הרשות עבורה הם נערכו ומאחר שהמסמכים לא נערכו מכוח החוקים אשר המשיבה ממונה על אכיפתם.
בימ"ש קמא ציין, כי סעיף 15 לתוספת לחוק מתייחס גם לחוק חומרים מסוכנים התשנ"ג-1993 וכי חוק שירותי הובלה התשנ"ז -1997 מתייחס לחובה להובלה בהתאם לשטרי המטען וכן לפיקוח על הובלת חומרים מסוכנים.