המנוחה אינה עומדת בתנאי חוק תרומת ביציות מבחינת גילה, לדברים יש חשיבות רבה. שכן עשויות לעלות שאלות אתיות הנוגעות לגיל האישה התורמת – האם גם לשימור זיכרה של נערה קטינה או ילדה קטינה נעשה שימוש בביציותיה ?
20.אף שדי באמור מעלה על מנת לדחות התביעה אנו נוסיף ונהלך בדרך בה הילך בית משפט קמא, אשר סבר, כאמור, כי הוראות חוק תרומת ביציות אינן חלות בנדון, וכי כל שאנו נדרשים לו, לכאורה, הוא ראיה באשר להסכמת המנוחה להשתלת הביציות שנשאבו מגופה אצל המערערת.
כאמור, אנו איננו מסכימים לגישה זו וזאת אחר שהמחוקק עצמו אמר דברו באשר לסוגייית השימוש בביצית של נפטרת זאת להבדיל משתיקתו בעניין שימוש בזרע של מת, כפי שהובהר מעלה ארוכות.
21.ושוב, כבר בפתיח של עיוננו בדרך זו, ראוי לשוב ולהדגיש כי גם ע"פ הוראת תקנות בריאות העם אין די בהסכמה נטענת אלא יש צורך בהסכמה בכתב בנוכחות רופא.
לא נעצור כאן ונוסיף ונהלך צעד נוסף לטובת המערערים ונאמר כי דרישת הכתב אפשר שהיא דרישה טכנית וראשונית בלבד ואולם, כידוע, מצאנו פעמים רבות בפסיקה כי כאשר באות ראיות חזקות להוכחת הנדרש להיות מוכח בכתב יכולות הן לבוא, בנסיבות כאלה ואחרות, תחת דרישת הכתב, כך הם הדברים לעניין דרישת הכתב בחוק המקרקעין וכך הם לעניין הדרישה בחוק המתנה (וראו לעניין זה, כדוגמה בש"א (ת"א) 151230/05 ישראלי נ' סונול דן 1992 בע"מ (2006) ותא"מ 5062/07 טמפו נ' אלבין (2007) לעניין דרישת הכתב בסע' 15 לחוק הערבות; ע"א 986/93 קלמר נ' גיא (1996), וע"א 579/83 זוננשטיין נ' אחים גבסו בע"מ (1988) לעניין דרישת הכתב בסע' 8 לחוק המקרקעין). לפיכך נצא מתוך הנחה בעיונינו להלן כי ככל שהוכחה הסכמה מפורשת וברורה אפשר וניתן יהיה לוותר על דרישת הכתב.
22.דרך אחת בה ניתן לאחוז על מנת לבחון את עניין השימוש בביצית של נפטרת היא השוואתה לדין החל בעניין שימוש בזרע של מת. כאמור, עניין זה טרם הוסדר בחקיקה ונסיונות שנעשו בעבר להסדיר את הדברים לא קרמו עור וגידים, ובעניין זה, כמו רבים מהעניינים הקשורים בפריון והולדה הקדימו בתי המשפט את המחוקק, כפי שיפורט להלן. ברי על כל פנים כי השימוש בביצית של נפטרת יבחן באופן מחמיר לפחות כמו עניין השימוש בזרע של מת אם לא למעלה מכך כפי שהובהר מעלה.
23. ובכן, ביום 15.5.2006 הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק שימוש בזרע או ביצית של אדם מת, התשס"ו- 2006 ה"ח 1, אשר לא התקבלה. להלן הסעיפים הרלוונטיים באותה הצעה לעניינינו:
"(1) לא יינטלו ביצית או זרע מאדם לאחר מותו, ללא הסכמתו מדעת, בכתב"
"(2) לא ייעשה שימוש בביצית או בזרע של אדם שנפטר, ללא הסכמתו מדעת, בכתב" (הדגשה שלנו)
בנקל יכול הקורא להיווכח כי החקיקה המוצעת שמרנית במידה ניכרת מנוהגם של דברים כיום, עת קיימת פסיקה בערכאות הנמוכות לפיה זרעו של נפטר נלקח מגופו לבקשת משפחתו, אף ללא הסכמתו בכתב, וזאת אף קודם שתתברר השאלה האם ניתן לעשות שימוש בזרע שינטל מגופו של המת, ובדומה לא אחת הותר שימוש בזרעו של מת אף ללא הסכמה בכתב בחייו, כפי שיפורט להלן.
24.בעניין השימוש בזרעו של מת עומדות לפנינו הן פסיקת בית המשפט העליון, לגביה נרחיב להלן, והן הנחיית היועהמ"ש משנת 2003 שמספרה 1.2202 ואשר עניינה "נטילת זרע לאחר המוות והשימוש בו" ואשר עיקרן כי ניתן לעשות שימוש בזרע של מת רק בהתאם לרצונו המפורש ולצורך הפריית בת הזוג הקבועה שהייתה לו בחייו, כל שהייתה כזו.
הנחיית היועהמ"ש מבהירה כי להוריו של אדם, כמו גם קרובי משפחתו האחרים, זולת בת זוגו, אין מעמד חוקי לעניין הבאת ילדים לעולם אחר מותו של קרובם, כמו כן איננו יכולים לייחס למת את רצונם של קרוביו הנותרים בחיים אף שכמיהתם לילד מובנת בנסיבות העניין. וכך, נאמר, בין השאר, בהנחיות הנזכרות –
"ההנחיה הבסיסית היא שהולדה, בדרך כלל, היא פרי רצונם של שני בני הזוג. כאשר אנו דנים בשימוש בזרע לאחר המוות, עלינו להחליט על מנגנון לקביעת רצונו של הנפטר. רצון הנפטר יכול להילמד כמובן מהסכמה מפורשת שנתן בחייו לשימוש בזרעו לאחר מותו, בין אם הסכמה זו ניתנת בכתב או בעל-פה, או - כמובן - מהתנגדות מפורשת. דרך אחרת ללמוד על רצונו המודע של הנפטר היא מדרך התנהגותו, אשר יכולה לספק אינדיקציות על רצונו המשוער בילדים אף לאחר מותו, כגון, במקרה של אדם הלוקה במחלה סופנית אך למרות מצבו זה, הידוע לו, מנסה להביא ילדים לעולם, בדרך הטבע או בטיפולי הפריה מלאכותית" (ראו סע' 12 להנחיות).
כמו כן –
"כאשר רצונו של המנוח לא הובע באופן ברור במהלך חייו - והכוונה הן לרצונו להביא ילדים לעולם בכלל, והן רצונו להבאת ילדים לעולם מזרעו לאחר מותו, בפרט, או התנגדות לאלה - עלינו לבחון את רצונו המשוער של המנוח...לשם הערכת רצונו המשוער של הנפטר, יש לבחון כל מקרה לנסיבותיו, לפי העובדות הקונקרטיות של המקרה, ולפי עדויות האנשים הקרובים לו. בהתאם לכך הנחה היועץ המשפטי לממשלה לשקול בחיוב בקשה לקבלת תסקיר פקיד סעד, בכל מקרה המגיע לערכאות על-מנת לאפשר בחינה נוספת ואובייקטיבית באשר לרצונו של המנוח, ובמיוחד לגבי רצונה הכן, החופשי והאמיתי של בת-הזוג, על-מנת לוודא שאינה נתונה להשפעות וללחצים המאפילים על שיקול דעתה ביחס לסוגיה הנדונה". (ראו סע' 13 -14 להנחיות)
עוד הובהר בהנחיות כי –
"...אין להוריו של נפטר, או לקרוב משפחה אחר, זולת בת-הזוג, מעמד חוקי לעניין הבאת ילדים לעולם מזרעו של אדם לאחר מותו" (ראו סע' 20 להנחיות)
"...אין להעניק להורים זכות או מעמד חוקי לעניין השימוש בזרע לאחר המוות, לא מעמד חוקי ליתן הסכמה, מקום שהנפטר התנגד, ולא התנגדות, מקום שקיימת הסכמה מפורשת או משוערת של הנפטר" (ראו סע' 21 להנחיות).
25.בדומה להנחיית היועהמ"ש גם בית המשפט העליון בעניין בע"מ 7141/15 פלונית נ' פלונית (2016), - הלכת פלונית), קבע ברוב דעות כי -
"מקום שבו נפטר אדם שהייתה לו בת זוג קבועה מבלי שנתן ביטוי מפורש (בכתב או בדרך אחרת) לרצונו או להסכמתו לעניין נטילת זרע מגופו ושימוש בו לאחר מותו, קמה חזקה הניתנת לסתירה לקיומו של 'רצון משוער' של הנפטר להביא ילדים לעולם גם לאחר מותו עם בת זוגו. לכן, ככלל, תהא בת הזוג ולא איש מלבדה - לרבות הורי הנפטר - רשאית לעשות שימוש בזרע לצורך הפרייתה היא" (ה. ש.).
ולעניין זה, והזהירות הרבה הנדרשת בכל הקשור בהתרת שימוש בזרע של מת, ראוי להביא מדבריו של כב' הש' מזוז באותו עניין –
" ... פריצת המגבלה שנקבעה, של שימוש בזרע נפטר רק על ידי בת זוגו כאמור, עלולה לחייב הכרעות ערכיות על ידי בתי המשפט במגוון שאלות רגישות, וזאת בהעדר עוגן חוקי ובסיס משפטי עיוני כמפורט לעיל. פריצה כזו עלולה גם להוביל להתרת הרסן ולמצב בו לא ניתן יהיה להתוות את גדריו של תחום מורכב ורגיש זה, ופסיקותיהם של בתי המשפט למשפחה במספר מקרים, לרבות במקרה דנן, יוכיחו (ראו פירוט בסעיפים 24 ו-30 לעמדת היועץ המשפטי לממשלה העדכנית לגבי המקרים בהם סטו בתי המשפט מההסדר בהנחיה...ודוק: גישות אחרות לגבי גבולותיו וגדריו הראויים של ההסדר הנוגע לשימוש בזרע נפטר הן כמובן לגיטימיות, אלא שכל הרחבה מעבר להיתר לבת הזוג יש בה לדעתי משום חריגה מגבולות הדין המצוי, והיא ענין למחוקק לענות בו..." (סע' 18 לפסק דינו)
ועוד מצאנו לעניין זה את דבריו של כב' הש' מזוז בבע"מ 1943/17 שעסק בבקשת רשות ערעור על החלטתו של מותב זה (עמש (מרכז) 45930-11-16 - מדינת ישראל נ' אשר שחר, (2017) שלא להתיר שימוש בזרעו של נפטר עת בת זוגו לא הייתה מעונינת לעשות בו שימוש לצרכיה שלה אף שלא הייתה מניעה מבחינתה כי יעשה בו שימוש על ידי פונדקאית אחרת וכי הילד שיוולד יגדל אצל הורי המנוח -
"ההלכה שקבענו בענין פלונית נועדה לשים קץ לאי-הבהירות באשר למצב המשפטי בסוגיה רגישה זו ולמנוע פריצת גבולותיו של העקרון - שהונח ביסוד הנחיית היועץ המשפטי לממשלה משנת 2003, דו"ח הוועדה הציבורית משנת 2012 ותזכיר חוק בנקי הזרע משנת 2016 - לפיו ככל שהנפטר לא ביטא את רצונו המפורש לענין נטילת זרע ממנו לאחר מותו והשימוש בו, השימוש בזרע יתאפשר רק לפי בקשת בת זוגו - ולא איש זולתה - ולצורך הפרייתה היא..." (ה.ש)
הצורך בראייה לרצון ברור ומפורש – בגדר דבר דבור על אופניו, נזכר אף בפסק דינה של כב' הש' ע. ברון בעניין בע"מ 6046/18 היועהמ"ש נ. פלונית (2019) ואשר דיון נוסף בעניינו נדחה (דנ"א 6039/19 פלונית נ. היועהמ"ש (2019)), באותו עניין טרגי דובר בצעיר שהלך לבית עולמו לא לפני שאחיו הצעיר מת בנסיבות טרגיות אף הוא, והוכח כי הוא שאל את הוריו מדוע לא דאגו לשאיבת זרעו של אחיו לאחר המוות. בית המשפט סבר כי אין באמירה זו די בכדי ללמד על רצונו המשוער של המנוח לעשית שימוש בזרעו אחר מותו, וכך הבהירה כב' הש' ברון באותו עניין –
"אעיר רק בעניין זה כי בבואנו לבחון מה היה רצונו המשוער של המנוח, אל לנו לבלבל בין רצונו של המנוח ובין רצונם המובהק והמובן של הוריו שתהא המשכיות לילדם שנלקח מאיתם. נקודת הזמן שבה יש להתמקד היא ערב מותו של המנוח וכל עוד יכול היה להביע את רצונו; ובהיעדר ביטוי מפורש לרצונו של המנוח כי יוולד ילד מזרעו לאחר מותו – ילד שלא מבת זוגו, מאישה שלא נקשר בה להורות, ושהתייתם טרם שבא לאוויר העולם – אין יסוד להניח שזה היה חפצו של המנוח. בכל אופן, לא פחות סביר להניח שאדם אינו חפץ בלידת ילד שאותו לא יכיר ולא יגדל כהורה ולאישה שלא בחר בה להיות אימו של הילד. כך או אחרת, את רצונו המשוער של הנפטר אין לאמוד במאזן ההסתברויות, אלא נדרשת הוכחה ברורה. הרי לא בתרומת זרע מדובר, אלא בבחינת רצונו של אדם ערב מותו להעמיד צאצא לו עצמו, שיוולד למציאות ידועה מראש שבה אביו מולידו לא יהיה נוכח בחייו. אנו מצווים לכבד את האוטונומיה של אדם על גופו גם לאחר לכתו, ונגזרת היא שככלל נדרשת הסכמה מדעת לשימוש כלשהו באיבריו או ברקמת גופו, כך בזרעו. רצונו של אדם – כבודו, הן בחייו הן במותו. איננו רשאים לייחס לרצונו של המת את רצונם של אלה הנותרים בחיים, גם לא של ההורים אף שהלב יוצא אליהם."(הדגשה שלי – צ.ו).
ובדומה מצאנו דבריו הנוקבים של כב' הש' הנדל באותו עניין –
"האוטונומיה של הנפטר משמעה התחקות אחר רצונו שלו: שלו ולא של אחרים. זהו כבודו. כאשר הנפטר אינו מותיר אחריו הוראה מפורשת בעניין, יש להתחקות אחר רצונו המשוער. אך רצון משוער איננו מושג שיש ליצוק לו תוכן נורמטיבי-ערכי התלוי בשאלה מה ראוי שיהיה רצונו של הנפטר. התחקות אחר הרצון המשוער גם אינה תלויה ברצונם של גורמים חיצוניים, אלא בנפטר עצמו. אכן, לעיתים ניתן להיעזר בגורמים חיצוניים – דוגמת הוריו של הנפטר – כדי לגלות, מבחינה ראייתית, מה היה אותו רצון משוער. אך הם אינם יכולים לעצב בעצמם את אותו הרצון, הגם אם הדבר נעשה מתוך ניסיון להתמודד עם אובדן גדול, ומתוך אהבה וכמיהה להשיב את מה שאיננו עוד" (ה.ש- צ.ו)
הש' הנדל אף מצביע על דרך בה ראוי להתחקות אחר רצונו של המת והזהירות הרבה שיש לנקוט לעניין זה –
"...התחקות אחר רצון הנפטר היא מהמשימות הקשות. הוא אינו בנמצא כדי להעיד על שאירע בנפשו. קושי זה עולה וצף שוב ושוב בסוגיות של דיני ירושה. אלא שכאן המצב מורכב יותר: שימוש בזרע מן המת אינה שקולה להעברת נכסיו של נפטר מיד ליד. לא מדובר בנכס, כי אם במטען גנטי שבכוחו להביא חיים לעולם, ליצור אדם בשר ודם בעל מחשבה ותודעה – הלא הוא נזר הבריאה. לכך נוסיף כי לא מדובר בנכס קיים, כי אם ביצירת חיים חדשים. מהאין ליש. לא ירושה אלא מורשת. זהו פרק חדש שעל הנפטר לכתוב. עסקינן בסוגיה מורכבת מאין כמוה, ודווקא מתוך ערכם הרב של החיים שייווצרו, כמו גם ערך האוטונומיה של הנפטר – יש להתחקות אחר רצונו המשוער על בסיס אינדיקציות ברורות וראיות משמעותיות. בל ניתן למילה "משוער" לבלבל אותנו: לא ניתן להוכיח רצון משוער באמצעות השערות גרידא. על הראיות שמוכיחות את הרצון המשוער להיות מוצקות ואיתנות, בכפוף להגיון החיים וקיומן של חזקות ראייתיות שנועדו להתגבר על קשיי הוכחה..." (ה.ש- צ.ו)
ראוי להפנות אף לדברים שנאמרו בעניין בע"מ 378/20 פלונית נ' בית החולים אסף הרופא, (2020) -
"...בהלכת פלונית נקבע כי במוקד הבקשה לשימוש בזרעו של נפטר עומד הוא עצמו, ולא קרוביו. מהו רצונו? מהו כבודו? אלה הנתונים המרכזיים שיש לשקול לפי הלכת פלונית. כפי שנקבע שם, כבודו של הנפטר, בהיבט הרלוונטי לענייננו, נובע מהאוטונומיה של הפרט וזכותו על גופו.
המשפט הישראלי מכיר בכך שרצונו של אדם, המבטא את האוטונומיה שלו, הוא בעל משקל נורמטיבי גם לאחר פטירתו. כשם שלא ניתן להשתמש בזרעו של אדם חי ללא הסכמתו, כך לא ניתן לעשות זאת גם לאחר הפטירה. רגע המוות אינו מוציא את הנפטר אל מחוץ לכלל זה, ופטירתו אינה גורעת ממעמדו ביחס לשימוש בזרעו לצרכי הולדת צאצאים. אכן, טכנולוגיית הילודה יצרה סוגיה משפטית חדשה; אך הכלל נותר בעינו. הזרע אינו נכס שניתן לרשת אותו ולעשות בו שימוש. הזיקה בינו לבין הנפטר אינה ניתקת ברגע המוות, אלא נותרת איתנה..." (עוד לעניין זה ראו תמש (חדרה) 30754-03-20 - פלונית נ' המרכז הרפואי הלל יפה (2021))
26.ואם כן, אם לעניין שימוש בזרע של מת אנו נדרשים להוכחת רצון מפורש, להבדיל מרצון הנתמך בהשערה גרידא, הרי שעל אחת כמה וכמה שהדברים נדרשים לעניין שימוש בביצית של נפטרת, שכן בתרומת זרע ברור, ביולוגית ואתית, מיהו האב – בעל הזרע, לא כן לעניין ביצית שרבו בעניינה המחלוקות מי היא האם – בעלת הביצית או היולדת (לעניין ריבוי הדיעות בעניין זה במשפט העברי, ראו הפירוט בפסק דיננו בעניין עמ"ש 52550-10-18 נ. ואח' נ' מ. ואח' (2019) ועוד ראו בהמשך הדברים) וכן ראו לעניין זה דבריו של כב' הש' י. עמית בעניין פלונית הנ"ל סע' 10 לפסק דינו -
"... מנגד, ניתן להסביר את ההבחנה בין השניים, לא רק בהבדלים הטכניים (ניתן לשאוב זרע מהגופה משך 36-24 שעות לאחר הפטירה, בעוד שאיבת ביציות ניתנת להיעשות תוך זמן קצר ביותר לאחר הפטירה). כאשר בביצית של נפטרת עסקינן, זהותה של האם עלולה להיטשטש בין האם הפונדקאית לאם ממנה ניטלה הביצית, בעיניו של הילד שיוולד ויום אחד יבקש להתחקות אחר מוצאו. לא כך לגבי הזרע, שייחוסו של הילד ידוע, וכידוע, זכותו של ילד לדעת מיהו אביו ומה מוצאו על מנת שלא יישאר "שתוקי" (ע"א 326/73 פלונית נ' אלמוני, פ"ד כח(2) 612, 615 (1974); גרין הולדה לאחר מיתה, עמ' 523-521); גרין פרו ורבו, עמ' 151-148; יוסי גרין "האם קיים פיתרון לבעיית הממזרות באמצעות טכנולוגיות רפואיות בשטח הפריון" מאזני משפט ו 424-422 (תש"ע))" .
ובגישה זו אחז אף כב' הש' מ. מזוז באותו עניין –
"...עולה אפוא מהאמור כי ההסדר החוקי לגבי שימוש בביצית לאחר המוות הוא מחמיר בהרבה לעומת ההסדר לגבי שימוש בזרע לאחר המוות. הדין אוסר לחלוטין שימוש לאחר המוות בביצית שניטלה מאשה נשואה שנפטרה (תקנה 10 (א)), ואילו בנוגע לביצית שניטלה מאשה פנויה שנפטרה, נדרשת הסכמה מפורשת שניתנה טרם פטירה (תק' 10 (ד')). פער זה בין שימוש בזרע לשימוש בביצית לאחר המוות, שאינו בהכרח מוצדק, מחייב אף הוא גישה מצמצמת באשר להסדר שיחול על שימוש בזרע לאחר המוות לשם צמצום אי השוויון. יצוין לענין זה כי בדו"ח הוועדה הציבורית ההמלצות לגבי שימוש בביצית לאחר המוות זהות בעיקרן להמלצות לגבי שימוש בזרע לאחר המוות (עמ' 50-49 לדו"ח)..."(הדגשה שלי – צ.ו)
27.עוד ראוי להביא לעניין לו אנו נדרשים את המלצות הועדה הציבורית לבחינת הסדרה חקיקתית של נושא הפריון וההולדה בישראל (להלן – ועדת מור יוסף) אשר המליצה בשנת 2012 לעניין ביציות שנשאבו קודם למוות כי –
"ההחלטה היא בידי האישה, בעת הוצאת הביציות מגופה, והיא תקבע מה יעשה בביציות שלה אם היא תלך לעולמה. כמו לגבי גבר המפקיד זרע בבנק הזרע למען עצמו, יש לוודא בטפסי ההסכמה כי בעת הוצאת הביציות האישה תתבקש לציין את רצונה. ניתן לכבד את רצונה כל עוד השימוש הוא בהתאם לדין החל לגבי אותו שימוש (תרומת ביצית, מחקר, פונדקאות וכיוצ"ב) (הדגשה שלי – צ.ו; פרק ו, עמ' 50 לדו"ח הועדה)
כך יש לציין את תזכיר חוק בנק הזרע התשע"ז- 2016 אשר חובר לצורך הסדרה עתידית בחקיקה ראשית של סוגיית השימוש בזרע לאחר המוות ומורה כי שימוש בזרע לאחר המוות יעשה אך ורק על סמך הוראות בכתב שהותיר המנוח, ובאין הוראות בכתב, יותר השימוש אך ורק לאשתו או בת זוגו הקבועה לצורך הפרייתה שלה. ובלשון סע' 74 לתזכיר החוק -
"לקרובי הנפטר, זולת אשתו או בת זוגו הקבועה, לא יהיה כל מעמד לעניין שאיבת זרעו או שימוש בזרעו, אלא אם הנפטר לא היה נשוי או לא היתה לנפטר בת זוג קבועה בעת פטירתו ורק אם הוא הורה על כך בכתב, כאמור בסעיף 67(ב)"
הרי לנו אין ספור מקורות המלמדים אותנו את הזהירות הרבה אותה יש לנקוט קודם למתן היתר לשימוש בביצית מן הנפטרת.
בשולי האמור נבקש להוסיף ולהביא אף מעט שבמעט מתוך עמדת הדין העברי בסוגיה, אנו אומרים "מעט שבמעט" כיוון שההתייחסות ההלכתית לסוגיות אלו היא רחבה מני ים ובוודאי שלא נוכל להקיף אותה בכלולותה במסגרת פסק דין זה, נעלה, אפוא, אך טיפה מבאר -
שימוש בביצית של נפטרת עמדת הדין העברי
28.השימוש באיבריו של אדם אחר מותו מעלה שאלות אתיות דתיות וחברתיות שונות. אנו ננסה להביא בציפורן הזרת מעמדתו של המשפט העברי בעניין זה שהרי ככלות הכול עוסקים אנו בעניינם של יהודים.
לפני ארבע מאות שנה, כתב המחזאי ויליאם שיקספיר את המחזה 'הסוחר מונציה', בו מוצג יהודי המלווה בריבית ['שיילוק'], המחתים את אנטוניו, הוא 'הסוחר מונציה', על כתב ערבות, לפיו אם לא ישלם את חובו במועד, יאלץ לשלם את יתרת החוב בליטרת בשר מבשרו. הרב שלמה יוסף זוין, פרסם מאמר בשם 'משפט שיילוק לפי ההלכה', שעיקרו דן בשאלה השאלה האם האדם הוא הבעלים על גופו. במאמרו טען הרב זווין כי האדם כלל אינו בעלים על גופו וממילא אינו יכול לצוות על שיעשה באיבריו אחר מותו :
"כח החיים של גוף האדם איננו שלו, של האדם. זוהי הנקודה! לא בלבד שהאדם אסור לאבד את חייו, כולם או מקצתם, אלא שאין החיים הללו שלו כלל, אם הוא מוכר או נותן או ממשכן את בשר גופו לחתיכה ולקציצה למי שהוא, הרי זה כאילו מקנה דבר שאינו שלו, שאין הקנין נתפס כלל. ה' נתן וה' לקח איננה מליצה של תנחומין גרידא, אלא שזוהי הגדרת המציאות. ... "אנו רואים, איפוא, שאבריו של האדם אינם ברשותו כלל – הוא איננו בעליהם והם אינם שלו, ולא יוכל לעשות בהם שום משא ומתן [מלבד שיעבודים של מלאכה ועבודה], ואינם נתפסים לא במכירה ולא במתנה ולא במשכנתאות ואפותיקאות וכדומה" [ולפיכך: "החוזה של שיילוק – אנטוניוס (המלוה והלווה) הוא, לפי ההלכה, בטל ומבוטל מעיקרו. בטל ומבוטל אפילו במקרה אם חתיכת הבשר החי לא היתה מסכנת את כל חייו של האדם. כל שכן כשבאמת אין כל בטחון שניתוח כזה לא יוציא את האדם מן העולם לגמרי"].
הרב זוין מסיים את מאמרו בשורה הידועה מפיוטי הסליחות: "הנשמה לך והגוף שלך" היינו הכל קניינו של הבורא.
לא נביא את כלל ראיותיו ההלכתיות המרובות של הרב זווין להעדר בעלותו של אדם ולו בשל כך שדעתו אינה מקובלת על רוב הפוסקים.
הרב שאול ישראלי, הביא את דברי הרב זוין בספרו עמוד הימיני (סימן טז פרק ה אות טז), וסתר את ראיותיו, לא נרחיב אף באשר לנימוקיו של הרב ישראלי די שנאמר כי לגישתו של הרב ישראלי האדם הוא בעלים על גופו ואיבריו אלא שבבעלות זו הוא שותף עם הבורא –
"בנפש האדם יש שני שותפים. הקב"ה, שעל זה נאמר בפסוק בספר יחזקאל כי הנפשות לי הנה. והאדם, אשר לו ניתנה. וחברו שהרגו חטא, גם כנגד האדם שבו נופחה נשמה זו, וחיוב מיתה שבידי בית דין הוא מחמת התביעה שביו אדם לחברו. אכן גם כלפי שמים מחויב, וזהו חיוב בידי שמים".
עמדה אחרת הביא הרב יעקב אפשטיין, בשו"ת חבל נחלתו (ח"ז סימן ס) בהתייחס לדבריו של הרב זווין הנזכרים לעיל ועיקרה שלאדם יש בעלות מלאה על אבריו ורשאי הוא לעשות בהם כרצונו, זולת לנהוג בהם דרך השחתה –
"...וניתן לומר שיש לאדם בעלות על אבריו ולא רק קנין פירות לפרנסה כגון עושה בידיו ורגליו וכדומה, אלא בעלות גמורה. אלא שלא הותר לו "להוציאם" מרשותו אלא כשאין בכך דרך השחתה, שהרי גם הוא חייב ב"בל תשחית" כלפי גופו...."
ברי כי למחלוקת הנזכרת יש להשלכה לעניין האפשרות לתרום איברים ובכלל להתיר שימוש באיברים לאחר המוות, כפי שמציין הרב אפשטיין עצמו בספרו :
"לפי הרב זוין אסור, ואין יכולת לאדם לתרום כליה לאחר, או מֵח עצם וכדומה, שהרי אינם בבעלותו. אבל לפי הדרך השניה, כיון שאין בכך השחתה, וזה נעשה להצלת חברו, מותר".
29.אך האם דינם של זרע וביצית כדינם של שאר איברים ואף לגביהם יתירו מירב את הפוסקים את השימוש בהם לאחר המוות על פי הוראת הנפטר?
לדעת הרב שלמה דיכובסקי, ששימש כדיין בית הדין הגדול בירושלים, האיש בעלים על זרעו והאשה על ביציותיה ואולם מרגע שאלו פרשו מגופם אין הם שולט בהם, הדברים עולים ממכתבו לרב צבי רייזמן (ראו בספרו רץ כצבי, ובקישור הבא- בעלות על זרע וביציות - עולמות (itech-websolutions.com)-
"המחלוקת הידועה לגבי בעלות האדם על גופו, עוסקת בדיני איסור והיתר [האם מותר לאדם לפגוע בגופו או למכור חלקים ממנו], ולא בבעלות מדיני חושן משפט... אין לבעלות זו דבר עם הסטטוס ההלכתי של החלק שפרש ממנו. לדעתי, החלק שפרש ממנו, אינו בסטטוס הלכתי של גופו. ולכן אין לקבל את הנחיותיו ביחס לזרע שניתן על ידו, ושהביצית הופרתה בו. יתר על כן, לאחר שהביצית הופרתה – למרות שעדיין מדובר במצב של טרום עובר – יש לה מעמד עצמאי משלה..." (הדגשה שלי – צ.ו)
הרב יעקב אריאל, רבה הראשי של רמת גן (תחומין כרך כא עמ' 100), סבור כי לאשה זכות בביציותיה –
"...הביציות דומות במידה מסוימת לדם ושיער. מספר הביציות בשחלותיה של אישה הוא רב, הרבה יותר מסיכוייה ללדת מכולן ילדים. ולכן, נטילת מספר ביציות לא תפגע בסיכויי פוריותה בעתיד. מאידך גיסא, היא הנותנת, יש לאישה רשות למסור את הביציות העודפות לנשים אחרות. ולכן, מי שנוטלן ללא רשותה גוזל ממנה זכות זאת... לכן נראה, שיש לאישה זכות על ביציותיה. היא רשאית למנוע את נטילתן ללא רשותה, והיא זכאית למוסרן למי שליבה חפץ, גם אם אינן שלה ממש מבחינה ממונית".
אלא שלמרות הנזכר לא ניתן להתעלם מבעיה הלכתית ואתית שמעלים כמה מן הפוסקים. כידוע קיימת מחלוקת משמעותית בין הפוסקים מי היא האם במקרה של תרומת ביצית – האם בעלת הביצית הנושאת את המטען הגנטי של העובר או האם היולדת שלה קשר ביולוגי לעובר - התשובות מגוונות – יש הסוברים כי בעלת הביצית היא האם (הרב עובדיה יוסף, הרב שלמה גורן) , יש הסבורים שזו האם היולדת (הרב אליעזר ולדנברג בעל ה"ציץ אליעזר"', הרב מאיר בראנדסדורפר, הרב מרדכי אליהו, והרב מנחם שפרן) יש כאלה הסבורים כי קיים ספק בלתי מוכרע לגבי האימהות לפיכך ננקוט תמיד בדרך החומרה כך שיהיה פן אימהי לכל אחת מהאמהות (אם לדוגמה תורמת הביצית היא נכרית אזי לחמרה נדרוש את גיור הנולד לצורך יהדותו, והוא הדין אם הפונדקית תהא נכרית; לעניין זה ראו דברי הרב ש. אלישיב, הרב ש. ה. וואזנר, והרב שלמה זלמן אויירבך) ומנגד יש הסוברים כי אף אחת אינה יכולה להיחשב כאמו של העובר שכן לא מדובר באם אחת שהשלימה את כל הליך העיבור מראשית ועד כלה (ראו פירוט המקורות בהרחבה בפסק דיננו בעניין עמש (מרכז) 52550-10-18 - ע. נ. נ' ד. מ., (2019) וכן צבי ריזמן , רץ כצבי דף מז ואילך). העדר זהות ברורה באשר לאם העובר מהפן ההלכתי עלולה לפגום בטובתו של הקטין ולו בשל הספק המכרסם, כלשונו של הש' י. עמית בעניין פלונית –
"...כאשר בביצית של נפטרת עסקינן, זהותה של האם עלולה להיטשטש בין האם הפונדקאית לאם ממנה ניטלה הביצית, בעיניו של הילד שיוולד ויום אחד יבקש להתחקות אחר מוצאו..."
30.וכאן עולה מחלוקת נוספת בין הפוסקים האם יכול להיות מצב על פי הגישה היהודית ובו תהיינה לעוּבָּר שתי אימהות? הרב אשר וייס סבור כי דבר זה בלתי אפשרי ולכן במקרה של ניתוח חדשני המאפשר השתלת גרעין הביצית של האישה היולדת לתוך מעטפת הביצית של אישה אחרת בשל פגם במיטכונדריון המצוי בציטופלסמת הביצית, ואם כן נוכח החשש כי תהיינה שתי אימהות שכן כל אחת מהן תרמה דבר מה לביצית (האחת את גרעין הביצית הנושא את מירב הד.נ.א והשנייה את המיטוכנדריון הנושא מקצת מד.נ.א) ומנגד ההנחה כי לא יכולות שתי אימהות לעובר אחד על פי הדין העברי, יש לקבוע כי בעלת גרעין הביצית המכיל את רוב הד.נ.א היא האם ההלכתית. לא כך סובר, כדוגמה, הרב משה שטרנבוך, אב"ד העדה החרדית בירושלים, הסבור כי דווקא יכול להיות מצב של שתי אימהות בהלכה היהודית -
"בנדון יחוס הוולד בתרומת ביצית ובפונדקאות: "נחלקו בזה גדולי ההוראה בזמנינו, יש שכתב שהאם היא האשה שברחמה התפתח הולד ושילדה אותו, ויש שסובר שהאם היא האשה שמהביצית שלה התפתח הולד, כלומר האם הגנטית. ולענ"ד יש לצדד ולומר שכיון ששתי הנשים פועלות סוף כל סוף ליצירת הולד ולהתפתחותו, ואי אפשר לאחת מבלי רעותה,יש מקום לומר שלשתיהם דין אם ושלוולד שתי אמהות..." (שו"ת תשובות והנהגות, ח"ה סימן שיח)
הבאנו את הדברים אך ורק על מנת להראות כי קיים קושי הלכתי ממשי בקביעת ההורות במצב של תרומת ביצית, זאת מעבר לקושי האתי במקרה של תרומת ביצית מהנפטרת והספקות שיש בהליך זה להעלות בכל הקשור לטובת הקטין, למצער במצב בו לא ברורה עד תום עמדת הנפטרת בחייה בכל הקשור לשימוש בביצית אחר מותה.
בצד האמור, לא ניתן להתעלם מכך שניתן למצוא בפסיקה היהודית ידיים לגישה המאפשרת לאדם ליתן מאבריו, ובכלל זה זרע וביצית, אף לאחר אחר מותו.
31. מתוך הדברים האחרונים נבוא ונדון בסוגיה לה נתן בית משפט קמא את עיקר שימת ליבו בפסק דינו היינו - האם הוכח רצונה של המנוחה בכל הקשור לשימוש שיעשה בביציות שנשאבו ממנה במהלך הטיפול הרפואי בה. כאמור, דיון זה לסברתנו הוא הרבה מעבר לנחוץ שכן מצאנו, כמפורט לעיל, שהנדון אינו עומד בדרישת הוראות חוק תרומת ביציות ותקנות בריאות העם הרלבנטיות לנדון.
רצונה של המנוחה
32.שאלת רצונה של המנוחה נחלקת לשלוש – האחת, שדומה כי עליה ניתן להשיב בחיוב – האם המנוחה רצתה בהבאת ילדים לעולם בחייה, השנייה – האם המנוחה חפצה בהבאת ילדים לעולם מביציותיה אחר מותה, השלישית – האם המנוחה חפצה כי ביציותיה יופרו בזרעו של המערער 2, וכי המערערת תשמש כאם היולדת לילד שיוולד.
הראיה האוביקטיבית היחידה המצויה לפנינו היא חתימתה של המנוחה על טופס הסכמה לשאיבת הביציות ועל הסכמה מדעת להשתתפות בניסוי רפואי. מתוך תוכנו של טופס ההסכמה עולה כי שאיבת הביציות נעשתה לשימור ושיפור הפוריות של המנוחה עצמה ובאפשרות עתידית שלה עצמה להרות לכשתחלים ממחלתה. כך סע' 3.3 לטופס ההסכמה מבהיר את מהותו של הניסוי הרפואי – "שיטות לשיפור שימור והחזרת פוריות באמצעות מקטעים שחלתיים" ובדומה בסע' 4.9 לטופס ההסכמה צויין – "אנו מקווים שההשתתפות במחקר עשויה להגביר את סיכויי בתכם/ בת חסותכם להרות בעתיד וגם תסייע לחולות אחרות במצבה" (הדגשה שלי- צ.ו).
אומנם המערערים הגישו תצהירים מטעמם בהם ביקשו לפרש ולעמוד על רצון המנוחה לשימוש בביציותיה אחר פטירתה - ואולם לענין זה נקדים ונאמר כי להתרשמותינו המנוחה לא דיברה עם מי מהמערערים האחרים על האפשרות לשימוש בביציותיה לאחר מותה, זולת למערערת. כלל המערערים הודו כי טענתה של המערערת לפיה הבטיחה למנוחה שהיא תסייע לה בהבאת ילדים לעולם הובאה לידיעתם רק לאחר מותה של המנוחה, ככאלה הרי שתצהיריהם בעניין זה הם בגדר עדות שמועה בלבד. אכן, לפנינו העיד אביה של המערערת כי המנוחה שוחחה איתו על כך שהמערערת הבטיחה לה שתסייע לה להביא ילדים לעולם ואולם, לא זו בלבד שעדות זו ניתנת לראשונה בהליך זה ולא הובאה בהזדמנות הראשונה לפני בית משפט קמא, הרי שאף ממנה לא ברור באופן חד משמעי כי כוונת המנוחה הייתה להבאת ילדים אחר מותה ואפשר גם אפשר שכוונתה הייתה להבאת ילדים בחייה ככל שלא תוכל להרות נוכח מצבה הרפואי.
33.גם עיון בתצהירה של המערערת יש בו ללמד לסברתנו, כפי שאף הסיק בית משפט קמא, כי המערערת היא זו שהעלתה לפני המנוחה את הרעיון לסייע לה לממש את אימהותה וכי ניכר כי רעיון זה בעת שהועלה לפני המנוחה כוון למימוש אימהותה של המנוחה בחייה ולא אחר מותה (ראו סע' 31 לתצהיר המערערת שם היא מעידה כי בפגישתה עם המנוחה – "אמרתי לה שתפסיק לדאוג בנושא הזה וגם אם היא לא תוכל מכל סיבה שהיא להביא ילדים – אני אעשה זאת בשבילה, אני אביא לה ילדים במקומה..."). יתר על כן, התרשמותנו היא כי גם בעדותה לפנינו פירשה המערערת תגובות כאלו ואחרות של המנוחה בשיחותיה עימה על פי תחושותיה שלה עצמה. כך הם הדברים ביחס לאותו מפגש עם המנוחה בסמוך לפטירתה, עת המנוחה לא יכולה לדבר או להביע את רצונותיה והמערערת, לסברתנו, מתוך הרהורי ליבה ואהבתה למנוחה, התרשמה כי המנוחה נענית בתנועת עיניה להצעתה כי תקים לה המשך באמצעות שימוש בביציותיה. וכך גם ביחס למפגש קודם בו שוחחו המערערת והמנוחה ואשר היה לדברי המערערת המפגש האחרון בו שוחחו (שכן לאחר מכן מצבה הרפואי של המנוחה לא איפשר ניהול דו שיח עימה) אותו נביא בשנית בלשון עדותה של המערערת –
"באחד הביקורים כשהיא ממש הרגישה וזה היה ביקור נוראי והיא הגיעה למצב שמנשימים אותה 100% והיא לא נשמה והייתה במצב לא טוב והיא אמרה שהיא פוחדת שלא תתגבר על המחלה הזו ואמרה שהיא מפחדת והעלתה את הנושא הזה שוב. ופה הייתה לה בקשה שונה. היא אמרה לי אני מפחדת שלא אצליח להתגבר על המחלה ואמרה את זה. ומצד אחד כן ידענו לאן זה ילך ולא רצינו לגרום לה ההיפך אבל ממש אמרה אני פוחדת. נכון שלא אמרה את המילה מוות. היא אמרה אני פוחדת שלא יהיה לי המשך בעולם הזה ולא יהיה שום דבר ממני ומזכרי. אבל זה היה הכי קרוב. אמרתי לה את זוכרת מה שהסכמנו ודיברנו? למרות שזה תפנית בסיפור מבחינתי כי לא הייתה לי כוונה לקחת את זה על עצמי (העדה בוכה)" (שם, עמ' 6-7)
ברי כי לא משתקפת מהאמור בעדות אמירה ברורה ומפורשת של המנוחה כי היא מעוניינת שהמערערת תעשה שימוש בביציותיה אחר מותה. פרשנות שכזו של שיחת השתיים הורתה, לכאורה, ברחשי הלב של המערערת, כפי שהתרשם אף בית משפט קמא.
34. מכלל האמור דומה כי אין מנוס מדחיית בקשת המערערים זאת עם כל הצער שבדבר ועם כל הכאב והמכאוב שוודאי יהיה בהחלטתנו זו לגרום להם, ועל כך אין לנו אלא לבקש מחילתם.
35. בנסיבותיו של העניין אציע לחברותיי שלא לעשות צו להוצאות.
השופטת ורדה פלאוט-
-
הנני מסכימה לפסק דינו המפורט והמלומד של חברי השופט צבי ויצמן.
אוסיף כי לא בנקל הגענו לתוצאה זו. לאחר שהתרשמנו מאחדות משפחתה של המנוחה, טוהר כוונותיה ושאיפתם של בני המשפחה לקיים את מה שהם מבינים כרצונה האחרון של המנוחה, ניסינו לבדוק התכנותה של תוצאה אחרת, אך הדבר לא עלה בידינו.
המחוקק אמר את דברו - כמפורט בהרחבה לעיל - ומשאלתה המשוערת של המנוחה, כמו גם משאלת בני משפחתה אינה יכולה להתגשם בנתונים הקיימים היום, ובלשונו של החוק כיום.
הנה כי כן, נדרשת התערבות המחוקק להתאמת החקיקה להתקדמות הרפואית הטכנולוגית הקיימת היום.
הש' מיכל ברנט, אב"ד
מצטרפת לפסק דינו של כבוד השופט ויצמן והערותיה של כבוד השופטת פלאוט וזאת בלב כבד משאין בידנו ליתן מזור לכאבם של המערערים לנוכח לשונו של החוק.
***
הוחלט כמפורט בפסק דינו של כב' הש' ויצמן.
הערעור נדחה.
בנסיבות העניין אין צו להוצאות.
ניתן לפרסום ללא פרטי הצדדים.
ניתן היום, ה' תמוז תשפ"ב, 04 יולי 2022, בהעדר הצדדים.
|
|
|
מיכל ברנט, שופטת בכירה
|
ורדה פלאוט, שופטת
|
צבי ויצמן, שופט
|
אב"ד
|
|
|