|
תאריך פרסום : 03/04/2023
| גרסת הדפסה
חדל"פ
בית משפט השלום נצרת
|
31911-06-21
19/02/2023
|
בפני השופט:
עופר חיים שורק
|
- נגד - |
היחידה:
פלונית
|
המשיבים:
1. ממונה על חדלות פירעון – מחוז חיפה והצפון 2. ענבל בית הלחמי (נאמנת)
|
פסק דין |
-
ביום 1/11/21 ניתן ליחידה צו לפתיחת הליכים, בהתאם לבקשתה. המדובר בהליך חדלות פירעון שני והקודם התנהל בתיק פש"ר 8841-03-11 שכלל מתן צו הפטר לאלתר.
-
בצו לפתיחת הליכים מונתה כנאמנת עוה"ד ענבל בית הלחמי.
-
כנגד היחידה הוגשו 5 תביעות חוב בסך כולל של 308,820.65 ₪, בדין רגיל. תביעות החוב לא נבדקו בשל המלצת הנאמנת לביטול הצו לפתיחת הליכים.
-
ביום 30/11/22 הגיש הממונה את הצעתו לפי סעיף 154 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח- 2018 (להלן – "החוק") יחד עם דו"ח ממצאי הבדיקה. הממונה המליץ על דחייה לצורך גיבוש המלצה נוכח מחדלי היחידה בהליך שכללו בין היתר, פיגור בתשלום אחד, אי הגשת דו"חות על הכנסות והוצאות לחודשים 7-10/2022 ואי המצאת מסמכים נדרשים שפורטו בפרק ד' לדו"ח ממצאי הבדיקה, לרבות תדפיסי ח-ן בנק ומכתב סיום העסקה.
-
ביום 4/12/22 הגישה היחידה תגובה לדו"ח ממצאי הבדיקה. בתגובה הודיעה היחיד כי הגישה את הדוחות החסרים על הכנסות והוצאות ותדפיסי בנק. בתגובה פורטו נסיבות חיים מורכבות הכוללות מצב בריאותי-נפשי קשה. ליחידה דרגת אי כושר בשיעור 100% ודרגת נכות רפואית בשיעור 52%, לצמיתות, החל מיום 29/3/16. היחידה הינה אם חד הורית ל-3 ילדים קטינים מאבות שונים, מתגוררת בדירת עמידר ומטופלת על ידי שירותי הרווחה בבית שאן. נטען כי אף ילדיה סובלים ממצב בריאותי ונפשי קשה. צורף אישור מחודש 6/22 מעו"ס המשפחה על מצבו הנפשי של ילד אחד. כמו כן, צורף מסמך רפואי משנת 2020 בו פורט כי היחידה סובלת ממצב נפשי קשה ובשל צנעת הפרט, לא יינתן פירוט נוסף.
-
ביום 12/12/22 התקיים דיון אליו התייצבו היחידה ובא כוחה, ב"כ הנאמנת וב"כ הממונה. ב"כ הנאמנת טען כי היחידה פעלה לצורך סילוק מחדליה בהליך. בנוסף, נטען כי מאחר ומדובר בהליך שני בעניינה של היחידה, כשההליך הראשון הסתיים בשנת 2013 בו ניתן לה צו הפטר לאלתר, יש קושי להמליץ על צו הפטר לאלתר. ב"כ הנאמנת סבר שיש להטיל על היחידה תכנית בעלת היבט שיקומי, שתוכל להבטיח כי היא לא תחזור להליך חדלות פירעון בפעם השלישית. עוד נטען כי בבירור שנערך ליחידה נסיבות היווצרות החובות הינן על רקע הסתבכות רפואית ובעיות על רקע נפשי. לדברי היחידה היא סבלה מ"מחלת קניות" ונטלה הלוואות לצורך קניות ורכישות ביגוד בהיקף ניכר. ב"כ הנאמנת הדגיש כי לא צורפו אסמכתאות להוכחת אותה התמכרות וכי היחידה עבר טיפול בעניינה. לאור היקף חובות שאינו מבוטל העולה כדי חוסר תום לב יש להורות על ביטול ההליך או קביעת תכנית שיש בה היבט שיקומי. כמו כן, צוין כי מרבית החובות נוצרו בשנים 2016-2018 וחוב נוסף בשיעור של 8900 ₪ בשנת 2020 לחב' עמידר.
ב"כ הממונה ציין כי היחידה עבדה בחודשים 5/22-8/22 ועל כן ניתן לקבוע שיש לה כושר השתכרות. עוד הוסיף ב"כ הממונה כי קיים קושי בהמלצה על מתן צו הפטר לאלתר לאור החשש שהיחידה תשוב להליך חדלות פירעון בפעם השלישית.
ב"כ היחידה טען כי לאחר קבלת הפטר לאלתר בהליך הפש"ר, היא השתלבה במעגל העבודה ועבדה באופן רציף עד שנפגעה בריאותית ונפשית בשנת 2015 ובשל כך נוצרו החובות. עוד נטען, כי לא מדובר בחוסר תום לב ביצירת החובות אלא מצב שהיחידה נקלעה אליו בעל כורחה. ב"כ היחידה הוסיף כי לא נוצרו חובות נוספים במהלך ההליך ויש ליתן ליחידה צו הפטר לאלתר מאחר והיא לא תצליח לעמוד בצו שיקום כלכלי הכולל חובת תשלומים.
דיון והכרעה:
-
לאחר שעיינתי בתיק בית המשפט, הצעת הממונה, דו"ח ממצאי הבדיקה, תגובת היחידה והעולה מהדיון, באתי לכלל מסקנה שאין מקום לבטל את ההליך ויש לקבוע צו שיקום כלכלי ובו תנאים ההולמים את מצבה של היחידה.
-
אינני סבור כי מדובר במקרה בו יש ליתן ליחידה צו הפטר לאלתר מחובותיה משני טעמים. הראשון, מתקיים בעניינה של היחידה הסייג שבסעיף 167(ב) לחוק המפנה לסעיף 163(ג) לחוק בו מפורטים מצבים הנוגעים להתנהלות יחיד/ה לפני כניסתו/ה להליך ובזמן ניהולו, בלא שהוכחו נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת. היחידה צברה מחדלים תוך כדי ההליך ולמעשה סילקה אותם טרם מועד הדיון. בנוסף, היחידה צברה חובות משמעותיים מנטילת התחייבות או התקשרות בעסקאות בהיקף משמעותי בשעה שידעה או שהיה עליה לדעת שקיים סיכוי גבוה שלא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה (סעיף 163(ג)(2)(א) לחוק). בהתאם לפירוט שניתן בפרק ג' לדו"ח ממצאי הבדיקה, היחידה טענה להתמכרות לקניות ונטילת הלוואות לצורך רכישת ביגוד בכמויות גדולות, בלא שהמציאה תיעוד רפואי בדבר התמכרותה זו, אבחנה רפואית או טיפול בה. במצב דברים זה ניתן לקבוע כי היא יצרה את חובותיה באדישות כלפי נושיה ופגיעה בקניינם, בשעה שידעה או היה עליה לדעת כי לא תוכל לעמוד בהתחייבותיה.
-
הטעם השני הינו שהיחידה עבדה לסירוגין בשנים 2015 ועד 2020. תיעוד על כך ניתן למצוא בדו"ח תקופות עיסוק מהמל"ל מיום 30/3/21 שהוגש לתיק בית המשפט. בהצעת הממונה עולה כי היחידה אף עבדה לאחר הצו לפתיחת הליכים בחב' לי-אם שירותי ניקיון בשכר של 32 ש"ח לשעה ובחודש 6/22 שכרה עמד על 3816 ₪. משכך לא ניתן לקבוע כי היחידה נטולת כושר השתכרות ולו מינמאלי וכי צו התשלומים שיקבע במסגרת ההליך לא בהכרח ישולם מתוך גמלת הנכות שלה.
ככלל, ההלכה שנקבע בבית המשפט העליון הינה כי יחיד שנקבע לגביו היעדר כושר השתכרות פטור מתשלום חודשי. רע"א 6353/19 לשצ'נקו נ' כונס הנכסים הרשמי (פורסם במאגרים, 11.2.20). אולם, הדבר נכון רק כאשר ההכנסה מקצבת הנכות אינה הכנסתו היחידה של החייב. ראו רע"א 6353/19 בסעיפים 15-13 ; פש"ר (חי') 58218-05-19 הבר נ' הכונס הרשמי מחוז חיפה (פורסם במאגרים, 30.06.2020).
-
לאור כל האמור, ניתן ליחידה צו שיקום כלכלי בהתאם לסעיף 161 לחוק בתנאים כדלקמן :
חובת התשלומים -
תשלום חודשי בשיעור של 500 ₪ לתקופה של 50 חודשים, החל מחודש 3/23 .
התשלומים יבוצעו בכל 20 לחודש.
אבהיר כי צו התשלומים נקבע על בסיס סך ההכנסות של היחידה מקצבאות וכן מכושר השתכרות בסך של כ- 2500 ₪, על הצד הנמוך, מתוך הנתונים שבידיי לגבי הכנסותיה. המדובר ביחידה ילידת 1984, אם ל– 3 קטינים, אחד מהם סמוך על שולחנה מחודש 7/22 ואין מקום להרחיב בעניין בשל צנעת הפרט. לאור סך ההכנסות ובניכוי הוצאות מחייה בכבוד לפי נוהל הממונה, תוך שלקחתי בחשבון הוצאות עבור ילדים שאינם מתגוררים בביתה בדרך קבע, צו התשלומים הועמד על 500 ש"ח בחודש.
לגבי תקופת התשלומים ראיתי לנכון לקבוע תקופה של 50 חודשים בשל צבירת מחדלים בהליך על הרף הבינוני וכן אופן יצירת החובות כפי שפורט קודם בפסק הדין, על בסיס הוראות סעיפים 163(ג)(1)(ב) ו- 163(ג)(2)(א) לחוק.
נכסים הנכללים בקופת הנשייה ואופן מימושם –
כספים בלתי מוגנים, ככל שקיימים, ימומשו בנוסף לחובת התשלומים.
-
תחולת ההגבלות – ההגבלות שהוטלו על היחידה במסגרת הליך זה ימשיכו לחול עד לסיום מילוי הוראות צו זה. במידת הצורך, ניתן לפנות לממונה לביטול הגבלות לפי סעיף 143 לחוק או להתלייתן לפי סעיף 169 לחוק.
-
הנאמנת תבדוק את תביעות החוב לאחר שיצטבר בקופה הסך הכולל של 5000 ₪.
-
הכשרה להתנהלות כלכלית נכונה – אני רואה לנכון להפנות את היחידה להכשרה כלכלית נכונה ועליה להירשם באתר הממונה באינטרנט ולהציג לנאמנת אישור על כך תוך 60 ימים מהיום.
-
בכפוף למילוי ההוראות דלעיל תהא היחידה והיא בלבד, פטורה מחובות העבר שלא ניתן לפרוע מנכסי קופת הנשייה, בהתאם לסעיף 174 לחוק. ההפטר לא יחול על חובות המנויים בסעיף 175 לחוק.
-
הפרת תנאי תכנית הפירעון – במידה והיחידה תפר את הוראות הצו לשיקום כלכלי, היא תהיה חשופה לסנקציות על פי הוראות החוק כדלקמן –
-
הנאמנת תפעל ליישום הצו לשיקום כלכלי ותפקח על עמידתה של היחידה בתנאיו.
-
היחידה תגיש דו"חות על הכנסות והוצאות בכל 6 חודשים בצירוף אסמכתאות על הכנסותיה והוצאותיה.
-
הנאמנת תפנה לבית המשפט בכל בקשה נדרשת במקרה של הפרת הצו על ידי היחידה. לחילופין, תגיש דו"ח מסכם לבית המשפט לצורך מתן הפטר מאת הממונה בתום תקופת התשלומים.
-
5129371דו"ח מעקב ראשון של ביצוע התכנית תוגש על ידי הנאמנת עד ליום 1/3/2025.
ניתן היום, כ"ח שבט תשפ"ג, 19 פברואר 2023, בהעדר הצדדים.
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה |
Disclaimer |
באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.
האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.
|
שאל את המשפטן
יעוץ אישי
שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
|
|