מהות העניין שהונח בפניי הינו בקשת בני עאדל ג'באלי חב' לעבודות עפר ופיתוח בע"מ (להלן: "המבקשת") ליתן פסק דין הצהרתי המצהיר וקובע כי ההסכם שנכרת בין הצדדים הינו לביצוע עבודות פיתוח, תשתיות וסלילה לפי ענף 200, כאשר היקף העבודה שהוזמן על ידי המשיבה צריך להיות מורכב מהעבודות על פי הפרקים המפורטים בכתב הכמויות, לפי משקלם היחסי, בהתאם להצעה הכספית המשוקללת.
כפועל יוצא מכך יש להצהיר כי הזמנת העבודה להנחת קווי מים בא.ת. שדרות אשר כוללת אך ורק עבודות לפי פרק 57, איננה שומרת על המשקל היחסי בהצעה הכספית, לכן היא איננה על פי תנאי ההסכם בין הצדדים, ובשל כך אין לחייב את המבקשת לבצע עבודה זו, בהיותה חורגת מתנאי ההתקשרות בין הצדדים (ועל כן אין לחלט את הערבות הבנקאית שנמסרה על ידי המבקשת בסך של 75,000 ש"ח).
מקיף פיתוח ותשתיות (1993) בע"מ (להלן: "המשיבה") בכתב תשובתה, ביקשה לדחות את בקשת המבקשת מכל וכל.
בישיבת 04.10.2011, משהסכימו הצדדים כי המחלוקת ביניהם הינה משפטית (שכן אין מחלוקת לגבי העובדות), ניתנה החלטה להגשת סיכומי הצדדים בכתב.
בהתאם הגישו הצדדים סיכומיהם (לרבות סיכומי תשובה).
לאחר עיון ובחינה של כלל חומר הראיות שהניחו בפניי שני הצדדים (לרבות כתבי טענות, כתבי הטענות בסעד הזמני, סיכומים וסיכומי תשובה), מצאתי כי דין בקשת המבקשת להידחות, ואנמק בקצרה:
המשיבה הינה חברה פרטית, אשר מנהלת מטעם משרד התעשיה, המסחר והתעסוקה (להלן: "משרד התמ"ת") עבודות פיתוח ותשתיות ציבוריות.
במסגרת תפקידה של המשיבה כחברה מנהלת, בחודש ספטמבר 2010 פרסמה מכרז / חוזה מסגרת שמספרו 1841/10 לביצוע פרויקטי פיתוח ותשתיות באזורי תעשיה (להלן: "המכרז" או "מכרז המסגרת"), העתק המכרז, חתום על ידי המבקשת צורף לתשובת המשיבה כנספח 1.
במסגרת המכרז, התבקשו המציעים הפוטנציאלים להגיש הצעות לביצוע העבודות כדלקמן:
"עבודות כבישים וסלילה, תאורת רחובות והכנות לחיבור חשמל ותקשורת, ריצופים, עבודות גינון והשקיה, ניקוז, מים, ביוב ועבודות נוספות בהתאם לסעיפי העבודה המפורטים במסמך ד' וסעיפי עבודה נוספים על פי שיקול דעתה של החברה".
המציעים המשתתפים במרכז נדרשו לעמוד בתנאי סף שונים שפורסמו במכרז, וביניהם נדרשו להיות רשומים בפנקס הקבלנים בענף 200 (כבישים, תשתיות ופיתוח) קבוצה ג' סוג 3 או סוג גבוה יותר. בנוסף נדרשו המציעים להיות גם "קבלנים מוכרים" לביצוע עבודות ממשלתיות בענף 200 קבוצה ג' סוג 3 או סוג גבוה יותר.
בנוסף נדרשו המשתתפים במכרז להגיש הצעה כספית, באופן שבו היה עליהם להציע הנחה או תוספת למחירים המפורטים במאגר סעיפי העבודה שצורפו למכרז וזאת ביחס לכל פרק או קבוצת פרקים שננקבו במפורש במסמכי המכרז (ראה סעיף 8 למסמך א' למכרז בעמ' 11 למכרז, וכן ראה הצעת הקבלן מסמך א / 1 למכרז בעמוד 20).
פרקים אלה משקפים את העבודות נשוא המכרז, כמפורט להלן - תאורת חוץ והכנות לחיבור חשמל ותקשורת (פרק 08 וכל סעיפי תתי הפרק), ריצופים ומדרגות - פיתוח ועבודות גינון והשקיה (פרקים 40 ו - 41 על כל סעיפי תתי הפרקים), כבישים וסלילה (פרק 51 וכל סעיפי תתי הפרק) וכן עבודות מים וביוב, עבודות רג'י (יומיות) ותשלומים שונים (פרקים 57, 60, 61, על כל סעיפי תתי הפרקים בהתאמה).
במסגרת המכרז נקבע כי ההצעה הכספית של כל משתתף תשוקלל בהתאם למשקלות שניתנו במכרז לפרקים השונים (ראה סעיף 8 למסמך א' למכרז בעמוד 11).
לפרק תאורת חוץ והכנות לחיבור חשמל ותקשורת (פרק 08 וכל סעיפי תתי הפרק), ניתן משקל של 10% בשקלול ההצעה הכספית; לפרק ריצופים ומדרגות - פיתוח ועבודות גינון והשקיה (פרקים 40 ו-41 על כל סעיפי תת הפרקים), ניתן משקל של 25% בשקלול ההצעה הכספית; לפרק כבישים וסלילה (פרק 51 וכל סעיפי תתי הפרק), ניתן משקל של 50% בשקלול הצעה הכספית; לפרק עבודות מים וביוב, עבודת רג'י (יומיות) ותשלומים שונים (פרקים 57, 60, 61 על כל סעיפי תתי הפרקים), ניתן משקל של 15% בשקלול ההצעה הכספית (ראה מסמך א' למכרז, סעיף 8, בעמוד 12 למסמכי המכרז).
עוד נקבע במכרז כי לאחר שקלול כל ההצעות בהתאם למשקלות המפורטים לעיל ולנוסחה שנקבעה במכרז לקביעת הצעות כספיות פסולות (ראה מסמך א' למכרז, סעיף 9, בעמוד 12 למסמכי המכרז), ידורגו ההצעות וכזוכים במכרז יבחרו 6 הצעות העוקבות, הטובות ביותר, המדורגות במקומות 1-6.
וכך, בהתאם לתנאי המכרז, במכרז זכו 6 קבלנים שונים, וביניהם המבקשת (להלן: "הזוכים במכרז" או "קבלני מכרז המסגרת"). החוזה שנחתם בין המבקשת לבין המשיבה הינו זה שמצורף למסמכי המכרז (להלן: "החוזה").
כאמור לעיל, המכרז פורסם כמכרז מסגרת ומשמעותו היא כי הזוכים באותו מכרז יופעלו
במשך תקופת החוזה (3 שנים עם אפשרות הארכה לשנתיים נוספות, ראה מסמך א' סעיף 10, בעמ' 13 למסמכי המכרז)
לביצוע עבודות במנות, בהתאם להרשאות תקציביות כפי שהן מועברות על ידי משרד התמ"ת לטובת פרויקטים שונים (ראה עמ' 4 למסמכי המכרז).
על פי האמור בתנאי המכרז, מסירת העבודות לזוכי המכרז תעשה ביחס לכל עבודה ועבודה באופן פרטני, באופן הבא - לכל עבודה נשוא המכרז יוכן כתב כמויות מפורט לביצוע והוא יופץ לכל הזוכים במכרז, לצורך קבלת הצעה כספית לביצוע העבודה הפרטנית. מחיר ההצעה שיוצע על ידי הזוכים במכרז לא יעלה על המחיר שניתן בהצעתם למכרז, אך כמובן הוא יכול להיות נמוך יותר. לאחר קבלת ההצעות מהזוכים ביחס לעבודה הפרטנית, תבחר ועדת המכרזים של המשיבה ומשרד התמ"ת בזוכה לביצוע העבודה הפרטנית (ראה מסמך א' למכרז, בעמ' 14 לחוברת המכרז, סעיף 11.1).