ע"ש
בית המשפט המחוזי בתל אביב
|
1928-05
15/01/2006
|
בפני השופט:
שרה דותן
|
- נגד - |
התובע:
השתתפויות בנכסים בישראל בע"מ
|
הנתבע:
1. הועדה המחוזית לתו"ב - מרכז 2. הועדה המקומית לתו"ב - לודים 3. ועדת הערר מחוז המרכז
|
פסק-דין |
עתירה זו מופנית כנגד החלטתה של הועדה המחוזית לתכנון ולבניה - מחוז המרכז (להלן: "
הועדה המחוזית") מיום 3.5.2005 במסגרתה אושרה בתנאים תוכנית גז/מק/9/349 להקמת תחנת תדלוק (להלן:
"התוכנית") אשר הוגשה על ידי העותרת.
העותרת מבקשת להורות על ביטול ו/או שינוי חלק מהתנאים שנקבעו בהחלטת הועדה המחוזית בנימוק שנקבעו בחוסר סמכות, חוסר סבירות וכתוצאה מטעויות משפטיות ותכנוניות.
הרקע העובדתי
העותרת היא חברה בע"מ המצויה בשליטה מלאה של הסוכנות היהודית לארץ ישראל ועוסקת בין היתר בניהול נכסי נדל"ן של המוסדות הלאומיים וגופים קשורים אליהם וכן בניהול נכסי נדל"ן של גורמים אחרים.
המשיבות הינן הועדה המקומית לתכנון ובניה, "לודים", ועדת ערר מחוזית, מחוז מרכז והועדה המחוזית לתכנון ולבניה - מחוז המרכז.
המקרקעין נשוא התוכנית, אשר שטחם כ-3 דונם, מצויים במתחם ששטחו כ-247 דונם המכונה "מחסני הסוכנות בצריפין" (להלן:
"מתחם צריפין") אשר נמצא מצפון לכביש 44 (כביש צריפין - רמלה) והוא הוחכר בחכירה לדורות על ידי מינהל מקרקעי ישראל לסוכנות שמכרה את זכויותיה בו לקופה לתגמולים ופנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לא"י בע"מ. העותרת מנהלת את המתחם עבור קופת הפנסיה.
העותרת יחד עם "דלק" חברת הדלק הישראלית בע"מ יזמו את התוכנית להקמת תחנת תדלוק בשטח מתחם צריפין. במהלך הדיונים באישורה של התוכנית הופסקה ההתקשרות בין שני הגופים וכיום היוזמת של התוכנית הינה העותרת בלבד.
מטרת התוכנית נשוא העתירה היא שינוי ייעוד המקרקעין משטח אחסנה ומלאכה למגרש לתחנת תידלוק ושירותי דרך המוגדרת כטיפוס ג' על פי תוכנית מתאר ארצית לתחנות תדלוק - תמ"א 18.
בישיבתה מיום 30.3.2000 החליטה הועדה המקומית לתכנון ובניה "לודים" (להלן:
"הועדה המקומית" לאשר את התוכנית בכפוף לאישור שר הפנים וחתימת הסכם בין חברת "מהדרין" לבין העותרת (נספח ד' לעתירה).
לאחר שלא עלה בידי העותרת להגיע להסכמות עם חברת "מהדרין" התכנסה הועדה המקומית פעם נוספת, לבקשת העותרת, בתאריך 24.7.2003 והחליטה לאשר את התוכנית בתנאים כדלקמן:
1. הצגת אישור הרשות המקומית לגבי פתרון קצה לביוב.
2. המצאת נספח תנועה.
3. מסירת כתב ויתור ושיפוי לועדה שינוסח לשביעות רצונו של יועצה המשפטי לפיו מוותר היזם על כל תביעה ו/או טענה עקב סגירת כביש מספר 44 לכניסה ויציאה.
4. בתנאים ובתיקוני מהנדס הועדה (נספח ה' לעתירה).
על החלטה זו הגישה העותרת ערר שנדון בפני ועדת הערר המחוזית - מחוז מרכז (להלן:
"ועדת הערר המחוזית").
בהחלטה מיום 15.4.2004 (ערר מס' 651/03) קיבלה ועדת הערר המחוזית באופן חלקי את טענות העותרת, אך הותירה על כנה את התנאי השלישי שעניינו כתב ויתור ושיפוי (נספח ו' לעתירה).
העותרת אשר חלקה על סבירותו של התנאי המחייבה לחתום על כתב ויתור ושיפוי הגישה ערר (ברשות שהתקבלה מיו"ר ועדת הערר המחוזית) לוועדה המחוזית. במסגרתו התבקשה הועדה המחוזית לבטל את התנאי השלישי ולחילופין לשנותו.
בתאריך 3.5.2005 נתנה החלטתה של ועדת המשנה לעררים של הועדה המחוזית שהינה נשוא עתירה זו.
בהחלטתה, דחתה הועדה המחוזית את טענת העותרת לפיה דרישת החתימה על כתב הויתור והשיפוי אינה מוצדקת, אך סייגה אותו לתביעות בגין תחנת הדלק מאחר שלהשקפת הועדה אין הצדקה לדרוש, בנסיבות הענין, כתב ויתור ושיפוי בגין פגיעה במקרקעין סמוכים.
הועדה המחוזית בחנה מיוזמתה את התאמת התוכנית למגמות התכנון של כביש מס' 44 ודרשה
"לכלול בנספח התנועה של התוכנית שלב ביצוע עתידי המראה ביטול הנגישות הישירה מדרך 44 למתחם, ולכנות את שלב הביצוע הראשון שלב א'. יש לקבוע בהוראות כי הסדרי התנועה לשלב א' בנספח הינם זמניים".