אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק עת"מ 2624/06

פסק-דין בתיק עת"מ 2624/06

תאריך פרסום : 23/08/2010 | גרסת הדפסה

עת"מ
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
2624-06
11/08/2010
בפני השופט:
דר' עודד מודריק סגן נשיא

- נגד -
התובע:
חברת מטעי שרונה בע"מ ואח'
עו"ד עודד ישראלי ואח'
הנתבע:
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז המרכז ואח'
עו"ד טלי ענבר -גולן ואח'
פסק-דין

שלוש העתירות המאוחדות דנן מציבות על מדוכת הדיון שלוש שאלות מעטפת הכונסות אל  גדרן שלל שאלות משנה. שאלת המעטפת הראשונה היא סוגיית התערבותו של בית המשפט לעניינים מנהליים בהחלטת הוועדה המחוזית לדחות התנגדויות לתוכנית; התנגדויות המבוססות על טעמים תכנוניים שונים. השאלה השנייה  היא שאלת תוקפה של התוכנית בתום תקופת תפוגה הקבועה בהחלטה להפקדת התוכנית. השאלה השלישית סבה על מתן רשות ערעור למועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

הנסיבות

בשלהי 2003 נכנסה לתוקף  המחוזית 21/3 (להלן: " תוכנית המתאר המחוזית"). תוכנית המתאר המחוזית מייעדת שטחים לדרך אזורית חדשה, כביש 423 שיחבר בין דרך  הרוחב הפרברית המהירה  מס' 431 (ממזרח לנס ציונה) לכביש האורך הארצי מס' 40  (ממזרח ומדרום לרחובות).

ביום 6.3.03 פורסמה הודעה בדבר הפקדת תוכנית מתאר מקומית מח/174 (להלן: " תוכנית 174" או: " התוכנית"). תוכנית 174 משתרעת על פני כ- 171 דונם ומהווה תכנון מפורט של תוכנית המתאר המחוזית. התוכנית היא תוכנית דרך שעניינה כביש 423 קטע עוקף מזרחי נס ציונה (להלן: " כביש 423"). הכביש ברוחב 40 מ' (מיועד ל-6 מסלולים), משני צדדיו רצועות קרקע ברוחב 20-30 מ'  כרצועות לתכנון נופי. הכביש עובר ממערב למסילת רכבת קיימת כשממזרח לה רצועת חשמל (מסילת הרכבת ורצועת החשמל הותקנו אף הם בתוכניות מתאימות).

העותרת (עת"מ 2624/06) חברת מטעי שרונה בע"מ (להלן: " מטעי שרונה") מחזיקה כחוכרת לדורות מרשות הפיתוח חלקות שונת במזרח נס ציונה המהוות, יחד עם קרקעות חברה אחות, חטיבת קרקע גדולה שחלק ממנה משמש כפרדס נטוע ובחלק אחר נבנו מאות יחידות דיור בבנייה רוויה. תוכנית 174 משתרעת על שטחים של עותרת זו, משפיעה ופוגעת גם בחלקי השטח שאינם מצויים בתחום התוכנית.

העותרים (עת"מ 2625/06) הם  כ-170 מתושבי מזרח נס ציונה המתגוררים  בגבול התוכנית בשכונות "סביוני נצר" ו-"לב המושבה"  שנבנו בפאתי שטח חקלאי ונוף פתוח  (להלן: " קבוצת גוטליב").

העותרים (עת"מ 1038/07) הם כחמישים בעלי זכויות בדירות ברחובות הגיא והקשת בנס ציונה, הגובלים בקווי השפעת התוכנית (להלן: " קבוצת יעקב").

העותרים הגישו התנגדויות מנומקות לתוכנית ותמכו את התנגדויותיהם בחוות דעת של מומחים שונים. ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז (להלן: " הוועדה המחוזית") דנה ביום 23.7.06 בהתנגדויות, דחתה את רוב ההתנגדויות והחליטה לאשר את התוכנית כפוף לתנאים מסוימים.

העותרים פנו אל יו"ר הוועדה המחוזית בבקשה למתן רשות להגיש ערר אל המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. יו"ר הוועדה המחוזית הגיב לפנייה בשלילה.

מכאן העתירה.

טיעוני העותרים

העותרים  נחלקים לשלוש קבוצות. לכולם אינטרס משותף של "הפלת" התוכנית או המרתה בתוכנית חלופית או בהשעיית מהלכי התוכנית עד שיתברר ערר למועצה הארצית על פי רשות ערר שהעותרים עותרים לה. האינטרסים המשותפים מעוגנים בטעמים שונים שרובם ככולם מצאו ביטוי בשלושת העתירות. בכל זאת יש שטעם זה או אחר המשותף לכל העותרים  נשקף מעתירה אחת ואינו מצוי בעתירות אחרות ויש שטעם מסוים משקף רק את עניינה של קבוצת עותרים מסוימת.להלן אציג  את עיקרי הטענות המשותפות לכל העותרים בלי ציון העתירה שבה מעוגנת הטענה אך אציין שטענה מסוימת היא מעניינה של קבוצת עותרים אחת בלבד.

ניתן לקבץ את טיעוני העותרים אל שלושה ראשי טענה:  א) אי סבירות החלטת הוועדה המחוזית; ב) העדר תוקף לתוכנית; ג)  רשות ערר.

אי סבירות החלטת הוועדה המחוזית

הטענה לאי סבירות החלטת הוועדה המחוזית מיוסדת על שורת טענות משנה: 1) התוכנית מיותרת; 2) תוכנית חלופית עדיפה; 3) העדר איזון - פגיעה בזכויות קניין ופגיעה סביבתית; 4) העדר מתאם תכנוני; 5) פגיעה בייעודי פיתוח עירוני; 6) תיחום התוכנית.

התוכנית מיותרת

תכלית כביש 423 היא להוות כביש אזורי בן 6 מסלולים שיעקוף את נס ציונה ממזרח וינקז אליו תנועה המגיעה לנס ציונה מצפון ומדרום, מצירי אורך ורוחב ארציים (כביש 40, כביש 431) כדי לאפשר חיבור לכבישים אזוריים אחרים או לכבישים מקומיים. 

העותרים שוללים את השקפת הוועדה המחוזית בדבר נחיצותו של קטע כביש 423 הנדון. הוועדה המחוזית רואה לכביש תכלית כפולה. ראשית יש בו כדי לחזק את הזיקה המרחבית - תפקודית בין נס ציונה לערים הסמוכות; שנית יש בו כדי להוות עוקף מזרחי (צפון-דרום)  לתנועה העוברת במרכז העיר. העותרים סבורים שבהקשר לזיקה המרחבית עשויה נס ציונה להישען על ציר הרוחב  הארצי 431. כדי להתחבר אליו תוך עקיפת התנועה במרכז העיר די בהקמת מחלף עם הכביש המקומי 4313.

יתר על כן העותרים סבורים  שקיומו של כביש מס' 42  (ממערב לנס ציונה) עשוי לשרת את התכלית המיועדת לכביש 423. יתר על יתר, תוכנית ארצית לדרכים (תמ"א 72/3) מצויה בשלבי תכנון סופיים. מן הראוי שהתכנון המקומי יהלום את קווי המתאר התכנוניים ברמה הארצית. אין מקום לכך שהתכנון המקומי יקדם למתווה התכנוני הארצי.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ