אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק עת"מ 51274-01-13

פסק-דין בתיק עת"מ 51274-01-13

תאריך פרסום : 08/09/2013 | גרסת הדפסה

עת"מ
בית המשפט המחוזי בירושלים
51274-01-13,53404-01-13
07/03/2013
בפני השופט:
ארנון דראל

- נגד -
התובע:
1. ארגון חברות ההסעה בישראל
2. ארגון הגג של בעלי ונהגי המוניות בישראל בע"מ
3. ארגון מוניות השירות בישראל

עו"ד גיל להב
עו"ד עמרי ארז ותומר ניידיץ
הנתבע:
1. משרד האוצר - אגף החשב הכללי (מינהל הרכש הממשלתי)
2. משרד התמ"ת - הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים

עו"ד מיכל מזרחי פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי
פסק-דין

1.                    המשיב מס' 1 (להלן: "המשרד" או "החשב הכללי") פרסם מכרז מרכזי פומבי לרכישת שירותי הסעות בכלי רכב עבור משרדי הממשלה - מכרז מס' 19/2012 (להלן: "המכרז"). המכרז בו מדובר עתיד להסדיר אספקת שירותי הסעות קבועות ומזדמנות עבור משרדי הממשלה ועבור גופים ממשלתיים נלווים ובהם משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, בתי ספר, מעונות יום באחריות משרד הרווחה, בתי חולים ועוד וזאת בכל אזורי הארץ.

2.                    לצורך המכרז חולקה הארץ לששה אזורים גאוגרפיים. ביחס לכל אזור התבקש כל מציע להציע הצעה לשני תחומי פעילות - הסעות קבועות והסעות מזדמנות. כך אמורות להיות מוגשות 12 הצעות (סעיף 3.2). כל אחד מהמציעים יכול, לאחר שהמכרז תוקן בנושא זה, להגיש את הצעתו לכל האזורים ובכל אזור עבור שני תחומי הפעילות והוא יכול להגיש הצעה רק לאחד או כמה מהאזורים. יחד עם זאת, כל הצעה לאזור מסוים חייבת לכלול את שני תחומי הפעילות באזור שכלול בהצעה.  סל שירותי ההסעה הוא אחיד בכל האזורים ובשני תחומי הפעילות, והוא כולל 11 סוגי רכבים: אוטובוס להסעת 50 נוסעים ומעלה; אוטובוס ממוגן ירי; אוטובוס ממוגן נגד אבנים; אוטובוס להסעת 30 נוסעים; אוטובוס זעיר להסעת 19 נוסעים; אוטובוס זעיר להסעת 15 נוסעים; אוטובוס זעיר להסעת 10 נוסעים; אוטובוס זעיר להסעת נכים; רכב להסעת אח"מים; רכב ממוגן ירי ומוניות.

3.                    העותרת בעת"מ 51274-01-13 (להלן: "ארגון חברות ההסעה") היא ארגון יציג של חברות ההסעה. העותרים בעת"מ 53404-01-13 הם חברה המשמשת כארגון גג לכלל נהגי המוניות בישראל ומאגדת בתוכה תחנות מוניות, נהגי מוניות ובעלי מוניות, וכן ארגון המאגד את מרבית תאגידי מוניות השירות הפועלים בישראל (להלן: "ארגוני המוניות").

4.                    חברי אותם ארגונים המיוצגים על ידי העותרים: חברות הסעה, תחנות מוניות ומוניות שירות וכן בעלי מוניות מספקים כיום שירותי הסעה מסוגים שונים למשרדי הממשלה ולגופים ציבוריים. אלה עתידים להשתתף במכרז או שהיו יכולים להשתתף בו אלמלא תנאי סף שנקבעו במכרז, ולמצער צפויים להיפגע כתוצאה מהמכרז כאשר הספקת שירותי ההסעות, שאינה מאורגנת כיום באופן מרכזי וכולל, תוקצה לזוכים בו.

5.                    תנאי הסף, בהם התמקדו שתי העתירות, הם הקביעה כי רק מי שבבעלותו 80 כלי רכב יוכל להגיש הצעה, כאשר מוניות לא יכללו בין כלי הרכב האמורים, וכן התנאי כי 15 מתוך 80 כלי הרכב יהיו אוטובוסים המיועדים ל- 50 נוסעים. עוד נתקף במסגרת עתירתו של ארגון חברות ההסעה היעדרו של פרסום מספק לאמות המידה ומשקלות שיינתנו לרכיבי ההצעה השונים במרכיב המחיר (לפי חלוקה לאזורים). יש לציין כי עניין זה תוקן לאחר הגשת העתירה אך לא באופן שהשביע את רצונו של ארגון חברות ההסעה.

6.                    העתירות שלפני מבקשות להורות על ביטול המכרז בשל הפגמים שבו ולמצער על ביטול תנאי הסף שעומדים בבסיס העתירות (לאחר ששאר הטענות שהועלו התקבלו והמכרז תוקן). עוד פורטו סעדים נוספים שבמהותם מבקשים להורות על החזרת המכרז לוועדת המכרזים לשם תיקונו ועריכת הליך נאות בטרם פרסומו.

ההליכים שהתנהלו

7.                    טרם הגשת העתירות הוגשה ונדונה עתירה קודמת שהגישו חלק מהעותרים (עת"מ 2675-01-13) (להלן: "העתירה הראשונה"). באותה עתירה נתקפו תנאי המכרז, כפי שהיו באותה עת. העתירה התמקדה בשלושה היבטים (אם כי היו גם טענות נוספות): אי פרסום משקלות של נוסחת השקלול למחיר המוצע במכרז; תנאי הסף שעניינו כמות מינימאלית של כלי רכב (באותו זמן 100 כלי רכב מתוכם 15 אוטובוסים המועדים ל- 50 נוסעים) ותנאי נוסף אשר חייב את המציעים להגיש הצעות לכל ששת אזורי הפעילות ולשני תחומי פעילות בכל אזור (כך שכל מציע חויב בהגשת הצעה לכל רכיבי המכרז).

8.                    בעקבות הודעת המשרד כי בדעתו להכניס תיקונים בנוסח המכרז בהיבטים שעלו בעתירה (אף שהמשרד טען כי לא עשה כן בשל הגשת העתירה) נמחקה העתירה תוך שנשמרה זכותם של העותרים להגישה ככל שימצאו לנכון בעקבות התיקונים שהוכנסו (פסק דין מיום 18.1.13). לאחר הדיון בעתירה הראשונה החליטה ועדת המכרזים לתקן את תנאי הסף הנוגע לכמות המינימאלית של כלי רכב ולהעמיד את המספר על 80 כלי רכב. בנוסף ניתן מידע לגבי כמות הנסיעות הארצית לפי סוגי רכב ונתונים נוספים.

9.                    העותרים שבו ופנו לבית המשפט בשתי עתירות נפרדות. ארגון חברות ההסעה תקף שנית את אי פרסום המשקלות ואת שני התנאים שנתקפו בעתירה הראשונה. עתירתם של ארגוני המוניות מתמקדת באותו תנאי סף העוסק בכמות כלי הרכב בבעלות המציע ובעיקר בכך שבמסגרת כמות כלי הרכב אין מובאות בחשבון מוניות. עוד טוענים ארגוני המוניות כנגד תנאי סף אחר, הדורש מהם המצאת אישור על מחזור כספי של 10 מיליון ש"ח לכל אחת משלוש השנים האחרונות.

10.                בעתירתם מבקשים ארגוני המוניות בנוסף לסעד של ביטול המכרז להורות למשיב בעתירתם, שהוא המשיב מס' 1, לבאר מדוע נקבעו תנאי סף החוסמים את מגזר המוניות כולו מלגשת למכרז; כיצד תואם המכרז את מדיניות הממשלה לגבי שילוב עסקים קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי, ואיזה בדיקות נערכו בטרם פורסם המכרז. נוכח סמיכות הזמנים בין פרסום התיקונים למכרז לבין המועד האחרון שנקבע להגשת הצעות הוצע לחשב הכללי להסכים לדחות את המועד האחרון עד ליום 28.2.2013 וכי ייקבע דיון בעתירות בפרק זמן של כ- 10 ימים לפני מועד זה. מועד כאמור נקבע ליום 17.2.2013.

11.                כתב התשובה הוגש בשעות אחר הצהריים ביום 14.2.2013. מתוך כתב התשובה נלמד כי ועדת המכרזים התכנסה ביום 7.2.2013, בעקבות הגשת העתירות, ותקנה שוב את תנאי המכרז (ר' פרוטוקול הישיבה שצורף כנספח ג' להודעת המשיבים מיום 27.2.13). מהתיקונים שנכנסו למכרז עולה כי התקבלה עמדתו העקרונית של  ארגון חברות ההסעה באשר לפרסום המשקלות ואלה פורסמו לכל אחד מרכיבי ההצעה בהיבט הכספי. עם זאת, הפרסום, כמו גם המשקלות, נקבעו באופן אחיד לכל אזורי הארץ. עוד בוטל התנאי שחייב את המציעים להגיש הצעות לכל האזורים ולכל תחומי הפעילות והתאפשרה הגשת הצעות לאזור אחד או ליותר לפי בחירת המציע.

12.                בדיון שהתקיים ביום 17.2.2013 נשמעו טענות הצדדים בהרחבה. בסיומו של הדיון הוחלט כי המשיבים יתנו פרטים נוספים בהתאם למה שהתבקש על ידי ארגוני המוניות, וימציאו את הפרוטוקולים של דיוני ועדת המכרזים שנערכו. בהמשך לכך התאפשר לעותרים להשלים את טענותיהם. המועד להגשת הצעות למכרז הוארך עד לאחר מתן פסק דין בעתירה.

המכרז ותנאיו

13.                כאמור לעיל, מדובר במכרז כולל לאספקת שירותי הסעה למשרדי הממשלה ולגופים ציבוריים, כאשר המכרז מחלק את הארץ לששה אזורים ומבקש הצעה לשני תחומי פעילות לכל אזור (הסעות קבועות ומזדמנות) ב- 11 סוגים שונים של כלי רכב. הזכייה במכרז מוגבלת לשני אזורי פעילות לכל היותר, כך שכל מציע יוכל לזכות במתן שירות להסעה קבועה או במתן שירות להסעה מזדמנת באותו אזור או במתן שירות לשניהם ובכל מקרה יזכה בלא יותר מארבעה תחומי פעילות (מתוך 12 תחומי פעילות אפשריים). הבחירה בהצעה הזוכה של אותו מציע, ככל שזכה ביותר משני אזורי פעילות, תהיה לפי החלטת ועדת המכרזים בתחומי הפעילות שבהם הפער בין הצעתו להצעה הבאה אחריה הוא הגדול ביותר (סעיף 3.6 למכרז). 

14.                מציע הזוכה במתן שירותי הסעות קבועות או מזדמנות באזור מסוים מחויב לספק את סל השירותים המלא  - מבחינת סוגי הרכב השונים - לאותו אזור ולאותו סוג הסעות. למציעים הותר להיעזר בקבלני משנה. האחריות למתן השירותים מוטלת על המציע ועליו לוודא את עמידת קבלני המשנה מטעמו בדרישות שצוינו (סעיף 3.5 למכרז).

15.                המכרז קובע מספר תנאי סף. התנאים הרלוונטיים לעתירות הם: סעיף 5.5.1 שעניינו כמות כלי רכב מינימאלית שבבעלות המציע; וסעיף 5.2.5 הדורש המצאת אישור רואה חשבון על מחזור כספי של לפחות 10 מיליון ש"ח לשנה בכל אחת מהשנים 2009-2011.

16.                מבנה המכרז כולל הגשת הצעה בשתי מעטפות: הצעה הכוללת את המסמכים הדרושים ואת רכיבי האיכות - אשר מקבלת משקל של 25 נקודות מתוך 100; והצעה שכוללת את המחיר המוצע לכל אחד מרכיבי ההצעה. על פי תנאי המכרז, תפתח ועדת המכרזים תחילה את המעטפות המתייחסות לאיכות, תדרג את המציעים מבחינה זו ולאחר מכן תפתח את המעטפות הכוללות את ההצעות לעניין המחיר. משקלו של רכיב זה הוא של 75 נקודות מתוך 100.

17.                השקלול של הרכיב האמור ייעשה תוך שימוש בנוסחאות שהן מכפלה של נתונים שנקבעו על ידי ועדת המכרזים במחירים המוצעים, שעות הנסיעה וההמתנה וכן נקודות האיסוף וההנחה מהמחיר הקבוע לפי העניין, וזאת תוך מתן משקל יחסי מתאים לכל אחד מסוגי הרכבים.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ