1. העותרת, עמותה ציבורית ללא מטרות רווח הפועלת לקידום ההגנה על איכות הסביבה בישראל ובכלל זה שמירה על בטיחות הנסיעה בדרכים, מלינה על הצבת 7 שלטי פרסום אלקטרוניים מוארים במקומות או צמתים מרכזיים בעיר תל-אביב.
שלטי פרסום אלה, אשר באמצעותם מפרסמות המשיבות 2-3 כתוביות ותמונות פרסומת, מצליחים למשוך את תשומת ליבם ומבטיהם של נהגי כלי רכב החולפים על פניהם בנסיעתם ברחבי העיר, לפרקי זמן ממושכים, מעבר למקובל כאשר מדובר בשלטי פרסום "רגילים".
לטענת העותרת, הסטת תשומת ליבם ומבטיהם של הנהגים מסכנת את הולכי הרגל ונוסעי כלי הרכב והיא מקור מועד לתאונות דרכים רבות.
בעתירה שבפני עותרת העותרת לפסק דין שיצהיר על אי חוקיותם ובטלותם של הרשיונות להצבת השלטים שהעניקה המשיבה 1 - עיריית ת"א - למשיבות 2-3 ולהורות על הסרתם.
2. הרשיונות להצבת שלטי הפרסומות האלקטרוניים או מסכי הטלויזיה ניתנו ע"י עיריית תל-אביב מכח סמכותה על פי פקודת העיריות (נוסח חדש) והוראת חוק העזר לתל-אביב-יפו (שילוט) 1992.
המוסמך ליתן רשיון או להתיר הצבת שלטים ברחבי העיר הוא ראש העירייה, או מי שהוסמך על ידו, לצורך כך (ראה סעיף 2 לחוק העזר הנ"ל). הוא אשר מוסמך לקבוע את גודל השלטים ומקום הצבתם ותנאים נוספים אחרים, על פי שיקול דעתו. לצורך הפעלת שיקול הדעת רשאי ראש העיר להיוועץ בועדה מקצועית שתבדוק את כל הנתונים הרלוונטיים בטרם תיתן המלצתה, לראש העירייה.
חוק העזר (סעיף 10(א) שבו) אוסר על הצבת שלטים מוארים בחשמל או באמצעים אלקטרוניים, אלא באישור מפורש ומנומק של ראש העיר.
עם התרבות הבקשות להצבת שילוט אלקטרוני בעיר גיבשה הועדה המקצועית לענייני שילוט, שהוקמה ע"י ראש העירייה מכח חוק והעזר הנ"ל, הנחיות כלליות להצבת שלטים אלקטרוניים על מסכי טלויזיה ברחבי העיר.
על בסיס הנחיות אלה בחנה ועדה מקצועית את בקשת המשיבות 2-3 להצבת שלטים אלקטרוניים והמליצה על הצבת שבעה כאלה במקומות שונים בעיר.
3. טוענת העותרת, בסיכומיה, כי ראש העירייה הוא המוסמך להעניק את הרשיון להצבת השילוט האלקטרוני והוא בלבד. אין לועדה המקצועית לענייני שילוט סמכות לכך, אלא סמכות מייעצת בלבד.
עוד טוענת העותרת, כי מעבר לעובדה כי הועדה חרגה מסמכותה, הרי שבהעניקה את הרשיונות למשיבות 2-3 חרגה היא מהנחיות, שהיא עצמה קבעה, על פיהן לא יוצבו "שלטי טלויזיה" באזורי מגורים, על בנייני מגורים, או באזורים מבונים צפופים, בהם אין מרחב פנוי. עוד הנחתה הועדה כי מסכי הטלויזיה והפרסומות המוקרנות עליהם לא יהיו מסנוורים או מרצדים.
השלטים שהוצבו ברחבי העיר, או חלק מהם לפחות, אינם עומדים, לטענת העותרת, בדרישות אלה.
4. הסמכות להתיר הצבת שלט אלקטרוני מואר במקום ציבורי ברחבי העיר נתונה לראש העירייה לפי הוראות סעיף 10 לחוק עזר לתל-אביב יפו (שילוט) 1992, אך גם למי שראש העירייה הסמיך לצורך כך. (ראה הגדרת ראש עירייה בסעיף 1 לחוק העזר הנ"ל).
מעיון בנספח ב' שצורף לסיכומי המשיבה 1 עולה כי ראש העירייה מינה ועדה מקצועית לשילוט, בת 9 חברים, ובראשה העמיד את סמנכ"ל העירייה לתפעול, כפי שהתיר לו סעיף 2 לחוק העזר הנ"ל.
הסמכות שהוענקה לועדה זו על פי חוק העזר הנ"ל היא סמכות ייעוץ בלבד. ראש העירייה רשאי, אמנם, להיוועץ בה בבואו להעניק רשיון להצבת שלטים ובמקרים מסוימים הוא חייב בכך (ראה סעיף 2(ו) לחוק), אך אין היא מוסמכת להעניק את הרשיון או ההיתר עצמו, אף לא היתר להצבת שילוט אלקטרוני כאמור בסעיף 10 הנ"ל. סמכות זו נותרה בידי ראש העירייה ו/או מי שהוסמך לכך על ידו אף לאחר שהתייעץ עם הועדה.
נספח ב' שצורף לסיכומי המשיבה 1 אינו מצביע על הסמכת, או האצלת סמכויות ע"י ראש העירייה, לועדה המקצועית לשילוט, או ליושב ראש שלה, להעניק רשיונות או היתרים להצבת שלטים, כפי שטוענת ב"כ העירייה, אלא על כינון ועדה מקצועית מייעצת, כאמור, לפי סעיף 2(ו) לחוק. כך, מכל מקום עולה מעיון בנספח.
צודק, איפוא, ב"כ העותרת בטענתו כי לו הצבת השלטים האלקטרוניים עליהם מקרינות המשיבות 2-3 פרסומות, אושרה ע"י הועדה המקצועית לשילוט, ולא ע"י ראש העירייה, חרגה היא בכך מסמכותה.
אלא שמהחומר והמסמכים שהוצגו בפני, במסגרת הדיון בעתירה, לא הוכח כדבעי כי אכן היתה זו הועדה המקצועית שהעניקה את ההיתר המבוקש.
עיינתי בכתב העתירה על נספחיו ובשאר החומר שהוצג בפני במהלך הדיון, ולא מצאתי אסמכתא עובדתית (כמו למשל כתב ההיתר עצמו) שתצביע על מתן ההיתר להצבת השילוט האלקטרוני ע"י הועדה המקצועית ו/או ע"י יושב הראש שלה ולא ראש העירייה עצמו.