פתח דבר
התובעות והנתבעות שכנגד (להלן ביחד -
טמפו) הינן חברות פרטיות, העוסקות - בין היתר - בשיווק מוצרי שתיה בארץ ובעולם, והן בעלות מערך הפצה בפריסה ארצית. התובעת 1, נשלטת באופן מלא, על ידי התובעת 2.
הנתבעת 1 - התובעת שכנגד 1 הינה חברה פרטית, אשר בעת הרלוונטית פעלה תחת שמה הקודם, "תה ערבה מן הטבע (2004) בע"מ" (להלן -
תה ערבה). תה ערבה עסקה, בין היתר, בייצור ושיווק תה וחליטות צמחים. הנתבעת 2 - התובעת שכנגד 2 (להלן -
נוקי) מחזיקה במלוא הון המניות של תה ערבה.
עניינה של תביעה זו היא במערכת היחסים בין טמפו לתה ערבה בקשר עם הפצת מוצרי תה ערבה על ידי מערך ההפצה של טמפו.
טענות טמפו כתובעות
ביום 12.7.05 נחתם בין טמפו לבין תה ערבה הסכם למכירה והפצה של מוצרי תה ערבה באמצעות מערך ההפצה של טמפו, למשך 10 שנים (להלן -
הסכם ההפצה). בסעיף 3.1 להסכם ההפצה, מינתה תה ערבה את טמפו כמפיצה בלעדית של מוצרי תה ערבה בישראל. בעבור ההפצה של מוצרי תה ערבה טמפו זכאית לעמלת הפצה בשיעור של 25% ממחיר כל מוצר שנמכר (להלן -
עמלת הפצה).
טמפו טוענת, כי בסמוך לאחר מועד ההתקשרות בהסכם ההפצה נודע לטמפו, כי תה ערבה מפרה את התחייבותה להפצת מוצריה בבלעדיות באמצעות טמפו, שכן תה ערבה ממשיכה למכור את מוצרי ה"תה הטיבטי", שהיה מוצר מוביל מבוקש ויקר בהרבה מיתר מוצריה של תה ערבה (להלן -
תה טיבטי), לרשת שופרסל באמצעות מפיץ אחר, אשר היה קרוב משפחה של נושא משרה בכירה בתה ערבה.
לפיכך, תובעת טמפו את עמלת ההפצה שהפסידה עת שווקו מוצריה של תה ערבה על ידי מפיץ אחר, בסך של 60,055 ש"ח.
בסעיף 6 להסכם ההפצה נקבע מנגנון רכישת המוצרים: טמפו תקבל מתה ערבה סחורה בהתאם לדרוש לצורך תפעול יעיל ושוטף של מערך ההפצה. התשלום בגין המוצרים יבוצע על ידי טמפו בתנאי אשראי של "שוטף פלוס 60 יום" ממועד אספקת המוצרים לטמפו. בסעיף 6.4 להסכם ההפצה נקבע, כי עד ליום ה-15 בחודש השוטף תמציא טמפו לתה ערבה המחאות לפירעון עתידי של התשלום בגין המוצרים שנמכרו לטמפו בחודש הקודם.
לאחר חתימת הצדדים על הסכם ההפצה העבירה תה ערבה למחסני טמפו סחורה, וטמפו הפקידה בידי תה ערבה שתי המחאות בסכום כולל של 5,520,954 ש"ח (להלן -
ההמחאות הדחויות) לביטחון בגין הסחורה, ועד שתבוצע התחשבנות בין הצדדים על רכישת הסחורה וקיזוז עמלת ההפצה שנקבעה בהסכם ההפצה.
לטענת טמפו, מלאי המוצרים של תה ערבה שאוחסן אצל טמפו היה גדול בהרבה מהמלאי הדרוש לצורך תפעול מערך ההפצה, ונסמך על הערכות גורמי השיווק של תה ערבה, אשר הציגו תכנית עסקית שאפתנית, ולפיה היו אמורות להימכר כמויות אדירות של מוצרי תה ערבה.
טמפו טוענת, כי מעולם לא התכוונה לרכוש מתה ערבה את כמויות המוצרים שנמצאו במחסני טמפו, אלא איפשרה לתה ערבה לעשות שימוש בשטחי האיחסון של טמפו לצורך אחסון בלבד.
בפגישה שהתקיימה ביום 8.12.05 סוכם בין נציגי הצדדים, כי "מלאי מוצרי ערבה, אשר אוחסנו במחסני טמפו, וכנגדו נמסרו לערבה המחאות ... לא ימומן על ידי טמפו. טמפו תשלם לערבה ... את תמורת המוצרים שמכרה בפועל ...". עוד הוסכם שתה ערבה תשיב לטמפו את ההמחאות הדחויות, שנמסרו לה על ידי טמפו. דבר נוסף שסוכם בין הצדדים, כי תה ערבה תמצא פתרון חלופי לאחסון המוצרים שנמצאים במחסני טמפו, כך שלכל המאוחר ביום 31.12.05 יפונו מחסני טמפו מעודפי המלאי. סיכום הפגישה הועלה על הכתב על ידי טמפו ביום 11.12.05 ונחתם על ידי תה ערבה ביום 20.12.05. עותק סיכום הפגישה צורף כנספח ב לכתב התביעה.
טמפו טוענת כי ההמחאות הדחויות לא הושבו לה, עד מועד הגשת התביעה. כך גם, מחסני טמפו לא פונו במשך חודשים רבים לאחר המועד המוסכם לפינויים.
בין חודש מרץ 2006 לחודש אפריל 2006, נודע לטמפו, כי נוקי רכשה את הפעילות העסקית של תה ערבה. מנהליה של נוקי, מר אלי שטרית (להלן -
מר שטרית) ומר דורון אדמתי (להלן -
מר אדמתי), הסבירו לטמפו כי מאחר שתה ערבה נקנתה על ידי נוקי, נוקי נכנסה לנעליה של תה ערבה ולקחה על עצמה את כל התחייבויותיה וזכויותיה של תה ערבה בגין הסכם ההפצה.
מר אדמתי ציין בפני עו"ד גיל סגל, שהיה היועמ"ש של טמפו במועדים הרלוונטיים (להלן -
עו"ד סגל), כי נוקי - כרוכשת מניותיה של תה ערבה - תדאג לסיום ההתחשבנות מול טמפו.
בשל הפרות הסכם ההפצה, כפי שתוארו על ידי טמפו, ובשל כישלון מכירת מוצרי תה ערבה, סוכם בין הצדדים על סיום הסכם ההפצה ביום 1.7.06.
מאז ועד היום מנסה טמפו לקיים התחשבנות סופית עם נוקי ביחס לתשלום החוב של תה ערבה לטמפו בגין הסכם ההפצה, בין היתר בגין מוצרים שהוחזרו על ידי טמפו לתה ערבה, ולרבות העמלות להן זכאית טמפו בגין מכירת מוצרי תה ערבה, אך נוקי התחמקה ממנה בטענות שונות של "בדיקת חשבונות".
כמו כן, עם סיום ההתקשרות בין טמפו לתה ערבה, ביקשה טמפו, שתה ערבה תמנה נציג או מפיץ אחר תחתיה, אשר ייתן מענה לרשתות השיווק ביחס למוצרי תה ערבה. תה ערבה מיאנה למנות מפיץ אחר והודיעה לטמפו, שכל טענה של רשתות השיווק יש להפנות אל תה ערבה באופן ישיר.