פתח דבר
1. עסקינן בסכסוך (תביעה ותביעה שכנגד) שהתגלע בין חברה העוסקת בשיווק כובעים למגזר החרדי מצד אחד, ומנגד חברה איטלקית העוסקת בייצור כובעי איכות בין היתר עבור המגזר החרדי הידועים בשם המותג "בורסלינו". בין החברות שררו יחסים מסחריים הדוקים לאורך שנים רבות, עד אשר אלה עלו על שרטון בקשר עם הזמנות לייצור ואספקה של כ- 5,500 כובעים לקראת חג הפסח בשנת 2005.
העובדות הצריכות לעניין
2. התובעת-הנתבעת שכנגד פרסטר כובעי איכות עולמית בע"מ (להלן: "
פרסטר"), שבראשה עומד מר יצחק פרסטר (להלן: "
מר פרסטר"), היא בעלת רשת חנויות לממכר כובעים למגזר החרדי ברחבי ישראל וארצות הברית. למן שנת 1994 ובמשך למעלה מעשור, הנתבעת-התובעת שכנגד Borsalino Giuseppe & Fratello SpA (להלן: "
בורסלינו") שימשה כספקית הכובעים העיקרית של פרסטר, ובין שתי החברות נרקמו יחסים עסקיים קרובים. בשנת 2003 רכשה פרסטר את הנתבעת שכנגד מס' 2, חברה הונגרית לייצור כובעים בשם Nobilis Hats KFT (להלן: "
נוביליס"), שממנה נהגה פרסטר לרכוש כובעים הנושאים את שם המותג "ברנדולינו" (ראו עדותו של מר פרסטר בעמ' 129 לפרוטוקול 18/3/12 ש' 19 עד עמ' 130 ש' 6). עם זאת יובהר, כי אין חולק שרכישת נוביליס לא השפיעה על היקף הזמנת הכובעים שביצעה פרסטר מבורסלינו.
בעוד שפרסטר היא חברה ישראלית, מקום מושבה של בורסלינו הוא באיטליה; בנוסף לכך מר פרסטר, שהוא המוציא והמביא מטעמה של פרסטר, אינו דובר את השפה האנגלית. בנסיבות אלה, הקשר בין שתי החברות נעשה בעיקר בשיחות טלפוניות בשפה הגרמנית בין מר פרסטר לבין גברת מוניקה אבטה - המשמשת כאחראית על המכירות בבורסלינו באזור המזרח התיכון ואירופה (להלן: "
גב' אבטה"). כאשר התעורר צורך מצד מי מהצדדים גם בתיעוד הדברים, המסמכים נערכו בשפה האנגלית תוך תרגומם מצידו של מר פרסטר (ראו עדותו בעמ' 59 לפרוטוקול 18/3/12 ש' 15-5).
פרסטר נהגה להזמין מבורסלינו אלפים רבים של כובעים בכל שנה, בהיקף כספי של מאות אלפי אירו. על פי נתונים מאת פרסטר, בשנים 2000 עד 2004 עמד מחזור המכירות השנתי של החברה על סך 4.2 מיליון ש"ח, כאשר 57% בממוצע מתוך סכום זה מקורו במכירת כובעי בורסלינו (ראו עמ' 5 לחוות דעתו של רו"ח דב ויינשטיין מיום 23/2/09 מטעם פרסטר, להלן: "
רו"ח ויינשטיין"; סומנה ת/1). בורסלינו נהגה להוציא חשבונית בגין כל הזמנה שביצעה פרסטר, ואולם שיטת התשלום הנהוגה בין הצדדים היתה כזו שהתמורה שולמה בסכומים גלובאליים ובשיקים מעותדים - כאשר בפועל לא היתה קיימת התאמה בין תשלום מסוים לחשבונית מסוימת (ראו עדותו של מר פרסטר בעמ' 119 לפרוטוקול 18/3/12 ש' 13-2, ובעמ' 120 ש' 15 עד עמ' 121 ש' 2; עדותה של גב' אבטה בעמ' 4 לפרוטוקול 26/6/12 ש' 16-14). לדברי מר רוברטו גאלו, המנכ"ל של בורסלינו (להלן: "
המנכ"ל גאלו"), חברת בורסלינו היא שהחליטה לאיזה חשבונית לייחס כל אחד מהשיקים שקיבלה מפרסטר; ועוד לדבריו בורסלינו נהגה להעמיד לפרסטר אשראי בעת תשלום החשבוניות בסכומים של עד כ- 250,000 אירו, לפרקי זמן משתנים של עד כשנה (ראו עדותו בעמ' 6 לפרוטוקול יום 12/7/12 ש' 18-13, עמ' 7 ש' 4-2, עמ' 8 ש' 22 עד עמ' 9 ש' 1). יצוין כי חלק מן ההזמנות בוצעו על ידי פרסטר על שמה של נוביליס, ומכאן גם צירופה כנתבעת בתביעה שכנגד - כפי שעוד יפורט בהמשך.
3. מי שאינו מצוי בתחום, עלול לסבור בטעות כי הכובעים המיועדים למגזר החרדי דומים כולם - וממילא כי אין בהם אלמנטים עיצוביים כלשהם. ואולם אין חולק כי בפועל גם כובעים אלה מושפעים מאופנות משתנות וניתן לזהות בהם חידושים עיצוביים - אלא שהמדובר בפרטים קטנים, כדוגמת רוחב השוליים, צבע הבטנה של הכובע ואופן הקיפול של הבד. וכך עולה מעדותו של מר יוסי פרקש מטעם פרסטר, כובען העוסק בממכר כובעים בשוק החרדי:
"גם בכובעים יש גדלים, רחבים, חותמות, הדברות, תיפורים, שמות לכובעים. מיוחדות בתוך הכובע שבעצם זה מראה על חדשנות וזה נראה שבעצם הסחורה שלי היא אחרת לעומת מישהו אחר, בעצם לא מאותם תקופות.
...
למרות שבעיניך זה נראה שכל הדתיים נראים אותו דבר אבל יש שם קודים חברתיים, הכיפוף הזה ככה, הקיפול הזה יורד כלפי מטה, חותמת מהצד, סיכה, תיפורים עם סרט, בלי סרט, יש בזה המון ניואנסים" (עמ' 16 לפרוטוקול 16/1/12 ש' 4-1 ו- 18-15).
בורסלינו אף איפשרה לכל לקוח שלה להזמין אלמנטים עיצוביים מסוימים בכובעים המיוצרים עבורו, וכך גם להטביע את שמו של הלקוח על גבי ביטנת הכובע. לדברי בורסלינו מדובר בהליך מסחרי בשם "
פרסונליזציה", שבמסגרתו הוספת פריטים עיצוביים מאפשרת זיהוי של כובע מסוים עם מוכר מסוים (ראו עדותו של מר קלאודיו מנוני, המשמש כמנהל המכירות של בורסלינו, בעמ' 67 לפרוטוקול 26/6/12 ש' 14-12; להלן: "
מר מנוני". כן ראו סעיף 12 לתצהיר גב' אבטה). ודוק: הייחוד שבו מדובר הוא רק
בפרטים עיצוביים, כאשר אין חולק כי מבחינת
איכות הכובעים לא קיימת אבחנה כלשהי בין סחורה המיועדת ללקוח כזה או אחר של בורסלינו.
4. במהלך השנים 2002 ו- 2003 ניטשה תחרות עזה בין פרסטר לבין לקוח אחר של בורסלינו בישראל - רשת חנויות לממכר כובעים למגזר החרדי הידועה בשם "ברון כובעים" (להלן: "
ברון"). לגרסת פרסטר על מנת לקנות לעצמה דריסת רגל גדולה יותר בשוק, נהגה ברון לעשות שימוש לרעה באותם אלמנטים עיצוביים שניתן היה להזמין מבורסלינו: ברון נהגה להציג את השינויים העיצוביים הללו, באופן מטעה, כאינדיקציה לאיכות טובה יותר של הכובעים הנמכרים על ידה לעומת כובעים של בורסלינו הנמכרים על ידי פרסטר. וכך הסביר פרקש בעדותו, כאשר יצוין כי הלה שימש במשך שמונה שנים לערך כמנהל סניף של ברון (משנת 1998 ועד 2005):
"זה כמו שחברת ב.מ.וו. תוציא עכשיו רכב חדש עם שיפורים מסוימים, אז העם חושב שגם הרכב יותר טוב. אלה בעצם השינויים שברון כובעים פרסמה מטעם בורסלינו או לא מטעם בורסלינו, שבעצם עשו דברים להגנה נגד אבק, נגד גשמים, כל מיני דברים שבעצם אין לאחרים.
...
אפילו ברון כובעים קרא שמות לכובעים כגון 'rainproof' שזה הגנה נגד גשם וזה היה מודבק בכובע, או הטבעות כגון 'קוצ'יטו' (תפור באיטלקית- ע.ב.) או 'קפיטה' לכל מיני חברות שבעצם כאילו הציבור לא שמע על זה ואז הוא חשב שבעצם יש חדשנות גם למוצר עצמו ובעצם לאותו כובע." (ראו בעמ' 18 לפרוטוקול 16/1/12 ש' 9-5 ו- 18-15).
כאשר מר פרסטר נוכח לדעת כי החל ביקוש בחנויות שלו לכובעים אשר שווקו לכאורה רק אצל ברון, פנה הלה לבורסלינו והתנה את המשך יחסיהן העסקיים של שתי החברות בכך שבורסלינו תשים קץ להתנהלותה המטעה של ברון. ראשית, על ידי כך שבורסלינו תאסור על לקוחותיה לפרסם פרסומים מטעים בנוגע לאיכות הכובעים הנמכרים על ידם; ושנית, כי בורסלינו תשמור על אחידות בעיצוב הכובעים שהיא מספקת לפרסטר ולמתחרים שלה (ראו סעיפים 11-10 לתצהיר מר פרסטר).
5. בורסלינו, שלדבריה ראתה בפרסטר לקוחה חשובה ביותר, הביעה הסכמה לשני התנאים שהציבה האחרונה להמשך ההתקשרות. בחודשים ינואר ופברואר 2003 ציידה בורסלינו את פרסטר במכתבי הצהרה, שלפיהם היא מתחייבת לכך שהכובעים המיוצרים על ידה ונמכרים בחנויות השונות ברחבי ישראל כולם מאיכות זהה (ראו נספחים ג ו-ד לתצהיר מר פרסטר). בהמשך, בורסלינו אף התחייבה בכתב כלפי פרסטר כי תשמור על אחידות מוחלטת בעיצוב הכובעים שהיא מספקת לשוק הישראלי:
"
Starting now, all the hats production, including accessories, imprints, samples of bands, leather, lining colors, gold imprints and colors etc., will be precisely identical to Ferster as to others and in case there is an offer or request for any innovation in the model, shape or decoration, this will be reported immediately to Ferster Hats and they will be given the opportunity to order the exact same hats."
(מכתב מאת בורסלינו לפרסטר מיום 4/6/04, צורף כנספח ו לתצהיר מר פרסטר).