אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק-דין בתיק ת"צ 35375-11-10

פסק-דין בתיק ת"צ 35375-11-10

תאריך פרסום : 03/02/2014 | גרסת הדפסה

ת"צ
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד
35375-11-10
08/12/2013
בפני השופט:
פרופ' עופר גרוסקופף

- נגד -
התובע:
עינם יצחק אמוץ
עו"ד אסף שילה
הנתבע:
מועדון לקוחות רבוע כחול - דור-אלון
עו"ד שירי שירן
עו"ד שירלי פורר
פסק-דין

(דחיית בקשה לאישור תובענה כייצוגית)

1.    לפני בקשה לאישור תובענה כייצוגית, אשר הוגשה בהתאם לפריט הראשון לחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו - 2006, דהיינו " תביעה נגד עוסק, כהגדרתו בחוק הגנת הצרכן, בקשר לענין שבינו לבין לקוח, בין אם התקשרו בעסקה ובין אם לאו". לאחר שעיינתי בכתבי הטענות ובסיכומי הצדדים, הגעתי למסקנה כי אין אפשרות סבירה כי השאלות המשותפות המוצגות בתובענה יוכרעו לטובת הקבוצה, ומטעם זה יש לדחות את הבקשה. להלן אפרט בקצרה מהן השאלות המשותפות הללו, ומדוע אין לטעמי מקום לאפשר את הדיון בהן במסגרת הליך של תובענה ייצוגית.

רקע עובדתי

2.    המשיבה, מועדון לקוחות רבוע כחול - דור-אלון, היא שותפות רשומה שהקימו החברות מגה קמעונאות בע"מ ודור אנרגיה בישראל (1988) בע"מ, המפעילה מועדון לקוחות המכונה "You" (להלן: " מועדון You"). מועדון You הוקם בשנת 2006, והוא מציע ללקוחות המצטרפים לשורותיו מגוון רחב של הנחות ברשתות שונות ובמגוון תחומים, ובכללם מזון, תקשורת סלולרית, קניות לבית, תרבות פנאי ונופש ועוד. החברות במועדון You אפשרית כיום בשני מסלולים: מסלול מועדון לקוחות You, אשר לחברים בו מונפק כרטיס מועדון בלבד; ומסלול מועדון אשראיYou , אשר לחברים בו מונפק כרטיס אשראי של דיינרס או מסטרקארד ייעודי המשויך למועדון You. עם זאת, לעניין התובענה שלפני אין לאבחנה בין המסלולים משמעות של ממש.

3.    אחת ההטבות שמקנה מועדון You לכל חבריו (ללא קשר למסלול אליו הצטרפו) היא הנחה בתדלוק בתחנות דור-אלון. גובה ההנחה הוא אחיד לכל חברי מועדון You, אולם במהלך הזמן חלו בו שינויים: בדצמבר 2006 (בסמוך לתחילת פעולת המועדון) ניתנה לכל חברי המועדון הנחה של 20 אגורות לליטר בנזין ו- 170 אגורות לליטר סולר; באוקטובר 2008 הוגדלה ההנחה ביחס לליטר סולר ל- 260 אגורות; ביוני 2009 עמדו ההנחות על 30 אגרות לליטר בנזין ו- 330 אגורות לליטר סולר, ואילו בחודש יולי 2009 הוגדלה ההנחה ביחס לליטר סולר ל- 380 אגורות. בסמוך למועד הגשת התביעה עמדה ההנחה לליטר סולר על סכום של 480 אגורות לליטר סולר, ואילו ההנחות כיום, על פי אתר האינטרנט של מועדון You עומדות על 830 אגורות לליטר סולר ו- 23 אגורות לליטר בנזין 95 לחברי מסלול מועדון לקוחות You ו- 840 אגורות לליטר סולר ו- 25 אגורות לליטר בנזין 95 לחברי מסלול מועדון אשראי You.

4.    המחלוקת שבלב ההתדיינות שלפני נוגעת לשאלה מהו הבסיס שממנו הייתה המשיבה צריכה לתת את הנחות מועדון You ביחס לתדלוק בסולר בתחנות דור-אלון ממועד הקמתו של מועדון You ועד לחודש אפריל 2010. לשיטת המבקש, ההנחה הייתה צריכה להינתן ממחיר הסולר לתדלוק בשירות מלא בתחנה בה בוצע התדלוק (להלן: " מחיר התחנה"), ואילו לשיטת המשיבה היא ניתנה, והייתה צריכה להינתן, ממחירון דור-אלון לבנזין ולסולר בשירות מלא (להלן: " מחירון דור-אלון"). למחלוקת זו, כפי שיובהר להלן, משמעות כספית נכבדה מאד, שכן במהלך השנים נוצר פער הולך וגדל בין מחירי התחנות למחירון דור-אלון - פער העומד מאחורי ההגדלה המתמשכת, שהוצגה לעיל, בהנחה שניתנה לחברי מועדון You ביחס למחירי הסולר.

5.    הסיבה למחלוקת בין הצדדים היא ניסוח, שאף המשיבה מודה כי הוא " פחות מוצלח", של הוראת תקנון מועדון You ביחס להנחה שתינתן בתחנות דור-אלון בתקופה שממועד הקמתו ועד לתיקונו של התקנון באפריל 2010. הנוסח המקורי של הוראת התקנון הרלוואנטית (סעיף 6.5.4 לתקנון מועדון You), העומד בלב המחלוקת בתיק שלפני (להלן: " הוראת התקנון המקורית"), היה כדלהלן:

       " לחברי You תינתן הנחה קבועה של [X] אג' לליטר בנזין (אוקטן 95, 96, 98) והנחה של [Y] ש"ח לליטר סולר בכל תחנות הדלק דור ואלון. ההנחה תינתן ממחיר הבנזין והסולר בשירות מלא, בנוסף לצבירת You . מובהר כי לא יהיו כפל הנחות. הנהלת You רשאית לשנות את גובה ההנחות ו/או לבטל אותן בכל עת".

הנוסח המתוקן של הוראה זו בתקנון מועדון You, אשר נהג מאפריל 2010 ואילך (להלן: " הוראת התקנון המתוקנת"), היה, לעומת זאת:

       " לחברי You תינתן הנחה קבועה של [X] אג' לליטר בנזין (אוקטן 95, 96, 98) והנחה של [Y] ש"ח לליטר סולר בכל תחנות הדלק דור-אלון כהגדרתן בסעיף 4.1.2 לתקנון. ההנחה תינתן ממחיר מחירון דור-אלון לבנזין וסולר בשירות מלא, וזאת הן בתדלוק בשירות עצמי והן בתדלוק בשירות מלא. מובהר כי לא יהיו כפל הנחות. הנהלת You רשאית לשנות את גובה ההנחות ו/או לבטל אותן בכל עת".

ההבדל המהותי בין הנוסחים הוא שהוראת התקנון המתוקנת מבהירה כי ההנחה בתדלוק בתחנות דור-אלון " תינתן ממחיר מחירון דור-אלון לבנזין וסולר בשירות מלא" (ההדגשה הוספה), בעוד שבהוראת התקנון המקורית נאמר כי הנחה זו " תינתן ממחיר הבנזין והסולר בשירות מלא" (ההדגשה הוספה). לאור זאת טוען המבקש כי עד לשינוי נוסח ההוראה, דהיינו עד אפריל 2010, צריכה הייתה המשיבה להעניק את הנחות התדלוק ממחיר התחנה, ולא ממחיר מחירון דור-אלון. מאחר שאין חולק כי לא כך נהגה המשיבה ביחס לתדלוק בסולר, הרי שלשיטתו יש בכך הפרה של ההסכם שבין המשיבה לבין חברי מועדון You, ולפיכך זכאי כל חבר מועדון שתידלק בסולר במסגרת המועדון לקבל השבה של הסכומים העודפים ששילם.

6.    הפער בין שתי הגישות הוא רב משמעות. נקל להמחישו באמצעות התדלוק היחידי שביצע המבקש בתחנת דור-אלון לאחר שחידש את חברותו במועדון You בשנת 2009 (ויובהר, המבקש ואישתו היו חברים במועדון You עוד משנת 2006). תדלוק זה, שנעשה על מנת לבחון האם אכן הנחת הסולר הניתנת במסגרת מועדון You מצדיקה מעבר לתדלוק בתחנות דור-אלון (כפי שסבר המבקש) או שמא מוטב להם להיוותר בתחנה הרגילה בה נהגו לתדלק, שאינה תחנת דור-אלון (כפי שטענה אשתו), בוצע ביום 10.7.2009 בתחנת אלון ברמת רחל. המחיר בתחנה באותו מועד לתדלוק בסולר בשירות מלא עמד על 7.23 ש"ח. המבקש תדלק 63.917 ליטר, וללקוח מזדמן אמור היה התדלוק לעלות 462.12 ש"ח. לשיטת המבקש, כחבר מועדון You היה זכאי באותה עת להנחה של 3.8 ש"ח לליטר סולר ממחיר התחנה, כך שהמחיר לליטר סולר שהיה עליו לשלם עמד 3.43 ש"ח, וסך הכל היה עליו לשלם לשיטתו 219.24 ש"ח (קרי 47.44% מהמחיר ללקוח מזדמן). בפועל חושבה ההנחה שקיבל המבקש על פי שיטת המשיבה, כלומר ממחיר המחירון של דור-אלון לסולר באותו יום, שעמד על 10.23 ש"ח לליטר, נוכו 3.8 ש"ח, כך שהמחיר ששילם לליטר סולר היה 6.43 ש"ח (80 אגורות פחות ממחיר התחנה), והסכום הכולל בו חויב עמד על 410.99 ש"ח (קרי 88.94% מהמחיר ללקוח מזדמן). הפער בין הגישות משמעו איפוא 3 ש"ח לליטר סולר, ובחישוב כולל לתדלוק האמור הפרש של 191.75 ש"ח (ובאחוזים: הנחה של 52.56% לשיטת המבקש, לעומת הנחה של 11.06% שניתנה בפועל).

7.    להשלמת התמונה ראוי לציין גם את העובדות הבאות:

א.    המבקש ואישתו היו חברים במועדון You כבר משנת 2006, ואולם עובדה זו לא נמסרה במסגרת הבקשה לאישור התובענה כייצוגית, אלא התבררה רק מהתגובה שהוגשה לבקשה על ידי המשיבה.

ב.    בערכה הנשלחת לבית כל לקוח המצטרף למועדון You (ואשר נשלחה למבקש ככל הנראה הן בשנת 2006, הן בשנת 2009), וכן בפרסומים הנשלחים לחברי מועדון You אחת לחודש, ואשר בהם נמסרים עדכונים בדבר גובה ההנחות, נאמר במפורש, לאורך כל התקופה, כי הנחות בתדלוק בתחנות דור-אלון הן " ממחיר מחירון דור-אלון".

ג.     גובה ההטבה הניתנת לחברי מועדון You מפורט על גבי הקבלה המוצאת ללקוח בכל תדלוק ותדלוק (והיא מחושבת, כמובן, בהתאם לשיטת המשיבה, דהיינו על בסיס מחירון דור-אלון, ולא על בסיס מחיר התחנה).             למיטב הבנתי, לא יתכן מצב בו חבר מועדון You משלם בעבור תדלוק יותר מהמחיר הנגבה מלקוח מזדמן.

ד.    המבקש הודה בחקירתו כי היה מודע לכך שאם ההנחה הניתנת על תדלוק בדור-אלון היא ממחיר התחנה הרי שהיא הנחה גבוהה מאד וחריגה, ובלשונו " חשבתי שזכיתי בג'ק פוט" (פרוטוקול 8.11.2012, עמוד 19 שורה 23) , ובהמשך " כאשר התחלתי להיות מובטל ולקחתי את גורלי ביד והלכתי לדור-אלון שלא ידעתי מה המחיר בה, וראיתי את המחיר, ואמרתי וואו ג'ק פוט". זאת ועוד, אשתו של המבקש לא האמינה כי ההנחה אכן כל כך גדולה כסברת המבקש וסירבה להיענות להפצרותיו להאריך את נסיעותיה במספר דקות כדי לתדלק בתחנת דור-אלון הקרובה למקום מגוריהם (שם, עמוד 23 שורות 4 -6).

ה.    לאחר ביצוע התדלוק ביום 10.7.2009, משהתברר למבקש כי הצדק עם אשתו, וההנחה איננה בסכום כה גבוה כפי שסבר, הוא פנה ביום 23.7.2009 בתלונה למועצה הישראלית לצרכנות. בתלונתו מציין המבקש כי לפי תקנון מועדון You " ההנחה היא ממחיר הבנזין והסולר בשירות מלא על פי מחירון דור-אלון", ומלין על כך שמחיר זה " לא מופיע בשום מקום בתחנה". על כך ענתה המשיבה כי ניתן לקבל מידע זה מנציגי השירות של מועדון You (ואף הפנתה למספר חינמי בו ניתן ליצור עימם קשר). יצויין עוד כי לאחר קבלת תשובה זו בחן המבקש אפשרות זו (בשיחה שהוקלטה, תומללה והוגשה כראיה מטעמו), וקיבל מידע נכון על גובה מחירון דור-אלון (לטענתו, לאחר שנאלץ להמתין כשתי דקות). יצוין עוד כי לדברי ב"כ דור-אלון, מאז ינואר 2010, ובלא קשר לתובענה שלפני, החלה דור-אלון להוסיף בהדרגה במשאבות הדלק חלון בו מופיע מחיר מחירון דור-אלון (ראו פסקה 14 לסיכומי המשיבה).

ו.     המצהיר מטעם המשיבה, מר עודד בלום, המשמש כמנכ"ל דור-אלון ניהול מתחמים קמעונאיים בע"מ, הדגיש בעדותו כי מתן הנחות בסכומים האמורים מתוך מחירי התחנות של דור-אלון אינה מתקבל על הדעת מבחינה כלכלית, ופירושו מכירה מתחת למחירי עלות. כך, למשל, ביולי 2009 המס על דלק (בלו) בצירוף מחירי בז"ן בתוספת מע"מ עמד על כ- 4.5 ש"ח. מכאן שמכירה לפי שיטת המבקש היתה כרוכה בהפסד של מעל לשקל חדש לכל ליטר סולר, וזאת בהשוואה לעלות הסולר והמיסוי בלבד (ראו פרוטוקול 8.11.2012, עמוד 24 שורות 4 - 10).

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ