אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פסק דין לאבהות בניגוד לעמדת משרד הפנים שדרשה בדיקת רקמות

פסק דין לאבהות בניגוד לעמדת משרד הפנים שדרשה בדיקת רקמות

תאריך פרסום : 02/02/2012 | גרסת הדפסה

תמ"ש
בית משפט לעניני משפחה ראשון לציון
21206-10-10
02/01/2012
בפני השופט:
חני שירה

- נגד -
התובע:
1. א.ל
2. ר.ל

הנתבע:
משרד הפנים - לשכת רישום האוכלוסין (פורמלי(
פסק-דין

התובענה:

1.          לפני תביעת אבהות של התובעים, העותרים כי תרשם אבהותו של התובע 1 על בנם הקטין ג.א  יליד 23/09/2005 להלן: (" הקטין").

2.          הנתבע, משרד הפנים עמד ועומד תקיף, בעמדתו, על הוכחת קשר זוגי בין התובעים לפני הוריית הקטין. ללא הוכחת קשר כזה, עומד הנתבע על עריכת בדיקת רקמות לקטין. לטענתו על פי הפסיקה בע"מ 1037/04 חובת בית המשפט לדרוש ראיות בתיקי אבהות גם בתיקים בהם לא עולה שאלה של מעמד ולא להסתפק בהצהרה או הסכמה.

הרקע:

3.          התובעים, שניהם יהודים אזרחי המדינה ותושביה. לתובעים בן נוסף, משותף, ד.א יליד 2008. לגביו נרשמה אבהותו של התובע.

4.          התביעה הוגשה ביום 11/10/2010. עמדת משרד הפנים, באמצעות ב"כ היועמ"ש, הוגשה רק במאי 2011 לאחר כ-4 ארכות שקיבל הנתבע.

5.          התובעים עותרים לפטרם מעריכת הבדיקה לאור הנסיבות בתיק והראיות שהמציאו. אין מחלוקת שבמקרה כאן לא עולה שאלה של ממזרות.

6.          התקיים דיון ביום 02/11/2011. בדיון שב ב"כ התובעים והסביר את הרקע להגשת התביעה במועד אשר הוגשה. לטענת התובע, היו לו חובות והוא חשש להירשם בזמנו בעת לידת הקטין כאביו שמא יירדו לרכושה של התובעת, אימו של הקטין, בגלל הקשר ביניהם. חצי שנה לאחר לידת הקטין, עזבו התובעים את הארץ ל-10 חודשים ולא הספיקו לרשום את האבהות על הקטין, בתחום הזמן של השנה בה מאפשר הנתבע לרשום קטין על סמך הצהרת ההורים, בלבד.

7.          התובעים הדגישו כי הקטין נקרא על שם אביו של התובע, ג'. התובע נכח בלידה ובברית. עוד ציינו התובעים כי בנם הנוסף נקרא על שם אביה של התובעת.

8.          בהחלטה שבתום הדיון מיום 2/11/11 הפנה בית המשפט את תשומת לב הנתבע לפסיקה החדשה של בית המשפט העליון מיום 28/06/11 בבג"צ 10533/04. פסיקה שיש בה שינוי הגישה הקיימת. ביהמ"ש שם הורה לשנות את הנוהל הגורף של משרד הפנים לענין רישום האבהות. בבג"צ הנ"ל עמד בית המשפט העליון על עניין ההכבדה שיש בהתנהלותו של הנתבע בדרישותיו במיוחד ביחס לזוגות יהודים ישראליים, במקרים בהם שאלת המעמד, אינה מתעוררת.

9.          באותה החלטה התבקשו התובעים להמציא שוב לתיק ולנתבע ישירות, תמונות ממסיבת הולדת הקטין והעתק הדיסק של הארוע. כך עשו.

10.        אלא שגם לאחר המצאת הראיות, ביום 19/12/2011 התקבלה עמדת ב"כ היועמ"ש אשר חרף הראיות והנאמר לעיל עדיין עמד על דרישתו להמצאת ראיות אובייקטיביות על קשר משותף של התובעים כבני זוג טרם הוריית הקטין או עריכת בדיקת רקמות. הנתבע בתגובתו איננו מתייחס לבג"צ הנ"ל.

דיון והכרעה:

11.        אין ספק כי בדיקת הרקמות לקביעת אבהות הינה הבדיקה המהימנה ביותר לקביעת אבהות.

12.        למרות זאת המחוקק הכיר גם במצבים בהם מוכרת אבהות ללא בדיקה.

סעיף 21 לחוק מרשם האוכלוסין קובע כי:

"שם אביו של ילד שנולד לאישה פנויה ירשם עפ"י הודעת האב והאם כאחד או עפ"י פס"ד של בימ"ש או בי"ד מוסמך" .

13.        בחוזר משרד הפנים מס' 91/89 מיום 30.10.89 נקבע כי לשם רישומו של קטין על שם אביו צו בהודעה בדבר הכרה באבהות אשר תימסר למשרד הפנים תוך 3 שנים מיום הלידה על ידי אישה פנויה וגבר הטוען לאבהות על הילד. הצדדים אמורים לחתום על טופס הכרה באבהות בפני עובד בכיר של הלשכה האזורית של משרד הפנים. מולאו התנאים האלה, ירשמו על סמך הצהרה זו, פרטי האב בהודעת הלידה. התקופה לקבל הצהרה בלבד קוצרה לשנה אחת, בנוהל רישום 2/2/0007.

14.        דהיינו, גם מבחינת הטענות לענין נכונות המירשם מכירה המדינה ברישום אבהות על סמך הצהרת ההורים בלבד. ההגבלה על הרישום כמפורט בסעיף 22 לחוק המירשם באה כדי לשלול מצבים של יצירת ממזרות בעקבות ההצהרה.

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.

 



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ