פסק דין
1.לפני תביעה לפיצוי בגין נזקים שנגרמו לתובע עקב מעשי ומחדלי הנתבעת באספקת ספה לסלון ביתו. התובע מבקש לחייב את הנתבעת לפצות אותו בסכום בשווי ספה חדשה, וכן פיצוי בגין טרדה ועוגמת נפש, ובסך הכול תבע סך של 15,000 ₪ בגין נזקיו.
2.הנתבעת היא חברה העוסקת ביבוא ושיווק רהיטים. בחודש אוקטובר 2008 הזמין התובע מהנתבעת ספה פינתית, בשווי 11,900 ₪. התובע שילם בתוספת 10% עבור ביצוע העסקה באשראי. כאשר התקשר התובע כדי לתאם את הבאת הספה לביתו במהלך חודש דצמבר 2008, נאמר לו כי הספה נמכרה לאחר. התובע בחר בספה חלופית וזוכה בסך של 1,780 ₪ עבור ההפרש במחירי הספות. חודשים מספר לאחר מכן התלונן התובע על קרעים שנוצרו בספה החלופית.
3.התובע טען לאי התאמה בין הספה החלופית שהזמין לבין הספה שהתקבלה, מאחר שהזמין ספה פינתית ימנית, שתתאים למבנה הסלון, והתקבלה ספה פינתית שמאלית. כן טען התובע כי הוצעה לו כורסא חינם כפיצוי, אך במקומה נשלחו 2 שולחנות סלוניים, אשר אחד מהם הוחזר על ידו לנתבעת. כאשר שוחח על כך עם נציג הנתבעת למחרת יום המשלוח, הציע לו נציג הנתבעת להשיב את כספו או לחילופין לקבל ספה חלופית תוך 60 ימי עסקים וכן אספקת תחליף זמני. מאחר שאיבד את אמונו בנתבעת, סירב התובע להצעה. לאחר מספר חודשים, נפרמו תפרים בספה. לטענת התובע, על אף הבטחות הנתבעת, לא הגיע איש לתקנה, ועל כן הזמין התובע רפד, שקבע כי לא ניתן לרפד את הספה מחדש. על פי קבלה שצירף התובע עלות ביקור הרפד עמדה על 200 ₪.
לחיזוק טענותיו הגיש התובע מספר תמונות בהן נראים תפרים פרומים בחלקים שונים של הספה, וכן הגיש קבלה מאת הרפד, בה נאמר כי "יש פגם בחומר דמוי עור שתפור למערכת הישיבה לכל אורך התפירה..." וכי הדבר אינו ניתן לתיקון.
4.לטענת הנתבעת, התובע הזמין ספה פינתית שמאלית כספה חלופית, והיא אשר נשלחה אליו, בתוספת זיכוי בשווי 1,780 ₪ עבור ההפרש בין הספה החלופית לספה המקורית שהזמין התובע. הנתבעת צירפה מכתב מאת המוביל שהביא את הספה החלופית לתובע, בו נכתב כי התובע היה מרוצה שהובאה אליו דווקא ספה פינתית שמאלית. כן לטענתה, נשלחו לתובע כפיצוי 2 שולחנות והדומים חינם, אשר הוחזרו על ידי התובע בשל חוסר מקום בביתו. לפי הנתבעת, כעבור מספר ימים התלונן התובע על הסחורה שהתקבלה ולכן הוצעו לו מספר חלופות לפיצוי, שנענו בשלילה. כאשר התלונן התובע על קרעים בספה, מספר חודשים מאוחר יותר, הוצע לו לקחת את הספה לתיקון, בהתאם לתנאי האחריות, אך התובע הגיב בצעקות, קללות ואיומים.
5.בדיון שהתקיים ביום 20.1.10 נשמעו עדויות הצדדים. התובע חזר על עיקרי דבריו, וכן הדגיש כי הוא אינו מעוניין בקבלת פיצוי בשל מחדלי העבר של הנתבעת, אלא מבקש לפצותו על פרימת התפרים בספה. כן טען התובע כי הנתבעת גבתה ממנו 10% תוספת.
נציג הנתבעת העיד, כי פרימת התפרים היא במסגרת אחריות הנתבעת על הספה וכי נזק מסוג זה הוא אופייני לספות מסוגה של הספה הנדונה, העשויות משילוב של עור מלא ועור תעשייתי (הנקרא פי.בי.סי). לטענת נציג הנתבעת, במקרים כאלה יש להחליף את האזור בו ניזוק העור התעשייתי בעור מלא.
בתגובה להערת התובע אודות אי החוקיות שבגביית תוספת של 10% ממחיר הספה על ביצוע העסקה באשראי, ענה נציג הנתבעת כי חברת האשראי של התובע פנתה אל הנתבעת וביקשה לראות את חתימתו של התובע על העסקה, מאחר והתובע טען כלפיה כי הוא לא קיבל תמורה על העסקה.
דיון
6.כפי שהתברר במהלך המשפט, המחלוקת בין הצדדים הצטמצמה לשאלת הפיצוי עבור תפרי הספה שנפרמו. הנתבעת לא הכחישה את אחריותה לנזק זה, ונציגה בדיון הציע, כאמור, להחליף חלק מריפוד העור של הספה. אולם, מהתמונות שצירף התובע, עולה כי התפרים נפרמו בצורה משמעותית, במקומות מרכזיים, לאורך הספה ולא בצורה נקודתית. מדובר בנזק חמור שנוצר בחלוף כשנה בלבד, ואשר נציג הנתבעת העיד לגביו כי מדובר בנזק אופייני לסוג זה של ספות, המשלב עור אמיתי ועור תעשייתי. נוסף על כך מהקבלה שהגיש התובע על ביקור הרפד, נלמד כי מדובר בנזק שאינו בר תיקון.
7.מהאמור עולה, כי הנתבעת סיפקה לתובע מוצר פגום, אשר כעת, לאחר כשנה בלבד מיום רכישתו, אינו ראוי לשימוש. בנסיבות אלה אין להסתפק בתיקון הנזק, כל שכן כאשר לא ברור כלל האם ניתן לבצע תיקון המסוגל להחזיר את המצב לקדמותו. על כן, יש לחייב את הנתבעת לפצות את התובע בסכום ששילם עבור הספה בפועל. מאחר ולטענת התובע, שלא נסתרה, הנתבעת לא הגיעה לתקן את הספה, יש לפצותו אף על התשלום לרפד.
טענותיו של התובע ביחס לעמלה על ביצוע העסקה באשראי אינן במישור היחסים שבין התובע לנתבעת. אולם ברור שגם נזק זה נגרם לתובע בשל מחדלי הנתבעת והפרת חובתה לספק לתובע מוצר שלם ותקין.
התובע רכש ספה לשם שימוש רגיל בה להנאתו ולהנאת בני משפחתו. בהתחשב בחומרת מצבה של הספקה – יש מקום גם לפצותו בגין עגמת נפש וטרדה שנגרמו לו.
8.לסיכום, מומלץ לקבל את תביעתו של התובע במובן זה, שהנתבעת תחויב לשלם לתובע את הסכומים הבאים:
א.10,120 ₪ פיצוי על רכישת הספה הפגומה הסכום המקורי בניכוי הזיכוי.
ב. סך השווה ל- 10% של שווי העסקה, דהיינו 1,190 ₪.
ג. סך 200 ₪ עלות ביקור הרפד.
ד. עגמת נפש, טרחה והוצאות – סך כולל של 500 ₪.
סה"כ תשלם הנתבעת לתובעת סך 12,010 ₪. סכום זה ישא הפרשי הצמדה למדד וריבית כחוק מיום 29.6.2009 עד התשלום המלא בפועל.