ת"א
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
|
15359-11-12
10/03/2016
|
בפני השופט:
ישעיהו שנלר-סגן נשיאה
|
- נגד - |
התובעים:
1. סימה גורנת 2. ברוך גורנת 3. חנה טל 4. יהודית שרים 5. אברהם שרים 6. רמה שולמן 7. יורם ראובן מלמן 8. יורם מלמן
עו"ד אברהם שרים
|
הנתבעת:
1. נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ (לשעבר: מע"צ - החברה הלאומית לדרכים בישראל בע"מ) 2. הוועדה המקומית לתכנון ובניה דרום השרון - ניתן פסק דין
עו"ד מקסים גריף ו/או טלי ענבר עו"ד מירב ברנע
|
פסק דין |
מבוא
1. תביעה לפיצויים בגין הפקעת מקרקעין לפי פקודת הדרכים ומסילות הברזל (הגנה ופיתוח), 1943 (להלן: פקודת הדרכים) - וכן תביעה בגין ירידת ערך המקרקעין, לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבניה). לפי כתב התביעה וחוות הדעת השמאית המצורפת לו, קרן סכום הפיצויים הנתבע עולה על 4.5 מיליון שקלים, ששווים - כולל הפרשי הצמדה וריבית - כ-6 מיליון שקלים, נכון ליום 5.4.12.
2.לאחר הסכמות שיפורטו בהמשך, מתמקדת המחלוקת העיקרית בין הצדדים בשני עניינים: זכאות לפיצוי בגין אובדן דמי חכירה, לפי סעיף 13 לפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי הציבור), 1943 (להלן: פקודת הקרקעות) - כתחליף להפרשי הצמדה וריבית על קרן פיצוי ההפקעה, לפי חוק לתיקון דיני הרכישה לצרכי ציבור, התשכ"ד-1964 (להלן: חוק תיקון דיני הרכישה); ואופן ניכוי "הסכום שאינו שנוי במחלוקת", ששילמה הנתבעת 1 (להלן: הנתבעת או מע"צ) לתובעים בקשר למקרקעין.
3.יצוין כבר עתה, כי ביום 15.2.10 בוטלה פקודת הדרכים כליל במסגרת תיקון מס' 3 לפקודת הקרקעות, ובאותו מועד בוטל גם סעיף 13 לפקודת הקרקעות. עם זאת, לדברי חקיקה אלה תחולה גם כיום - ביחס להפקעות "ישנות" - מכוח הוראות מעבר.
4.להשלמת התמונה יצוין כי בתחילה הוגשה התביעה כנגד שני נתבעים נוספים: שר התחבורה, אשר נמחק מן ההליך בסמוך לאחר הגשת כתב ההגנה של הנתבעת; והוועדה המקומית לתכנון ובניה דרום השרון - רשות התכנון המקומית - אשר ביום 31.3.15 ניתן תוקף של פסק דין להסדר פשרה עמה.
רקע עובדתי וטענות הצדדים
5.התובעים הם בעלי זכויות הבעלות במקרקעין המצויים בגוש 6451 חלקה 6, ששטחה המקורי עמד על 7,909 מ"ר (לעיל ולהלן: המקרקעין). הנתבעת, מע"צ, היא הרשות שלטובתה הוצאו צווי הפקעה שהוחלו על המקרקעין, ואשר תפסה חזקה באותם חלקים שהופקעו.
6.על המקרקעין חלה תוכנית הר/290/10 (להלן: התוכנית המקורית) - אשר ניתן לה תוקף עוד בשנת 1971.
ביום 15.3.93 אושרה למתן תוקף תוכנית מח/54ב - מחלף כביש 531 (להלן: התוכנית הפוגעת הראשונה), שייעדה 4,942 מ"ר משטח המקרקעין לסלילת דרך.
ביום 6.5.93 פורסם "צו הפקעה ראשון" לפי פקודת הדרכים, להפקעת שטח של 4,942 מ"ר מהמקרקעין - בהסתמך על תוכנית זו.
ביום 27.6.02 אושרה למתן תוקף תוכנית הר/25/290 (דרך מס' 531 מחלף רעננה דרום - דרך הסולטן) (להלן: התוכנית הפוגעת השניה), שייעדה עוד 991 מ"ר משטח המקרקעין לסלילת דרך.