|
תאריך פרסום : 02/10/2014
| גרסת הדפסה
ת"א
בית המשפט המחוזי ירושלים
|
2356-08
28/09/2014
|
בפני השופטת:
תמר בזק רפפורט
|
- נגד - |
מבקשת:
יסעור רות ריי עו"ד רמי בביאן
|
משיבה:
אגד - אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ אשר אקסלרד עו"ד אשר אקסלרד
|
החלטה |
-
החלטה זו ניתנת בהמשך וכהשלמה להחלטה מיום 27.9.12, אשר בגדרה התקבלה בקשה לאישור תובענה כייצוגית, בגין פעילותה של המשיבה, אגד – אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ (להלן – אגד), בקווי האוטובוס המקשרים בין הערים ירושלים וחיפה בקווים 940 ו-947 מחד, ובקו 972 מנגד.
-
כפי שפורט בהחלטה מיום 27.9.12, קו 972 הינו "קו מהדרין", הכולל הפרדה בין נשים לגברים, כך שנשים יושבות מאחור וגברים מקדימה, ובהתאם מקום העלייה אל האוטובוס. לעומת זאת, מתכונת פעילותם של קווים 940 ו- 947 הינה כמקובל, ללא הפרדה בין נשים לגברים. תעריף הנסיעה בקו 972, ה"מהדרין", זול במידה ניכרת מתעריף הנסיעה בקווים המקבילים, הרגילים.
-
הפעלת הקווים הנפרדים, המכונים כאמור "קווי המהדרין", נדונה בפסק דינו של בית המשפט העליון בבג"ץ 746/07 רגן נ' משרד התחבורה (פורסם במאגרים; 5.1.11; להלן – בג"ץ רגן), וכך נאמר באשר לה:
"עניינה של העתירה (שהוגשה בראשית שנת 2007) בקוי אוטובוסים שהפעילו משיבות 3-2 במשך מספר שנים ובהם הונהגה הפרדה בין נשים לגברים. כך תיארו העותרות את המציאות שהיתה נהוגה באותה העת: 'מזה תשע שנים, מפעילות חברות התחבורה הציבורית - ובראשן המשיבה 2 - קווי אוטובוסים הקרויים 'קווי מהדרין'. בקווים אלה... הנשים נדרשות לעלות בדלת האחורית ולשבת בחלקו האחורי של האוטובוס, בעוד שהגברים עולים בדלת הקדמית ומתיישבים בספסלים הקדמיים. בנוסף נדרשות הנוסעות להתלבש בלבוש צנוע... נשים שאינן משלימות עם הסדרים כופים אלה ומנסות להתנגד להם, כגון העותרות 5-1, מושפלות וסובלות מהטרדות מילוליות קשות, סילוק מן האוטובוס ואף איומים באלימות פיזית.
נטען, כי הסדרים אלה פוגעים בעקרון השויון, בזכות החוקתית לכבוד ובחופש הדת והמצפון - וכי הם ננקטים ללא הסמכה בדין...
למעשה, כתום ארבע שנות התדיינות שייסקרו להלן, כיום אין חולק על כך שהמציאות המתוארת מעלה - בהיותה מוכתבת וכופה - אינה חוקית".
-
על רקע זה, ונוכח דבריו הברורים של בית המשפט העליון בבג"ץ רגן, כי פעילות קווי המהדרין, במתכונת שנהגה עובר לפסק הדין בבג"ץ רגן, איננה חוקית, נקבע בהחלטה מיום 27.9.12, כי קיים סיכוי סביר, אם לא למעלה מכך, כי לכשתתברר התובענה הייצוגית לגופה, היא תתקבל. כפי שבואר בהחלטה, קיים סיכוי סביר כי תתקבל הטענה, כי מתכונת ההפעלה הפסולה של קו 972, במשולב עם מחיר הנסיעה המוזל שנהג בו, לעומת זה שנהג בקווים האחרים שבין חיפה לירושלים (940 ו-947), מקימה עילה נגד אגד בשל אפליה פסולה של המבקשת ושל המשתמשים בקווים 940 ו-947. זאת כיוון שההתנהלות הפסולה, לכאורה, מביאה לכך שנוסעים נאלצים לבחור בין נסיעה בקו 972, כנגד תשלום מופחת מוזל תוך פגיעה בזכותיהם, לרבות הזכות לשיוויון, לבין נסיעה בקווים 940 ו-947, שם לא נפגעות זכויותיהם האישיות של הנוסעים, אך עליהם לשאת בתשלום תעריף נסיעה גבוה. לשון אחר: האפשרות ליהנות מן התעריף המוזל, נשמרת למי שנכונים לפגיעה שבנסיעה בקו המהדרין; ומי שחפץ להימנע מפגיעה זו, נאלץ לנסוע בקווים האחרים (940 ו 947), כנגד תשלום תעריף גבוה יותר.
התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות:
הורד קובץ
לרכישה
הזדהה
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה |
Disclaimer |
באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.
האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.
|
שאל את המשפטן
יעוץ אישי
שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
|
|