ת"צ
בית המשפט המחוזי חיפה
|
61736-03-16
16/11/2017
|
בפני השופט:
מנחם רניאל
|
- נגד - |
מבקש:
לאון לחמן עו"ד דוד מזרחי עו"ד אורלי בן עמי
|
משיבה:
קבוצת כרמלטון בע"מ עו"ד רונן קצף
|
החלטה |
בפניי בקשה לאישור תובענה ייצוגית בסך 31,200,000 ₪ בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006 (להלן: חוק תובענות ייצוגיות" ו-"בקשת האישור"). בבקשת האישור נטען, כי המשיבה, קבוצת כרלמטון בע"מ, בעלת הזיכיון להפעלת מִנהרות הכרמל (להלן: "המשיבה" ו-"פרויקט מנהרות הכרמל"), מיידעת את הנהגים, שנסעו בנתיב המנויים ללא מנוי, על ההפרה, ועל הקנסות שספגו עקב כך, באיחור ניכר שאינו עומד בהגדרת "זמן סביר" מביצוע הנסיעה כנדרש בחוק.
רקע ובקשת האישור
1.פרויקט מנהרות הכרמל הוא פרויקט תעבורתי הכולל ארבע מנהרות החוצות את הכרמל והנסיעה בהן כרוכה בתשלום אגרה. המנהרות, שנפתחו לתנועת כלי רכב ביום 1.12.10, מחברות בין מחלף חיפה דרום בכביש 2 למחלף הקריות (צ'ק פוסט) הממוקם בכניסה המזרחית לעיר.
2.המשיבה, קבוצת כרמלטון בע"מ, זכתה במכרז לתכנונו, בנייתו והפעלתו של פרויקט מנהרות הכרמל. מלכתחילה הוקצו בפרויקט ונקבעו בו מספר כניסות ויציאות אל המנהרות ומחוצה להן, תוך אבחנה בין כניסה ויציאה בנתיבים המיועדים למנויים בלבד, לבין כניסות ויציאות בנתיבים בהם מתאפשר תשלום במזומן ובאשראי, המיועדים לשאינם מנויים - משתמשים מזדמנים.
3.על פי תצהירו של מר ערן בן ארוש, מנכ"ל המשיבה (להלן: מר בן ארוש), פרויקט מנהרות הכרמל כולל שלושה אתרים של כניסה/יציאה. בשני האתרים הראשיים (אתר חוף הכרמל ואתר קריות) בכניסות לנתיבי המשתמשים שאינם מנויים וביציאות מהם, ישנם מחסומים וקופות מאוישות, בהם הנהג חייב בעצירה מלאה, ועליו להסדיר את התשלום בעבור השימוש במנהרות. המחסום מוסר בעבור כל רכב ורכב בנפרד, לאחר ביצוע התשלום, ולפיכך יש והכניסה/יציאה כרוכה לעיתים בהמתנה לרכב הקודם.
4.באתר השלישי, מחלף נווה שאנן, המצוי במרכזו של הפרויקט וממוקם בין המנהרות המזרחיות למערביות, קיימים נתיבי כניסה ויציאה ללא עמדות תשלום, כך שמשתמש שאינו מנוי הנכנס דרכו ישלם ביציאתו דרך אתר חוף הכרמל או הקריות, ומשתמש שאינו מנוי המתכנן לצאת ממנו ישלם בכניסתו למנהרות (סעיף 27 לתצהיר). לעומת זאת, בכניסות וביציאות בנתיבי המנויים בשני האתרים הראשיים אין כל מחסום, אין צורך לעצור ואין יכולת לשלם. מנויים העוברים בנתיבים אלה מחויבים באמצעות אמצעי התשלום המוגדר בחשבון המנוי (סעיף 28 לתצהיר).
5.ביום 29.3.16 הוגשה בקשת אישור כנגד המשיבה על ידי מר אורן אביטל, שעניינה בטענה שהמשיבה מפרה את הוראות הדין בכך שהיא שולחת ללקוח ללא מנוי את ההודעה על כך שנסע בנתיב הלא נכון, ובגין נסיעה זו חויב בקנס, רק בתום מחזור החיוב, קרי לאחר שחלפו מעל 30 ימים ממועד נסיעתו הראשונה. ימים נוספים רבים עוברים עד שהחשבון מתקבל אצל אותו לקוח, כך שייתכן מצב בו לקוח ביצע נסיעה ביום מסוים ללא מנוי, בסוברו שהוא מנוי, ורק לאחר 40 יום יקבל לביתו הודעה ראשונה, המיידעת אותו שהוא אינו מנוי, וכי כל נסיעה כזו שביצע בעבר מחייבת בקנס.
6.ביום 1.12.16, בהסכמת הצדדים, הוחלף המבקש, כך שהמבקש בבקשת האישור יהיה מר לאון לחמן (להלן: "המבקש"), לפי בקשה כאמור בתצהירו של מר לחמן מיום 30.11.16.
7.על פי בקשת האישור, המבקש מכר לאמו לפני כשלוש שנים את רכבו, שהיה מנוי למנהרות הכרמל, אך לצערו שכח להעביר את המנוי לרכב החדש שרכש. במהלך חודשים אוקטובר-נובמבר 2014 (בין התאריכים 29.10.14 ל-18.11.14) נסע מספר לא מבוטל של פעמים במנהרות הכרמל, תוך שסבר בטעות שלרכבו החדש יש מנוי, ולפיכך נכנס ויצא מנתיב המנויים.
8.במהלך דצמבר 2014 קיבל המבקש מהמשיבה חשבון של כ-450 ₪ שהיה מורכב מתשלום של כ-90 ₪ עבור נסיעותיו במנהרות הכרמל, וכל השאר קנסות בגין 14 נסיעות ללא הסכם מנוי בתאריכים שצוינו לעיל. כפי שצוין בבקשת האישור המתוקנת, המבקש קיבל את החשבון כולל הקנסות רק כחודש וחצי אחרי שנסע לראשונה ללא מנוי, וצבר בינתיים קנסות רבים. לטענתו, עד שקיבל את החשבון כולל הקנסות לא ידע שהוא מחויב בקנסות בגין כל נסיעה.