ת"צ
בית משפט השלום תל אביב - יפו
|
71183-09-16
28/11/2017
|
בפני השופטת:
סיגל רסלר-זכאי
|
| - נגד - |
מבקש:
חגי לוין עו"ד דוד שוורצבאום
|
משיבה:
כרטיסי אשראי לישראל בע"מ עו"ד שי כגן
|
| פסק דין |
לפני בקשה לאישור הסדר פשרה בתובענה ייצוגית לפי סעיפים 18 ו- 19 לחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006 (להלן: "החוק").
-
עניינה של התובענה ובקשת האישור היא, כי המשיבה נוהגת להציע ללקוחותיה, במסגרת כרטיסי אשראי מסוימים, הטבה של החזר כספי בעבור רכישות שביצעו בבתי עסק מוגדרים. זאת, בשיעור מסוים (בכפוף לתקרה) מסכום הרכישות המזכות. בתום כל רבעון, שולחת המשיבה ללקוחותיה המחזיקים בכרטיס האשראי הרלבנטי, "המחאת החזר" - שובר, אותו ניתן למשש במגוון בתי עסק (להלן: "המחאת החזר"). נטען, כי המבקש אשר ביום 2.6.15 ביטל את כרטיס האשראי שלו מסוג Cal Fix, לא זוכה בסוף הרבעון בגין הסכום האמור בחודש יולי 2015. לטענתו, מבירור שערך עם המשיבה נמסר לו, כי מאחר שבסוף הרבעון כרטיס האשראי שבידו כבר היה מבוטל, לא היה זכאי להטבה בגין השימוש שביצע.
-
המבקש טען, כי ההסכם בין הצדדים מחייב את המשיבה להעניק לחברי הקבוצה את ההטבה בגין כל תקופת השימוש בכרטיס האשראי. הפרת התחייבות המשיבה מקנה לחברי הקבוצה את הסעדים הקבועים בחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה) התשל"א-1970. עוד טען, כי עסקינן בהפרת סעיף 3 לחוק הבנקאות (שירות ללקוח), התשמ"א-1981, בכך שהמשיבה הטעתה את לקוחותיה לסבור שייהנו מההטבה כל עוד הם מחזיקים בכרטיס האשראי. בגין התנהלות המשיבה, העריך המשיב את נזקו הממוני בסך של 41.40 ₪. להערכתו, היקף הנזק המרבי ללקוח בקבוצה, יעמוד על סך של 240 ₪, לפי חישוב של סכום התקרה החודשי של המחאת ההחזר, על סך 80 ₪ כפול שלושה חודשים ברבעון.
-
לאחר שהוגשה בקשת האישור ועוד בטרם הגישה המשיבה את תגובתה לבקשת האישור, באו הצדדים בדברים, במסגרתם הביעה המשיבה את הסתייגותה והתנגדותה לנטען בבקשת האישור, ובכלל כך טענה, כי כמפורט, בין היתר, בתקנון תוכנית "Cal Fix" (להלן: "התקנון"), התכנית נועדה לזכות לקוחות קיימים המחזיקים בכרטיס אשראי תקין ותקף. ההחזר הכספי, ניתן ללקוח בדרך של משלוח המחאת החזר, אחת לרבעון, בצירוף דפי הפירוט ומורכבת מכל סכומי ההחזרים אשר נצברו לזכות הלקוח במהלך הרבעון האחרון (בניכוי ההחזרים המבוטלים, כגון ביטול עסקה). עוד הובהר, כי בהתאם לתקנון, הלקוח רשאי לעשות שימוש ב"המחאת ההחזר" בכפוף להצגת תעודת זהות וכרטיס אשראי שמספרו מוטבע על גב ההמחאה. לפיכך, המשיבה רשאית הייתה, על פי שיקול דעתה הבלעדי, לשלוח המחאת החזר ולאפשר מימושה לבעלי כרטיסים זכאים המחזיקים בכרטיס משויך, תקין ותקף בלבד.
-
ביום 31.07.17 הגישו הצדדים בקשה לאישור הסכם פשרה. הסכם הפשרה פורסם כדין, בהתאם להחלטה והנחיות מיום 03.08.17, ועל פי הוראות סעיף 18 לחוק ותקנה 12 לתקנות תובענות ייצוגיות התש"ע-2010 (להלן: "התקנות"). במסגרת החלטתי, הנחתי הצדדים לשלוח העתק מהסכם הפשרה ליועץ המשפטי לממשלה וכן למפקחת על הבנקים.
-
ביום 1.11.17 ו- 12.11.17 העביר היועץ המשפטי לממשלה תגובתו לתיק בית המשפט. המפקחת על הבנקים לא העבירה כל תגובה.
עיקרי הסדר הפשרה
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת