ת"צ
בית דין אזורי לעבודה תל אביב - יפו
|
9767-09-16
05/01/2018
|
בפני השופט:
דורי ספיבק - אב בית הדין
|
- נגד - |
המבקשת:
רז צח עו"ד אבי מור יוסף
|
המשיבה:
ביפר תקשורת ישראל בע"מ עו"ד מרים קליינברגר-אתר עו"ד נסרין מנסור
|
החלטה |
בבקשה לאישור תובענה כייצוגית
1.המשיבה מפעילה מוקדים טלפוניים, שחלקם פועלים 24 שעות ביממה. במשך שנים רבות היא הביאה בחשבון זמן העבודה של נציגי השירות, המועסקים על ידה במוקדים, הן הפסקות עבודה קצרות שהם מקבלים – הפסקות הנמשכות בין 10 ל-20 דקות – המוגדרות על ידה כהפסקות מתוכננות, והן הפסקות לא מתוכננות. החל מיום 1.1.14 היא הפסיקה להביא בחשבון זמן העבודה את אותן הפסקות מתוכננות, וכפועל יוצא היא הפסיקה לשלם עבורן שכר. האם החלטתה זו הינה כדין? זוהי השאלה המרכזית שבה עלינו להכריע במסגרת בקשה לאישור תובענה כייצוגית זו.
התשתית העובדתית ומהלך ההתדיינות
2.המשיבה, ביפר תקשורת ישראל בע"מ (להלן: ביפר) שהוקמה בשנת 1988, מספקת מאז הקמתה פתרונות תקשורת לגופי ביטחון, חירום והצלה. מאז שנת 2005 היא מפעילה גם חטיבה לשירותים עסקיים המספקת פתרונות שירות, שיווק ומכירות ללקוחות במגזר העסקי. בין היתר, היא מפעילה מוקדים טלפוניים. שירותי המוקדים, שבעבר נועדו בעיקר לעתות חירום, הורחבו כבר לפני שנים לשימושים אזרחיים חכמים ורחבי היקף.
3.עובדי המוקדים (להלן: נציגי השירות) מועסקים בשני אתרים, האחד פועל 24 שעות ביממה ברמת גן, והשני פועל שישה ימים בשבוע משעות הבוקר המוקדמות ועד השעה 19:00, באשדוד. משך המשמרות של נציגי השירות משתנה בהתאם לצרכי הפעילות של כל מוקד ומוקד וצרכי העבודה המשתנים, מארבע ועד תשע שעות לכל משמרת מתוכננת.
המבקשת עבדה כנציגת שירות במוקד ברמת גן מיום 1.5.15 ועד ליום 1.8.16. הסכם העבודה שעליו חתמה צורף כנספח 1 לתגובת ביפר.
4.ביום 21.7.16, דהיינו ימים ספורים קודם לסיום עבודתה, פנה בא כוחה בשמה אל מעסיקתה ביפר, במכתב התראה לפני הגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית (נספח 6 לבקשה). במכתבו נטען שביפר ביצעה ומבצעת הפרה של זכויות נציגי השירות בשני אופנים: האחד הינו הפחתה שלא כדין של הפסקות שאורכן פחות מ- 30 דקות משעות העבודה בתשלום. זאת בניגוד, כך נטען, להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951. השני, הינו ביצוע ניכויים בגין ארוחות, בניגוד, כך נטען, להוראות חוק הגנת השכר, תשי"ח-1958. המבקשת נדרשה לתקן את ההפרות ללא דיחוי.
ביום 1.8.16 השיבו באי כוחה של ביפר למכתב ההתראה (נספח 8 לבקשה), והסבירו בפירוט – נדון בטענותיהם בהמשך – מדוע לשיטתם אין היא מחויבת לשלם לנציגי השירות עבור זמני ההפסקות שבמחלוקת, וכן מדוע אין בסיס לטענות בדבר ניכויים שלא כדין.
5.ביום 6.9.16 הוגשה הבקשה לאישור תובענה ייצוגית שבפנינו. בגידרה, אנו מתבקשים לחייב את ביפר להפסיק להפחית משכר עבודתם של נציגי השירות בגין הפסקות בנות פחות מ- 30 דקות, וכן לחייבה לשלם לנציגי השירות פיצוי על ההפחתות שבוצעו משכר עבודתם בגין הפסקות אלה. בנוסף, אנו מתבקשים לחייבה להפסיק לבצע את הניכויים בגין ארוחות, ולהשיב לנציגי השירות את הניכויים שבוצעו.