ת"ק
בית משפט לתביעות קטנות תל אביב - יפו
|
5207-05-15
20/09/2015
|
בפני השופט:
ד"ר מנחם (מריו) קליין
|
- נגד - |
התובע:
שלמה אבינתן
|
הנתבעות:
1. HERMES AIRLINES 2. קשרי תעופה
|
פסק דין |
רקע וטענות הצדדים
מונחת בפניי תביעתו של מר שלמה אבינתן (להלן: "התובע") נגד HERMES AIRLINES (להלן: "נתבעת 1") ונגד קשרי תעופה (להלן: "נתבעת 2"). התובע רכש ארבעה כרטיסי טיסה לכרתים שביוון, לטיסה שאמורה הייתה לצאת ביום 28.8.2014 בשעה 18:20, טיסה שנדחה מועד המראתה ליום 29.8.2014 לשעה 10:00, קרי, עיכוב של 15 שעות.
התובע טען כי העיכוב גרם לאובדן של יום אחד מהחופשה וממילא החופשה שתיכנן עם משפחתו הייתה קצרה מלכתחילה, ועל כן לא מצאו כל טעם לצאת לחופשה. ומשכך, לא עלו על הטיסה שהתעכבה.
התובע טען כי עולה חשש שלאור מספר הנוסעים הקטן (40 נוסעים) הוחלט על ידי הנתבעות לאחד את הטיסה עם טיסה שיוצאת למחרת היום ובכך בעצם לחסוך טיסה אחת.
התובע טען כי משעוכבה טיסתו ובהתאם לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב- 2012 (להלן: "החוק"), דינה של טיסה שעוכבה למעלה מ- 8 שעות הוא כדין טיסה שבוטלה ועל כן, הנתבעות חייבות בפיצוי לפי התוספת השלישית לחוק הנ"ל, קרי, פיצוי של 780 ₪ לכל כרטיס טיסה ועל פיצוי זה מבקש התובע להוסיף פיצוי בגין אובדן ימי עבודה של כל ארבעת בני משפחתו. בסך הכל תובע סכום של 1,250 ₪ עבור כל נוסע, קרי סך של 5,000 ₪.
הנתבעת 1 הינה חברת תעופה זרה אשר נציגותה בארץ הודיעה כי הם מפסיקים לייצג אותה. לא הוגש כתה הגנה מטעמה של נתבעת 1.
נתבעת 2 הינה סוכנות נסיעות שפעלה כמארגן הטיסה דרכה רכש התובע את כרטיסי הטיסה. בכתב ההגנה טענה הנתבעת 2 כי העיכוב נגרם בשל תקלה טכנית במטוס ועל כן אין חובה לפיצוי התובע שכן מדובר ב"כח עליון" שלנתבעת 2 אין כל שליטה או יכולת לצפות.
עוד טענה הנתבעת 2 (סעיף 7 לכתב ההגנה) כי בדף התנאים שנשלח לתובע אודות עסקת רכישת הכרטיסים צויין בסעיף 1:
"אין אנו אחראים בצורה כלשהי לתקלות, שיבושים, עיכובים ונזקים אחרים אשר עלולים להיגרם מאי ביצוע ו\או ביצוע חלקי ו\או ביצוע לקוי של שירות כלשהו המוצעים בחוברת זו ע"י ספקי השירותים או מי מטעמם".
דיון והכרעה
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב – 2012 יוצר יריבות ישירה בין נוסע שטיסתו בוטלה או שחלו בה שינויים לבין שני גורמים: "מפעיל הטיסה" ו- "מארגן הטיסה".
"מפעיל הטיסה" מוגדר בסעיף 1 כ- "מפעיל כלי טיס לשם הובלת נוסעים וכבודתם, בתמורה, ממדינת ישראל, אליה או בשטחה".
"מארגן" מוגדר באותו סעיף כדלקמן:
"אדם השוכר קיבולת בכלי טיס כולה או חלקה , להובלת נוסעים וכבודתם, לצורך מכירתם לאחרים".
מיותר לציין, כי מלשון ההגדרה "כולה או חלקה" עולה כי לטיסה אחת ייתכנו מספר מארגנים כמספר השוכרים של חלקים מקיבולת המטוס.