אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> פס"ד הנוגע לטענת ניכור של אם לבין בנה הקטין בעקבות הסתה של האב

פס"ד הנוגע לטענת ניכור של אם לבין בנה הקטין בעקבות הסתה של האב

תאריך פרסום : 19/03/2019 | גרסת הדפסה

י"ס
בית משפט לעניני משפחה תל אביב - יפו
71885-02-19
06/03/2019
בפני השופט:
ארז שני

- נגד -
המבקשת:
ר. ל. א.
עו"ד אורלי זינגרמן (מטעם הסיוע המשפטי)
המשיב:
י. י. ג. ג. . נוכחים
עו"ד רחל שמעוני
פסק דין

 

האפוטרופא לדין – עו"ד רחל שחור-אנגלמן

 

התיק שלפניי, כל עניינו בדרישתה של אם למנות פקידת סעד לצורך חידוש קשר בין אם לבין קטין, שעה שלטענתה של האם הקטין עובר הסתה על-ידי אביו והאם ממודרת ממידע הנוגע לקטין.

 

מוטב לבוא ולומר כאן ועכשיו, כי כל אימת שטוען הורה לניכור הורי, צריך הוא להבין שלגילו של קטין יש משמעות קריטית, שכן הקטין שלפניי יחדל מלהיות קטין בעוד כשלושה חודשים.

 

לי לא ברור הכיצד מצפה האם שיוגש תסקיר שירותי הרווחה, כאשר לעת בה יוגש התסקיר כבר מזמן יהא הקטין בגיר ולא ניתן לאלצו להיות בקשר עם האם. אמור, אפוא, בבחינת כלל כי זה המגיש תובענה לחידוש קשר עם קטין בן כמעט 18, צריך לצפות שלא יענה. הדבר מאוחר מדי, במיוחד אם אין מדובר בקשר שהתנתק זה עתה.

 

אלא שנדמה שאיש אינו עורר על כך שהאם לא בקשר של ממש עם הקטין זה שש שנים והרעיון אשר עלה על דעתה, כפי שהיא מתארת גם בתצהירה, להגיש את התובענה כעת כדי שיידע הקטין שהיא "נלחמת" עליו, כלל לא ברור לי האם לטובתו של הקטין נעשה שמא להשקטת מצפונה שלה ואולם, צריך הורה להבין שטרם ימלא הוא טרוניות על אחר שגידל את הילד, יועיל וישאל גם את עצמו היכן היה הוא משך השנים, מדוע לא ביקש עזרה משפטית בזמן אמיתי וגם היכן וכיצד התנהג הוא במהלך הנתק, במקרה שלנו ארוך השנים.

 

מספר האב שהקטין גדל אצלו ובביתו בשש השנים האחרונות והדברים עולים בקנה אחד גם מדברי הבן לפניי, כי לא רק שאין מדובר בהסתה. גם היום הוא אומר שמבחינתו, כל רצונו של הקטין יכול להיעשות אם רק יחפוץ בכך. אלא שהאם היא זו שסירבה לפגוש את הקטין, לא הזמינה אותו לביתה ולמעשה "מחקה" אותו מחייה, לנוחותה.

 

אל תהא הטענה קלה בעינינו, שכן עיתוי הגשת הבקשה בחלוף שש השנים ועם בגירתו של הקטין יש בו כדי לתמוך בדברי האב לעניין זה.

 

כותב האב בסעיף 8 כי האם לא הסכימה להשתתף בחגיגת בר המצווה של הילד, אך טרחה להגיע ולומר לו שלא מגיע לו שהיא תשתתף בשמחתו.

 

אין עורר על כך שהקטין נעצר על-ידי משטרת ישראל וסובל הוא מתסמונת פוסט טראומתית כזו או אחרת. האב פנה עם הקטין לקבלת טיפול רפואי ואז הודיעה האם שלא תיתן הסכמה לטיפול, זולת אם ישוחח עמה הקטין קודם לכן.

 

בעיניי מדובר בהתנהלות הורית שאינה עולה בקנה אחד עם לשון החוק, המחייב מנהג כדרך שהורה מסור היה נוהג.

 

הורה אשר אומרים לו כי רופא ממליץ על טיפול רפואי אינו אמור להתנות תנאים, אלא אמור ליתן הסכמה למתן הטיפול הרפואי.

 

בסעיף 13 לתצהיר האב נכתב כי הצוות הרפואי הסביר לאם כי ללא אישורה לא יקבל הקטין סיוע ראשוני נפשי, אלא שהאם בסירובה עומדת.

 

שמעתי את האם וסבור אני שאמירתה כי ברבות הימים ילמד הקטין את האמת אודות אביו אינה אלא המשך למה שמתואר בדבר התנהלותה של האם בתצהירו של האב, אותו חלק העוסק בנוקשות ואומר גם כי לא התרשמתי שהאם סבורה שנפל פגם כלשהו בהתנהלותה. לשיטתה, כנראה היה זה בסדר גמור שלא להיות בקשר עם הקטין, היא יכולה היתה לפנות אליו בבקשות שונות שישתף אותה במידע ומשלא השיב לה הקטין הניחה לדברים כפי שהם.

 

אזכיר את שפסקתי בעבר, לאמור ובהישען על פסק דינו של כבוד השופט שוחט בבית המשפט המחוזי בשעתו, לעניין אי קשר עם קטין וניתוקו מן האחר ללא הצדק.

 

התרשמותי היא שהאם תרמה תרומה מכרעת בחוסר הקשר בינה לבין הקטין, לא התרשמתי כי האב הסית את הקטין או רצה להפריע לקשר שבין האם לבין הקטין.

 

בהינתן גילו של הקטין והתנהלותה של האם, מן הראוי לדחות את התובענה.

 

בפתח הדיון היום סיפרו לי הקטין ובאת כוחו, האפוטרופא לדין, כי תגרת ידיים כזו או אחרת נפלה בין הקטין לבין האב וכי הקטין שוקל, כברירת מחדל, לעבור ולהתגורר אצל אמו.

 

סבור אני כי בגיל סמוך ל- 18 שנה אל לו לבית המשפט להפריע לקטין לקבוע את מקום מגוריו כטוב בעיניו, אך סבור אני גם, בראי העבר, שטוב תעשה האפוטרופא לדין אם תחפש לקטין גם חלופות מגורים נוספות, שמא לא יסתייעו מגוריו אצל האם או לא ייארכו ושמח אני לשמוע שהאפוטרופא לדין בכל מקרה בקשר עם שירותי הרווחה.

 

קטין הסובל מ- PTD  ככל והוא סובל מכך, יכול והוא זכאי ואני מבין מן הקטין כי בעתידו הקרוב לא כלול גיוס לצה"ל, ללמדך על חומרת המצב ואומר כי לצערי, אין לי שום סיבה לעת הזו לבטוח באם, כי מגורי הקטין אצלה ייארכו, כך שמעדיף אני ללכת על הצד הבטוח ולבקש מן האפוטרופא לדין לנסות ולמצות את הזכויות ופיקוח שירותי הרווחה כל עוד אפשרי הדבר.

 

ניכור הורי או טענת ניכור הורי אינה "דגל" להורה שלא השתדל על פני שנים להיות בקשר עם ילדו, אגב מיצוי הליכים, "לנופף" בו לעת בה ברור שכבר לא יהא ניתן לעשות מאומה.

 

התובענה נדחית.

 

האם תישא בהוצאות האב בסך 2,500 ₪.

 

אני מתיר פרסום פסק דיני זה, ללא פרט מזהה כלשהו אודות הצדדים.

 

המזכירות תסגור התיק.

 

 

ניתן והודע היום כ"ט אדר א' תשע"ט, 06/03/2019 במעמד הנוכחים.

 

 

ארז שני, שופט

 

 

 


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ