השיטה הנוכחית שבה הוגדר שבוע עבודה של 5 ימים. העובדים עדיין נדרשים לעבוד ימי שישי לסירוגין וכל השעות בימי שישי משולמות כשעות נוספות (להלן – שיטת התשלום הנוכחית).
הנתבעת בחרה לקרוא לשיטת התשלום החדשה "המודל הגמיש". אולם ספק אם יש לראות בשיטה זו מה שמכונה בפסיקה כ"שעות עבודה גמישות".
ההפך הוא נכון. כפי שעלה מכתבי הטענות מטעם הנתבעת ומעדותה של גב' נורמן, לא קיימת כלל גמישות במודל הגמיש.
יצוין כי התובע החל לעבוד לפי שיטת התשלום החדשה ולכן, השיטה הישנה לא רלוונטית לגביו. לא נאמר מפורשות בתגובה לבקשה או בתצהירו של גב' נורמן באיזה מועד בוצע המעבר. הוצהר על ידי גב' נורמן כי השינוי נבע ממעבר לשבוע העבודה של 5 ימים בשבוע וקיצור שבוע עבודה ל-43 שעות, כך שניתן להניח שזה נעשה בשנת 2000 או בסמוך לכך, הרבה לפני תחילת העבודה של התובע (ושל כל יתר חברי הקבוצה המייצגת).
בהודעה לעובד בדבר תנאי העבודה שאינה בגדר "חוזה עבודה", אלא הודעה בהתאם להוראות חוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002 נכתב:
"ימי עבודה א'-ה' (8 שעות ועשר דקות + שעות נוספות ע"פ חוק) יום ו' לסירוגין (ארבע שעות וארבעים דקות + שעות נוספות ע"פ חוק)".
לכן, לא היה כל "מעבר" של התובע וכל מי שהתקבל לעבודה אצל הנתבעת בתקופת התביעה הייצוגית אלא היה דפוס עבודה לא גמיש – הכולל עבודה בשעות שהוגדרו בימי א' עד ה' ועבודה בימי שישי לסירוגין, גם בשעות שהוגדרו.
לא הייתה אפשרות לתובע וליתר העובדים שלא לעבוד בימי שישי כלל או להגמיש בצורה אחרת את שעות העבודה שנקבעו באופן חד צדדי על ידי הנתבעת. ככל הנראה הייתה באפשרות העובדים לעבוד יותר ימי שישי מאלה שנדרשו, בתשלום של שעות נוספות. אולם אין בכך כדי להפוך את המתכונת ל"גמישה".
נאמר על ידי בית הדין הארצי לעבודה בהקשר של הגדרה מוסכמת של שעות עבודה גמישות, כי יתכנו מקרים שבהם תכליתם של חוקי המגן לא תחייב את התערבות בית הדין:
"יש לפרש את חוקי עבודה המגן בהתאם לתכליתם. משהסכימו הצדדים ביניהם בתום לב על שיטת שעות עבודה גמישות, אין הדבר נוגד את תכליתם של חוקי עבודה המגן. יש לשמור על זכותם של הצדדים לחוזה עבודה אישי לקבוע תנאי עבודה התואמים את הנסיבות, את דרישות העבודה".
(דב"ע נו/3-91 לבנה פילוסוף - ב. שור ושות' מהנדסים ויועצים, פד"ע לג 49, 53-54 (1999); דב"ע 3-237/97 עזרא שמואלי - רשות השידור, פד"ע לו 577 (2001)
אולם, מקרים אלה שהוכרו על ידי הפסיקה אינם דומים למקרה של עובדי הנתבעת, אלא מצבים שבהם התובע נהנה מגמישות – כגון קיצור של שבוע העבודה ל-4 ימים בשבוע, תוך הוספה של שעות בימים אחרים (ראו - תע"א (ת"א) 10184-07 נורית וייסמן נ' א. קורן תוכנה בע"מ, 5.8.11).
ב"כ הנתבעת מסתמך בסיכומיו על פסיקה שלדעתנו אינה רלוונטית למקרה שלפנינו (אף רובה פסיקה של בתי הדין האזוריים לעבודה, או פסקי דין בנסיבות שונות לחלוטין, כמו ע"ע 14405-10-16 כים-ניר ניהול שירותי תעופה ונתיבי אויר (1991) בע"מ נ' ניר הקסטר, 9.12.18, אשר מתייחס לטייס שלגביו נקבע שחוק שעות עבודה ומנוחה לא חל לגביו).
בהתאם לתלושי השכר של התובע הוא קיבל שכר חודשי (ברוב התקופה 7,000 ₪) אשר פוצל בין ימי העבודה בפועל, לפי תעריף ליום, ו"העדרות בתשלום" בגין אותם ימי שישי שבהם התובע לא נדרש לעבוד. שעות הנוספות לא חושבו בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה, ואף לא בהתאם להגדרה של "יום עבודה" ו"שבוע עבודה" – ואין על כך מחלוקת.
התובע טוען כי "טענת הקיזוז" של הנתבעת, שמחשבת את "ימי היעדרות בתשלום", היא מנוגדת לדין ולכל היגיון מתמטי. הנתבעת מסתייגת מהשימוש שעושה התובע במינוח זה. אנו מקבלות את ההסתייגות. לא מדובר בקיזוז אלא כאמור במתכונת העבודה שהוגדרה כעבודה בימי א' עד ה' וימי שישי לסירוגין. כך עולה מההודעה לעובד על תנאי העבודה, וכך גם בהתאם לעובדות והתיאור שבתלושי השכר.
החישוב של שעות נוספות לא נעשה בהתאם להוראות שבחוק שעות עבודה במנוחה, מאחר שלפיו יש לחשב שעות נוספות לאחר 8 שעות עבודה ביום ומעבר ל-43 שעות בשבוע עבודה (אין זו דרישה מצטברת).
הדרישה מן התובע הייתה לעבוד 8 שעות ו-40 דקות בימי חול (קרי, 8.66 שעות ביום) ו-4 שעות ו-40 דקות בשבוע שבו עבד בימי שישי (4.66 שעות בימי שישי). כך ששבוע העבודה שבו נדרשו העובדים לעבוד ביום שישי היה של 47.96 שעות. בשבוע שבו לא עבד בימי שישי – 43.30 שעות. לכן, בכל מקרה ישנה חריגה מהתחום של שבוע עבודה, כפי שהוגדר בחוק שעות עבודה ומנוחה.
לכן, אנו סבורות כי הוכח לכאורה קיום של עילה אישית של התובע, והוכח כי התובענה מעוררת שאלה מהותית של משפט המשותפת לכלל חברי הקבוצה ויש אפשרות סבירה שהיא תוכרע בתובענה לטובת הקבוצה.
12. האם התובענה הייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין?
כפי שעלה מתצהירה של גב' נורמן ומחקירתה בדיון, עובדים כיום אצל הנתבעת כ-560/600 עובדים (סעיף 4 לתצהיר ועמ' 11, ש' 8 לפרוטוקול הדיון). שיטת התשלום החדשה יושמה לגבי כלל עובדי הנתבעת, עד לשינוי לשיטה הנוכחית, שנעשה ככל הנראה באופן הדרגתי ובתקופות שונות.
אשר לטענה לגבי השוני בנתונים האישיים של כל עובד ועובד אשר דורש בירור עובדתי שאינו מתאים לדיון כתובענה ייצוגית, כבר נפסק כי שוני בין תובעים המתבטא בתקופת עבודה, היקף משרה, או שיעור שכר, אינו צריך לשקול לצורך אישור תובענה ייצוגית, שכן מדובר בשוני מובהק ואינהרנטי הטבוע בתובעים בתחום משפט העבודה. במקרה כזה היתרון בניהול תובענה ייצוגית בשאלות המשותפות עולה על החיסרון הנובע מהשונות בין התובעים בשאלות האחרות. משכך התובענה הייצוגית תהא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת הנדונה [ע"ע (ארצי) 246/09 רונן תורג'מן- שחק אבטחה ושירותי משרד בע"מ, 27.12.09; ע"ע (ארצי) 633/08 ארז אפרים-גל מעיתון שיווק והפצת עיתונים בע"מ 11.1.01].
עניין זה שונה מעניין קסטרו מודל, שבו קבעה כב' השופטת לאה גליקסמן כי לצורך קביעת סכום שעות נוספות וגמול בגין עבודה במנוחה השבועית הגמול המגיע לעובד בעד עמלות מכירה, יהיה צורך בחישוב סבוך, הכולל את נתוני המכירות של כל עובד בכל יום, מול דוח הנוכחות של כל עובד, באיזה יום ושעה התגבשה הזכות לעמלת מכירה, שיעור העמלה ועוד [בר"ע (ארצי) 7386-02-16 קסטרו מודל בע"מ- אור שחם, 14.5.18]. גם לא מדובר בחקירה פרטנית של כל אחד מחברי הקבוצה, שמיעת עדים רבים והכרעה במהימנות, שתהפוך את הדיון לשורה של הליכים ארוכים ומורכבים (ע"א 2112/17 אחיאסף ואח' נ' 013 נטוויז'ן בע"מ, 2.9.18; ע"א 6887/03 רזניק נ' ניר שיתופי אגודה ארצית שיתופית להתיישבות, 20.7.10), ע"ע 16621-02-17 ליודמילה ספרנסקי נ' נתן המרכז הישראלי לרפואה סיעודית בע"מ, 12.2.19).
סביר להניח שקיימים רישומי נוכחות ותלושי שכר של כלל עובדי הנתבעת (כפי שקיימים לגבי התובע) כך שהבדיקה שתיערך תהיה חישובית בלבד, ללא צורך בשמיעת ראיות.
גם נוכח הסכום של התביעה הפרטנית של כל עובד, שיכולה להסתכם באלפי שקלים בודדים בלבד, נראה לנו שהתובענה הייצוגית היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין.
13.האם קיים יסוד סביר להניח כי עניינם של כלל חברי הקבוצה ייוצג וינוהל בדרך הולמת ובתום לב על ידי התובע ובא כוחו?
הנתבעת טענה כי התובע לא גילה לבית הדין כי הוא פוטר בנסיבות של הפרת אמון כלפי הנתבעת.
התובע רואה קשר בין הפיטורים ובין דרישותיו לתשלום עבור שעות נוספות ואזהרתו טרם הגשת התובענה הייצוגית.
גב' נורמן מתארת את הנסיבות אשר הביאו את זימונו של התובע לשימוע ולאחר מכן לפיטוריו כדלקמן:
"התובע היה עובד מאוד בעייתי. לאורך הזמן היו אתו בעיות משמעת קשות. הוא חשב שהוא מנהל את המרלו"ג. אם לא היה מגיע הוא היה מספר כל מיני ספורים. כמות היעדרויות שלו היתה רבה. הוא יצא לחופשה שלא אושרה אבל הוא טען שזה נרשם חמישה חודשים קודם שהוא כבר הודיע אבל לא היה ולא נברא. האמינות שלו היתה מוטלת בספק. ב- 23.11.16 זה היה היום ששבר את גב הגמל כי באוגוסט הוא יצא לחופש שלא היה מאושר ולא עשינו שום דבר ונתנו לו הזדמנות והרבה הזדמנויות לאורך כל הדרך.
יש תכנית עבודה וכל אחד יוצא לקו וברגע שנהג לא מגיע זה פוגע באפשרות שלנו להוציא הקו. באותו יום לצערו נפטר דודו. ביקשו שיגיע עד 11 ושיצא אחר כך להלוויה. מה שהוא עשה הוא לא הגיע והוא פנה לעובד אחר וביקש שיחליף אותו אבל זה לא זכותו לפנות כי יש מנהלים. יש אנשים. זה לא היתה פעם ראשונה שהוא עשה את זה אבל זה היה הקש ששבר את גב הגמל. ב- 4.12 הוא שלח את המכתב ללא כל קשר. תהליך של שימוע בחברה לוקח זמן עד שאנחנו מקבלים את ההחלטה. אנחנו לא חברה שמפטרת בקלות עובדים. זה לוקח זמן. אין קשר בין הפניה שלו לפטורים שלו".
(ע' 14, ש' 13-25 לפרוטוקול הדיון).
לא נטען ולא הוכח על ידי העדה מטעם הנתבעת שהיו אזהרות או סנקציות משמעתיות כנגד התובע טרם המועד שבו זומן לשימוע, כאשר לפי דברי גב' נורמן "הקש ששבר את גב הגמל" היה ההיעדרות ביום שבו נפטר דודו; באותו יום התובע ביקש מנהג אחר להחליף אותו. ייתכן שבאופן מקרי, אך כל זה היה בסמוך למשלוח מכתב התראה מטעם התובע.
כטענה בנוגע לאי אמינות ויושרו של התובע, הגישה הנתבעת הכרעת דין וגזר דין שניתנו על ידי בית המשפט לתעבורה בתל אביב, ביום 24.1.11. התובע הורשע בהתאם להודאתו בעבירות של נהיגה בדרך הגורמת נזק, סטייה בחוסר זהירות, נהיגה בחוסר זהירות ואי מסירת פרטים לנהג המעורב. הוטלו על התובע קנס בסך 2,500 ₪ ושלילת רישיון של 60 ימים.
התובע הסביר את נסיבות העבירה בעדותו בדיון, הודה במחדליו, כאשר היה נזק לרכב בלבד, ולא נטען ולא הוכח נזק לאדם. מדובר בתיק תעבורה 11183-09. לא ידוע לנו על מועד העבירה, אבל ברור שזה היה לפני שנת 2009 (מועד פתיחת התיק).
קרי, חלפו כ-10 שנים לפחות מביצוע העבירה, ויותר מ-8 שנים ממתן גזר דין.
אנו סבורות כי אין בנסיבות שהועלו כדי לפגוע באמינות של התובע או ביושרו.
אשר לב"כ התובע, טענה הנתבעת כי מדובר ב"תובע ייצוגי סדרתי". אכן יש לעו"ד מור יוסף ניסיון ומומחיות בתחום, ויש לזקוף זאת לזכותו ולא לרעתו.
14. לסיכום
נוכח האמור לעיל, אנו סבורות כי קיימת הצדקה לאשר את התביעה כתובענה ייצוגית.
יש להגיש כתבי טענות (כתב תביעה וכתב הגנה) אשר טרם הוגשו.
התובענה הייצוגית מאושרת כדלקמן:
-
התובע המייצג יהיה מר רון טוליאן.
-
הקבוצה תיוצג על ידי עו"ד אבי מור יוסף.
-
הקבוצה תכלול את כל עובדי המשיבה שעבדו אצל הנתבעת החל מחודש אוקטובר 2010 ועד להגשת הבקשה לאישור התביעה כתובענה ייצוגית, ביום 15.10.17, לרבות עובדים שסיימו את העבודה במהלך תקופה זו.
-
עילת התביעה בתובענה ייצוגית היא תשלום שעות נוספות בחסר בניגוד להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה.
-
הסעד הנתבע: תשלום בגין שעות נוספות בהתאם להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה.
15. להלן ההוראות אשר להמשך ההליכים בתיק:
-
בהתאם להוראת סעיף 14(ב) לחוק תובענות ייצוגיות תודיע התובעת למנהל בתי המשפט על החלטה זו עד ליום 3.10.19.
-
בהתאם להוראות סעיף 25(א)(1) לחוק תובענות ייצוגיות תפרסם התובעת הודעות לחברי הקבוצה בשני עיתונים יומיים. זאת, לאחר קבלת אישור בית הדין לנוסח ההודעה בהתאם לסעיף 25(ד) לחוק זה. נוסח ההודעה יוגש לבית הדין עד ליום 3.10.19. המשיבה תישא בהוצאות הפרסום כנגד המצאת חשבונית מס על ידי ב"כ המבקשת.
-
התובע ימסור הודעה ליועץ המשפטי לממשלה ולממונה הראשי על יחסי עבודה, בהתאם לתקנה 16 לתקנות תובענות ייצוגיות, התש"ע-2010 (להלן – התקנות).
-
בהתאם לתקנה 6 לתקנות, התובע יגיש כתב תביעה עד ליום 3.10.19
-
המשיבה תגיש כתב הגנה בתוך 45 ימים מקבלת כתב תביעה.
-
נקבע קדם משפט ליום 23.1.20 שעה 12:00.
-
הנתבעת תישא בהוצאות התובע ובשכר טרחת ב"כ התובע בסך כולל של 20,000 ₪, שישולם בתוך 30 ימים מקבלת החלטה זו.
ניתנה היום, 30 יולי 2019, כ"ז תמוז תשע"ט, בהעדר הצדדים.
|
|
|
|
|
הגב' הלן הרמור
נציגת ציבור עובדים
|
|
עידית איצקוביץ, שופטת בכירה
אב"ד
|
|
גב' עליזה מעין
נציגת ציבור מעסיקים
|