הוספת קומת גג בשטח של 50% מהקומה שתחתיה.
22.לצד הוראת סעיף 11 לתמ"א 38 שקובעת את שיעור תוספת הזכויות, קיימת גם הוראת סעיף 13 שמסדירה את נושא החיזוק במסגרת ניצול זכויות מאושרות, כדלקמן:
"א. חלה על המבנה הבנוי בפועל תכנית מפורטת או תכניות מפורטות ונותרו זכויות בנייה שטרם מומשו, תנאי למימושן יהיה התאמת הבניה לדרישות התקן.
ב. ניתן היתר בניה לפי פסקה (א), יראו את ההיתר כאילו ניתן מכוח הוראות התמ"א ביחס לחלק שניתן היה לתת בגינו היתר בניה לפי סעיף 11 לתמ"א.
ג. היה היקף תוספת הבניה שניתן לבקש לפי תכנית מפורטת או תכניות מפורטות כאמור בפסקה (א) נמוך מסך תוספת זכויות בניה הקבוע בסעיף קטן 11.2 ניתן יהיה לכלול בבקשה להיתר תוספת זכויות בניה משלימה עד לגובה התוספת שמפורטת בסעיף קטן 11.2".
ד. נותרו זכויות בנייה כאמור בפסקה (א), לא ניתן יהיה לאשר תוספת בניה מכוח התמ"א אלא בהתאם לפסקאות (א) – (ג)".
הוראת סעיף 13 לתמ"א 38 היא הוראת השלמה באשר ליחס שבין תכנית מפורטת תקפה לבין הוראות תמ"א 38.
סעיף 13(א) מאפשר את מיצוי הזכויות מכוח התכנית המפורטת ובלבד שהבנייה תעשה על פי דרישות תקן 413 (כלומר בנייה שתכלול ממ"ד וחיזוק קונסטרוקטיבי לפי התקן הישראלי שמסדיר בניית בניינים לעמידה בפני רעידות אדמה). אולם, במקרה בו סך הזכויות מכוח התכנית המפורטת נמוך מהזכויות האפשריות לפי תמ"א 38 (25 מ"ר) קובע סעיף 13(ג) כי ניתן יהיה להשלים את יתרת הזכויות במסלול העיבוי והחיזוק עד ל – 25 מ"ר.
סעיף 13(ב) מאפשר ניצול של זכויות בניה קיימות במובן זה שהיא מכיל את התמריצים מכוח תמ"א 38 על זכויות בניה מכוח תכנית מפורטת, עד לגבול הזכויות האפשריות מכוח תמ"א 38.
מגבלה אחרת נקבעה בסעיף 13(ד) שמתייחסת למקרה בו נותרו זכויות בנייה בלתי מנוצלות מכוח התכנית המפורטת התקפה, שאז לא ניתן יהיה לאשר תוספת בניה מכוח תמ"א 38 אלא בהתאם להוראות סעיפים 11 ו-13(א)-13(ג), עליהן עמדנו לעיל.
בהקשר זה מקובלת עליי עמדתה של השופטת ר' למלשטריך-לטר בעת"מ (מינהליים חי') 40428-09-14 עדירן פיורה השקעות (1996) בע"מ נ' ועדת ערר מחוזית מחוז הצפון, פסקה 6.1 (פורסם בנבו, 23.07.2015), שקבעה כהאי לישנא: "נוסח הסעיף מלמדנו כי זכויות הבניה מכח תוכנית מפורטת נבלעות בתוך זכויות הבניה מכח תמ"א 38, והאחרונות יהוו את הרף העליון של זכויות הבניה לבניין (דהיינו, ניתן להשלים זכויות בניה מכח תמ"א 38 אם אלו עודפות על התוכנית המפורטת). אין הסעיף מאפשר שילוב זכויות באופן שעל זכויות הבניה מכח תוכנית מפורטת, יוספו כל זכויות הבניה מכח תמ"א 38".
עמדה דומה עולה מספרם של המלומדים מיכה גדרון ואהרן נמדר, לפיו מקום בו עולות סך זכויות הבניה הבלתי ממומשות במגרש על סך זכויות הבנייה אותן ניתן לאשר מכוח סעיף 11 לתמ"א 38, ניתן יהיה לבנות כתוספת לבניין רק את הזכויות הבלתי ממומשות אך לא ניתן בנוסף לממש זכויות הבניה מכוח סעיף 11 [מיכה גדרון ואהרן נמדר תמ"א 38 תכנית מאתר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה 222 (2012)]. היקף הזכויות שעד 25 מ"ר ייחשב כאילו הוא מומש מכוח תמ"א 38 בכל הקשור לתמריצי המס ורף ההסכמות המופחת לביצוע בנייה בבית המשותף [סעיף 13(ב) לתמ"א 38].
23.תוצאה זו מתיישבת עם הוראת סעיף 14א(א1) לתמ"א 38 שם נקבע בזו הלשון:
"על אף האמור בסעיף 13, חלה במקום תוכנית מפורטת או תכניות מפורטות ונותרו זכויות בנייה שטרם מומשו, יחולו זכויות בנייה מכוח התוכניות כאמור, בנוסף על הזכויות מכוח סעיפים 11,12,14 לתמ"א לפי העניין, והכול בכפוף לשיקול דעת הוועדה המקומית כאמור בסעיפים 21-22".
העולה מהאמור לעיל הוא שבמסלול הריסה ובניה אשר מוסדר בסעיף 14א לתמ"א 38 ניתן לקבל זכויות בניה הן מכוח התכנית התקפה והן מכוח התמ"א (בכפוף לשיקול דעת מוסד התכנון המקומי).
לא כך הם פני הדברים באשר למסלול עיבוי וחיזוק. לא בכדי עשה המחוקק שימוש ברישא הלשונית "על אף האמור בסעיף 13..." - מכלל הן אתה שומע לאו – מסלול עיבוי וחיזוק אינו מאפשר הקניית זכויות בניה מצטברות, הן מכוח התכנית התקפה והן מכוח תמ"א 38 [לגישה דומה ראו: עת"מ (מינהליים ת"א) 47994-01-14 לביץ נ' ועדת ערר מחוזית תל אביב יפו (פורסם בנבו, 07.07.2015); ערעור על פסק הדין נדחה – עע"ם 5403/15 לביץ נ' ועדת ערר מחוזית תל אביב -יפו (פורסם בנבו, 30.06.2016)]. למעשה, זוהי גם העמדה שרווחת בקרב מוסדות התכנון והדברים עולים מעת לעת בהחלטות ועדות הערר, כפי שעלו בהחלטתה של ועדת הערר במחוז חיפה בערר (ועדות ערר - תכנון ובנייה חיפה) 355/16 דקל ש.צ. 38- אבא חושי 25 חיפה נ' ועדה מקומית לתכנון ובניה חיפה (פורסם בנבו, 20.02.2017):
"שנינו כי בפרויקט של חיזוק מבנה קיים מכוח תמ"א 38, בניגוד לפרויקט להריסה ובניה מחדש, לא ניתן לנצל את זכויות הבניה מכוח התכניות המאושרות, בנוסף לתמריצי התמ"א, אלא ניתן לאשר תוספות בניה עד שטח תמריצי התמ"א (המגולם בתוספת נפחית לבניין) או עד שטח התכניות החלות, לפי הגבוה, ובתנאים הנקובים בסעיף 13 להוראות התמ"א [...] לפיכך, לא ניתן לאשר תוספת של יותר מ- 25 מ"ר לכל יח"ד."
הנה כי כן, גם במקרה בו לא נוצלו זכויות הבניה מכוח תכנית זמ/253 לא ניתן יהיה לקבל זכויות בניה גם על פי תכנית זמ/253 וגם על פי תמ"א 38.
התוצאה האופרטיבית היא שהדירות הישנות שכבר הורחבו יוכלו לקבל שטח בנוי נוסף של 25 מ"ר מכוח הוראת 11 לתמ"א 38 בלבד. תוספת זו תשליך גם שטחן של הקומות הנוספות (הקומות החדשות), כך ששטחן לא יעלה על שטח הדירות הקיימות (ללא הרחבה לפי תכנית זמ/253) בתוספת 25 מ"ר לדירה [סעיף 11.1.2(ב) לתמ"א 38]. דירות שלא הורחבו כלל יוכלו לקבל זכויות בניה להרחבתן מכוח תכנית זמ/253 (עד 43.89 מ"ר כולל ממ"ד), אך לא יוכלו לקבל גם זכויות מכוח תמ"א 38 ואף הקומות החדשות שייבנו מעליהן לא יוכלו לזקוף הרחבות אלה לטובת הגדלתן.
24.אליבא העותרים, יש להכיר בהיתרי הבניה שניתנו בשנות התשעים להרחבת הדירות הישנות כזכויות בניה מנוצלות לצורך תמ"א 38, קרי – לאפשר הגדלת זכויות הבניה הן מכוח היתרי הבניה ההיסטוריים של תכנית זמ/253 והן מכוח תמ"א 38.
אין בידי לקבל טענה זו.
היתרי הבניה ההיסטוריים, שניתנו להרחבת הדירות מכוח תכנית זמ/253 ולא מומשו, פקעו בתוך שלוש שנים [ראו: תקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש"ל- 1970, תקנה 20 דאז, וכיום: תקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), תשע"ו-2016, תקנה 60]. הואיל והיתרי הבניה שלא מומשו פקעו בתוך שלוש שנים מעת נתינתם, עסקינן בזכויות בניה בלתי מנוצלות מכוח תכנית זמ/253. לפיכך, חלה לגביהן הוראת סעיף 13 שעל נפקותה כבר עמדנו לעיל. התוצאה היא שבעלי הדירות הישנות שלא הרחיבו את דירותיהם אינם זכאים לתוספת שטח בנוי הן מכוח תכנית זמ/253 והן מכוח סעיף 11.2 לתמ"א 38 (25 מ"ר).
סיכומו של דבר – אני סבור כי החלטת ועדת הערר בכל הנוגע להיקף השטחים שניתן לאפשר מכוח הוראות תכנית זמ/253 ומכוח הוראות תמ"א 38 במסלול עיבוי וחיזוק היא נכונה, מתיישבת עם הדין שחל ועם הנסיבות העובדתיות שעולות מהבקשות להיתר. לפיכך, אין כל עילה להתערב ברכיב זה של ההחלטה.
25.המחלוקת השנייה נוגעת להגדלת זכויות הבנייה בגין שטחי ממ"דים מכוח תכנית זמ/253. לשיטת העותרים, תכנית זמ/253 לא כללה תוספת שטחי שירות עבור ממד"ים. לפיכך, הם זכאים לממש שטחי שירות אלה, מעבר ל – 25 מ"ר מכוח תמ"א 38, בהתאם להוראת סעיף 151(ג) לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן – חוק התכנון והבניה). כפי שהסביר בא כוחם המלומד של העותרים, באמצעות תוספת שטחים זו ניתן יהא להרחיב את שלוש הדירות הצפוניות בבניין שברחוב רקפת 3 שבהן בוצעה הרחבה חלקית.
ועדת הערר שנדרשה לטענת העותרים דכאן מצאה לנכון לקבוע כי ניתן יהיה לשקול את הבקשה בכפוף לביצוע פרסום בגין הקלה ובחינת הדברים לגופם על ידי הוועדה המקומית.
26.אינני סבור כי נפל פגם ברכיב זה של החלטת ועדת הערר.
בחינת הבקשה להיתר בניה [נספח י לעתירה] מלמדת כי הבקשה להיתרי הבניה ההיסטוריים משנות התשעים כבר כללה ממד"ים, קרי – תכנית זמ/253 כבר אפשרה שטחי שירות לבניית ממד"ים (אם כי בשטח קטן יותר). באשר לניצול יתרת השטח וניוד הזכויות לדירות אחרות, יש צורך בפרסום הקלה, שכן הגדלת השטח ייסודה בהוראת סעיף 151(ג) לחוק התכנון והבניה [עת"מ (מינהליים מרכז) 45294-05-11 טל נ' משרד הפנים - ועדת ערר מחוזית לתכנון ובניה - מחוז מרכז, פסקה 32 בפסק דינה של השופטת ז' בוסתן (פורסם בנבו, 20.11.2012)]. הואיל ונוסח הפרסום לא כלל הקלה מכוח סעיף 151(ג) לחוק בעניין הגדלת שטח ממ"דים, לא ניתן היה לקבל רכיב זה בבקשה להיתר בניה באשר לבניין שברחוב הרקפת 3. בדין קבעה אפוא, ועדת הערר כי ניתן יהיה להידרש לכך רק לאחר ביצוע פרסום כדין ושקילת מכלול השיקולים הנדרשים להקלה זו.
27.המחלוקת השלישית נוגעת לשטחן של הקומות הנוספות, הקומות החדשות, שאמורות להיבנות מעל הדירות הקיימות לאחר הליך ההרחבה. בתמצית, לשיטת העותרים, יש להביא בחשבון את הוראת סעיף 11.1.2 לתמ"א 38 שקובעת כי "הקומה או הקומות הנוספות לא יחרגו מקו ההיקף של הקומות שמתחתיהן, למעט חריגות נחוצות על פי הדרישות הקונסטרוקטיביות של המבנה". בכך, כך אליבא העותרים, יש ללמד כי הקומות החדשות צריכות להשתרע עד לקצה גבול קו הבניין (הקונטור) גם מקום בו הדירות תורחבנה מכוח תכנית זמ/253 (בשטח של 43.89 מ"ר). לפיכך היה על מוסדות התכנון ליצור אחדות וסימטריות של המבנים לאחר הרחבתם באמצעות הגדלת שטח הקומות החדשות.
28.הוועדה המקומית אישרה תוספת של 2.5 קומות בהיקף הבנייה. אולם קבעה כי השטחים בשתי הקומות יתבססו על קונטור הבנייה שמבוסס על השטחים שניתן להוסיפם מכוח תמ"א 38, קרי – שטח של 25 מ"ר. ועדת הערר אשר נדרשה למחלוקת זו קבעה כי חישוב שטח הקומות הנוספות על בסיס שטח הקומה המורחבת לשיטת העותרים (זכויות בנייה בגין תכנית זמ/253 ובנוסף זכויות בנייה מכוח סעיף 11 לתמ"א 38) משמעותו הענקת כפל זכויות שאיננו אפשרי במסלול עיבוי וחיזוק. לפיכך נדחתה טענה זו של העותרים.
29.לאחר ששקלתי את עמדות הצדדים במחלוקת זו אני סבור שבדין דחתה ועדת הערר את טענת העותרים באשר להגדלת שטח הקומות החדשות.
הוראת סעיף 11 לתמ"א 38 מגדירה את היקף הזכויות במסלול עיבוי וחיזוק באשר לתוספת שתי הקומות למבנה המחוזק: על פי סעיף 11.1.4(ב) שטח הקומה הנוספת מחושב על בסיס הקומה המורחבת. כפי ששנינו, הוראת סעיף 11.1.4(ה) מאפשרת את הרחבת הקומה הקיימת בשטח נוסף של עד 25 מ"ר לדירה. שילוב שתי ההוראות משמעו כי היקף הבנייה המותרת בקומות החדשות הוא שטח הדירות הקיימות בתוספת של עד 25 מ"ר לדירה. כל תוספת שמעבר לכך חורגת מהוראות תמ"א 38.
30.הוראת סעיף 11.1.2(א) לתמ"א 38, שקובעת כי הקומות הנוספות לא יחרגו מקו הבניין של הקומה שמתחתיהן, איננה מחייבת את הגדלת שטח הקומות הנוספות עד לקו הבניין שנוצר על בסיס הדירות הקיימות שהורחבו. זוהי הוראה שמגבילה את היקף הבנייה בקומות החדשות, אך אינה מייצרת זכויות בנייה נוספות מעבר להוראת סעיפים 11.1.4(ב) ו – 11.1.4(ה). ממילא אין כל פגם בכך שהקומות החדשות ייבנו בנסיגה מקו הבניין של הקומות התחתונות. שיטה זו של קו בניין בקומות עליונות שמצוי בנסיגה מקובלת על מוסדות תכנון רבים ומתאפיינת בבניינים רבים שעברו הליך של שימור או עיבוי וחיזוק.
בענייננו, הקומות העליונות בשני הבניינים הן קומות מלאות. לפיכך, פסק הדין שניתן בעת"מ 16378-04-19 דורון נ' ועדת הערר לתכנון ולבניה מחוז חיפה (פורסם בנבו, 21.01.2020) אינו רלוונטי שכן שם דובר בקומה עליונה שנבנתה באופן חלקי והשאלה שעמדה על הפרק היא האם הקומות החדשות יהיו לפי שטחה של הקומה המלאה או לפי שטחה של הקומה העליונה והחלקית [שם, פסקה 49].
סיכומם של דברים – אין מקום לקבל את דרישות העותרים באשר להגדלת השטחים בדירות ובקומות החדשות מעבר להיקף זכויות הבנייה מכוח סעיף 11 לתמ"א 38, בין אם מדובר ב"מילוי" קו הבניין, בין אם מדובר בתוספות שנובעות מחיזוקים קונסטרוקטיביים וכיו"ב.
31.העותרים מלינים על חיובם לרשום זיקת הנאה אשר תבטיח זכות מעבר מהמגרש עליו מצוי הבניין שברח' רקפת 1 אל הבניין שמצוי ברח' רקפת 3.
לאחר ששקלתי את טענות הצדדים אני רואה לנכון לדחות את טענת העותרים בעניין זיקת ההנאה. לכך שלושה טעמים עיקריים.
ראשית, ועדת הערר ציינה בהחלטתה כי רישום זיקת ההנאה הוא הכרחי מבחינה תכנונית, קרי – ועדת הערר פעלה בהקשר לזיקת ההנאה בכובעה כמוסד תכנון. הכלל הוא שבית המשפט לעניינים מנהליים לא ימיר את שיקול דעתו בשיקול דעתה של ועדת הערר ובפרט מקום בו מדובר בסוגיה תכנונית, כבענייננו [ראו: עע"ם 5097/19 הוועדה המקומית לתכנון ובניה לוד נ' ועדת ערר מחוזית לתכנון ובניה - מחוז מרכז, פסקה 21 בפסק דינו של השופט מ' מזוז והאסמכתאות הרבות שמופיעות שם (פורסם בנבו, 06.08.2020)].
שנית, בחינת התשריטים שצורפו לעתירה, ובעיקר תכנית ההעמדה של הבניינים, מלמדת שהגישה של כלי רכב אל החנייה שמצויה בבניין המחוזק שברח' רקפת 3 חייבת להיעשות דרך הבניין שברח' רקפת 1. בנוסף לכך, קיימים מתקנים משותפים לשני הבניינים: מתקני אופניים ומתקני אשפה. בכך יש לחזק את המסקנה אליה הגיעה ועדת הערר באשר לכורח התכנוני ברישום זיקת ההנאה.
שלישית, בהינתן שעסקינן בדרכי גישה ובמתקנים משותפים, אני סבור כי יש הצדקה עניינית לרישום זיקת הנאה אשר תבטיח שימושים אלה לבעלי הזכויות בבניין שמצוי ברח' הרקפת 3. בפרט נכון הדבר בהינתן שלא אמורים להתבצע הליכי רה – פרצלציה ועל פניו הרישום הקנייני יוותר על כנו.
32.העותרים העלו שורה של טענות כלליות לפיהן התוצאה האופרטיבית של החלטת ועדת הערר תמנע את מימוש הפרויקט מחמת חוסר כדאיות כלכלית. לשיטתם, יש בכך ללמד על חוסר הסבירות שטמון בהחלטה.
דעתי שונה.
תכליתה המרכזית של תמ"א 38 היא להתמודד עם הסיכון להתרחשות רעידות אדמה על ידי חיזוק מבנים. הדרך להשגת תכלית זו היא באמצעות מתן תמריצים שכוללים הטבות מיסוי, הקלה בדרך קבלת החלטות בבית המשותף וכן רישוי בניה מקוצר [עע"ם 7381/15 ש. דורפברגר בע"מ נ' עודד, פסקה 23 בפסק דינו של השופט א' שהם (פורסם בנבו, 30.10.2016); עע"ם 8265/18 דגש לוג'יסטיק בע"מ נ' הועדה המקומית לתכנון ולבניה - רמת השרון, פסקה 22 בפסק דינו של השופט ד' מינץ (פורסם בנבו, 13.01.2020)].
ברם, קבלת היתר בניה מכוח תמ"א 38 אינה בגדר זכות מוקנית. עובדה היא ששיקול דעתם של מוסדות התכנון לא נשלל על ידי הוראות תמ"א 38, אלא אף הורחב במסגרת תיקון 3/א לתמ"א 38 שהרחיב את שיקול דעתם של מוסדות התכנון, כדלקמן:
"אין באמור בתכנית זו כדי לשלול מסמכותה של הוועדה המקומית לסרב לתת היתר לבניה הכרוך בתוספת זכויות בניה על פי סעיפים 14-11א אם מצאה משיקולים תכנוניים, או אדריכליים, נופיים, כושר נשיאה של תשתיות, כי יש לסרב לבקשה להיתר, או אם מצאה כי תוספת הבניה צריכה להיבחן במסגרת תכנית שתסדיר עניינים נוספים אלה לאור התוספת המבוקשת הוועדה המקומית תפרט בכתב את הנימוקים לסירוב כאמור. ועדה מקומית רשאית לשקול, בין השאר, ההוראות של תכנית כוללנית לרבות תכנית כוללנית שהוחלט להפקידה, או מסמכי מדיניות שהוכנו על ידה, במסגרת שיקוליה בבקשה להיתר לפי תכנית זו."
33.מוסדות התכנון רשאים לשקול שיקולים תכנוניים בין אם הם מתייחסים למיצוי זכויות מכוח תמ"א 38, בין אם הם מתייחסים להקלות לסוגיהן שנהוג לבקש במסגרת בקשות שתכליתן חיזוק בניינים ובין אם הם נוגעים בשיקולים נוספים, כגון: עומס על תשתיות ציבוריות. "בכך יצרו הוראות התמ"א איזון בין הרצון לקדם ביעילות את התכלית החשובה של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, לבין הצורך שלא "לדרוס" אגב כך שיקולים תכנוניים חשובים אחרים" [השופט מ' מזוז בעע"ם 846/20 ועדת הערר המחוזית לתכנון ובניה- מחוז תל אביב נ' אופקים ב.י. רוטשילד 70 בע"מ, פסקה 18 (פורסם בנבו, 13.09.2020)]. עמדה על הדברים הנשיאה א' חיות בעע"ם 1752/18 ראובן רוסו ואחרים נ' ועדת הערר המחוזית לתכנון ובניה מחוז דרום, פסקה 16 (פורסם בנבו, 10.04.2019):
"הרחבת שיקול הדעת של הוועדה המקומית בתיקון 3/א באה לידי ביטוי בכך שעל מנת לסרב לבקשה להיתר אין עוד צורך להצביע על "חריגה בעוצמה ניכרת" הגורמת "לפגיעה בלתי סבירה ובלתי מידתית באינטרסים לגיטימיים אחרים, לרבות פגיעה בגורמים המתנגדים לבקשה להיתר" (עניין דורפברגר, בעמ' 21). עתה בבואה לבחון חלופות אחרות על הוועדה לבדוק האם עלה בידי המתנגדים להראות כי קיימת חלופה אשר מיטיבה את האיזון שבין האינטרסים השונים הצריכים לעניין, אך עודנה מאפשרת להוציא את הפרויקט אל הפועל. במידה והתשובה לכך חיובית, עליה לדחות את הבקשה לקבלת היתר."
[כן ראו את חוות דעתה של הנשיאה נאור בעניין דורפברגר, פסקה 2 שסברה כבר לפני תיקון 3/א לתמ"א 38 כי "איני משוכנעת שאכן נכון להגביל כך את שיקול דעת הוועדה המקומית"]
בענייננו, נמצא שלא ניתן לאפשר לעותרים זכויות בנייה שחורגות מהוראות סעיף 11 לתמ"א 38. בנסיבות אלו, ככל שבעלי הזכויות בבניינים יראו לנכון שלא לממש את הליך החיזוק והעיבוי במסגרת הזכויות שנתנו להם בהחלטות מוסדות התכנון, עדיין עומדות לפניהם דרכים תכנוניות חלופיות על מנת להשיג את אותה מטרה, כגון: הליך של פינוי בינוי או מסלול של הריסה ובנייה מחדש לפי תמ"א 38. תוצאה זו מתיישבת עם אמות המידה שנקבעו בסעיף 22 לתמ"א 38 בנוסחה לאחר תיקון 3/א ולפיכך אין בה להעיד על חוסר סבירות שנפלה בהחלטת הוועדה המקומית ובהחלטת ועדת הערר.
34.לא מצאתי ממש ביתר טענות הצדדים והן נדחות.
35.סוף דבר – העתירה נדחית.
בהתחשב בהיקף ההליך שכלל: דיון מוקדם, הגשת עיקרי טיעון ודיון לגוף העתירה, אני רואה לנכון לחייב את העותרים בשכר טרחת ב"כ ועדת הערר והמדינה בסך 10,000 ₪ וסך 10,000 ₪ בגין שכר טרחת ב"כ הוועדה המקומית.
בנוסף לכך, אני פוסק הוצאות לזכות המשיבים 8 – 9 (משפחת הר אבן) אשר הגישו כתב תגובה (אך לא הגישו עיקרי טיעון) ויוצגו ע"י עו"ד אינגריד הר אבן בסך 5,000 ₪. עוד אני פוסק הוצאות בסך 1,000 ₪ לזכות מר חיים וייס (נציג משפחת וייס) אשר טען בעל-פה בדיון המוקדם והתייצב גם לדיון בעתירה.
ההוצאות ושכר הטרחה ישולמו בתוך 45 ימים מהיום.
ניתנה היום, ז' חשוון תשפ"א, 25 אוקטובר 2020, בהעדר הצדדים.