בהמשך, פנה ב"כ המבקש לוועדה לתכנון ובניה עירון, שם נמסר לו מכתב מיום 20.1.2021, שנערך על ידי סגן מהנדס הוועדה ומנהל מחלקת התכנון - מר עמאד חאג' פרח, אשר אישר כי המבנה של המבקש נמצא בתוך הקו הכחול של התוכנית, ועל פי מידע שהתקבל ממחלקת הנדסה בעירייה, הצפי לקיום התנאי והפקדת התוכנית הוא עד סוף חודש מרץ 2021.
לאור האמור, נטען, כי עיריית אום אל פאחם, הוועדה לתכנון ובניה והמבקש ובא כוחו, עושים מאמצים רבים ושוקדים לקידום התוכנית, וכי קיים צפי תכנוני לקבלת היתר תוך תקופה קצרה.
ב"כ המבקש הוסיף וטען, כי באם תידחה הבקשה ייגרם למבקש נזק בלתי הפיך כאשר מנגד הארכת מתן הצו לא תגרום לנזק לציבור, מאחר והמבקש פועל במסגרת החוק, כאשר בקשה למתן היתר הוגשה על ידו זה מכבר.
נוכח הטעמים המיוחדים אשר פורטו לעיל, טען ב"כ המבקש כי יש לקבל את הבקשה ולתת ארכה נוספת לעיכוב ביצוע הצו.
ב"כ המשיבה התנגד לבקשה, וטען כי אין בבקשה נימוקים המבססים שינוי מהותי במצב התכנוני המצדיק את קבלת הבקשה.
לטענת ב"כ המשיבה, המסמך האחרון שהוגש ע"י ב"כ המבקש לקידום התוכנית הוא מחודש ינואר 2021 כך שנכון למועד זה, גם כחודשיים לאחר הגשת הבקשה, טרם מולאו תנאי הסף וטרם הופקדה תכנית הותמ"ל 1077 ולא ניתן לראות כי קיים אופק תכנוני ממשי וקרוב.
ב"כ המשיבה הוסיף וטען, כי הבקשה אינה נמנית עם המקרים הקיצוניים והחריגים אשר מצדיקים מתן ארכה נוספת של 6 חודשים לעיכוב ביצוע הצו, לפי סעיף 254ט(ז) לחוק התכנון והבניה, וזאת בשים לב לכך שניתנה כבר ארכה של 6 חודשים, ונוכח העובדה שבית המשפט המחוזי דחה את ערעור המבקש על ההחלטה, ולא האריך מעבר לכך את תקופת עיכוב ביצוע הצו.
עוד נטען, כי יש להתחשב בכך שצו ההריסה הוצא ביום 6.3.18, לפני יותר משנתיים וכי הצו מעוכב מיום 29.3.18 במשך כעשרים וארבעה חודשים.
אשר על כן, טען ב"כ המשיבה כי מאחר ואין היתר בנייה שנמצא בהישג יד, כאשר התוכנית טרם אושרה וטרם הופקדה, לא מתקיימים טעמים חריגים אשר מצדיקים את הארכת עיכוב ביצוע הצו ועל כן, עתר לדחיית הבקשה.
דיון בבית המשפט:
בתאריך 4.5.21 התקיים דיון במעמד הצדדים.
ב"כ המבקש חזר על הבקשה והגיש לבית המשפט מסמך חתום ע"י מהנדס עיריית אום אל פאחם (במ/1) שקיבל ביום הדיון, בו נכתב כדלקמן: "בהמשך למכתבים הקודמים, להלן עדכון לגבי סטאטוס לגבי תוכנית תמ"ל 1077 תשריטים ותקנון מתוקן לאחר החלטה על הפקדת התכנית הוגשו לותמ"ל חלקה זו והמבנה של מר מחאגנה מחמוד נכלל בתשריטים בתחום הבניה. העיכוב בהפקדת התוכנית נבע מפירוק הכנסת והממשלה, העיריה ממתינה לכינון ועדת ותמ"ל על מנת לדון בתוכניות שהופקדו".
לשאלת בית המשפט, האם יש צפי לכינוס הוועדה השיב ב"כ המבקש כי בהתאם לשיחה שניהל עם מהנדס הוועדה וסגנו, ברגע שהממשלה תקום, באופן אוטומטי תיקבע ועדת ותמ"ל חדשה שתדון במסמכים הנמצאים בפניה.
ב"כ המשיבה חזר בדיון על טענותיו כי יש לדחות את הבקשה מאחר והתכנית טרם אושרה והופקדה, וייקח פרק זמן של מספר חודשים לפחות עד שהתוכנית תאושר.
ב"כ המשיבה, הדגיש, כי מאחר והצו מעוכב כבר כשלושה חודשים בהתאם להחלטה מיום 24.1.21 ההארכה האפשרית הנוספת שמותרת על פי חוק היא לתקופה של כ- 3 חודשים נוספים בלבד, קרי עד ליום 3.8.21.
דיון והכרעה
סעיף 254ט לחוק התכנון והבניה
ביום 25.10.2017 נכנס לתוקפו תיקון 116 לחוק התכנון והבניה, במסגרתו הוגבלה האפשרות לעכב ביצוע של צווי הריסה מנהליים. התכלית לתיקון בסוגיה זו נבעה מכך שביצוע צווי הריסה לאחר חלוף זמן רב, כאשר המבנה הלא חוקי עומד על תילו, עשוי ליצור קשיים חברתיים וציבוריים באופן שעלול לסכל את מימוש צו ההריסה (רע"פ 3778/19 נוב נ' מדינת ישראל, (16.6.2019), ע"פ 4563/19 יגאל דור נ' מדינת ישראל – הוועדה המקומית לתכנון ובניה, (7.8.19)).
לפי הוראות הסעיף 254ט לחוק התכנון והבניה, ככלל, ניתן לעכב ביצוע של צו הריסה סופי לשישה חודשים לכל היותר (סעיף 254ט(ה) לחוק) ורק בנסיבות חריגות ויוצאות דופן, ומטעמים מיוחדים שיירשמו, ניתן לעכב את הביצוע של צו ההריסה לתקופה נוספת של שישה חודשים (סעיף 254ט(ז) לחוק).
מן הכלל אל הפרט;
לאחר ששמעתי את טענות הצדדים, נחה דעתי כי מן הראוי להאריך את צו עיכוב הביצוע לתקופה נוספת, וזאת עד ליום 3.8.21, שהיא התקופה המרבית שניתן לאשר בהתאם לסעיף 254ט(ז) לחוק התכנון והבניה.
סבורני כי במקרה זה התקיימו נסיבות חריגות ויוצאות דופן אשר מצדיקים מתן עיכוב ביצוע נוסף.
המבקש, עיריית אום אל פאחם והוועדה המקומית לתכנון ובניה של עירון עשו אמצים לקידום והפקדת תכנית תמ"ל/1077, אשר מכוחה ניתן יהיה להכשיר את המבנה בדרך של קבלת ההיתר המיוחל.
מעיון במסמכים שהוגשו עולה כי המבקש לא ישב בחיבוק ידיים והוא פנה אחר פעם באמצעות בא כוחו לעיריית אום אל פאחם ולוועדה המקומית לתכנון ובניה עירון על מנת לברר אודות קידום התוכנית.
מהמסמכים שהוגשו עולה כי התיקונים בהם הותנתה הפקדת התוכנית בוצעו, לכאורה, וכי עם כינוסה של וועדת ותמ"ל התוכנית אמורה להיות מופקדת, כאשר המבנה של המבקש נכלל בתשריטים של התוכנית ועל כן ניתן יהיה מכוח התוכנית לקבל את היתר הבניה.
מעבר למאמצי ב"כ המבקש והרשויות לקידום התוכנית, יש לקחת בחשבון גם את מצב החירום ששרר במדינה בשנה האחרונה, לאור ההתמודדות עם נגיף הקורונה, דבר שהוביל לפגיעה בקידום הפקדת התוכנית, מאחר וישיבות העירייה והוועדה נדחו ומשרדי הממשלה כמו גם הוועדות הפועלות מכוחן פעלו במתכונת מצומצמת.
לאור כל האמור, אני סבורה כי קיים "אופק תכנוני" ממשי להפקדת התוכנית ולמתן היתר למבקש להכשרת הבנייה כבר בתקופה הקרובה.
כפי שציינתי לעיל, לא ניתן להתעלם ממצב החירום ששרר במדינה ואני סבורה כי בשל כך הצביע המבקש על אותם טעמים מיוחדים המצדיקים את הארכת עיכוב ביצוע הצו פעם נוספת וכי באיזון בין האינטרס הציבורי והאינטרס הפרטי של המבקש הכף נוטה לטובתו.
מאחר וניתנה על ידי החלטה לעיכוב ביצוע הצו ביום 24.1.21, עת הוגשה הבקשה, אני מאריכה את עיכוב ביצוע הצו עד ליום 3.8.21, מאחר והתקופה המרבית להארכתו פעם נוספת היא עד 6 חודשים בהתאם לסעיף 254ט(ז) לחוק.
המזכירות תמציא את ההחלטה לצדדים .
ניתנה היום, כ"ד אייר תשפ"א, 06 מאי 2021, בהעדר הצדדים.