אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> החלטה שעניינה סרבנות קשר עם אם לאחר מפגש של בית-המשפט עם הקטין

החלטה שעניינה סרבנות קשר עם אם לאחר מפגש של בית-המשפט עם הקטין

תאריך פרסום : 14/03/2022 | גרסת הדפסה

תמ"ש
בית משפט לעניני משפחה תל אביב - יפו
49216-01-22
10/03/2022
בפני השופט:
ארז שני

- נגד -
התובעת:
ו. י.
עו"ד גל וינגסט
הנתבע:
ר. י. . נוכחים
עו"ד יעל כהן
החלטה

 האפוטרופא לדין לקטין – עורכת דין סיגל יוריסטה-עצמון (ס.משפטי)

  1. כעולה מהחלטתי מיום 22.02.2022, פגשתי היום את בנם של הצדדים וביקשתי לשתף את ההורים בהתרשמויותיי מן הפגישה.

     

  2. בטרם אפרט, ברצוני להודות לאפוטרופא לדין על מעורבותה, גם על כך שהואילה והניחה לפניי את מסמך שירותי הרווחה מיום 06.03.2022 ואבקשה לסרוק אותו לתיק כחוות דעת לאחר הדיון.

     

  3. כנראה לא היעף מלשבח את הסיוע המשפטי על האיכות ההולכת ועולה של האפוטרופוסים לדין. כנראה אנו, המלווים את הסוגיה מהיום הראשון, יכולים להעריך את הדרך הרבה וההשקעה שנעשו. אודה לאפוטרופא לדין אם תעביר דבריי אלה אל הסיוע המשפטי.

     

  4. לגופו של עניין, אתחיל אולי בשאלת ההוצאות. אומר כי להתרשמותי אולי יש מקום לחייב בהוצאות דווקא את האב, ואסביר.

     

  5. פגשתי קטין שמצבו מצער, הן לעניין השקפתו את החיים, הן לעניין יכולתו להבחין בין עיקר וטפל, הן לעניין יכולתו להבין שיכול ורצונותיו לא ייעשו. עצם המצב מעיד על נזק קיים וברור.

     

    כאשר כך מתרשם בית המשפט, הוא מתחיל לשאול עצמו האם המצב ה"נדרס" שהוא מזהה הוא תוצאה של אישיות ויכולות שמא של מארג לחצים אשר בעצם סיים את יכולתו של הקטין להתגונן בפני הסיטואציה אל מולה הוא ניצב מאז נפרדו הוריו.

     

  6. התרשמותי היא שהקטין הגיע לכאן מודרך ולא רק טרם הפגישה אלא משך שנים.

     

  7. התרשמתי מקטין הנושא על גבו שני נטלים: האחד, את הצורך לנקום באמו על כי היא העזה לעזוב; האחר, את הצורך להשיבה בכוח להיות בקשר עם האב, בתנאיו של האב.

     

  8. כתבתי לא פעם ולא פעמיים כי הדין הישראלי אינו מתיר לקטין להתגרש ממי מהוריו. הנטל הוא על הבית העיקרי – לאמור, על האב לגרום לכך שהקטין יפגוש את אמו ואדם הטוען ושותל בפי ילדו את האמירה שהאב דווקא מעודד את פגישת הקטין עם האם, אינו יוצא בכך ידי חובתו.

     

  9. מי שאומר שהוא מעודד את ילדו בן ה- 12.5 להיפגש עם האם ו"זה הקטין אינו רוצה", כמו "החביא" עצמו מאחורי גבו של הקטין, לא קיים חובתו של הורה לגרום לפגישה ולא רק להטיף לה בבחינת "מס שפתיים".

     

  10. כאשר כועס אדם על עזיבתה של רעייתו והוא מציע את הביקורים אך ורק ודווקא בביתו, כמו אמר הוא "אשתדל להכשיל את הביקור" או "אקיים אותו בתנאיי".

     

  11. היום, כאשר כבר כביכול קיימת הסכמה שהביקור לא יתקיים דווקא בבית האב, שאינו מבין מה הבעיה עם ביקורים בביתו תוך שהוא הופך עצמו לגורם מפקח על הביקורים, כבר נוצרת בעיה חדשה, שכן ברור שכדי שהאם והבן יוכלו להיפגש ולפעול לטובת הקטין כך שיהא לו קשר גם עם אמו, יש צורך בטיפול מקצועי.

     

  12. ביום 06.03.2022 כתבו שירותי הרווחה בעיריית .... שאין לאל ידם להושיע על דרך מתן הדרכת הורים בנסיבות של ניכור הורי.

     

    שירותי הרווחה, שכנראה לא פגשו את הסוגיה בפעם הראשונה, גם המליצו על שירות מסובסד כאמור במכתבם.

     

  13. אם קודם טען האב שאין בעיה של ניכור הורי ויש לחייב את האם בהוצאות, כי הוא מסכים שהאם תראה את הקטין בביתו – עתה נמצא לו "כלי עבודה" חדש – הוא מסרב לכל טיפול שיעלה כסף, באמירתם של שירותי הרווחה "מוכן רק להדרכה הורית ללא עלות", הוא מתנגד למרכז קשר ולכל פתרון עם עלות כספית ושוב חזרנו אל אמירתו של האב שהאם יכולה לראות את הקטין בביתו.

     

  14. תמרון שכזה של האב לוקה ראשית בחוסר הבנה לגבי הדין.

     

  15. כאשר הורה משמורן, בין דה פאקטו ובין דה יורה, לא מגיע למצב שהקטין פוגש בהורה האחר, אל יתפלא אם יהיו חיובים ועלויות הכרוכות בחידוש הקשר. האחריות היא של ההורה אצלו הוא הבית המרכזי של הקטין.

     

  16. בנוסף, האב תמרן עצמו למקום בו הוא מוכיח סרבנות מתחכמת – בידו האחת מצהיר שהוא מסכים לחידוש הקשר בין הילד לבין אמו ובידו האחרת עושה כל אשר ניתן להכביד. התנהלות שכזו היא חסרת תום לב דיונית וראה אמירתי לעניין ההוצאות.

     

  17. מצאתי לפניי קטין המצהיר על סרבנות טוטאלית לכל קשר עם אמו והתרשמתי באופן חד משמעי כי הקטין בעצם חפץ להעניש את אמו על שנטשה את אביו ואותו ומבחינתו של הקטין, כפי התרשמותי, לא יסולח לאם לעולם. משכך, אפשר לקטין לחשוב והכניס אותו לעמדה כפי שהתרשמתי שאין איש בעולם שיכול לומר מה לעשות בעניין זה, גרם נזק של ממש לקטין כדי שיקול עמוק אם ראוי להותיר את הקטין בבית האב.

     

  18. אם אי מי אינו מאמין להתרשמותי, יקרא נא את שכתבו שירותי הרווחה בקצה הודעתם, לאמור כי יש צורך ממשי ודחוף בהתייחסות טיפולית.

     

  19. אל יהא ספק  אני מזהיר את האב שאם לא ישתף פעולה עם ההמלצות, אם לא ישתף פעולה באמת ולא ינסה לתעתע בנו על דרך הצבת דרישות שאסור לו להציב, תישקל שאלת המשמורת גם שימוש ב"ארגז הכלים" הקיים לבית המשפט לענייני משפחה כדי לאכוף ציות.

     

  20. הואיל וכך מופנים ההורים למרכז "*****" בעיר ח', המקיים טיפולים מסובסדים, או למרכז ****** – הכל כפי שתבחר האפוטרופא לדין.

     

  21. בשל התנהלותו של האב ואחריותו תישא האם ב- 40% בעלות הטיפולים והאב ב- 60% מהם.

     

  22. מבוקש גם כי שירותי הרווחה ימסרו תסקיר ולו ראשוני בעניינם של הצדדים, בתוך 60 ימים מהיום.

     

  23. מבקש אני מהאפוטרופא לדין להודיע החלטתי זו לשירותי הרווחה.

    ....................... 

  24. אומר ואסביר ולו בשל כבודה של עורכת דין כהן, כי התרשמתי מילד מוסת, שההסתה כלפי האם לא פסקה וכל מעידה של האם והיו כאלה, בין מפאת חולשתה הרגשית ובין מסיבות אחרות, "זכו" להעצמה אצל הקטין לעתים גם ללא פרופורציה.

  25. התנהגותו של האב אינה עולה בשום קנה אחד עם חובת ההגינות המוטלת עליו כהורה ומשכך, מטיל אני על האב חיוב בסך 7,500 ₪ הוצאות אשר לא ייפרעו אם יחודש הקשר בין האם לבין הקטין בתוך לא יאוחר מ- 45 ימים מהיום.

     

  26. אני מתיר פרסום החלטתי זו, ללא פרט מזהה כלשהו אודות הצדדים.

    <#3#>

    ניתנה והודעה היום ז' אדר ב' תשפ"ב, 10/03/2022 במעמד הנוכחים.

    Picture 1

     

    ארז שני, שופט

     


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.

 



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ