אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> מ' בע"מ ואח' נ' ממונה על חדלות פירעון – מחוז חיפה והצפון ואח'

מ' בע"מ ואח' נ' ממונה על חדלות פירעון – מחוז חיפה והצפון ואח'

תאריך פרסום : 26/04/2022 | גרסת הדפסה

חדל"ת
בית המשפט המחוזי חיפה
6439-07-21
14/04/2022
בפני השופטת:
בטינה טאובר - סגנית הנשיא

- נגד -
החברות והיחידים:
1. מ'
2. א.ש.
3. א.כ.
4. א.ק

עו"ד אביעד גלס
הנושים:
-----
פסק דין

 הנאמן הזמני: עו"ד דגן פרנקל

ב"כ הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי: עו"ד מעין שמאי

1.בפני בקשה לאישור הסדר נושים של חברת ***** בע"מ (להלן: "החברה") וחברת ***** בע"מ המהווה תאגיד מהותי וחברה קשורה (להלן: "החברה הקשורה"), הכוללת גם את בעל המניות מר א.כ. ואת מורשה החתימה וערב נוסף לחובות החברה, מר א.ק. (להלן: "הערבים").

 

2.החברה התאגדה ונרשמה ביום 25/11/15 ועסקה במתן שירותים ללקוחות מוסדיים וצרכנים פרטיים בתחום מוצרי המזון, הן לענין רכישת מוצרי המזון והם לענין הפצתם ובכלל זה עסקה גם באחסון ואחזקת המלאי עבור לקוחותיה.

 

3.בתאריך 05/07/21 הגישה החברה בקשה לקבלת צו לפתיחת הליכים, הפעלה לשם שיקום כלכלי ומינוי נאמן זמני. בקשתה נדונה ביום 20/07/21 לאחר שניתן צו ארעי שהורה על עיכוב ההליכים כנגד החברה. במסגרת הדיון שהתקיים ביום 20/07/21, מונה עו"ד דגן פרנקל כנאמן זמני לחברה מכוח סעיף 24 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי (להלן: "חוק חדלות פירעון"), על מנת שיחווה דעתו ביחס לאפשרות להפעלת החברה והחברה הקשורה, וכן יבחן את האפשרות ואת ההיתכנות לניהול הליך שיקום והסדר נושים.

 

4.ביום 16/08/21 ובעקבות הסכמת הנושים שהתייצבו לדיון ולאור עמדת הנאמן הזמני וב"כ הממונה, ניתנה לנאמן שהות של 45 ימים להביא למכירת פעילות החברות, כאשר בפרק הזמן יישאר צו הקפאת ההליכים שניתן לחברה ולחברה הקשורה על כנו, וכן ניתן צו הקפאת הליכים אישי זמני כנגד הערבים.

 

5.הדיון בהצעת ההסדר התקיים ביום 13/01/22 וביום 10/02/22, בעקבותיהם שופרה הצעת ההסדר והובאה בשנית בפני הנושים לפי סוגיהם וזו הובאה לדיון בפני ביום 12/04/22. יצוין כי בהתאם לדרישת הבנק הבינלאומי הראשון ובנק מזרחי טפחות בע"מ במהלך פרק הזמן האמור, ביצע הנאמן הזמני פרסום נוסף להציע הצעות לרכישת הפעילות של החברה, חלף עריכת שמאות לנכסי החברה והחברה הקשורה, ואולם, פרסום זה לא הניב הצעה טובה יותר מההצעה המקורית של רוכשי הפעילות אשר עמד על סך של 175,000 ₪.

 

6.עיקרי הצעת ההסדר החדש ואשר תמורתו עומדת על סך כולל של 800,000 ₪, כפי שהוצע על-ידי החברה והערבים הינו כדלקמן:

 

  • סך של 175,000 ₪ ישולם לנושי החברות לאחר הכרעה בתביעות החוב בכפוף לדין הקדימה ולתוקפו והיקפו של השעבוד הצף של הבנק הבינלאומי הראשון על נכסי החברה.

  • סך של 385,000 ₪ ישולם לנושי הערב י', להם ערבות אישית לאחר הכרעה בתביעות החוב.

  • סך של 240,000 ₪ ישולם לנושי הערב כ', להם ערבות אישית, לאחר הכרעה בתביעות החוב.

     

    7.ביחס לנושה המובטח בנק אוצר החייל שנמנה היום על הבנק הבינלאומי הראשון (להלן: "הבנק"), בהינתן שלטובת הבנק נרשם טרם כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון שיעבוד צף על נכסי החברה, הרי בכפוף להכרעה בתביעת החוב, תמורת מכר החברה והחברה הקשורה לאחר תשלום לנושים בדין קדימה, מגיעה לבנק כנושה מובטח.

     

    8.במסגרת הצעת ההסדר נקבעה פריסת התשלומים שיבוצעו על ידי הערבים, כאשר עד להשלמת ההסדר צווי עיכוב היציאה מהארץ וצווי איסור הדיספוזיציה שהוטלו על נכסי הערבים, יישארו בתוקף.

     

    9.במסגרת דו"ח הנאמן הזמני צוינו תביעות החוב שהוגשו ביחס לחברות ולערבים ועולה כי בטרם בדיקה סך תביעות החוב עומד על כ- 3.9 מיליון ₪. נושים בעלי ערבות אישית של הערב כ' הינם בסך של כ- 3.8 מיליון ₪ ושל הערב ק' בסך של כ- 2.8 מיליון ₪.

     

    10.הנאמן הזמני הבהיר כי בסופו של יום לא ראה להפריד את תמורת הפעילות בין החברה והחברה הקשורה, וההסדר המתוקן שגובש בעזרת הממונה לקח בחשבון שתמורת המכר הפעילות/המניות תלך לנושי שתי החברות במשותף, זאת מאחר ונכסי החברה הקשורה הסתמכו על נכסי החברה ובעצם הפעילות של החברה הקשורה שייכת לחברה.

     

    11.בדו"ח הנאמן הזמני הובאו תוצאות אסיפות הנושים שהתקיימו. עולה כי באסיפת הנושים בדין קדימה ההסדר עבר ברוב מספרי וברוב ערך של 100%. באסיפת הנושים המובטחים: הבנק הצביע כנגד ההסדר – ערך נשייתו לצורכי הצבעה עמד על 1,319,410 ₪ ומשכך ההסדר לא עבר באסיפת סוג של נושים מובטחים. באסיפת הסוג של נושים רגילים השתתפו 7 נושים שערך נשייתם עמד על 1,545,358 ₪. שני נושים נתנו הסכמתם להצעת ההסדר, הנושה בי טי בי נאמנויות בע"מ שלו חוב לצורכי הצבעה בסך של 165,691 ₪, התנגד להסדר במתכונתו אך ציין כי יסכים להסדר, בכפוף למתן צווי פתיחת הליכים לערבים, ואילו 5 נושים התנגדו. משכך הצביעו בעד ההסדר 28.6% נושים, שערך נשייתם 36.7% וההסדר לא עבר אף באסיפת הנושים הרגילים.

     

    12.באסיפת הנושים בעלי ערבות אישית של הערב כ', השתתפו 7 נושים, שערך נשייתם הכולל עומד על 2,863,263 ₪. נושה אחד בלבד הצביע בעד ההצעה, משכך הצביעו בעד 14% שערך נשייתם 19.7% וההסדר לא עבר. כך גם, באסיפת הנושים בעלי ערבות אישית של ק', השתתפו 5 נושים שערך נשייתם הכולל 2,730,527 ₪ כאשר בעד ההצעה, הצביע נושה אחד וכנגדה הצביעו 4 נושים ובאופן ש- 20% בלבד מהנושים, שערך נשייתם 20.7% הצביעו בעד ההצעה, כך שההסדר גם לא קיבל את הסכמתם של הנושים בעלי הערבות האישית.

     

    13.איש מהנושים המתנגדים, זולת הבנק, לא הגישו התנגדות להצעת ההסדר ואיש מהם, זולת כאמור, הבנק ובנק מזרחי טפחות, לא התייצב לדיון על מנת לעמוד על התנגדותו להצעת ההסדר. הנושים המתנגדים שהתייצבו לדיון, חזרו על עמדתם, לפיה אין מקום לאשר את הצעת ההסדר. מנגד, הנאמן הזמני וב"כ הממונה, סברו כי הגם שההצעה לא זכתה לרוב הדרוש לשם אישורה בכל אחת מאסיפות הסוג, זולת בדין קדימה, יש לאשר את ההסדר בהתאם להוראות סעיף 87 לחוק חדלות פירעון.

     

    14.מדברי הנאמן הזמני וב"כ הממונה עלה כי, הצעת ההסדר במתכונתה מבטיחה לנושים מכל סוגי הנשייה תמורה שערכה אינו נמוך, מקום שההצעה לא תאושר ויינקטו הליכי פתיחת הליכים כנגד התאגידים וכנגד היחידים, אלא להיפך. עוד ובנוסף, סברו הנאמן הזמני וב"כ הממונה כי הנסיבות האישיות של הערבים שפורטו הן בבקשה והן בדיון שהתקיים, מצדיקות אף הן את אישור הצעת ההסדר לתאגידים ולערבים לפי סעיף 87 לחוק.

     

    15.הוראת סעיף 87 לחוק חדלות פירעון קובעת כדלקמן:

     

    "87.  על אף האמור בסעיפים 85 ו-86(א), בית המשפט רשאי לאשר הצעה לתכנית לשיקום כלכלי גם אם לא אושרה בכל אחת מאסיפות הסוג ברוב הדרוש לפי סעיף 85, אם שוכנע, במידת הצורך על יסוד הערכת שווי של התאגיד שהגיש מומחה מטעמו או מטעם הצדדים הנוגעים לעניין, כי ההצעה הוגנת וצודקת ביחס לכל נושה או חבר התאגיד באסיפת סוג שלא אישרה אותה (בסעיף זה – אסיפה מתנגדת), ובכלל זה שוכנע כי מתקיים המפורט להלן:

    (1)  אם לא תאושר תכנית לשיקום כלכלי לא יהיה מנוס מפירוק התאגיד והתמורה שהוצעה לכל נושה או חבר תאגיד באסיפה מתנגדת אינה נמוכה מהתמורה שהיה מקבל בפירוק התאגיד;

    (2)  ההצעה אינה מבטיחה תמורה כלשהי לחברי התאגיד, ובכלל זה אינה מותירה בידיהם נכס שיש להם זכות בו מכוח היותם חברי התאגיד, בלי שהובטח לכל נושה באסיפה מתנגדת תמורה השווה למלוא סכום חוב העבר שבו הוא נושה;

    (3)  לכל אחד מהנושים המובטחים באסיפה מתנגדת הובטחה תמורה שערכה אינו נמוך משווי הנכס המשועבד לטובתו או מהחוב הכולל שלטובת פירעונו שועבד הנכס, לפי הנמוך; תמורה כאמור יכול שתינתן בכסף או בשווה כסף, בתשלום מיידי או בכמה תשלומים, ובלבד שנקבעו דרכים להבטחת התשלומים; לעניין זה, "שווי הנכס המשועבד" – שווי השוק של הנכס המשועבד לאחר שההצעה תאושר בידי בית המשפט, בניכוי ההוצאות שהוצאו בשמירת הנכס או במימושו, ואם הנכס משועבד לטובת הנושה בשעבוד צף בלבד – בניכוי נוסף של 25% משווי הנכס בהתאם להוראות סעיף 244."

     

    16.סעיף 87 לחוק חדלות פירעון מאפשר איפוא לבית המשפט לאשר הסדר נושים, הגם שלא קיבל את הרוב הדרוש בכל אחת מאסיפות הסוג, אם שוכנע כי ההסדר המוצע, צודק והוגן כלפי כל נושה באסיפת סוג שלא אישרה אותו .

     

    17.סעיף 87 לחוק חדלות פירעון קובע, מספר אומדנים שיש לבחון כתנאי לאישור ההסדר בנסיבות בהן נדחה באסיפות נושים. ראשית, מציע הסעיף לשקול במידת הצורך, לבצע הערכת שווי של התאגיד על מנת שיהיה ניתן לבחון האם ההסדר המוצע, עדיף על מכירת הנכסים במסגרת הליכי פירוק. בדיון שהתקיים ביום 10/02/22 ולאחר שהבנקים העלו טענות ביחס לתמורה שעתידה הרוכשת לשלם בתמורה לפעילות החברה, הוחלט כי במקום לבצע עריכת שווי שעלותה יקרה בשים לב לנכסי החברה העומדים על הפרק, הנאמן הזמני יפרסם במימון הבנק, הזמנה להציע הצעות לרכישת הפעילות/המניות של החברה והחברה הקשורה.

     

    18.הנאמן הזמני עדכן בדו"ח מיום 22/03/22 כי הפרסום שבוצע אמנם זכה להתעניינות ממציעים פוטנציאלים אך לא הביא להצעת רכישה, לא כל שכן, הצעה הגבוהה מהתמורה שהוצעה במסגרת ההסדר המתוקן ואשר עומדת על 175,000 ₪. בנסיבות אלה, ניתן לומר כי הצעה זו מגלמת את שווי הפעילות/מניות הריאלי של החברה והחברה הקשורה. יתר על כן, וגם אם מעריך שווי היה ממונה והיה קובע שערך החברה והחברה הקשורה גבוהה מתמורת המכר המוצעת, בהינתן שלא הוצגה כל הצעת רכישה כאמור, הערכת שווי לא הייתה מועילה, שכן כאמור אין ערך ריאלי זולת הצעת הרכישה שהציעה הרוכשת ועריכתה של הערכת שווי הינה מיותרת ואינה מועילה.

     

    19.במצב דברים זה, יש איפוא לבחון אם חלופת הפירוק לחברה ולחברה הקשורה והפניית הערבים להליכי חדלות פירעון אישיים, תניב לנושים בכל אחת מאסיפות הסוג השונות תמורה גבוהה יותר מאשר התמורה שההסדר המתוקן מעמיד לרשותם.

     

    20.ראשית חשוב לציין כי, רוכשת הפעילות התנתה את הרכישה באישורו של הסדר הכולל גם את עניינם של הערבים, משכך וככל שהצעת ההסדר לא תאושר, חלופת הפירוק לא תניב כל תמורה לנושי החברה ובכלל זה לבנקים. כפי שצוין כבר לעיל, פרט להצעת הרכישה, שהוצעה על ידי הרוכשת, לא הובאה כל הצעה אחרת וזאת חרף מאמצים בלתי נדלים שנעשו על ידי הנאמן הזמני ואף על ידי ב"כ הבנקים. וכאמור, המציעה הבהירה כי תיסוג מהצעתה ככל שיינקט הליך פתיחת הליכים על דרך של פירוק או הליך כנגד היחידים ואזי תמורה זו שהוצעה על ידי הרוכשת, לא תושג.

     

    21.לנוכח מצבת נכסי החברה והחברה הקשורה, ולאור האמור בדו"ח הנאמן הזמני מיום 10/02/22, פניית הנאמן הזמני לקבלת הצעות לרכישת נכסי החברה שהינן בעיקר יחידות קירור מיושנות, לא הניבה כל תמורה ועלויות פינוין מהמושכר, יקר מערכן. משמעות הדברים הינה כי, חלופת הפירוק לא תצמיח לנושי החברה והחברה הקשורה, כל תמורה ממכירת נכסי החברה והחברה הקשורה.

     

    22.ניהול הליך חדלות פירעון אישי בעניינו של הערב, כ', אף היא לא עתידה להצמיח לנושים תועלת. מצבו הרפואי הקשה אשר מחמת צנעת הפרט לא יפורט, ואשר תועד במסמכים שהוגשו במסגרת ההליך ואף אינו שנוי במחלוקת וכן דרגת נכותה הגבוהה של רעייתו, מעלים כי ההסדר המתוקן מגלם מעל ומעבר לתמורת פדיון נכסיו. התמורה שמציע הערב כ' לנושיו, גבוהה בהרבה מחלקו בבית מגורים שלו ושל רעייתו וזאת אף מבלי לחשב דמי דיור חלוף שישולמו לתא המשפחתי בהליך חדלות פירעון אישי. לאור מצבו הרפואי כאמור, נראה כי הערב כ', הינו משולל כל פוטנציאל השתכרות. ניתן להניח כי ככל שיינקט הליך של חדלות פירעון אישי כנגדו, כחלק מן ההסדר המוצע, יזכה להפטר אם לא להפטר לאלתר וההליך לא יניב לנושים בעלי ערבות אישית שלו תמורה, לא כל שכן, תמורה הגבוהה מהמוצע בהסדר המתוקן. משכך, חלופת הליך חדלות פירעון אישי, הינה בוודאי פחות טובה לנושיו מההסדר המוצע.

     

    23.כך גם ביחס לערב ק'. אמנם, לערב ק', קיים כאמור פוטנציאל השתכרות כנטען על ידי הבנק ואולם, פוטנציאל השתכרותו אינו עומד על הערכים הנטענים על ידי הבנק בהינתן שמזה שנים אינו מועסק עוד כעובד שכיר. עוד ובנוסף לא ניתן להתעלם מהעובדה שרוכשת הפעילות התנתה את חלקה בהסדר, בקיומו של הסדר לשני הערבים, תוך שהיא נשענת על פעילותו העתידית של הערב ק' *** ואם ההסדר בעניינו לא יאושר, היא תמשוך את הצעת הרכישה והתמורה כבר לא תיכלל בהסדר. התמורה שהוצעה על ידי הערב, ק' ***, יותר ממגלמת את תמורת פדיון חלקו של הערב בבית המגורים שלו ושל רעייתו כאשר ההצעה של הערב, לא הביאה בחשבון דמי דיור חלוף, שישולמו לתא המשפחתי. כך וככל שינקטו כנגד הערב ק' *** הליכי חדלות פירעון אישיים, גם אם אלה ימשכו שנים מספר, לא צפוי הליך חדלות פירעון אישי להניב תמורה הגבוהה מהמוצע לנושים במסגרת ההסדר המתוקן.

     

    24. למען הסר ספק, ההסדר המתוקן המוצע, לא משאיר לערבים כל חלק בתמורת מכר הפעילות. נסיבה זו, אף היא מצביעה על כך, כי יש לקבל את עמדת הנאמן הזמני שאין מקום להעדיף את חלופת הפירוק על ההסדר המתוקן.

     

    25.במסגרת ההסדר המתוקן, מוצע לבנק שהינו הנושה המהותי אשר עמד על התנגדותו, בכפוף לאישור תביעת החוב ולאישור השעבוד הצף, 100% ברוטו מתמורת המכר לאחר תשלום דין הקדימה. בכך, חלקו של הבנק, ממכירת הפעילות/מניות של החברה והחברה הקשורה מגלם את מלוא זכויות הבנק הנובעות מהבטוחה שלו. זאת ועוד, טענות הבנק לפיהן חלופת פירוק ונקיטת הליכים אישיים כנגד החייבים, עדיפה על פני ההסדר, התבררה כלא מבוססת ולאחר שהערבים הציעו כאמור תוספת של 100,000 ₪ להסדר המקורי שישולמו לבנק כנושה בעל שעבוד צף. ניתן היה לצפות שהבנק, הן מטעמים פרקטיים של תועלת והן על רקע הנסיבות האישיות החריגות, לא יציב קשיים באישור הצעת ההסדר של החברות והערבים.

     

    26.בהקשר זה ראוי להביא את דברי ב"כ הממונה שהינו כאמור גוף בלתי תלוי (עמ' 16 לפרוט'):

     

    " בתיק זה נעשו מאמצים רבים לשכנע את הבנק לשנות עמדתו ואולם המאמצים העלו לא עלו.

    נטען בעבר שהצעת הרכש לא מגלמת את שווי החברה ועל כן פרסם הנאמן הזמני את החברה למכירה נוספת ואולם לא התקבלו כל הצעות. היו מתעניינים, לא התקבלו הצעות. כך גם היה לפני שהצעת הרכש פורסמה פעם נוספת.

    הבנק לא מצביע על נכסים נוספים השייכים לחברה או לערבים שניתנים למימוש. מדובר שוב ושוב על אותם נכסים עליהם אנו יודעים ושמהווים בסיס להצעת ההסדר, קרי דירות מגורים, כושר השתכרות של ק' *** ושווי החברה עצמה. חלופת פירוק בהליכי חדל"פ לא יניבו לנושים דיבידנד גבוה יותר ויתכן שאף ההיפך.

    [...]

    לכל זה יש להוסיף את הנסיבות המיוחדות של התיק, מדובר בערב שמצבו הבריאותי קשה, מקורו משירותו הצבאי .... העסק הוא משפחתי, לכן אני מבקש להסתכל על ההסדר כמקשה אחת ולא ניתן לפרק. המשפחה נדרשת לטפל באח שיש לו בעיות בריאות קשות, יש לו ילדים קטנים. אשת הערב כ' יתומה משני הוריה מגיל 19 וסובלת אף היא מנכות, ועל כן נטל הטיפול בו נופל על כתפיהם של בני המשפחה אשר נרתמו ממילא לסייע בתשלום ההסדר.

    בנסיבות אלה נחה דעתי כי ניתן לאשר את ההסדר בהתאם להוראות סעיף 87 לחוק, ובהתאם לכך להפטיר את הערבים מחובם.

    אני מבקשת למנות את הנאמן הזמני כמנהל הסדר."

     

    27.לנוכח האמור, ולאחר ששבתי ועיינתי בדו"חות הנאמן הזמני ובעמדת הנאמן הזמני וב"כ הממונה בדיון שהתקיים ביום 12/04/22, סבורה אני כי יש לאמץ את עמדתם של השניים אשר מלווים את החברה והחברה הקשורה והערבים מראשית ההליך ואשר עסקו באינטנסיביות רבה בלימוד מצבן של החברות ובקבלת הצעות נוספות לרכישת החברה והחברה הקשורה. אכן, מקובלת עלי עמדתו של הנאמן הזמני וב"כ הממונה כי הליכי פירוק ו/או הליכי חדלות פירעון אישיים ככל שיינקטו צפויים להפחית משמעותית את התמורה שתשולם לנושים במסגרת הליך הצעת ההסדר המתוקנת.

     

    28.לפני סיום מצאתי לנכון לציין כי, מלבד העובדה שקבלת הצעת ההסדר משפרת את מצבם של הנושים והמדובר בהסדר ראוי, סביר והוגן בנסיבות המקרה, אשר יתרונותיו עולים באופן מובהק על חסרונותיו, ראוי היה להביא בחשבון אף את הנסיבות האישיות החריגות של הערב כ', שלהן השלכות על המשפחה כולה. ניתן היה לצפות על רקע סך נשיית הבנק שאינה בסכומים מפליגים כי הבנק היה מביא בחשבון במסגרת שיקוליו גם שיקולים ערכיים ומוסרים בבחינת עמדתו באם ליתן הסכמתו לאישור הצעת ההסדר.

     

    29.על יסוד כל האמור לעיל, מקובלת עלי מסקנתו של הנאמן וב"כ הממונה, לפיה הסדר הנושים המתוקן המוצע לחברה, לחברה הקשורה ולערבים, הינו עדיף על פני אפיק של צווי פתיחת הליכים על דרך של פירוק לחברות ונקיטתם של הליכים אישיים כנגד הערבים. משכך, הנני מאשרת את הסדר הנושים המתוקן לחברות ולערבים ונותנת לו תוקף של פסק דין כלפי כל נושי החברות.

     

    30.עורך דין דגן פרנקל אשר שימש כנאמן זמני, ישמש כנאמן לביצוע הסדר הנושים.

     

    31.הנאמן יגיש דיווחים שוטפים לבית המשפט מידי 3 חודשים על אודות התקדמות הסדר הנושים וכן ידאג לביצוע הפרסומים הדרושים בדבר אישור הסדר הנושים.

     

    32.המזכירות תמציא את פסק הדין לצדדים ותדאג לכך שצווי עיכוב היציאה מן הארץ כנגד הערבים יוותרו בתוקף.

     

    ניתן היום, י"ג ניסן תשפ"ב, 14 אפריל 2022, בהעדר הצדדים.

     Picture 1

     

     

    ניתן היום, י"ג ניסן תשפ"ב, 14 אפריל 2022, בהעדר הצדדים.

     

    חתימה


בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ