בג"צ
בית המשפט העליון כבית משפט גבוה לצדק
|
6906-13
07/02/2017
|
בפני השופטים:
1. המשנה לנשיאה א' רובינשטיין 2. א' שהם 3. ד' ברק-ארז
|
- נגד - |
העותרים:
1. סמיר עלי טוהא 2. עארף אחמד עטור 3. ראיד כרום 4. מחמוד מנסור 5. נאסר מנסור 6. אחמד עלי סואעד 7. מוהנא מחמוד שקיר
עו"ד אחמד נזאל
|
המשיבים:
1. רשות מקרקעי ישראל 2. משרד הבינוי והשיכון 3. מועצה מקומית כפר רמה
עו"ד תדמור עציון עו"ד יוסף פארס
|
פסק דין |
המשנה לנשיאה א' רובינשטיין:
א. העתירה שלפנינו עוסקת במצוקת הדיור של תושבי כפר ראמה בני העדה המוסלמית, הטוענים לבעיה ייחודית אשר פתרונה מצריך הפשרה של קרקעות המדינה ועריכת תכניות בניה בקרקעות הללו. בפרט ענייננו בשאלה, האם תכנית מתאר מקומית לשיווקם של מגרשים בישוב מפלה תושבים אלה באופן פסול, נוכח מטרתה המוצהרת להקמת שכונת מגורים המיועדת בעבור ציבור החיילים המשוחררים בני הכפר, שככלל – מן הסתם יתכנו חריגים – אין העותרים המוסלמים נמנים עליהם.
רקע והשתלשלות ההליכים בבית משפט זה
ב. כפר ראמה הוא ישוב הממוקם בצפון הארץ בסמוך לכביש עכו-צפת (כביש 85; להלן כביש מס' 85), בו מתגוררים דרוזים, מוסלמים ונוצרים. העותרים הם תושבי כפר ראמה בני העדה המוסלמית, הפעילים בועדה לזוגות צעירים (להלן הועדה) – ועדה ציבורית הפועלת למען שיפור מצוקת הדיור של תושבי הישוב המוסלמים. במסגרת פעילות הועדה, פנה העותר 1 במחצית השניה של שנת 2012 למפקח האזור ברשות מקרקעי ישראל (להלן המשיבה 1), בבקשה להקצאת קרקעות לצורך מגורים בעבור תושבי הכפר בני העדה המוסלמית. במקביל, פנה העותר 1 גם ליו"ר המועצה המקומית ראמה (להלן המשיבה 3), וזה פנה בתורו למשיבה 1, בטענה כי המשאבים הקיימים בידי המשיבה 3 נוצלו עד תום, ונדרשת הקצאה של מגרשים נוספים לבניה בישוב כדי לפתור את בעית הדיור ממנה סובלים התושבים המוסלמים. במענה לפניות, מסרה המשיבה 1 כי מקודמת יחד עם משרד השיכון והבינוי (להלן המשיב 2) תכנית מתאר מקומית מס' ג/10449 להקצאת 220 מגרשים בתחומי כפר ראמה, שעליהם ניתן להקים יחידות לבניה, הצפויות להיות משווקות במחצית השניה של שנת 2013.
ג. ביום 26.5.13 פנה בא כוח העותרים בכתב לשלושת המשיבים, בבקשה לקדם את הקצאת הקרקעות לתושבי העדה המוסלמית בכפר ראמה. במכתב צוין, כי נכון למועד הפניה לא פורסם מכרז לשיווק הקרקעות לפי תכנית מס' ג/10449; ומכל מקום, בדיקה באתר המשיבה 1 העלתה שמטרת התכנית לבנות שכונת מגורים לחיילים משוחררים, ציבור אשר העותרים – הפטורים משירות בצה"ל – אינם נמנים עליו. בהמשך לאמור, ביקש בא כוח העותרים כי לפחות חלק מן הקרקעות נשוא תכנית מס' ג/10449 (ולהלןתכנית הדיור לחיילים משוחררים) ישווקו לבני העדה המוסלמית, נוכח מצוקתם הייחודית, ובפרט המגרשים הגובלים בבית הקברות המוסלמי שבפאתי הישוב. עוד נאמר, כי מצוקת הדיור יכולה להיפתר אף באמצעות החיאתן של תכניות ישנות אשר הושעו זה מכבר, כגון תכנית שהוכנה בשנת 2003 להקמתה של שכונה חדשה בשם "ראמה סיטי", מדרום לכביש מס' 85. מנהל מחוז צפון של המשיבה 1 הבהיר לבא כוח העותרים, בשיחה ביניהם, כי אין בכוונתה של המשיבה 1 לדון בפניה אשר הוגשה מטעמם של העותרים, כנציגיה של ועדה ציבורית; נאמר, כי הנציגה הרלבנטית של כל תושבי הכפר – על עדותיהם השונות – היא המשיבה 3. לטענת בא כוח העותרים, פניותיו ליו"ר המשיבה 3 מאז הושבו ריקם.
ד. על רקע זה הוגשה העתירה הנוכחית, ביום 14.10.13, בה נתבקשו שני סעדים: הראשון בעל אופי ספציפי, ועניינו צו שיורה כי קרקעות המדינה אשר יוקצו במסגרת תכנית הדיור לחיילים משוחררים ישווקו לכל תושבי הכפר באופן שויוני, תוך התחשבות ברצונם של בני העדה המוסלמית לפיו יוקצו המגרשים הסמוכים לבית הקברות המוסלמי לתושבים מוסלמים; והשני בעל אופי כללי – צו שיורה להפשיר קרקעות מדינה בכפר ראמה למטרות בניה למגורים, באופן אשר יתן מענה למצוקת הדיור האמורה. בטרם יוצגו טענות הצדדים, ראינו לנכון לפרוט את ההתפתחויות אשר חלו מאז – הן "בשטח", הן במסגרת ההליכים בבית משפט זה.
ה. בתגובה המקדמית לעתירה מיום 14.1.14, עדכנו המשיבים 1–2 כי שיווק המגרשים בתכנית הדיור לחיילים משוחררים הושעה לפי שעה, נוכח חשד לקיומם של שני שברים גיאולוגיים בקרקעות אשר עליהן היא חלה, דבר שעורר ספק בדבר היתכנותה. נאמר, כי נבחנת האפשרות לפיה שברים אלה פעילים, ואף אם זו תישלל – עדיין עלולה הבעיה הסיסמית לגרור שינויים בתכנית, כגון הקטנת מספר המגרשים אשר אותם יהיה ניתן לממש בפועל. עוד נמסר, כי המשיב 2 שוקד על הכנתה של תכנית מתאר מקומית כוללת לכפר ראמה (להלן תכנית המתאר הכללית), אשר תספק הנחיה להכנת תכניות מפורטות, שמכוחן תתאפשר הוצאתם של היתרי בניה. המשיבים עדכנו, כי במסגרת העבודה להכנת תכנית המתאר הכללית, עלתה גם סוגית מצוקת הדיור של האוכלוסיה המוסלמית בישוב, ונזכרה בכלל זאת תכנית להרחבתו של כפר ראמה במתחם המצוי דרומית לכביש מס' 85 (להלן המתחם הדרומי). בהודעה מעדכנת מיום 1.5.15, מסר המשיב 2 על צפי לשינוי תכנית הדיור לחיילים משוחררים בעקבות המלצת חוות הדעת שנערכה לעניין השברים הגיאולוגיים, וכי יתר התכניות – קרי, התכנית הכללית ותכנית המתחם הדרומי – מצויות בשלבי התקדמות שונים.
ו. ביום 4.5.15 נערך בפנינו דיון ראשון בעתירה. בתום הדיון הוחלט (השופטים א' רובינשטיין, צ' זילברטל וד' ברק-ארז), כי המשך הטיפול בעתירה יותנה בעדכוני המשיבים לעניין ההתקדמות בתכניות הבניה השונות, בתקוה כי אלה "יטופלו במלוא האנרגיה הדרושה".
ז. הדיון השני, שהתקיים בפני ההרכב הנוכחי, נערך ביום 22.5.16. בפרק הזמן שחלף בין הדיונים (וכן במהלך הדיון עצמו) עדכנו המשיבים בדבר ההתפתחויות הבאות בנוגע לתכניות הבינוי השונות, כדלקמן: