ב"ה
בית דין רבני אזורי נתניה
|
1096123-5
16/04/2021
|
בפני הדיין:
הרב שניאור פרדס - ראב"ד
|
- נגד - |
התובע:
[ש. ל.] עו"ד רן רייכמן
|
הנתבעת:
[ש. ע.] עו"ד איתן קוהלי
|
פסק דין |
תוספת נימוקים
דיני החזר מתנות הבעל וקרוביו במורדת
המקרה הנידון
דברי השו"ע ומקורות הדין ★ מקור נוסף בפוסקים להחזרת המתנות במורדת ★ דברי הראשונים ★ האם הפסד המתנות הוא רק אחר י"ב חודש ★ דברי האבני מילואים - האם הפסד מתנות הוא ללא הפסד כתובה ★ דברי הגרח"ג צימבליסט שליט"א בדין זה ★ האם הפסד המתנות הוא קנס ★ חילוק בין מורד למורדת ★ מכל הראשונים והפוסקים לא משמע כן ★ הסתירה בדברי הטור ★ ההכרזה כמורדת נצרכת רק במקרה שהאיש רוצה שלום בית ★ ראיה מדברי הרמ"ה ★ הטעם שבשניהם מורדים מפסידה תוספת כתובה מיד ★ כשאין צורך וטעם בהכרזות, מפסידה תוספתה ומתנותיה גם ללא ההליך ★ מצינו כעין סברא זו בדברי הרא"ה ★ לדעת הלב אריה דין החזרת מתנות ללא הכרזות תלוי במחלוקת שו"ע ורמ"א בהלכות יבום ★ יתכן שהרמ"א לא חלק בדין זה ★ יש לחלק בין הפסד כתובה ותנאיה להפסד מתנות ותוספת ★ הפסד מזונות ★ דעת הגר"א הורביץ אינה כן ★ חילוק בין מורדת דמצערנא ליה לטוענת מאיס עלי ★ פסק בית הדין הגדול בנידון זה
האם מתנת דירה חוזרת בעצמה או רק הכסף שהושקע בה ★ דעת הגר"ח איזירר שליט"א ★ מתנות קרובי הבעל ★ מחלוקת הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגר"ש ישראלי זצ"ל ★ חילוקים נוספים בסוג המתנות או במצב המשפחתי ★ הכרעת ההלכה במקרה דנא ★ לדעת הגר"מ נהרי מתנות הקרובים חוזרות לבעל ★ יש לדון כי המתנות חוזרות לקרובים ★ דחיית הראיות בדעת מהר"י וייל והדין למעשה ★ מתנה לחוד ★ החזרת מתנות במורדת כאשר הבעל גירשה בעקבות מרידתה בהסכמה
פסק הדין
המסקנות ההלכתיות העולות מפסק הדין
דיני החזר מתנות הבעל וקרוביו במורדת
תמצית המאמר
במאמר זה נדון בדיני המתנות שקיבלה האשה, ועליה להחזירם לבעל כאשר היא מורדת בו, האם דין זה כפוף להכרזתה כמורדת על כתנאיה, והאם דין זה נוהג רק במתנות שקיבלה מהבעל עצמו או אף במתנות קרוביו, ובעוד פרטים וחילוקים רבים בדין זה.
בשו"ע נפסק כי מורדת מחזירה את המתנות שקיבלה. הגר"א הביא כי לדין זה מצינו בית אב בשתי סוגיות. הראשון הוא באלמנה שבאה לגבות כתובה, שם נפסק כי הבגדים שקבלה מבעלה אינם שלה ונחשבים כחלק מפרעון הכתובה, מפני האומדנא, שלא נתן לה אותם על מנת שתצא איתם מביתו, כאשר היא יוצאת שלא מדעתו לאחר מותו.
המקור השני הוא מדין סבלונות - מתנות ששלח החתן לכלתו המקודשת לו, ואם חזרה בה האשה והתגרשו, אפילו אגודה של ירק ששלח לה בסבלונות, חוזרת, מכוחה של אותה אומדנא. כך ביארו גם הראשונים שם.
בעל שהשקיע בנכסי אשתו אינו מקבל תשלום על השקעתו בנכסיה, והשקעתו נידונת כמתנה שהסכים לתת לאשתו, ועל כן במורדת שהמתנות חוזרות לבעל מטעם האומדנא, גובה גם על השקעתו בנכסיה.
דין החזרת מתנות מורדת, מבואר בדברי הרי"ף הרא"ש והרמב"ם, אמנם הרמב"ן הקשה שם על שיטה זו, אך חזר וישבה, לעומתו הרא"ה נשאר בקושיתו על שיטה זו, וברשב"א דן בכך במקומות רבים, אך דעת רוב הראשונים כרי"ף וכך נפסק להלכה.
הר"ן מחדש כי הפסד המתנות של המורדת אינו מותנה בדין הפסד כתובתה, ואף קודם שהסתיים הליך ההכרזה כמורדת, הפסידה את מתנותיה. בדברי הרמ"א ישנם שתי גירסאות בדין זה, ונחלקו הפוסקים בזה.
הגרח"ג צימבליסט שליט"א ביאר בתחילה את טעם הסוברים שהפסד המתנות תלוי בהפסד הכתובה, כי לדעתם עיקר הפסד המתנות הוא משום קנס, כשאר דיני מורדת. ובזה ביאר גם את טעם הפוסקים כי בעל שמרד באשתו, אינו מחזיר את המתנות שקיבל ממנה. אך מדברי כל הראשונים לא משמע כן, וכולם נימקו דין זה מכח האומדנא, והגרח"ג עצמו חזר בו כפי שיובא להלן.
גם בראש פינה נקט שההפסד הוא משום קנס, ולמד כן מזה שאשה המזנה אינה מפסידה את המתנות, אך ניתן לישב דין זה בדרך אחרת, כפי שביאר הגר"ש ישראלי זצ"ל.
כתב הטור בסימן קיח כי כאשר האשה היא אשר תבעה את הגירושין, והם יצאו ממנה, אין לה תוספת משום שעל דעת כן לא התחייב לה. מדבריו יש ללמוד לכאורה כי האשה מפסידה את המתנות גם אם לא הוכרזה כמורדת. אלא שהדברים נסתרים מדברי הטור בסימן פה בשם הרמ"ה, כי רק לאחר י"ב חודש שהאשה הוכרזה כמורדת, מפסידה היא גם את המתנות.
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת