אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> נדחתה עתירת גמלאי להורות למפקח על הביטוח לשנות את התקנון האחיד החל על 'מבטחים'.

נדחתה עתירת גמלאי להורות למפקח על הביטוח לשנות את התקנון האחיד החל על 'מבטחים'.

תאריך פרסום : 30/11/2009 | גרסת הדפסה

בג"צ
בית המשפט העליון
3406-08
30/11/2009
בפני השופט:
1. א' א' לוי
2. מ' נאור
3. ע' פוגלמן


- נגד -
התובע:
מנחם חבה
עו"ד שאול אל עמי
הנתבע:
1. משרד האוצר - הממונה על הביטוח
2. מבטחים מוסד לביטוח סוציאלי של העובדים
3. בע"מ

עו"ד מיכל ששון
עו"ד נ' בבוש
פסק-דין

השופטת מ' נאור:

1.        לצערי, לא נוכל לסייע לעותר.

2.        העותר מקבל ממבטחים מוסד לביטוח סוציאלי של העובדים בע"מ (להלן: המשיבה 2 או מבטחים) קצבה חודשית של 2,234 ש"ח שאינה מאפשרת לו לדבריו קיום מינימאלי בכבוד. הקצבה נגזרת לטענתו, כמצוות תקנון הפנסיה האחיד החל על מבטחים, ממשכורתו הממוצעת בשלוש השנים האחרונות לעבודתו, דהיינו מסכום של 3,370 ש"ח. העותר טוען, בקליפת אגוז, כי משך 35 שנים עבד באגף היהלומים והכנסותיו היו גבוהות. בהתאם, הופרשו על ידו סכומים גבוהים לפנסיה. ואולם, בשנות עבודתו האחרונות נפלט העותר ממעגל העבודה ביהלומים ונאלץ לעבוד בעבודות שמירה מזדמנות. משכורתו ירדה, לדבריו, כדי שליש מהכנסתו הקודמת. פועל יוצא מהשיטה שהונהגה בתקנון האחיד הוא שהעותר מקבל פנסיה הנמוכה בצורה משמעותית מזו שהיה מקבל אלמלא שינויים שנערכו בתקנונה של מבטחים כתוצאה מן הרפורמה שהונהגה בקרנות הפנסיה הותיקות ביום 1.10.2003 מכוח חוק הפיקוח על שירותים פיננסים (ביטוח), התשמ"א-1981 (להלן: חוק הפיקוח). על הרפורמה - ככל שהיא נוגעת לענייננו - ארחיב להלן את הדיבור.

3.        כאמור, העותר אינו טוען כי מבטחים מחשבת את הפנסיה שלו שלא כדין. מקובל עליו כי חישוב הפנסיה שנעשה לגביו תואם את התקנון האחיד. בקשתו של העותר היא כי נורה לממונה על הביטוח להפעיל את סמכותו על פי סעיף 78י(ג) לחוק הפיקוח ולשנות את התקנון האחיד "באופן בו תצומצם הפגיעה שנגרמה לעותר ולדומיו עקב הרפורמה בקרנות הפנסיה הותיקות ופסיקת בית המשפט העליון בנושא זה". עיינו בכתבי הטענות של הצדדים והוספנו ושמענו טענות על פה. אם תשמע דעתי, כאמור, לא נוכל לסייע לעותר ולדומיו.

4.        המשיבה 2 הינה קרן פנסיה ותיקה גירעונית. בשנת 1995 החליטה הממשלה לסגור את קרנות הפנסיה הותיקות בפני עמיתים חדשים ומאז שנת 1995 היא פועלת כקרן סגורה. בהתאם להוראת פרק ז1 לחוק הפיקוח מינה לה המפקח על הביטוח מנהל מיוחד בחודש יולי 2003.

5.        במסגרת חוק התוכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2003-2004), התשס"ג-2003 (להלן: חוק תוכנית ההבראה) נקבעה רפורמה שיזמה הממשלה להבראת קרנות הפנסיה הגירעוניות והוסף פרק ז1 לחוק הפיקוח. שמו של פרק זה הוא "קרנות פנסיה ותיקות - מינוי מנהל מיוחד, תוכנית הבראה וסיוע ממשלתי", ובנושאים אלה עוסק הפרק. המפקח על הביטוח התקין, מכח סמכותו בחוק הפיקוח, תקנון אחיד לכל הקרנות הותיקות שבהסכם, לרבות מבטחים. התקנון האחיד נכנס לתוקף ביום 1.10.2003 והחליף את התקנונים הקודמים של מבטחים ושל שאר הקרנות. הפעלת התקנון האחיד הנה אחד התנאים לקבלת הסיוע הממשלתי לקרן. התקנון האחיד גובר מכוח חוק הפיקוח על כל הסכם או הסדר (ראו סעיף 78י(ב) לחוק הפיקוח).

6.        העותר הוא יליד 1939. הוא יצא לגמלאות בפברואר 2004. במועד פרישתו לגמלאות חל עליו התקנון האחיד. אין לנו צורך לעמוד כאן על כל גלגולי ההסכמים בין התאחדות התעשיינים לבין מבטחים. לצורך ענייננו די אם נציין כי עד 1990, דהיינו משך שנות עבודה רבות של העותר, שיטת חישוב הפנסיה הקובעת בתקנון היתה שיטת שלוש השנים האחרונות. בחודש דצמבר 1990 נחתם הסכם עם מבטחים בו נקבעה שיטה חדשה לחישוב השכר הקובע לגמלאות ליהלומנים. נקבע כי השכר הקובע יהיה לפי תקנון מבטחים (לאמור - שיטת שלוש השנים) או לפי היחס בין השכר בפועל ובין השכר החציוני של הדירוג האחיד בכל תקופת הביטוח, לפי הגבוה מבין שתי השיטות (להלן: הסדר היהלומנים). מבטחים הבהירה בתשובתה לעתירה כי שיטה זו לא היתה שיטת הממוצעים המוכרת. לא נאריך בעניין זה משום שבשנת 2003 הונהג מכוח חוק הפיקוח התקנון האחיד. תקנון זה חל על כל מי שהחל לקבל קצבה מאז ה-1.10.2003, והעותר בכלל זה. על מי שיצא לקצבה כאמור חלה, בין השאר, הוראת סעיף 78ט(ב)(3) לחוק הפיקוח הקובעת:

קביעת תקנון אחיד ועקרונותיו

78ט. (א) ...

        (ב) ... :

            (1) ... ;

            (2) ... ;

            (3) חישוב הקצבה למי שיתחיל לקבל קצבה ביום ה' בתשרי התשס"ד (1 באוקטובר 2003) (בפסקה זו - המועד הקובע) או אחריו, ייעשה כמפורט להלן, ובלבד שתקרת העליה הריאלית בשכר הקובע לקצבה החל בחודש אוקטובר 2003 לפי כל שיטת חישוב, תהיה 2 אחוזים בשנה:

(א) לענין עמיתים בקרן ותיקה שפסקת משנה (ב) אינה חלה עליה - בהתבסס על שיטת ממוצע היחסים של השכר הנהוגה בקרן הגמלאות המרכזית של עובדי ההסתדרות בע"מ, בשינויים שיקבע המפקח בתקנון האחיד;

(ב) לענין עמיתים בקרן ותיקה שהמפקח קבע כי ערב המועד הקובע התבסס תקנונה על שיטת שלוש השנים האחרונות, תחושב הקצבה כסכומם של שני אלה:

                     (1) בעד התקופה שעד המועד הקובע - בהתבסס על שיטת ממוצע שלוש השנים האחרונות, כפי שיקבע המפקח;

                     (2) בעד התקופה שמן המועד הקובע ואילך - בהתבסס על שיטת ממוצע היחסים של השכר, כאמור בפסקת משנה (א);

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ