ע"ב
בית דין אזורי לעבודה בתל-אביב יפו
|
2198-06,8585-05
02/11/2009
|
בפני השופט:
אילן איטח
|
- נגד - |
התובע:
1. א.א. שידורית טלפייג' (1989) בע"מ 2. סקריטל בע"מ
עו"ד איתמר נצר
|
הנתבע:
1. מאיר דוד 2. בועז מזרחי 3. איזיפון תקשורת ישראל בע"מ
עו"ד יצחק רותם עו"ד משה שלמוני
|
פסק-דין |
1. 1. לפנינו שתי תביעות שהדיון בהן אוחד.
התביעה האחת (עב 8585/05) היא תביעתו של מר מאיר דוד (להלן - מר דוד) - עובד לשעבר של שידורית טלפייג' (1989) בע"מ (להלן - שידורית), שהתפטר מעבודתו ובה הוא עותר לחייב את שידורית לשלם לו פיצויי פיטורים מכוח הסכם בינו לבין שידורית, פדיון חופשה שנתית ודמי הבראה.
התביעה השניה (עב 2198/06) היא תביעתן של שידורית וחברת בת שלה - סקריטל בע"מ (להלן - סקריטל) נגד מר דוד ושני נתבעים נוספים עקב שימוש פסול ברשימת הלקוחות של שידורית ותחרות בלתי הוגנת בה ובחברת הבת שלה. שני הנתבעים הנוספים הם מר בועז מזרחי - עובד שידורית לשעבר (להלן - מר מזרחי) וחברת איזיפון תקשורת ישראל בע"מ - חברה שהקימו ה"ה דוד ומזרחי (להלן - איזיפון או החברה).
2. 2. תביעתן של שידורית וסריקטל, על אף היותה מאוחרת לתביעתו של מר דוד, משמשת כתביעה המובילה מן הטעם שהבקשה לאיחוד הדיון בתביעות הוגשה במסגרתה. משכך, תכוננה להלן שידורית וסקריטל גם התובעות בעוד שמר דוד, מר מזרחי ואיזיפון יכונו להלן גם הנתבעים.
הצדדים והתשתית העובדתית
3. 3. שידורית וסקריטל עוסקות בין היתר במתן שירות מענה טלפוני לעסקים, כאשר שידורית עצמה עוסקת בתחום זה למעלה מ- 15 שנה. השירות שמספקות התובעות לעסקים נועד לחסוך מאותם עסקים את הצורך בהפעלת מרכזיה ובהעסקת מזכיר/ה. שכן במקום שעסק מסוים יפעיל מרכזיה ויעסיק מזכיר/ה לצורך מענה טלפוני, מסופק שירות זה ע"י התובעות הן במהלך יום העבודה והן בסיומו. התובעות מקבלות את השיחות הנכנסות לעסק ומיידעות את הגורם הרלוונטי בעסק על שיחות הטלפון בדרכים שונות על פי דרישתו - טלפון, הודעת S.M.S או מייל (ס' 4 ו-7 לתצהיר דדוש ). כמו כן, מפעילות התובעות מוקדי הזמנת תורים לרופאים ומוסדות שונים. התובעות מעסיקות כ-100 עובדים ובין כ-3,000 לקוחותיהן מצויים משרדי עורכי דין וחברות שונות ומגוונות.
4. 4. מר דוד עבד בשידורית מיום 1.8.1994 בתפקיד של איש מכירות. נעיר, כי לכל אורך ההליך נטען כי מר דוד שימש כמנהל מכירות של שידורית אולם בסיכומים חזרה בה שידורית מטענה זו [1].
5. 5. סמוך ליום 1.8.2004 העבירה שידורית את משרדיה לרחוב יעבץ בתל אביב. במהלך החודשים הראשונים ועד למועד בו הושלם שיפוץ הקומות הרביעית והחמישית בבניין ישבו כל עובדי שידורית בקומה השלישית. בסיום שיפוץ הקומות עבר מר דדוש, מנכ"ל התובעות, למשרד בקומה החמישית (ס' 26 לתצהיר מר דוד; עדותו של מר מזרחי - עמ' 55 לפרו' ש' 19 עד עמ' 56 ש' 12 ).
6. 6. מר מזרחי עבד שנים רבות בדפי זהב בתפקיד של סוכן מכירות. במסגרת עבודתו בדפי זהב היה מגיע למשרדי שידורית בכדי להחתים את מר דדוש על חידוש הפרסום של התובעות בדפי זהב. במהלך שנת 2003 הציע מר דדוש למר מזרחי להצטרף למערך המכירות של שידורית. לאחר התלבטויות רבות קיבל מר מזרחי את ההצעה וביום 1.8.2004 החל לעבוד בשידורית, במקום משכנה החדש, בתפקיד של סוכן מכירות.
7. 7. ביום 31.10.2004 סיכמו ביניהם מר דדוש ומר דוד כי שידורית תשלם למר דוד פיצויי פיטורים בסיום עבודתו בין אם יפוטר ובין אם יתפטר. עוד סוכמה בין הצדדים המשכורת הקובעת של מר דוד שעל יסודה יחושב סכום פיצויי הפיטורים שישולם (להלן - הסיכום). הסיכום הועלה על הכתב ביום 7.11.2004, וזהו נוסחו (נספח ב' לתצהיר מר דוד מחודש 12/2007):
" הנדון: סיכום שיחה.
שלום רב,
בהמשך לשיחתנו בתאריך 31/10/04, הרני מעלה את הדברים על הכתב:
1. 1. במידה ותפוטר ואו תתפטר מחברת שידורית. חברת שידורית מתחייבת לשלם לך פיצויי פיטורין על פי החוק ובמועד הקבוע בחוק.
2. 2. פיצויי הפיטורין ישולמו לפי שכר ברוטו, כולל תמריצים ועמלות (נכון להיום לפי שכר של 12,544.94 ש"ח).
3. 3. בכל מקרה של פיטורין ואו התפטרות, הענין יעשה בצורה מסודרת, דהיינו התראה על פי הקבוע בחוק. כמו כן העברת התפקיד כולל על חומר/ אינפורמציה הקשורים לתפקיד מי שיבחר לכך ע"י חברת שידורית.
4. 4. מסמך זה מבטל כל מסמך קודם העוסק בנושא שבנדון".
על נסיבות חתימתו של הסיכום חלוקים הצדדים, כאשר למחלוקת זו נידרש בהמשך.
8. 8. ביום 8.2.2005, כשלושה חודשים לאחר שהועלה הסיכום על הכתב, נרשמה איזיפון ברשם החברות. בעלי מניותיה של איזיפון הם מר דוד ומר מזרחי, המחזיקים כל אחד ב-50% מהמניות. מטרותיה של איזיפון כעולה מתדפיס רשם החברות (נספח א' לתצהיר מר דדוש) הן "לעסוק בסוגי עיסוק שפורטו בתקנון". תקנון איזיפון לא הוצג בפנינו, אולם אין לכך משמעות משאין התקנון רלוונטי להכרעה בתובענה.