ע"א
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים
|
56471-10-18
17/11/2019
|
בפני הרכב השופטים :
1. ישעיהו שנלר - סגן נשיא - אב"ד 2. קובי ורדי - סגן נשיא 3. עינת רביד
|
- נגד - |
המערערת:
פלונית עו"ד יונית נחום
|
המשיבים:
1. אור בן שרון זילברשטיין 2. קרנית - קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים 3. היועץ המשפטי לממשלה
ע"י פרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי)
עו"ד עומרי איילינג [בשם משיב 1] עו"ד אלון בלגה [בשם משיבה 2]
|
פסק דין |
השופט ישעיהו שנלר, סג"נ:
1.ערעור על פסק דינו החלקי של בית משפט השלום בתל אביב-יפו (כב' השופט יובל גזית) מיום 18.10.2018 (ת"א 40657-07-16), בתביעה שהגישה המערערת, אשר נפגעה כהולכת רגל מפגיעת אופניים חשמליים עליהם רכב המשיב 1 (להלן: המשיב) (להלן: אופניים חשמליים).
2.בית המשפט קמא בחן האם אופניים חשמליים עונים להגדרת "כלי רכב מנועי" כשמשמעו בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975 (להלן: החוק או חוק הפיצויים), כאשר החלק המהותי של ההגדרה בחוק אשר היה שנוי במחלוקת הינו: "הנע בכוח מיכני".
בית המשפט קבע כי אופניים חשמליים אינם "כלי רכב מנועי", שכן הכח המרכזי והבולט בהפעלתם הינו הכח הפיזי, הגובר, לצורך ההגדרה המשפטית, על הכח המיכני.
בהתאם, בית המשפט דחה את התביעה כנגד המשיבה 2 (להלן: קרנית) וקבע כי התביעה כנגד המשיב תתנהל מכח פקודת הנזיקין [נוסח חדש] (להלן: הפקודה או פקודת הנזיקין).
הרקע העובדתי:
3.ביום 5.2.2015 חצתה המערערת, ילידת 1949, את הכביש במעבר חציה באור ירוק ונפגעה על ידי המשיב, אשר חצה את הצומת באור אדום עת רכב על אופניים חשמליים (להלן: התאונה).
כנגד המשיב הוגש כתב אישום בגין התאונה. המשיב הודה בעובדות כתב האישום, הורשע ונשא בעונש במסגרת הסדר טיעון.
4.אין חולק כי המשיב נהג באופניים החשמליים, בעת שאלו לא היו מבוטחים בביטוח חובה או בביטוח אחר, כך גם האופניים החשמליים אשר היו מעורבים בתאונה נרכשו מיבואן, המייבא אופניים תקניים ולא הוכח שבוצעו באופניים החשמליים דנן שינויים או "שיפורים".
משכך, עונים האופניים החשמליים עליהם רכב המשיב על הגדרת "אופניים עם מנוע עזר" בתקנות התעבורה, תשכ"א-1961 (להלן: התקנות או תקנות התעבורה).
אופניים חשמליים – הוראות הדין:
5.בפברואר 2010 התקין משרד התחבורה את תקנות התעבורה (תיקון והוראת שעה), התש"ע- 2010, בהן הוגדרו אופניים חשמליים כ-"אופניים עם מנוע עזר".
הוראת השעה קבעה, בין היתר, כי ההספק המרבי של המנוע לא יעלה על 250 ואט ומהירות האופניים החשמליים לא תעלה על 25 קמ"ש, כאשר המנוע החשמלי, יופעל באמצעות דוושות האופניים. גיל הרוכב המזערי יהיה 14 שנים וללא חובת רישוי ורישום. הוראת השעה פורסמה ב-4.2.2010 ותוקפה פג ב-4.3.2011.
6.רק בשנת 2014 התווספה הגדרה חדשה לסעיף 1, סעיף ההגדרות, בתקנות התעבורה – אופניים עם מנוע עזר.