אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> חיפוש פסקי-דין >> עת"מ 14434-04-16 ח'דר זידאן נ' מנהל הבחירות לראשות המועצה המקומית

עת"מ 14434-04-16 ח'דר זידאן נ' מנהל הבחירות לראשות המועצה המקומית

תאריך פרסום : 01/05/2016 | גרסת הדפסה

עת"מ
בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים
14434-04-16
14/04/2016
בפני השופט:
רון שפירא- סגן נשיא

- נגד -
העותר:
עלי ח'דר זידאן
עו"ד אבי גולדהמר
עו"ד דכואר סמואל
המשיבים:
1. רו"ח בלאל נימר חאג' מנהל הבחירות לראשות המועצה המקומית כפר מנדא פרקליטות מחוז חיפה- מחלקה אזרחית ומנהלית
2. מוחמד יוסף קדאח
3. טהא פאוזי זידאן

עו"ד פרקליטות מחוז חיפה
פסק דין
 

 

הרקע לעתירה:

בפני עתירה נגד החלטת המשיב 1, מנהל הבחירות לראשות המועצה המקומית כפר מנדא, לפסול את מועמדותו של העותר בבחירות המיוחדות לראשות המועצה המקומית כפר מנדא, אשר אמורות להתקיים ביום 3.5.16. ביהמ"ש מתבקש להורות על ביטול החלטת המשיב 1 ולחייבו לאשר את המועמדות של העותר בבחירות המיוחדות. לחילופין מתבקש ביהמ"ש לקבוע כי יש לדחות את מועד הבחירות למועד שלאחר 7.6.16 (90 יום ממועד התפטרותו של העותר מתפקידו כמזכיר המועצה).

 

מדובר בבחירות מיוחדות שהוכרזו מיד לאחר פטירתו של ראש המועצה הקודם – ביום 3.3.16. הבחירות נקבעו ליום 3.5.16 על ידי שר הפנים בתוקף סמכותו לפי סעיף 24א'(ב)(1) לחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם), תשל"ה – 1975 (להלן: "חוק הבחירה הישירה"). קביעת מועד הבחירות ומינוי המשיב כמנהל הבחירות פורסמו בילקוט הפרסומים 7230 ביום 17.3.16. על פי הוראות החוק יש לקיים את הבחירות המיוחדות בתוך 60 ימים ולכן נקבעו הבחירות ליום 3.5.16. בעת פטירתו של ראש המועצה הקודם העותר שימש כמזכיר המועצה, לטענתו. המשיב 1 טוען כי העותר שימש גם כמנכ"ל המועצה, כפי שיפורט. העותר הגיש הודעה על יציאה לחל"ת (אשר לטענתו יש לראותה כהתפטרות מעבודתו במועצה) בהזדמנות הראשונה לאחר פטירתו של ראש המועצה המנוח (ביום 7.3.16), על מנת שיוכל להתמודד בבחירות. בהודעה נרשם כי הינו יוצא לחל"ת כדי שיוכל לשקול באם להתמודד לבחירות לראשות המועצה עקב המצב שנוצר לאחר פטירתו של ראש המועצה המנוח. כן ציין בהודעה כי ככל שהחוק מחייב אותו להתפטר יש לראות בהודעה זו כהתפטרות עם שמירה על זכותו לצאת לפנסיה על פי הדין.

 

ביום 13.3.16 שלח המשיב 1 מכתב לעותר לפיו לא יוכל העותר להתמודד בבחירות לראשות המועצה כיוון שלא ביקש להתפטר במסגרת הזמן הקבועה בחוק הרשויות המקומיות (הגבלת הזכות להיבחר), תשכ"ד – 1964 (להלן: "חוק ההגבלה") – עד 90 יום לפני מועד הבחירות. כמו כן, לאחר התכתבויות נוספות, ביום 29.3.16 קיבל ב"כ העותר מכתב מהמחלקה המשפטית של משרד הפנים שלפיו, ברמה העקרונית, בהתאם לסעיף 7(א2) לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), תשכ"ה – 1965 (להלן: "חוק הבחירות") העותר פסול מלהיות מועמד בבחירות לראשות המועצה וזאת מאחר ששימש מנכ"ל המועצה לפחות שלושים חודשים ומשכך הינו פסול מלהתמודד בבחירות לראשות המועצה בטרם חלפו שנתיים מיום שסיים את כהונתו וכן מאחר ששימש מזכיר המועצה ומשלא התפטר לפחות תשעים ימים לפני מועד הבחירות הוא פסול מלהתמודד בבחירות לראשות המועצה (מכתב היועמ"ש של משרד הפנים צורף כנספח 8 לעתירה). ממכתבו של המשיב 1 מיום 6.4.16 עולה כי הוחלט שלא לאשר את הצעת העותר למועמדות לראש המועצה המקומית בבחירות המיוחדות, זאת נוכח הוראות סעיף 2(ב)(1) לחוק ההגבלה והנימוקים שפורטו במכתב מיום 29.3.16 (נספח 8 לעתירה) וכן נוכח המגבלה לפי סעיף 7(א2) לחוק הבחירות. כנגד החלטה זו הוגשה העתירה שבפני.

 

טענות הצדדים:

העותר טוען כי לא שימש כמנכ"ל הרשות ולכן אינו פסול מלהתמודד בבחירות מכוח הוראת סעיף 7(א2) לחוק הבחירות. נטען כי הוא לא נמנה על העובדים המנויים בתוספת לחוק ההגבלה ולכן לא ניתן לפסול את מועמדותו מכוח סעיף 2(ב)(1) לחוק זה.

 

לטענת העותר הוא שימש כמזכיר המועצה בלבד – משרתו תוקצבה כמשרת מזכיר, בפרוטוקולים של ישיבות המועצה ההתייחסות אליו היא כאל מזכיר המועצה, וכיוצ"ב. עוד טוען העותר כי התיקון לצו המועצות המקומיות (א), תשי"א – 1950 (להלן: "צו המועצות המקומיות"), בו הוסיף השר את סעיף 139(ב) לצו, לפיו ניתן למנות מנכ"ל גם במועצות מקומיות, הינו תיקון שהתקבל ביום 4.3.14 (פורסם בקובץ התקנות 7355 ביום 19.3.14) ולפני כן, לכאורה, לא ניתן היה למנות מנכ"ל במועצות מקומיות. נטען כי למן תקופה זו לא חלפו עדיין 30 חודשים כך שממילא לא ניתן לומר שהעותר שימש כמנכ"ל המועצה 30 חודשים.

 

לחילופין טוען העותר כי הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות חוקתית מהמעלה הראשונה ויש לתת פרשנות מצמצמת לכל הוראת חוק המגבילה זכות זו ולהעדיף פרשנות המקיימת את הזכות החוקתית על פני זו השוללת אותה. נטען כי המשיב 1 פירש את חוק ההגבלה בניגוד גמור לתכליתו כפי שנקבעה על ידי ביהמ"ש העליון ויש לדחות פרשנות המחילה את הוראות סעיף 2(ב)(1) לחוק ההגבלה על בחירות מיוחדות. נטען כי החוק בא למנוע מצב בו לפני הבחירות עובד ינצל סמכותו כדי להשפיע על בוחרים, אך כאשר אין צפי לבחירות אין סכנה שעובד ינצל סמכויותיו באותו אופן שבא החוק למנוע. כן נטען כי נקבעה בסעיף 7(א2) לחוק הבחירות הגבלה על מנהל כללי ולא על מזכיר ואין מקום להחיל בדרך של פרשנות את המגבלה גם על משרת מזכיר. העותר טוען כי לא שימש כמנהל כללי של המועצה, לא בהגדרת התפקיד ולא במהות התפקיד, ואין בהוראת סעיף 7(א2) לחוק הבחירות כדי למנוע ממנו להתמודד בבחירות לראשות המועצה.

 

עוד טוען העותר כי בנובמבר 2013, מיד לאחר בחירת מר טאהא עבד אלחלים ז"ל כראש המועצה, ניטלו מהעותר רוב סמכויותיו כמזכיר המועצה וממועד זה היה אחראי רק על הזמנת ישיבות המועצה ולעתים נדרש לחתום על מסמך שהיה טעון חתימה של מזכיר. על כן, טוען העותר כי לא נמנה על העובדים הנכללים בתוספת לחוק ההגבלה.

 

העותר טוען כי התפטר מיד בהזדמנות הראשונה לאחר פטירתו של ראש המועצה המנוח ולכן אף אם היו בידיו סמכויות כאמור בחוק ההגבלה לא היה בידיו להפעילן או לבצע פעולה כלשהי שחוק ההגבלה נועד למנוע. כן נטען כי בנסיבות אלה אין צורך להכריע האם סעיף 2 לחוק ההגבלה לא חל על בחירות מיוחדות או שיש להחיל תקופות "צינון" מתאימות ולהחילו בשינויים המחויבים על בחירות מיוחדות.

 

התוכן בעמוד זה אינו מלא, על מנת לצפות בכל התוכן עליך לבחור אחת מהאופציות הבאות: הורד קובץ לרכישה הזדהה

בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת
הודעה Disclaimer

באתר זה הושקעו מאמצים רבים להעביר בדרך המהירה הנאה והטובה ביותר חומר ומידע חיוני. עם זאת, על המשתמשים והגולשים לעיין במקור עצמו ולא להסתפק בחומר המופיע באתר המהווה מראה דרך וכיוון ואינו מתיימר להחליף את המקור כמו גם שאינו בא במקום יעוץ מקצועי.

האתר מייעץ לכל משתמש לקבל לפני כל פעולה או החלטה יעוץ משפטי מבעל מקצוע. האתר אינו אחראי לדיוק ולנכונות החומר המופיע באתר. החומר המקורי נחשף בתהליך ההמרה לעיוותים מסויימים ועד להעלתו לאתר עלולים ליפול אי דיוקים ולכן אין האתר אחראי לשום פעולה שתעשה לאחר השימוש בו. האתר אינו אחראי לשום פרסום או לאמיתות פרטים של כל אדם, תאגיד או גוף המופיע באתר.



שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

צור
קשר

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ