1. תביעה לפיצויים בגין שימוש בקולה של התובעת ללא הסכמתה, באתר אינטרנט המופעל על ידי הנתבע.
רקע
2. התובעת, חוה קורן ישראלי, הינה קריינית מקצועית העוסקת, בין היתר, בבניה, קידום וקריינות לאתרי אינטרנט, ולה אתר אינטרנט שכתובתו www.Karyanit.co.il. באתר מצויים קישורים לדוגמאות קריינות בקולה של התובעת.
בשירותה הסדיר בצה"ל שירתה התובעת בגלי צה"ל כקריינית, עורכת ומגישת תוכניות. עם כניסתה לשירות קבע מונתה התובעת לסגנית ראש מחלקת קריינים ולאחראית שידור בפועל בתחנה. לאחר שחרורה מהצבא המשיכה התובעת לערוך ולהגיש תוכניות שונות במספר תחנות רדיו ("רדיוס", "אמצע הדרך"), ואף שימשה כקריינית הפרומואים של "טלעד".
התובעת ציינה בתצהירה כי בין לקוחותיה נמנים האוניברסיטה הפתוחה והטלוויזיה החינוכית, שם היא עסקה בקריינות רצף, פרומואים, קריינות לכתבות בתכנית "ערב חדש", תשדירי חסות, ואף הנחיית תוכניות. כמו כן הקליטה התובעת פרסומות לטלוויזיה ולרדיו, וביצעה קריינות לסרטי תדמית והדרכה.
בנוסף, עובדת התובעת בקביעות בהקלטת מענה קולי לחברות רבות וביניהן יורוקום, טלמסר, קולנועפון, אמישרגז, רכבת ישראל וחברות נוספות.
3. הנתבע, שי כהן, מפעיל ומנהל אתרים באינטרנט ובין היתר מפעיל ומנהל אתר בשם "קומפיקס" שכתובתו www.compix.co.il (להלן "האתר"). באתר מוצעים שירותי ייעוץ ושיווק באינטרנט ובין היתר מוצעים שירותי בניית אתרים ללקוחות.
4. במועד הרלבנטי לתובענה, בשנת 2008, נכללו באתר דפי מידע שונים ובהם מדריכים. אחד המדריכים היה מדריך שכותרתו "קריינות לאתרי אינטרנט". באותו דף מידע נאמר (הדברים מובאים מתוך דיסק שהוגש על ידי התובעת).
"קריינות לאתרי אינטרנת, למה?
מכיוון שהשניות הראשונות באתר האינטרנט שלכם הינם השניות הקריטיות, בהן 70% מהגולשים בוחרים אם לעזוב את אתרכם או להמשיך ולגלוש בו ואף להשתמש בשירותכם/מוצריכם. אך את זה רוב בעלי האתרים כבר יודעים. אז איך זה קשור? ובכן, מחקרים מלמדים אותנו שטבע האדם הוא שכאשר הוא מתחיל לשמוע משהו מסוים, הוא מבין שזה הולך להיות קצר,אז הוא ישמע זאת עד הסוף, תפקיד הקריינות באתרי אינטרנט היא "לתפוס" את הגולש ולהעביר לו מסר תכליתי בקצרה.
לדוגמא:
"ברוכים הבאים לחברת קומפיקס, קומפיקס הינה חברה לבניית אתרים אשר תספק עבורכם את כל פתרונות האינטרנט הקיימים במקצועיות, אדיבות ופשטות. אתם מוזמנים להתרשם ממגוון השירותים דרך האתר, וליצור עימנו קשר 24 שעות ביממה דרך המוקד האנושי שלנו, גלישה נעימה, צוות קומפיקס".
שימו לב שבמספר שניות (בערך 15) אנו מסבירים על החברה, ומסבירים לגולש מה הוא יכול למצוא ע"י גלישה באתר. חשוב להשתמש בשירותיו של קריין או קריינית לפי מה שנכון לאתרכם ופעילותכם מקצועיים, במידה ותשתמשו בקול של אחד אנשי/ות המשרד אתם מסתכנים בהצגה לא מקצועית ואף לא ראויה.
זאת מכיוון שבכך שחסכתם מספר שקלים אך אתם יכולים להפסיד הרבה יותר. עלויות של שרותי קריינות לאתרים אינן גבוהות אך אי אפשר לתמחר אותם מראש, התמחור נעשה לפי אורך הטקסט לו עושים קריינות, ותלוי במשתנים מעטים נוספים אך הוא מסתכם בד"כ בכמה עשרות ומאות בודדות של דולרים. מסוקרנים לדעת כמה תעלה קריינות לאתרכם? פנו אלינו ונשמח לעזור. בברכה, צוות קומפיקס בניית אתרים.
בהמשך נרשם:
"דואגים לקריינות, ניתן ואף מומלץ לשלב עם דמות/אנימציה מונפשת".
מתחת לדברים אלו מופיעות שלוש צלמיות שלחיצה על כל אחת מהן מאפשרת לשמוע דוגמת קריינות בשפה אחרת. בלחיצה על הצלמית בשפה העברית מושמע קטע קריינות של מענה קולי בבית עסק (להלן "דוגמת הקריינות"). אין חולק כי הקול בדוגמת הקריינות הינו קולה של התובעת, וכי מעולם לא התבקשה התובעת להסכים לשימוש שעושה הנתבע בקולה. עם זאת הצדדים חלוקים, כפי שאפרט להלן, מהו מקור הדוגמה.
5. בתביעתה בתיק זה טוענת התובעת כי ביום 10/6/08 או בסמוך לכך, נודע לה לראשונה על השימוש שעושה הנתבע בקולה ועל השימוש בדוגמת הקריינות באתר. התובעת פנתה לנתבע, באמצעות בא כוחה, בדרישה להפסיק את השימוש בקולה ודרשה פיצוי כספי.
אין חולק כי לאחר פניית התובעת חדל הנתבע משימוש בדוגמת הקריינות עם קולה של התובעת וכי היום כל הפונה לדוגמת קריינות מופנה לאתר אחר העוסק בקריינות. עם זאת סירב הנתבע לפצות את התובעת ועל כן הוגשה התביעה.