קשר עם מ' א'.
האישה טענה שהיה לו קשר עימה, היה מעשן עימה וכו'. האיש הכחיש זאת.
אומנם את כל הראיות הכחיש האיש, אך מכל זה נראה שיש אומדנות ברורות שהאיש אכן בגד באשתו, ורעה זונות, בפרט במקרה של ר', שם הייתה הודעה שאינה משתמעת לשני פנים, והכחשות האיש בדיון היו לא אמינות בתכלית.
האם ברועה זונות יש צורך בעדות גמורה
הרמ"א באבן העזר הלכות גיטין סימן קנד כותב
מי שהוא רועה זונות ואשתו קובלת עליו, אם יש עדות בדבר, שראו אותו עם מנאפים או שהודה, יש אומרים שכופין אותו להוציא, אבל משום שמביאין לו ילדים נכריים אין לחוש, דילמא משקרים עליו (חידושי אגודה דיבמות).
מתוך דברים אלו נראה שדי בראיה נסיבתית, כגון שראו אותו עם מנאפים כדי לפסוק עליו כפיית גט. אומנם האגודה בפנים כותב דברים אחרים, וזה לשונו במסכת יבמות סה ע"ב:
ודווקא שיש עדים שראו אותו עם הארמאית כדרך המנאפים אבל אם הביאו לו נכריות בנים עבור זה לא כייפינן ליה שראינו כמה נספים בלא משפט בעלילות. ודווקא שיכולה האשה לבקש עדים שיעידו מעצמם אבל לא פסקתי להחרים על ככה דכל ישראל בחזקת כשרות עד שיודע פסלות. גם אמרתי שיעידו העדים זה שלא בפני זה ויחקרו אותם בדרישה ובחקירה כמו על דיני נפשות.
מתוך דברי האגודה הללו עולה בבירור שצריך עדות גמורה כמו בדיני נפשות, וכנראה שנשמטו לרמ"א שתי מילים – "הארמאית כדרך". אומנם כבר הבית יוסף העתיק את דברי האגודה כפי שכתב הרמ"א, וכנראה שהרמ"א לא ראה את דברי האגודה בפנים אלא בבית יוסף, ונמשך אחריו. לאור זאת אין אפשרות להורות שברועה זונות די בראיה נסיבתית, אלא יש צורך בעדות גמורה, ולכן אין בזה צד לחייב את האיש בכתובה בנדון דנן.
רשות לדיין לפסוק לפי אומד דעתו
כאמור לעיל, אין לנו עדות או הודאה בבגידה, אך יש ראיות מוצקות למעשה זה, ויש לעיין האם אפשר לפסוק על סמך זאת. הרמב"ם סנהדרין פרק כד הלכה א כותב:
יש לדיין לדון בדיני ממונות על פי הדברים שדעתו נוטה להן שהן אמת והדבר חזק בלבו שהוא כן אף על פי שאין שם ראיה ברורה ואין צריך לומר אם היה יודע בודאי שהדבר כן הוא שהוא דן כפי מה שיודע, כיצד הרי שנתחייב אדם שבועה בב"ד ואמר לדיין אדם שהוא נאמן אצלו ושדעתו סומכת על דבריו שזה האיש חשוד על השבועה יש לדיין להפוך השבועה על שכנגדו וישבע ויטול הואיל וסמכה דעתו של דיין על דברי זה, אפילו היתה אשה או עבד נאמנים אצלו הואיל ומצא הדבר חזק ונכון בלבו סומך עליו ודן, ואין צריך לומר אם ידע הוא עצמו שזה חשוד. וכן אם יצא שטר חוב לפניו ואמר לו אדם שסמך עליו אפילו אשה או קרוב זה פרוע הוא אם סמכה דעתו על דבריו יש לו לומר לזה לא תפרע אלא בשבועה, או אם היה עליו שטר חוב לאחר יתן לזה שלא נפגם שטרו כלל ויניח זה שנפגם שטרו בדברי האחד או ישליך השטר בפניו ולא ידון בו כפי מה שיראה, וכן מי שבא וטען שיש לו פקדון אצל פלוני שמת בלא צואה ונתן סימנין מובהקין ולא היה זה הטוען רגיל להכנס בבית זה האיש שמת, אם ידע הדיין שזה המת אינו אמוד להיות לו חפץ זה וסמכה דעתו שאין זה החפץ של מת מוציאו מן היורשין ונותנו לזה האמוד בו ונתן סימנים, וכן כל כיוצא בזה שאין הדבר מסור אלא ללבו של דיין לפי מה שיראה לו שהוא דין האמת, אם כן למה הצריכה תורה שני עדים שבזמן שיבואו לפני הדיין שני עדים ידון על פי עדותן אף על פי שאינו יודע אם באמת העידו או בשקר.
כלומר, הרמב"ם מחדש לנו שיש מישור אחר של ראיות מלבד הכללים הידועים של עדים, רוב, חזקה וכו'. יש אפיק אחר לגמרי של בירור האמת, והוא לפי נטיית הלב של הדיין לפי מכלול הראיות שהוצגו לפניו.
האם דנים על פי האומד בזמן הזה
אלא שהרמב"ם בעצמו, בהלכה שאחר כך, סתם את הגולל על אפיק ראייתי זה:
כל אלו הדברים הן עיקר הדין אבל משרבו בתי דינין שאינן הגונים ואפילו היו הגונים במעשיהם אינן חכמים כראוי ובעלי בינה הסכימו רוב בתי דיני ישראל שלא יהפכו שבועה אלא בראיה ברורה, ולא יפגמו שטר ויפסידו חזקתו בעדות אשה או פסול וכן בשאר כל הדינין ולא ידון הדיין בסמיכת דעתו ולא בידיעתו כדי שלא יאמר כל הדיוט לבי מאמין לדברי זה ודעתי סומכת על זה, וכן אין מוציאין מן היתומים אלא בראיה ברורה לא בדעת הדיין ולא באומדן המת או הטוען, ואעפ"כ אם העיד אדם נאמן בדבר מכל הדברים ונטתה דעת הדיין שאמת הוא אומר ממתין בדין ואינו דוחה עדותו ונושא ונותן עם בעלי דינין עד שיודו לדברי העד או יעשו פשרה או יסתלק מן הדין.
דברים אלו מקורם מדברי הגאונים, הובאו דבריהם ברי"ף כתובות מג ע"ב וברא"ש ט סימן ו. לפי זה לכאורה גם בנדון כדידן, אע"פ שהתבררה האמת לפי דעת הדיין מכל מקום אינו יכול לסמוך על שיקול דעתו אלא עליו לפשר או להסתלק מהדין.
אלא שמצאנו פוסקים שחלקו על דברי הרמב"ם והשולחן ערוך הללו, עיין סמ"ע טו סקט"ו שהביא בשם המהרי"ק והרשב"א שכתבו שגם האידנא יש לדיין לפסוק לפי אומד הדעת, ומשמע שכן דעתו. גם הש"ך הביא את דברי הסמ"ע הללו, וציין גם לדברי שו"ת מהר"ם אלשיך סימן מ שכתב שבמקרה שיש אומדנות מוכיחות מאוד גם הרמב"ם יודה, ועיין שם שחילק בין חמישה מקרים שונים:
דע"כ ל"ק גאון אלא במאי דלא מתברר לדיינא אלא מפומא דחד דמהימן ליה ואפשר דלא נחית עד סוף דעתא דההוא אי בר סמכא הוא ומהימן טפי אבל היכא דאיכא הוכחות טובא דמוכחי שפיר דזיופא הוא ודאי דאפילו למקרעי' אית ליה רשותא.
כלומר, לדעת המהר"ם אלשיך גם הגאון יודה במקרים שבהם יש אומדנא ברורה. עיין שם שהוכיח שכן מוכח מהרא"ש, שמחד גיסא הביא בפסקי הרא"ש בכתובות ט סימן ו את דברי הגאון הנ"ל, ומאידך גיסא כתב בתשובה כלל קז סימן ו שיש לדיין לפסוק לפי אומד דעתו כגון כשרואה שהנתבע מרמה ועונה תשובות גנובות וכיו"ב. גם עיין שבות יעקב חלק ג סימן קמב שכתב כיו"ב, והובאו דבריו בפתחי תשובה חו"מ סימן טו סק"ט:
אף על גב דמבואר בשו"ע סימן ט"ו והוא מרמב"ם פכ"ד [מהלכות סנהדרין ה"ב] ומשרבו בתי דינים כו' הסכימו כו', מ"מ האריך בתשובת מהר"ם אלשיך סי' מ' והוציא כן מתשובת הרא"ש [כלל ע"ח סי' ג' וכלל ק"ז סי' ו'] ומהרי"ק [שורש י"ד] ושאר פוסקים, דהיכא דאיכא אומדנות טובא ולבו של הדיין שלם בדבר והוא מומחה בדורו ומוחזק איש ישר שאינו נושא פנים, מותר לדון ע"פ האומד אף בזה"ז, וכ"כ בתשובת עבוה"ג סי' צ"א [יובא לקמן סימן צ"ב סי"א ס"ק י"א]. ונ"ל דגם רמ"א אף שסותם בסימן ט"ו כדעת הרמב"ם, מ"מ בס"ס צ"ט [סעיף ח'] כתב בהגה, מי שבא להפקיע תק"ח בערמה ותחבולות וכ"ש לגזול של חבירו, חייבים חכמי הדור לבטל כונתו אף על פי שאין כאן ראיה רק אומדנות מוכיחות היטב, ע"כ. ואדרבה נ"ל דעכשיו יותר יש לדון על פי האומד והיושר, דהרי הסכמת האחרונים דהאידנא לית דידע למידן דין תורה כו', רק שצריך כל דיין להיות מתון בדין בכל מאמצי כחו ולדון דין אמת, ואם רואה שהדין מרומה יכול לדון ע"פ האומד לראות לפשר הדבר או להפך השבועה על שכנגדו כו', רק שיהא כונתו לשם שמים.
גישה זו שמאפשרת גם כיום לדון לפי האומד מצאנו בהרבה מהאחרונים, וכדי שלא נלאה את הקורא בריבוי דעות נציין למאמריהם של הרב צבי יהודה בן יעקב ב"שנה בשנה" תשנ"ח עמ' 424-411 והרב שלמה אישון בתחומין י"ט עמ' 254-239. במאמרים אלו הוכיחו שהגישה המקובלת היא לפסוק על פי אומד דעתו של הדיין.
הסתלקות מהדין כשהנתבע רמאי
מלבד האמור לעיל בעניין פסיקה על פי אומד, יש סברה נוספת בנדון דנן שלפיה יש לפסוק על פי האומד ולא להסתלק מהדין, והיא שבנדון דנן התברר שהנתבע טוען ברמאות.
עיין בפסקי הרא"ש בסנהדרין פרק ד סימן א שכתב:
ודיני ממונות מי בעו דרישה וחקירה ורמינהו [...] אמר רב פפא לא קשיא כאן בדין מרומה וכאן בדין שאינו מרומה. והא דאמרינן פרק שבועת העדות (דף ל ב) דדין מרומה אין לדונו כלל משום דכתיב מדבר שקר תרחק תי' רבינו מאיר דהיינו כשתובע טוען ברמאות אז יסתלק הדיין ולא ישמע טענותיו. והכא מיירי שהנתבע טוען ברמאות אין יכול הדיין להסתלק שלא ישתכר הרמאי ברמאתו אלא ידרוש ויחקור יפה לבטל רמאתו.
כלומר, הרא"ש מקשה שהגמ' במקום אחד אומרת שדין מרומה אין לדונו, ומאידך גיסא אומרת שיש לדרוש ולחקור בו היטב, ומיישב שכשהנתבע רמאי אין לנו לתת פרס לנתבע ולהסתלק מן הדין, ולכן אין ברירה אלא לדונו, אך צריך לדרוש ולחקור היטב כדי לגלות את האמת. הטור בסימן טו פסק את דברי הרא"ש הללו להלכה. הרא"ש בתשובה קז סימן ו מאריך יותר בדבר, וכתב שאין לדיין להוציא את הדין חלוק מתחת ידו אלא רשאי לפסוק בכל מיני דרכים לצורך זה, אם באומד קל, אם בדרך של פשרה כפויה. אך יש תנאי אחד בדבר – שיהיה הדיין מומחה. נראה שדין זה יצא לרא"ש ממה שמצאנו בכתובות צד ע"ב ששודא דדיינא יכול לעשות רק דיין מומחה, וזאת מפני שהצדדים לא קיבלו את הדיין לעניין כגון זה, ומהיכן שאב את סמכותו לעשות פשרה כפויה? על כורחך שצריך שיהיה מומחה על פי הציבור.
גם השולחן ערוך העתיק דברים אלו להלכה, אך הוסיף כמה מילים שאינן כתובות בדברי הרא"ש, וז"ל שם סי' טו סעיף ד:
במד"א, כשהתובע רמאי. אבל כשהנתבע רמאי, אין הדיין יכול להסתלק, שלא ישתכר הרמאי ברמאותו, אלא ידרוש ויחקור יפה לבטל רמאותו; ואם נראה לו באומדנא דמוכח שהוא חייב, יחייבנו, אם הוא דיין מומחה ויחיד בדורו.
כלומר, השו"ע הוסיף שלאחר החקירה יוכל הדיין לדון ע"פ אומד דעתו של הדיין רק אם הוא מומחה ויחיד בדורו. למה הוסיף השו"ע תוספת זו? אם כוונתו לדברי הרא"ש הנ"ל שצריך שיהיה מומחה למה היה לו להוסיף את המילים "יחיד בדורו".
עיין פד"ר ט עמ' 349 שכתבו שבתי הדין האזוריים היום הם יחידים בדורם, מפני שאין בי"ד אחר באותו אזור שיכול לדון. אולי הדבר תלוי אם יש הרכב אחר בביה"ד האזורי שהוא מומחה טפי. מלבד זאת, קשה להלום זאת בלשון השו"ע של מומחה ויחיד בדורו, ועיין במאמרו של הרב שלמה אישון בתחומין יט עמ' 252 שכבר השיג על אמירה זו של הגר"מ אליהו זצ"ל.
מאידך גיסא, כתב הגאון מקוטנא בישועות ישראל סימן טו סק"ד שצריך שיהיה יחיד בדורו כדי שיהיה בכוחו להפקיר ממון אחרים. אומנם אם כן לא היה צריך לתנאי של יחיד בדורו, אלא כל בית דין חשוב שיש לו סמכות להפקיר ממון דינו כך. מלבד זאת, מדבריו משמע שהפסיקה לפי אומדנא היא מדין הפקר בית דין ולא מדין התורה, ואילו ברמב"ם סנהדרין כ"ד נראה לא כך, שכתב שמעיקר הדין יכול הדיין לדון לפי מה שנראה לו ומתאמת אצלו, ואף שאל אם כן למה יש צורך כלל בעדים, עיין לעיל שהעתקנו את לשונו.
נראה לבאר את דעת השו"ע שהוקשה לו ממה שכתב הרמב"ם, והביאו הוא עצמו שם בסימן טו סעיף ה, שכיום אין דנין על פי האומד, ואם כן איך יוכל הדיין לדון במקרה של דין מרומה לפי אומד דעתו?! לכן העמיד זאת השולחן ערוך בדיין מומחה ויחיד בדורו, כדי לצמצם מחד גיסא את הפסיקה ע"פ אומד, ומאידך גיסא, לא לחסום את התובע שאינו רמאי. לפיכך הטיל מלאכה זו רק על הדיין הגדול ביותר באותו דור.
לפי גישה זו של השו"ע נצטרך להטיל את מלאכת הפסיקה בנדון זה לדיין המומחה ביותר בדורנו, ולא נוכל לעשות זאת בעצמנו. מכל מקום, כבר כתבנו לעיל שבפועל הגישה כיום היא לפסוק על פי האומד, שלא כדעת השו"ע, וממילא קל וחומר בנדון דנן שהנתבע טוען ברמאות שמוטל עלינו לבוא לעזרת התובע שאינו רמאי ולא לתת פרס ביד הנתבע הרמאי.
מן הכלל אל הפרט
במקרה דנן יש לנו אומדנא ברורה שהאיש אכן בגד באשתו והיה רועה זונות לא פעם ולא פעמיים. לפיכך ביה"ד מחייב את האיש בכתובה בסך של $52,000.
בעניין תביעת המזונות
האישה תובעת מזונות אישה עד יום הגט.
לפי מה שביארנו לעיל יש לדון מה הדין באישה שאינה גרה עם בעלה, רוצה להתגרש ממנו, אך יש לה טענה מוצדקת לגירושין, טענה שבכוחה לחייב את האיש בגט ובכתובה.
אילו לא הייתה לאישה טענה מוצדקת לגירושין הייתה מפסידה את מזונותיה כדין אישה שיצאה מבית בעלה בלא טענה מוצדקת, שאז אין לה ממזונות אפילו אם אינה רוצה להתגרש, כמבואר בשו"ע אה"ע ע יב, וז"ל:
האשה שיצאה מבית בעלה והלכה לבית אחר, אם באה מחמת טענה שהוא בשכונה שיוציאו עליה שם רע וכיוצא בזה, חייב לזונה שם אם תבעה מזונות [...] הגה וה"ה אם היתה לה קטטה עם בעלה ולא מתדר לה עמו, והמניעה ממנו, ולותה למזונות, צריך לשלם; אבל אם המניעה ממנה, א"צ לשלם, דאין האיש חייב במזונות אשתו אלא כשהיא עמו.
אך כעת יש לה טענה מוצדקת. אלא שבנדון דידן אינה רוצה לחזור כלל לגור עם בעלה, ולכן אין זה דומה למקרה המבואר בשו"ע הנ"ל.
בנדון זה מצאנו מחלוקת בין הפוסקים:
הגרי"ש אלישיב והגר"ש ישראלי (פד"ר ז עמ' 7), הגר"ע יוסף (יבי"א ח"ג אה"ע טו וח"ה אה"ע יד אות ג) הגר"ש דייכובסקי (פד"ר טז 160) ועוד נקטו שאם האישה אינה מוכנה להשלים עם האיש בשום אופן אינה זכאית למזונות אף אם האיש אשם בזה.
מאידך גיסא, ישכיל עבדי ח"ה אה"ע נ כתב שמכיוון שהאיש אשם בפירוד הוא חייב במזונות אשתו הגם שהיא רוצה להתגרש.
לאור זאת אין מקום להוציא מהאיש מזונות אישה, היות שמצאנו כמה וכמה מגדולי הפוסקים שסבורים שפטור באופן כזה ממזונות אישה.
לפיכך ביה"ד דוחה את תביעת האישה למזונות אישה.
מסקנות
-
האיש חייב בכתובת אשתו לשעבר בסך של $52,000. סך זה ישולם בתוך 30 יום.
-
האיש פטור ממזונות האישה עד יום הגירושין.
פסה"ד מותר בפרסום לאחר השמטת פרטי הזיהוי של הצדדים.
ניתן ביום י"א במרחשון התשפ"ב (17/10/2021).
הרב מאיר פרימן – אב"דהרב דוד בירדוגוהרב יצחק רבינוביץ
מסמך זה עלול להכיל שינויי עריכה והגהה