עת"מ
בית המשפט המחוזי מרכז
|
49862-03-11
20/08/2011
|
בפני השופט:
יעקב שינמן
|
- נגד - |
התובע:
1. דן אבי יצחק 2. פרופ' בנימין אבי יצחק 3. איריס רדאי 4. אייל אבי יצחק 5. אמיר אבי יצחק 6. כרמל אבי יצחק 7. הדר אבי יצחק
עו"ד דן אבי יצחק
|
הנתבע:
1. הועדה להשלמת תוכניות לענין תב"ע נת/ 2. הועדה המקומית לתכנון ובניה נתניה
עו"ד תמר עיני ורדון והילה ליבנה עו"ד שרה גת
|
פסק-דין |
רקע:
העותרים הינם הבעלים של חלקת אדמה המצויה בדרומה של העיר נתניה.
בין העותרים לבין עיריית נתניה והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נתניה- המשיבה 2 (להלן:
"הועדה המקומית"), התגלעו חילוקי דעות בקשר לקידום של תוכנית מתאר מקומית לאזור חוף הים הדרומי, אשר הופקדה ע"י הוועדה המקומית ולפיכך הגישו העותרים בעבר התנגדות לתוכנית.
מאחר והעותרים סברו, כי הטיפול בהתנגדויות ובתכנית ע"י הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז (לרבות ועדת המשנה להתנגדויות שלידה) (להלן: "
הוועדה המחוזית"),לוקה בסחבת בלתי סבירה, הם פנו בעתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים מחוז המרכז בתיק 4776-07-10, להורות על מינוי ועדה להשלמת תוכניות לעניין התוכנית, כמצוות סעיף 109א
לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 (להלן: "
החוק").
בפסק הדין מיום 28.12.10, שניתן ע"י
כב' השופט אילן שילה (סג"נ), נקבע בין היתר, כי הליכי אישור התוכנית ע"י הוועדה המחוזית לקו "בסחבת בלתי רגילה", ולפיכך הורה על מינוי ועדה להשלמת תוכניות לענין תב"ע נת/620 (להלן:
"פסק הדין"). הוועדה אכן הוקמה בסמוך לאחר פסק הדין . בעומדי לחתום על פסק דין זה, הסתבר כי בית המשפט העליון מפי
כב' השופטים א' רובינשטיין, א' חיות, י' עמית, הכריע ודחה ביום 18.8.11 את הערעור שהגישו המשיבות על פסק הדין-
עע"ם 963/11 הועדה במחוזית לתכנון ולבניה מרכז ויו"ר הועדה נ' דן אבי יצחק ואח' (להלן:
"פסק הדין בערעור").
פסק הדין שבערעור, הגם שיש בו התייחסות והכרעה גם לחלק מהשאלות שעמדו במחלוקת בתיק שלפני, לא עמדה בו להכרעה ובלאו הכי אין בו תשובה לשאלה המרכזית שהייתה סלע המחלוקת בתיק שלפני, תוך כמה זמן צריכה הועדה להשלמת התוכניות לסיים תפקידה , משמע לקבל החלטה "לאשר או לדחות" את התכנית.
המשיבות סבורות- כי מאז פסק הדין (וגם קודם) הן פועלות באופן נמרץ ומהיר בנסיבות העניין, לקידום הליכי התכנון כמצוות פסק הדין, והחוק ואילו העותרים סבורים- כי הסחבת מדעת או שלא מדעת נמשכת ולכן עתרו בעתירה זו כדי שבית המשפט יורה למשיבות לסיים את הטיפול בתכנית בתוך זמן קצר וקצוב.
הסעדים המבוקשים:
בעתירה שלפניי עותרים, בין היתר, המבקשים:
א. להורות למשיבה 1 (להלן: "
הוועדה להשלמת תוכניות תוכניות" או
"המשיבה 1"),לסיים את הטיפול בתב"ע נת/620 (להלן: "
התוכנית"), תוך 60 יום מיום הגשת העתירה המקורית, או תוך תקופה סבירה אחרת שיקבע ביהמ"ש, באופן שתוך התקופה האמורה תאשר הוועדה להשלמת תוכניות את התוכנית הסופית על כל תיקוניה, בצורה המאפשרת פרסום מיידי של התוכנית למתן תוקף (או תידחה את התוכנית הסופית).
ב. להורות למשיבה 1 להתכנס מיד לישיבה, ולהורות ליו"ר המשיבה 1 לכנס מיד את המשיבה 1 לישיבה, כדי לדון ולהחליט בענייני התוכנית, ובמיוחד בפניות שהופיעו במכתבי ב"כ העותרים (מכתב ב"כ העותרים ליו"ר המשיבה 1 מיום 23.1.11-נספח ו' לעתירה המקורית, ובמכתב ב"כ העותרים מיום 28.11.10 לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז-נספח ה לעתירה המקורית שהופנה ביום 23.1.11 למשיבה 1 והיא נתבקשה לפעול כאמור בו).
ג. להורות למשיבה 2 להגיש לאלתר למשיבה 1 עם העתק לעותרים את הטיוטה הסופית של המשיבה 2 לנוסח התקנון המתוקן של התוכנית.
ד. להורות למשיבה 2 להגיש לאלתר למשיבה 1 עם העתק לעותרים הודעה כי אין שינויים בטבלאות ההקצאה של התוכנית או להגיש לאלתר טבלאות הקצאה מתוקנות לתוכנית.
ה. להורות למשיבה 1 שלא להיזקק לייעוץ משפטי של עו"ד גילת אייל.
(להלן: "
הסעדים המבוקשים").
נימוקי העתירה:
העותרים, אשר הינם בני משפחה אחת, הינם הבעלים של חלקה 52 בגוש 8569 המצויה בדרום נתניה (להלן: "
חלקת העותרים"), חלקה זו מקורה בחלקה 69 בגוש 7931 אשר הומרה במגרש תב"ע 574 על פי תוכנית בנין ערים נת600/א ואשר נרשמה בפנקסי המקרקעין כחלקה 52 בגוש 8569. מחצית החלקה המקורית היא בבעלות העותרים ומורישם מקדמת דנא, מזה 50 שנה, ואילו מחציתה השנייה נרכשה על ידם בראשית שנת 1997 משותפיהם לבעלות בחלקה. רכישה זו נעשתה בהסתמך על תוכנית בנין ערים נת600/א' ועל הבטחות עיריית נתניה והמשיבה 2 (להלן: "
עיריית נתניה"), לאפשר בנייה מיידית על חלקת העותרים וכן משום רצונם של העותרים שלא להיות בבעלות משותפת (מושע) עם אחרים בחלקתם.
זכויותיהם של העותרים נפגעו בצורה חמורה ביותר במשך 50 שנה ע"י עיריית נתניה. עיריית נתניה הקימה בקרבת חלקת העותרים, בתחום התוכנית, אתר אשפה ענק ששלוחותיו אף משתרעות לעבר חלקת העותרים עצמה, אשר התוכנית של עיריית נתניה עצמה מכנה אותו "קטסטרופה סביבתית", תוך יצירת מטרד חמור ומפגע סביבתי קשה ותוך זלזול מוחלט בזכויות הקניין של העותרים והפרה בוטה שלהן. במשך עשרות שנים עונו העותרים בתוכניות בניין עיר למיניהן, איחוד וחלוקה מחדש ויתר מרעין בישין, מבלי שעיריית נתניה ממלאת את חובתה האלמנטארית לפנות את אתר האשפה, לטהר את הקרקע שזוהמה על ידה ולאפשר בנייה על חלקת העותרים כמובטח.