ת"א
בית המשפט המחוזי תל אביב - יפו
|
45192-12-14
02/03/2017
|
בפני השופט:
מגן אלטוביה
|
- נגד - |
תובעות:
1. Societe Des Produits Nestle 2. S.A. Nespresso Nestle 3. נספרסו ישראל בע"מ
עו"ד דויד גילת עו"ד רקפת פלג עו"ד ענת גוזלן
|
נתבעת:
אספרסו קלאב בע"מ עו"ד זוהר לנדה עו"ד איתי חתם עו"ד גילי כהן ארזי
|
פסק דין |
המחלוקות בתובענה זו נסובות סביב קמפיין פרסומי שיזמה הנתבעת והוציאו אל הפועל. מסע פרסומי זה מתכתב כלשון הנתבעת, עם אלמנטים ממסעות פרסום בהווה ובעבר של התובעות (להלן קישור לרצף פרסומות של התובעות לשם המחשה שנמצאו באתר YOU TUBE - https://www.youtube.com/watch?v=UjtwCf5WWUU&index=1&list=RDUjtwCf5WWUU).
זאת תוך שימוש בשחקן 'כפיל' המזכיר במראהו ובלבושו את השחקן המפיק הבימאי ומה שמכונה בימינו -ידוען ג'ורג' קלוני (להלן קישור לפרסומת נשואת המחלוקת שבליבת המסע הפרסומי כפי שנמצאה באתר YOU TUBE - https://www.youtube.com/watch?v=56DKvnXmpxo ואשר בשלה נתבקש הסעד הארעי. לימים שודרו תשדירי המשך כבדוגמה בקישור הבא: https://www.youtube.com/watch?v=1VCWCdg4pC0). קלוני זה בן שאר כישוריו, מזוהה כטענת התובעות, עמן ועם המותג "Nespresso". מותג זה נבנה בידי התובעות כטענתן, במשך שנים ארוכות בעולם ובארץ והפך למותג מוכר ויוקרתי בכל הקשור לתרבות צריכת קפה ששונתה בעקבות חדירת מוצרי המותג האמור. לטענת התובעות, בן השאר, הקמפיין הפרסומי ההיתולי של הנתבעת מבייש ומגמד את המותג שנבנה כמותג יוקרתי ולקהל יעד של אנינים ומבינים בקפה ובכך גורם לדילולו. עוד טוענות התובעות כי המסע הפרסומי הלזה חורג מגבולות חופש הבעת דעה או חופש אמנותי, אינו הוגן מסחרי והרי הוא נישא על זכויות הקניין הרוחני של התובעות. זאת אגב פגיעה בקניינן במותג ובזכותן בו ובדמותו של ג'ורג' קלוני כפרזנטור מוכר של המותג.
הרקע העובדתי והצדדים להליך
-
התובעות 1 ו-2 הן חברות שוויצריות המהוות חלק מקונצרן נסטלה העולמי, כאשר התובעת 1 היא בעלת הזכויות בסימן מסחר מס' 233592 –Nespresso (האות "N" מעוצבת) (להלן – "סימן המסחר הרשום"), והתובעת 2 מחזיקה ברישיון ייחודי לעשות שימוש בסימן מסחר זה. התובעת 3 היא חברה ישראלית, בבעלות מלאה של התובעת 2, העוסקת בשיווק המוצרים הנמכרים תחת סימן המסחר הרשום בישראל, ובתוך כך מכירה של מכונות קפה וקפסולות קפה תואמות (למען הנוחות יכונו התובעות ביחד ולחוד להלן – "נספרסו" או "התובעות"). החל משנת 2006 מוביל השחקן George Clooney (להלן – "קלוני") את הקמפיינים הפרסומיים של נספרסו, ואף משמש כפרזנטור של מותג התובעות.
-
הנתבעת, חברת אספרסו קלאב (להלן – "אספרסו קלאב" או "הנתבעת"), היא חברה ישראלית הפועלת בשוק הקפה בישראל ועוסקת גם היא במכירה של מכונות וקפסולות קפה.
-
ביום 17.12.14 עלתה לשידור פרסומת מסחרית של הנתבעת (להלן – "תשדיר אספרסו"), בה מככב שחקן המזוהה ככפיל של קלוני. בסמוך לכך הגישו התובעות תובענה זו ולצידה בקשה לסעד זמני, במסגרתה עתרו, בין היתר, להורות לנתבעת לחדול לאלתר מעשיית שימוש בתשדיר אספרסו. בהחלטה שניתנה ביום 14.1.15 נדחתה הבקשה לסעד זמני. בקשת רשות ערעור שהגישה נספרסו על החלטה זו נדחתה אף היא על ידי בית-המשפט העליון (רע"א 910/15 Societe des Produits Nestle ואח' נ' אספרסו קלאב בע"מ (פורסם בנבו 12.5.2015) (להלן – עניין נספרסו)).
-
למען השלמת התמונה, יצוין כי ביום 9.12.14 פנו התובעות במכתב תלונה אל הרשות השנייה, וזו סירבה להיענות לבקשתן למנוע את שידור תשדיר אספרסו. ביום 16.12.14 פנו התובעות לנתבעת במכתב אזהרה ודרשו ממנה שלא לעשות שימוש בתשדיר אספרסו. ביום 17.12.14 דחתה הנתבעת את הבקשה והמשיכה בשידור התשדיר, ומכאן התובענה שבפניי.
-
התובעות מבססות את תביעתן על עילה של הפרת סימן מסחר רשום וסימן מסחר מוכר היטב. כמו כן, הן טוענות להפרה של זכויות יוצרים, גניבת עין, דילול המוניטין של מותג נספרסו, הסגת גבול בנכס מוניטין ועשיית עושר ולא במשפט על חשבונן.
-
בכתב התביעה טענו התובעות גם בעילה של רשלנות והתערבות לא הוגנת בהתאם לחוק עוולות מסחריות, תשנ"ט-1999. אולם טענות אלה לא הוזכרו עוד בסיכומיהן ובהתאם יש לראות בהן כטענות שנזנחו (לעניין זה ראו ע"א 172/89 סלע חברה לביטוח בע"מ נ' סולל בונה בע"מ, פ"ד מז(1) 311 (1993)).
בעלי דין המבקשים הסרת המסמך מהמאגר באמצעות פניית הסרה בעמוד
יצירת הקשר באתר. על הבקשה לכלול את שם הצדדים להליך, מספרו וקישור למסמך. כמו כן, יציין בעל הדין בבקשתו את סיבת ההסרה. יובהר כי פסקי הדין וההחלטות באתר פסק דין מפורסמים כדין ובאישור הנהלת בתי המשפט. בעלי דין אמנם רשאים לבקש את הסרת המסמך, אולם במצב בו אין צו האוסר את הפרסום, ההחלטה להסירו נתונה לשיקול דעת המערכת