בעוד כחודש וחצי צפוי הפיקוח על נסיעה באופניים חשמליים לעלות הילוך כך שגם פקחים עירוניים, ולא רק שוטרים, יוכלו לחלק דו"חות לרוכבים. זה הזמן להיזכר מה מותר ומה אסור בשימוש בכלי הפופולארי.
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל שנה נפגעים מעל 1,000 בני אדם בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים.
לנוכח העלייה הגוברת בשימוש באופניים וקורקינטים חשמליים, אישרה בשנה שעברה ועדת הכלכלה של הכנסת מספר שינויים בתקנות התעבורה שנועדו להסדיר את הרכיבה בכלי זה. אך עדיין, שיטוט בתל אביב מגלה שרוכבים רבים נוסעים על מדרכות, בניגוד לכיוון התנועה, תוך כדי שימוש בטלפון סלולארי וסיכון הולכי הרגל. אז מה אומרות התקנות?
גיל מינימאלי, מהירות מקסימאלית
התקנות החדשות אימצו את התקינה האירופית וקבעו שאופניים שמהירותם עולה על 25 קמ"ש אסורות לשימוש. כמו כן חובה להתקין באופניים אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי בעל תאורה אדומה, מחזיר אור מאחור ומחזירי אור בצבע צהוב על דוושות האופניים.
הורים שימו לב – גיל המינימום לרכיבה הועלה ל-16 שנה, במקום גיל 14 שהיה מותר בעבר, זאת במטרה להפחית את מספר הילדים הנפגעים בתאונות.
היכן מותר לרכוב?
הנסיעה על אופניים חשמליים מותרת רק בשבילי אופניים מוסדרים ובכבישים וחל איסור מוחלט על נסיעה במדרכות, ללא קשר לרוחבן. על פי התקנות, כל רוכב שייתפס נוסע במדרכה צפוי לקנס של בין 100 ל-250 שקל.
זה הזמן להדגיש את המובן מאליו – כל חוקי התנועה הנוגעים לנסיעה בכביש חלים גם על רוכבי אופניים. על הרוכבים לציית לתמרורים ולרמזורים, לתת זכות קדימה להולכי רגל במעברי חצייה, לא לעקוף רכבים מימין ולתת זכות קדימה בצמתים.
כמו כן, רכיבה על אופניים חשמליים נגד כיוון התנועה, מחזה נפוץ במקומותינו, אסורה בהחלט ומסוכנת.
שימוש בטלפון סלולארי
החוק קובע שעל רוכב אופניים לאחוז בכידון בשתי ידיו בעת הרכיבה ושמותר לו לדבר בטלפון רק באמצעות דיבורית או אוזנייה. על כל שימוש בטלפון נייד בזמן נסיעה על אופניים חשמליים תהיו צפויים לקנס של 1,000 שקל.
מי יפקח?
לנוכח המטרד והסיכון להולכי הרגל הוגברה האכיפה על שימוש באופניים חשמליים והחל מחודש ספטמבר 2017 הפיקוח יועבר לעיריות כך שגם פקחים עירוניים יוכלו לרשום דו"חות לרוכבים, בדומה לשוטרים.
בנוסף חשוב לזכור שרוכב אופניים שפוגע בהולך רגל חשוף לתביעת פיצויים מצדו, במיוחד אם התאונה התרחשה בשל נסיעה פרועה בניגוד לחוקי התנועה.
לסיכום
- יש לאפשר אך ורק לילדים מעל גיל 16 לרכב על אופניים חשמליים. מומלץ להורים לא לרכוש לילדם אופניים חשמליים מתחת לגיל זה ובכל מקרה לוודא עם הילד שהוא מכיר את כללי הבטיחות.חשוב לדעת שבתאונות שבהן מעורב רוכב אופניים מתחת לגיל המותר תוטל אחריות כמעט מלאה של ההורים והילד, ללא קשר לנסיבות.
- יש לרכוב בשבילים המיועדים לאופניים ואם אין שבילים – על הכביש.
- על הרוכבים להכיר את חוקי התנועה. כשמדובר בקטינים – מומלץ להוריהם לוודא זאת.
- השתדלו להימנע מגורמים העלולים להסיח את דעתכם כמו טלפון סלולרי ואוזניות.
- יש מספר חברות בטוח בודדות שמוכנות לבטח רוכב הנוסע באופניים חשמליים, מומלץ להתעניין ברכישת ביטוח מתאים.
נפגעתם מאופניים חשמליים?
- רשמו את מלוא הפרטים של רוכב האופניים שפגע בכם – שם מלא, מספר תעודת זהות, טלפון וכתובת.
- מומלץ לצלם את מקום הפגיעה ואת האופניים הפוגעות.
- אם היו עדים לתאונה – רשמו את פרטיהם המלאים ואת מספר הטלפון שלהם.
* עו"ד שירה פינקלשטיין עוסקת בתאונות דרכים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית וביטוח לאומי
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.