דיירי שלושה בניינים במזכרת בתיה מקדמים מאז 2015 פרויקט תמ״א 38 והגיעו לשלב מתקדם. לאחר שהוועדה המחוזית הטילה הגבלות על הוצאת היתרים הם הגישו ערר למועצה הארצית אך נדחו
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבניה דחתה לאחרונה ערר שהגישו תושבים ורוכשי דירות במזכרת בתיה נגד החלטת הוועדה המחוזית להטיל הגבלות על הוצאת היתרי בנייה באיזור שלהם.
העוררים מבקשים לבצע תמ״א 38 אך בשל ההגבלות הם אינם יכולים לקבל היתר בניה. הוועדה קבעה שהאינטרס הציבורי שבקידום תכנית כוללת לפינוי בינוי גובר על האינטרס הפרטי של העוררים.
בינואר 2021 החליטה הוועדה המחוזית מרכז להאריך את תקופת ההגבלות על מתן היתרי בניה בשטח של כ-70 דונם הידוע כ״מתחם השיכונים״ במזכרת בתיה. ההגבלות הראשונות הוטלו בהחלטת הוועדה המחוזית מדצמבר 2019 לנוכח הכנת תכנית פינוי בינוי כוללת במתחם. בהחלטה הראשונה הוחרגו שלושה מבנים שהיו בשלבי אישור מתקדמים לביצוע תמ״א 38 אך בהחלטה החדשה הוחלו ההגבלות גם על מבנים אלה.
בערר טענו נציגי שלוש החלקות כי הם מקדמים בקשות להיתר מכוח תמ״א 38 מאז 2015 בברכת ובתמיכת המועצה. לטענתם, השקיעו מיליוני שקלים בקידום בהקשת להיתר ומדובר בבניינים שנים ומוזנחים, ללא ממ״ד והדיירים ממתינים לשיפור איכות חייהם וביטחונם.
עוד צוין כי בין הדיירים לרוכשי הדירות החדשות שייבנו נחתמו הסכמים מחייבים. הרוכשים אינם צפויים לשתף פעולה עם תכנית פינוי הבינוי שבהכנה, ויתבעו את כספם בחזרה, וכי יהיו לכך השלכות משמעותיות.
העוררים טוענים כי לתחושתם, הוועדה המקומית והמועצה עושות שימוש בלתי הוגן בחוק על מנת לסכל את קבלת ההיתרים.
הוועדה המחוזית טענה בתגובה כי קידום ההתחדשות העירונית במתחם מחייב איחוד חלקות שיאפשר את פינוי המבנים הקיימים לטובת בנייה בצפיפות גבוהה, תוך הקצאת שטחים למסחר, לצורכי ציבור וליצירת קישוריות וצירים ירוקים. לדבריה, הבינוי המוצע על ידי העוררים, המחזק ומעבה בניינים מסוימים, במקום בו הם מצויים כיום, תוך העמסה נוספת על התשתיות הקיימות ובלא מתן מענה לצורכי התושבים הקיימים והעתידיים במקום, עומד בניגוד מוחלט לעקרונות התכנון המתגבש.
אינטרס ציבורי
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבניה, בראשות עו״ד שמרית גולן, דחתה את הערר.
בהחלטה נכתב בין היתר כי האינטרס הציבורי במקרה זה בא לידי ביטוי בתכנון ההתחדשות העירונית המתחמית, באופן שיאפשר הקמת מבנים חדשים עם חניה תת-קרקעית, תוספת שטח למבנה ציבור, תוספת של שטחים פתוחים בין המבנים, חזית מסחרית וחידוש תשתיות – יעדי תכנון אשר ייטיבו את מצבם של כל תושבי השכונה ויתרמו ליישוב כולו, ושלא ניתן יהיה להשיגם אם תינתן לעוררים האפשרות לקבל היתרי בנייה.
עוד כתבה הוועדה כי באיזון שבין אינטרס ציבורי זה לבין הפגיעה המסוימת, שתימשך תקופה קצובה וקצרה, באינטרס הפרטי של העוררים לקבל היתר בנייה שטרם בשלו התנאים להענקתו – גובר האינטרס הציבורי.
עם זאת הווועדה העירה כי היה מקום להקפיד על מתן זכות שימוע לעוררים טרם שינוי המדיניות בעניינם, אך הפגם הדיוני אינו משנה את התוצאה.
- ב״כ העוררים בערר 24/21: עו"ד מתן מוסרי ודובי שרצר
- ב״כ העוררים בערר 29/21: עו"ד לוי ליאור גרוסמן
- ב״כ הוועדה המחוזית: עו"ד ניצן בן ארויה וגב' אורית פיילר
- ב״כ המועצה: עו"ד אמיר בירנבוים ועפר שפיר
- ב״כ הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: עו"ד ד"ר איריס פרנקל-כהן ומר גורי נדלר - מנהל אגף תכנון ואח'
עו״ד משה ימין
עוסק/ת ב-
תמ"א 38
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.