נגד תושב ישראל הוגש כתב אישום מאחר שנהג אף שהרישיון הישראלי שלו פקע. הוא טען שהתקנות הרלוונטיות לא חלות עליו. הפרשנות היצירתית נדחתה והוא הורשע, אך עונשו הומתק בערעור
אדם שנהג במשך שנים ללא רישיון נהיגה ישראלי תקף הורשע בבית המשפט לתעבורה. טענותיו כי הוא רשאי לנהוג עם רישיון הנהיגה הבריטי שברשותו שכן תקנות התעבורה בנושא אינן תקפות נדחו, ובית המשפט גזר עליו בין היתר פסילת רישיון ל-6 חודשים. ערעור שהגיש נדחה, אך בית המשפט המחוזי ביטל את עונש הפסילה מאחר שכתב אישום דומה שהוגש נגדו בעבר בוטל.
הנהג, משפטן מנוסה ועורך דין בעברו, הורשע בבית המשפט לתעבורה פתח תקווה בעבירה של נהיגה ללא רישיון. על פי כתב האישום הוא נהג ברכב בפברואר 2018 בראשון לציון, ללא רישיון נהיגה תקף שכן הרישיון הישראלי שלו פקע ב-2007. בגזר הדין הוטלו עליו חודש מאסר על תנאי, 6 חודשי פסילת רישיון בפועל ו-6 חודשי פסילה מותנים. בנוסף הוטל עליו קנס של 1,800 שקל.
האיש ערער על ההרשעה. הוא לא חלק על כך שלא היה ברשותו רישיון נהיגה ישראלי בר תוקף, אך טען כי היה ברשותו רישיון נהיגה בריטי תקף. הוא אישר כי הוא תושב ישראלי ולא עזב את הארץ מזה שנים.
לטענתו, תקנות התעבורה בנושא אינן תקפות. הוא התייחס לתקנה שקובעת כי רק מי שמקום מגוריו הקבוע בחוץ לארץ יהיה פטור מחובת רישיון בארץ, ולתקנה נוספת המתירה לתושב ישראל שחזר משהות ממושכת בחו"ל להשתמש ברישיון הזר למשך שנה מיום כניסתו לארץ.
הנהג הסביר כי מדובר בתקנות שהותקנו באפריל 1961 מכוח פקודת התעבורה של 1929 שהוחלפה על ידי פקודת התעבורה מאוגוסט 1961, כלומר לאחר מועד התקנת התקנות. לכן לשיטתו, פקודת התעבורה אינה יכולה להיות המקור לתקנות.
לשיטתו, הגבלת אפשרות הנהיגה הייתה צריכה להיעשות בהוראה מפורשת בפקודת התעבורה, דבר שלא נעשה.
הוא הוסיף כי ב-2016 הוגש נגדו כתב אישום דומה שבוטל. הנהג ציין כי במסגרת זו נערכה לו פגישה מול ראש יחידת התביעות דאז והוא יצא בתחושה שהוא רשאי לנהוג עם הרישיון הזר.
המאשימה טענה מנגד כי מדובר בתקנות שהותקנו כדין מתוקף הוראות אמנת וינה וכי הנהג הודה ביסודות העבירה כך שאין להתערב בתוצאה.
לא הייתה עמדה רשמית
השופט יורם צלקובניק מבית המשפט המחוזי מרכז-לוד דחה את פרשנות המערער כי התקנות הותקנו ללא מקור סמכות. הוא הבהיר כי סעיפי פקודת התעבורה בנוסחה הישן או החדש, מסדירים היבטים שונים ונרחבים בתחומי התעבורה, וכי בהוראות שונות בפקודת התעבורה ניתנת הסמכה ישירה ורחבה לשר התחבורה (או הנציב העליון בשעתו) לקבוע תקנות בתחומים אלה.
הוא דחה גם את טענת הנהג כי המפגש עם ראש יחידת התביעות וביטול כתב האישום גרמו לו להאמין כי מותר לו להמשיך ולנהוג עם הרישיון הזר.
השופט ציין כי על פי עדות הנהג, לא ניתן היה להסיק כי העמדה שהוצגה לו על ידי ראש יחידת התביעות היא עמדה רשמית שהייתה לה השפעה ממשית על החלטתו להמשיך לנהוג ללא רישיון תקף.
עם זאת, השופט ציין שקיימת תחושה לא נוחה מכך שבהליך הקודם בעניינו של המערער הוחלט על ביטול כתב האישום, בעבירה שבוצעה בנסיבות זהות. לאור זאת הגיע השופט למסקנה שניתן להקל בעונשו של הנאשם, והורה על ביטול הפסילה בפועל. יתר העונשים נותרו ללא שינוי.
לא ניתן צו להוצאות.
- ב"כ המערער: בעצמו
- ב"כ המשיבה: עו"ד יאנה מנסור
עו"ד מטאלקה ג'מיל
עוסק/ת ב-
תעבורה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.