אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תחום >> ביקור בבית משפט בסין וסקירת שיטת המשפט הסינית

ביקור בבית משפט בסין וסקירת שיטת המשפט הסינית

מאת: השופט ד"ר מנחם (מריו) קליין | תאריך פרסום : 28/05/2017 16:00:00 | גרסת הדפסה

השופט ד"ר מנחם (מריו) קליין באולם המשפטים של השופט  WOUNG SEE

לפני כשנה וחצי, התלוויתי לאשתי לנסיעת עסקים בסין.

משועמם משהו מביקורים בתערוכות ובמפעלים קיבלתי יום אחד "פס" מאשתי ובאותו יום החלטתי באופן ספונטני לבקר בבית המשפט המרכזי של העיר גואנגזוהו בה שהינו.

בנו הצעיר של איש הקשר של אשתי הביא אותי לבית המשפט ולהפתעתי הרבה כניסתי נחסמה. לא עזרו כל ההסברים שאני מבקר מחו”ל. הצגת תעודת השופט רק החמירה את המצב, בניגוד מוחלט למה שקרה לי בארצות רבות מסביב לעולם. מסתבר שהסינים מאד רגישים לביקורת חיצונית וחוששים ששופט מחו”ל יטיל דופי בהליכים המשפטיים המתקיימים בסין. התשובה  הפורמאלית שקיבלתי היתה שכניסת אזרחים זרים למוסדות ציבור בסין מתאפשרת רק אחרי פנייה רשמית דרך שגרירות המדינה של אותו אזרח זר.  
שגרירות ישראל נמצאת בבייג’ין אך בעיר גואנגזו קיימת קונסוליה ישראלית מאוד פעילה. פניתי לקונסוליה, הסברתי את המצב והם היו מאוד אדיבים והעבירו את בקשתי מייד לגורמים הרלוונטיים וכעבור כמה שעות התקשרו אלי ומסרו לי  שהתשובה תתקבל בעוד 3 חודשים. כיוון שעמדתי לחזור ארצה כעבור כמה ימים זה כבר לא היה רלוונטי.

 הפעם, כשתכננה אשתי נסיעת עסקים נוספת בחודש מרץ האחרון,  כבר דאגתי להודיע לקונסוליה מראש בכדי שיטפלו בהשגת רישיון ביקור לאזרח זר בבית המשפט הכללי של העיר גואנגזו.

 

תכנון הביקור בבית המשפט

לאחר קבלת מלוא החומר הנדרש מזר המעוניין לבקר במוסד שיפוטי בסין (הכולל צילום דרכון , צילום וויזה בתוקף לסין, קורות חיים מפורטים והסברים למטרת הביקור) העבירה הקונסוליה הישראלית את הטיפול בעניין למשרד עורכי דין סיני המשמש כריטיינר לשגרירות -   .  Zhong Lun Law Firm 中伦律师事务所

שותף המשרד בשם Kent Woo 吴清发   הופקד על הטיפול בעניין. לאחר קבלת האישורים הוא התעניין איזה סוג תיקים ברצוני לשמוע. משעניתי שכעת שאני מטפל בישראל בין היתר בתיקי רשלנות רפואית וזה תחום שמאוד מעניין אותי תשובתו היתה שאין תביעות כאלו בסין.

מששאלתי האם רופאים סינים אינם טועים  ?נעניתי שאכן גם בסין רופאים טועים והרבה. מדוע אם כן לא ניתן לקבל פיצוי על כך? התשובה פשוטה: כל הרופאים עובדים דרך בתי חולים. בתי החולים בסין כולם ממשלתיים ומי יעז לתבוע את "ממשלת העם" על טיפול רשלני???  דבר זה נחשב בסין לכפיות טובה. וכפיות טובה היא תכונה מגונה ביותר בסין.

אם כך מה שנותר הוא שמיעת תיקים מסחריים רגילים (תיקים פליליים מתנהלים כולם בדלתיים סגורות וגם אזרחים סינים לא מורשים להיכנס לדיונים).

 

הביקור

עורך דין  Kent Woo הצמיד לי לביקור עורכת דין בשםSophie  שלמדה תואר ראשון במשפטים בסין ואת התואר השני עשתה בארצות הברית  כשבעלה עושה במקביל את הדוקטורט באותה אוניברסיטה. היא תרגמה לי את השלטים, את לוח המשפטים ואת הדיונים (את הדיונים נאלצה לתרגם לי בכתב כי שם בסין קיים שקט מוחלט באולם, רק הצדדים ועורכי דין יכולים לדבר וגם זאת רק לאחר קבלת אישור מהשופט. הקהל חייב לכבות טלפונים ולא לדבר מילה..).

אגב, איש אינו יכול להיכנס לאולם הדיונים לאחר שנכנס השופט כי בבואו ננעלות דלתות האולם ואף אחד גם לא יכול לצאת מהאולם לפני שיוצא השופט כי רק אז נפתחות שוב הדלתות (לכן, הסבירה לי המלווה, חשוב מאוד לסיים כל עיסוק לפני כניסה לאולם לדיונים).

בסיום הדיונים נפגשתי עם השופט מחוץ לאולם וביקשתי להודות לו. בנוסף הענקתי לו מזכרת מישראל מעשה ידיה של אשתי. הסתבר שאני הייתי הזר הראשון שביקר אי פעם בבית משפט זה. השופט היה מאוד אדיב אך חשש לקבל מתנה ושלח את העוזרת המשפטית שלו לשאול את מנהל בית המשפט (שבסין נקרא "קצין בית המשפט") האם מותר לו לקבל מתנה וכשקיבל אישור לכך שמח מאוד. ביקשתי להצטלם איתו ושוב הוא היה נבוך ולא ידע מה לעשות. שוב שלח את העוזרת המשפטית לשאול את קצין בית המשפט, ומשנענה בחיוב לא הפסיק להצטלם עימי בכל מקום בבית המשפט ומחוצה לו.

חלק מהתמונות מובאות במסגרת מאמר זה.

 

 

באולם המשפטים של השופט  WOUNG SEE  

 

מקבל הסברים מסופי על דיאגרמת דרך ההליך האזרחי בבית המשפט  

 

 

בכניסה למשרדו של עו’ד קנט וואו שאירח אותי

 

עם השופט וואנג בכניסה לבית המשפט ליד האריה המבריח מזל רע

 

שלבי ההליך האזרחי בסין

שיטת המשפט הסינית מאופיינת) כמו בכל תחום אחר במדינה קומוניסטית( בבירוקרטיה רבה. כך למשל נקבעים שלבי ההליך האזרחי בכללים מחייבים שאין כל שיקול דעת לחרוג מהם:

שלב א' – כל תביעה אזרחית מוגשת ראשית למחלקת סיווג ושיבוץ : לכל בית משפט בסין יש מחלקה המורכבת משופטים אשר אחראים לקבל תביעות ולהחליט האם יש לה סיכוי בכלל, כשבפניו מונחות העדויות והמסמכים עליהם התובע מסתמך בתביעתו. לשופט "המסווג" זכות מוחלטת לדחות תביעות אזרחיות (כולל מסיבת "אין עניין לציבור") או לתת החלטה מה יהיה המסלול של המקרה.

על אף שלא קיימים בתי משפט מקצועיים וכל העניינים מטופלים באותו בית המשפט, לרבות סכסוכים מסחריים, סכסוכי משפחה, סכסוכי עבודה וכו', כל סוג תיק מטופל במחלקה אחרת. בבתי המשפט בסין הרבה מחלקות, על פי עילת התביעה, סכומה, הצדדים להליך, לסעד המבוקש  וכו'. בית המשפט העליון של סין  הוציא  מדריך סווגי תיקים אשר מכיל יותר מ- 300 סווגים שונים של תיקים. להכרעה בשאלת הסיווג של התיק בשלב זה חשיבות רבה בעיני עורכי הדין בסין.

שלב ב'- שלב המצאת המסמכים: בסין מסירה של מסמכים משפטיים לרבות כתבי בית דין ,תלונות, זימונים וכו' נעשית ע"י בית המשפט עצמו ובאחריותו. דבר זה גורם לחוסר יעילות וקשיים רבים בקידום ההליך בבית משפט .

שלב ג'- הכנת המשפט וקדם משפט. העיסוק העיקרי של השופט בשלב זה הוא לדאוג שבעלי הדין יחליפו מסמכים וחומרי ראיות בכדי ששלב הדיון המשפטי לא יתקל בבעיות פרוצדוראליות.

שלב ד' -   הדיון המשפטי: הדיון מתחיל בהצהרת פתיחה ע"י התובע  ונענה בתשובה  ע"י הנתבע, ולאחר מכן הצגת ההוכחות, חקירות נגדיות (מי שחוקר הוא אב בית הדין) וסיכומים.

שלב ה' -  דיון והכרעה. בכל תיק יושבים שלושה שופטים, לאו -דווקא משפטנים.  הדיונים הפנימיים של המותבים נערכים בצורה מתודולוגית ולא ספונטנית. לאחר הדיון בין חברי המותב, פסק הדין (קצר ותמציתי) נמסר לצדדים.

שלב ו' -  אכיפת פסקי דין. בסין כל בית המשפט לוקח את האחריות על אכיפת פסקי הדין שנתן ובהתאם לכך - לכל בית משפט יש מחלקת אכיפה משלו.

 

לוח המשפטים האלקטרוני שמחוץ לבית המשפט

 

סטטיסטיקות מספריות בקשר להליכים משפטיים בסין

 

 

בהיותי בסין התקיימה הוועידה השנתית של המפלגה הקומוניסטית. זהו הפורום בו מגיש כל שר את הד"וח שלו בגין היחידות שתחת אחריותו.

שר המשפטים ויו"ר בית המשפט העממי העליון מסרו דיווחים בכל ימי הועידה ואלו התפרסמו בעיתונות הסינית ומשם נלקחו הנתונים שלהלן:

 

כלל ההליכים:

בשנת 2015 הוגשו 19.5 מיליון ונסגרו  16.7 מיליון תיקים

בשנת 2016 הוגשו 23 מיליון ונסגרו 19.8 תיקים.

 

 

 

אחוז ההרשעות בהליכים פליליים:

בשנת 2014 הורשעו 1.18 מיליון נאשמים ב 1.02 מיליון הליכים פליליים. רק 778 נאשמים זוכו בערכאה הראשונה ו 1,317 בהליך הערעור.

בשנת 2015 הורשעו 1.23 מיליון איש ב1.1  מיליון הליכים פליליים. רק 1,039 איש זוכו בערכאה ראשונה ו 1,357 בהליך הערעור.

בשנת2016   הורשעו 1.22 מיליון נאשמים ב1.12  מיליון הליכים פליליים.  רק 1,076 נאשמים זוכו בערכאה ראשונה ו 1,376 בערכאת הערעור.

כפי שניתן לראות בכתבה שלהלן, הסינים רואים בכך הישג של ממש:

 

 

הליכים אזרחיים

בשנת 2015 התנהלו 6.23 מיליון הליכים אזרחיים מתוכם 6,079 בהם מעורבים תושבים זרים ובשנת 2016 התנהלו 6.74 מיליון תיקים אזרחיים מתוכם 6,899 תיקים בהם מעורבים תושבים זרים.

 

   בקונסוליה הישראלית בגואנגזו עם לימור(מימין), נספחת התרבות שדאגה לביקור בבית המשפט

 

הערכאות הדיוניות והערעוריות בסין:

סין התקבלה לארגון הסחר העולמי (WTO) בסוף שנת 2001 תוך שהתחייבה לקיים את דרישות השקיפות והנגישות אל החוק, ניהול סביר של ההליך המשפטי וחיזוק הרשות השופטת ועצמאותה. מאז קיים ניסיון לשיפור מערכת המשפט, שהיתה בעבר חלק אורגני מהרשות המבצעת. עם זאת, מעמד השופטים נותר כשל עובדי מדינה מן השורה.

קיימת מערכת בתי משפט כללית הדנה בכל סוגיות המשפט הפרטי והציבורי ולצידה בתי משפט מיוחדים בתחומים ספציפיים: משפט צבאי, משפט תובלה ימית ויבשתית (רכבות), דיני ייעור, דיני עיבוד חקלאי ומשפט סביבתי. למעט בתי משפט הצבאיים, גם בימ"ש מיוחדים אלו כפופים למערכת המשפט הכללית, המורכבת מארבע דרגות:

בימ"ש העממי העליון: עוסק בערעורים על בימ"ש העממיים הגבוהים ובימ"ש המיוחדים ומהווה ערכאה דיונית במקרים בעלי השפעות משמעותיות על המדינה כולה. בנוסף לביהמ"ש העממי העליון מספר תפקידים נוספים: פרשנות משפטית של חוקים, בחינה מחודשת של עונש מוות שהוטל על ידי ערכאה אחרת, ניהול אדמיניסטרטיבי של הרשות השופטת, ונטילת חלק בחקיקה העוסקת ברשות השופטת.

בימ"ש עממיים גבוהים:  בתי משפט אלו נמצאים בכל מחוז ומשמשים כערכאת ערעור על הערכאות הראשונות וכן כערכאה דיונית במקרים בהם לפסק הדין השפעה רבה על תחומי השיפוט במחוז. ישנם  30 בתי משפט כאלו.

בימ"ש עממיים ביניים: הקיימים בערים הגדולות. לבתי משפט אלו סמכות שיפוט בתיקים פליליים שעונשם מאסר עולם או מוות, במקרים בהם זרים מואשמים בביצוע פשע, בתיקים אזרחיים גדולים בהם מעורבים זרים, ובמקרים שבהם לפסיקה השפעת רוחב בתחום שיפוטם. כמו כן משמשים בתי משפט אלו כערכאות ערעור על בתי המשפט הבסיסיים. הערעור בסין (בדומה להליך ה- DENOVO של המשפט הקונטיננטלי) כרוך בבדיקה מחודשת של הממצאים העובדתיים והעדויות. ישנם כ- 400 בתי משפט כאלה.

בימ"ש העממיים הבסיסיים: קיימים בכל הערים בסין, משמשים כבימ"ש לערכאה ראשונה במרבית התיקים הפליליים והאזרחיים. קיימים בסין כ- 3,000 בתי משפט כאלה.

ההתקדמות בהיררכיה הפנימית של ביהמ"ש מתבצעת על סמך הוותק והניסיון של השופטים. במקרה ששופט צעיר ועם פחות ותק מתמנה למשרה שהתפנתה לפני שופט ותיק יותר, קיימת חובה לנמק בפני השופט הוותיק מאיזה טעם לא הוא זה שקודם.

השופטים בסין נדרשים, לפי החוק, להפעיל שק"ד עצמאי. בפועל, הם חשופים להשפעות ממגוון מקורות, כולל גורמים מהממשל המקומי והתקשורת. הדיונים מתקיימים בפני מותב המורכב משופטים ואזרחים (זה לא "מעין חבר מושבעים" אלא יותר דומה למושג "נציגי ציבור" שקיים אצלנו בבתי דין לעבודה).

מאמצים משמעותיים נעשים כדי להפוך את הרשות השופטת ליותר מקצועית ועצמאית, אך עדיין השופטים נתונים להשפעה חיצונית פוליטית רבה.

 

מעניין לציין שקיימת בכל בית משפט "ועדת השופטים המקומית", שהיא גוף המורכב מהשופטים הוותיקים, אשר סוקרת מדגמית תיקים שכבר הסתיימו ע"י שופטים אחרים בביהמ"ש בכדי לבדוק האם התיק טופל באופן ראוי ונכון ולעיתים מעירים לשופט שלא נהג כשורה לדעתם.

כמו כן ראוי לציין שבבתי המשפט בסין תפיסה שונה מאוד למושג הגישור בתיקים אזרחיים. הגישור מבוצע על ידי השופט ששומע את המקרה, ויש לו סמכות גם להחליט על פתרון שלא מקובל ע"י הצדדים.  

ביהמ"ש הסיני אחראי אף לאכיפת פסקי הדין. כתוצאה מכך, ישנם קשיים משמעותיים באכיפה וזאת בשל המעמד הנמוך של בהמ"ש בהיררכיה הפוליטית. ההערכה היא שכ- 50% מפסקי הדין האזרחיים למעשה לא נאכפים.

מאמצים משמעותיים נעשים כדי להפוך את הרשות השופטת ליותר מקצועית ועצמאית, אך עדיין השופטים נתונים להשפעה חיצונית פוליטית רבה.

סדרי הדין בסין:

בשנת 1991, נחקק בסין "חוק סדר הדין האזרחי".  ההליך האזרחי מתחיל בהגשת בקשה להכיר בתובענה לביהמ"ש. בית המשפט בוחן האם התובע הצליח להוכיח לכאורה שיש לו זכות שבדין שמאפשר לו לתבוע. היה ובית המשפט מחליט לדון בתובענה, לנתבע אפשרות להגיש כתב הגנה. לפני תחילת המשפט, חובתו של ביהמ"ש לבחון המקרה תוך ביצוע חקירה בכדי לגבות את הראיות הנדרשות לקביעה בתיק. בשלב זה מוצע גישור לצדדים. במידה והגישור לא הביא לפתרון הסכסוך, יש למסור לצדדים הודעה על כך שהמקרה עומד לעלות למשפט. קיימים שלושה שלבים של המשפט בשלב זה: השלב הראשון הוא חקירה, שם נחקרים הצדדים והעדים על ידי בית המשפט, ומוגשות ראיות חומריות ותיעודיות. בשלב השני הצדדים ופרקליטיהם מציגים את טיעוניהם. השלב השלישי מתרכז בניסיון גישורי נוסף או מתן פסק הדין של המקרה, בהנחה שהגישור שוב נכשל. גם בערכאת הערעור יכול שיתקיים הליך גישורי. החלטת הערכאה השנייה היא סופית, לא ניתן להגיש פעמיים ערעור בגין אותו מקרה.

הבדלים מעניינים בענייני פרוצדורה בין סין לארץ:

  1. בישראל, תקסד"א מאפשרות לעיתים בחירת הליך דיוני ע"י התובע תוך שהוא מודע להשלכות ולמגבלות. בסין אין בחירה. הקביעה לאיזה מסלול התיק יידון אינו עניין של הצדדים.
  2. ביהמ"ש פועל בצורה המזכירה יותר את שיטת משפט האינקוויזיטורית.
  3. בדיקת התיק לפני אישור ניהול ההליך, דומה במקצת לבדיקה טרם אישור תובענה ייצוגית בישראל.
  4. אין מגבלת סכום או פרוצדורות מיוחדת לפי סכום.

 

ההליך הפלילי בסין:

הפרקליטות הפלילית קרויה בסין "הנציבות" ולה מעמד מקביל לבתי המשפט.

מטרתה העיקרית של הנציבות היא "הגנה על החברה מפני פגיעה, וחזרתו של המורשע למוטב". ארגון הביטחון הציבורי, המקביל למשטרה מוניציפלית באירופה, מעבירה לנציב המקומי תיק חקירה שהסתיימה להגשת כתב אישום. הנציב יכול לפעול לפי אחת מארבע דרכים אפשריות:

1) לשלוח את התיק בחזרה אל ארגון הביטחון הציבורי לצורך המשך החקירה;

2) ליזום תביעה ציבורית על ידי הגשת כתב אישום;

3) להחליט שאין מקום לפתוח בהליכים בהעדר עילה חוקית;

4) להחליט לפטור את החשוד מהעמדה לדין על אף שקיימת עילה לכך.

במקרה שבו הוחלט ליזום תביעה, כתב האישום מוגש לבימ"ש בערכאה הראשונה, בהתאם לאופי העבירה, בדרך כלל בית המשפט העממי הבסיסי.

בית המשפט יושב במותב של שלושה. בהליך הפלילי ישנם מספר שלבים:

  1. הקראת כתב האישום ע"י הנציב.
  2. השופטים חוקרים את הנאשם ומחליטים האם לתת לגורמים אחרים בהליך (הנציב, פרקליט ההגנה וקורבן העבירה) לחקור את הנאשם.
  3. חקירת עדים נוספים על ידי השופטים והנציב, ואם ניתנה להם רשות, גם הנאשם וב"כ יחקרו את העדים.
  4. שלב הטיעונים בע"פ, שבו רשאים הנציב, הקורבן, הנאשם וב"כ לשאת נאומים התומכים בגרסתם.
  5. אב בית הדין מודיע כי הדיון בבית המשפט הסתיים וניתנת לנאשם הזכות לתת הצהרה סופית.
  6. מתנהל דיון בין חברי המותב ופסק הדין יוכרז באולם המשפטים.

לאחר שביהמ"ש בערכאה הראשונה נתן את פסק הדין אם הנאשם אינו מרוצה מהתוצאה הוא יכול לערער פעם אחת בפני ערכאה גבוהה יותר. הנציב מצדו רשאי להגיש "מחאה" על פסק הדין אם ​​אינו מרוצה מההליך השיפוטי הראשוני. ההחלטה של ערכאת הערעור היא סופית.

למערכת הנציבות הסמכות הבלעדית לחקור ולהעמיד לדין בעבירות מסוימות, כגון עבירות מעילה ושוחד והגנה על הסביבה. כמו כן היא אחראית על הפיקוח על פעילות של בתי הכלא.

 

אסיים באנקדוטה מעניינת: הסינים אינם מתלהבים במיוחד מתרבויות המערב ומהמדינות המייצגות תרבות זו, לעומת זאת להפתעתי הרבה, אינם רואים את ישראל  והיהודים כחלק מהעולם המערבי, אלא כתרבות מזרח עתיקה. הם סבורים שהיהודים הם העם החכם בעולם ואף התפעלו מכל סיפור שסיפרתי על המורשת היהודית ועל מה שקורה בישראל כיום.

 

* הכותב, השופט ד"ר מנחם (מריו) קליין מכהן כשופט בכיר בבית משפט השלום בתל-אביב

** התמונות באדיבות השופט ד"ר קליין

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בהכנת הכתבה לקחו חלק צוות העורכים של אתר פסקדין

 

שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
1

כל הכבוד

יפה ומעניין. יישר כוח לשופט קליין על המידע והתמונות. מושקע במיוחד
1
שירותים משפטיים





חיפוש עורך דין לפי עיר :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ