על פי ההלכה היהודית, אישה שמודה שהייתה עם גבר אחר הופכת אסורה לבעלה. אך מה אם היא טוענת ששיקרה בזמנו על מנת לקדם את הגט – האם מותר לה לחזור לחיות עם הגרוש?
בית הדין הרבני האזורי באשדוד התיר לבני זוג שהתגרשו לפני מספר שנים להתחתן שוב כדת משה וישראל, על אף שבעבר – בזמן הליכי הגירושין של השניים – האישה טענה כי הייתה עם גבר אחר, דבר שהופך אותה אסורה לבעלה לשעבר.
השניים התגרשו ב-2011. באותה עת האישה טענה כי לאחר 4 שנות נישואין עם השפלות וריבים בלתי פוסקים – ומגורים בנפרד במשך שנה – ברצונה להתגרש. מנגד, הבעל סירב להתגרש.
במהלך אחד הדיונים האישה הודתה שיש לה קשר עם מישהו אחר. בעקבות המלצת בית הדין הרבני, השניים הגיעו להסכם גירושין ולאחר מכן התגרשו כאמור, לא לפני שהדיינים אולצו לזמן את הבעל באמצעות המשטרה.
למרבה ההפתעה, כעבור זמן מה השניים חזרו לחיות ביחד. נולדה להם בת משותפת, וכעת האישה בהריון נוסף. לפני כשנה וחצי, האישה הגישה לבית הדין בקשה להתיר לה להינשא לגרוש שלה בשנית.
אל הדיון התייצבו שניהם יחד. האישה טענה כי הדברים שאמרה לפני הגירושין על קשר עם גבר זר, נאמרו בעצת עורכת דינה, ואך ורק בשביל שבעלה יגרש אותה.
היא התנצלה על השקר, ואמרה לדיינים כי "רציתי גירושין, כל התהליך נמשך שנה וחצי, זה היה מאוד מייגע, ורציתי לסיים עם זה, פחדתי להישאר מסורבת גט... מרוב שכל כך רציתי את זה, ורציתי את החופש שלי הייתי מוכנה להגיד את הכל רק כדי לא להיות מסורבת גט, האמת שבזמנו שטענתי לא חשבתי בחיים שאנחנו נחזור, זה גם לא היה באופציה מבחינתי. אז לא היה אכפת לי להגיד כל דבר, כי ידעתי שאני לא יחזור אליו".
הדיינים חקרו את הצדדים על הפרטים. הבעל השיב בין השאר כי "בתחילה זה היה נראה לי מוזר, אחר כך האמנתי, אחרי זה הבנתי שזה תרגיל".
ענתה תשובות מספקות
הרכב הדיינים כלל את אב"ד הרב משה אמסלם, הרב יצחק רבינוביץ והרב שמואל פריד. השלושה כתבו פסק דין ארוך שרובו ככולו העמיק והפך בסוגיה שנקראת בעגה ההלכתית "אמרה טמאה אני לך וטוענת אמתלא שאמרה כן כדי שיגרשה", או במילים אחרות – אישה שאמרה שהייתה עם גבר ולכן טמאה, ולאחר מכן טוענת ששיקרה ואמרה זאת רק כתירוץ כדי שיסכים להתגרש.
הדיינים הציגו דעות שונות ומקורות רבים שעסקו בנושא. בין היתר, הדיינים הסבירו כי לשיטת הרמב"ם נראה שקשה להאמין לאישה שאמרה "נטמאתי" רק כדי לקדם את הגט. לעומת זאת, אחרים סברו שיש להאמין לאישה שפעלה על מנת לזרז את הגט, ולהתיר לה להינשא לגרוש שלה בשנית.
הדיינים אף העירו שלפי דעות מסוימות, יש מקום להתיר לבני זוג לחזור להינשא בפרט כאשר נולדו להם ילדים אחרי החזרה, וזאת כדי שלא "להוציא לעז על בניה".
בסיכומו של דבר, הדיינים ציינו כי "לאור האמור נראה, כי היות שכפי הנראה לבית הדין האשה ענתה תשובות מספקות על התנהגותה במשך כל התקופה עד בואה לבית הדין, יש להאמינה על האמתלא, ובפרט שהיא חזרה לגור עם המבקש כמה חודשים לאחר הגירושין, שזה עצמו נחשב כאמירת אמתלא".
לפיכך, הדיינים פסקו שיש להתיר למבקשים להתחתן שוב.
- שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין
עו"ד גיא דנה
עוסק/ת ב-
דיני משפחה
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.