האגודה השיתופית של היישוב הדתי אלעזר שבגוש עציון ביקשה לקבל את הפטור על בסיס סעיף בחוק המעניק פטור ממס שבח לרשויות מקומיות שמוכרות קרקעות. עמדתה נדחתה בוועדת ערר
ועדת ערר לפי חוק מיסוי מקרקעין שבבית המשפט המחוזי בירושלים דחתה לאחרונה ערר שהגישה האגודה השיתופית של היישוב אלעזר. האגודה מכרה מגרש שקיבלה מההסתדרות הציונית תמורת כ-1.3 מיליון שקל. היא טענה שיש להחיל עליה סעיף בחוק מיסוי מקרקעין המעניק פטור ממס שבח לרשויות מקומיות על מכירת זכויות בנדל״ן. הוועדה קבעה כי גופים שיש בהם סממנים פרטיים, כגון אגודות שיתופיות, אינם בבחינת "רשות מקומית" לצורך הפטור.
ב-2014 קיבלה האגודה ללא תמורה מההסתדרות הציונית העולמית מגרש ששטחו 520 מ״ר ביישוב. בשנה שלאחר מכן היא מכרה את הזכויות בקרקע תמורת 1,350,101 שקל.
האגודה ביקשה ממנהל מיסוי מקרקעין ירושלים פטור ממס שבח לפי סעיף 72 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) הקובע פטור ממס שבח במקרה של מכירת זכות במקרקעין על ידי רשות מקומית. בקשת האגודה נדחתה לאחר שמנהל המיסוי קבע שלא מדובר במכירת זכות במקרקעין על ידי רשות מקומית. האגודה הגישה השגה על ההחלטה, שנדחתה, ובנסיבות אלה הוגש הערר.
האגודה טענה שאגודה שיתופית היא "רשות מקומית" לעניין סעיף 72 לחוק מיסוי מקרקעין. לדבריה, תכלית הפטור ממס שבח לרשויות מקומיות על פי הפסיקה היא קידום מטרות ציבוריות העומדות ביסוד פעילותם של גופים הפועלים לטובת הציבור והקלה על עסקאות מכר הנעשות על ידם. האגודה הוסיפה שמפסקי הדין בערכאות השונות ניתן ללמוד כי המבחן לפיו יינתן הפטור לפי סעיף 72 הוא מבחן תפקודי ולא פורמאלי. לשיטתה, ככל שהאגודה פועלת כרשות מקומית ולא כגוף עסקי, יש להחיל את הפטור על העסקה.
האגודה הוסיפה שמטרותיה וסמכויותיה על פי התקנון כוללות מאז הקמתה את ניהול הפעילויות המוניציפאליות-קהילתיות של הישוב.
מנהל המיסוי טען מנגד כי אגודה שיתופית אינה מוגדרת כרשות מקומית בשום מקום ואין דרישה ממשלתית רגולטורית להקמתה.
לטענתו, הרשות המקומית באלעזר היא המועצה האזורית גוש עציון וזו האצילה חלק מסמכויותיה לוועד המקומי ביישוב אלעזר ולא לאגודה השיתופית.
רק הגרעין הקשה
יו״ר ועדת הערר, השופט אביגדור דורות, דחה את הערעור. הוא ציין שבפסיקה נקבע שהרציונל העומד ביסוד הוראת סעיף 72 לחוק הוא עידוד תרומות ומתנות לגופים הפועלים לטובת הציבור כנאמניו ומניעת יצירת מעגל שוטה של העברת כספי ציבור מגוף לגוף ללא יצירת כל רווח.
השופט הוסיף כי תכלית נוספת העומדת בבסיס הסעיף היא עידוד הגופים הציבוריים המחזיקים בקרקעות המדינה, למכור אותם לגופים אחרים, בין אם ציבוריים ובין אם פרטיים, היכולים לפתח את הקרקעות באופן המביא תועלות כלכליות וחברתיות למדינה.
לקביעתו, רק גופים הנופלים לתוך הגרעין הקשה של הגדרת "רשות מקומית", כגון עירייה, מועצה מקומית ומועצה אזורית, הם גופים שיכולים ליהנות מהפטור. גופים אחרים, שיש בהם סממנים פרטיים, כגון אגודות שיתופיות, אינם בבחינת "רשות מקומית" לצורך הסעיף.
השופט הסביר, בין היתר, שהקביעה לפיה מכירת נדל״ן על ידי אגודה שיתופית תהא פטורה ממס אם האגודה תקיים פעילות מוניציפאלית בתוך היישוב עלולה ליצור העדפה להעברת מקרקעין לאגודות השיתופיות ולא לרשויות מקומיות, והעדפה זו יש למנוע. זאת, מאחר שהרשויות המקומיות, הם גופים ציבוריים, לעומת האגודות השיתופיות שהם גופים פרטיים שפועלים לטובת החברים בהם.
האגודה השיתופית חויבה בהוצאות ושכ״ט עו״ד בסך 20,000 שקל.
- ב״כ האגודה השיתופית: עו"ד ארז אוחיון
- ב״כ מנהל המיסוי: עו"ד בינה צמח מאונר מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי)
עו״ד אלון סמואל
עוסק/ת ב-
מיסים
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.