אינדקס עורכי דין | פסיקה | המגזין | טפסים | פסקדין Live | משאלים | שירותים משפטיים | פורום עורכי דין נגישות
חיפוש עורכי דין
מיקומך באתר: עמוד ראשי >> מגזין >> תמ"א 38 >> מחדל הממ"דים: איך קרה שלמיליוני אזרחים עדיין אין הגנה מטילים?

מחדל הממ"דים: איך קרה שלמיליוני אזרחים עדיין אין הגנה מטילים?

מאת: עו"ד גיא פרבמן | תאריך פרסום : 26/10/2023 11:46:00 | גרסת הדפסה

עו"ד גיא פרבמן | צילום: שמרית מאור, אילוסטרציה: Maciej Ruminkiewicz on Unsplash

לצד הכישלון המודיעיני, הצבאי והמדיני מרחף מחדל חמור לא פחות: חוסר המיגון של העורף. כך נגיע מוכנים למלחמה הבאה

השמיים נפלו עלינו ב-07/10/23 עם אירוע הטרור הקשה ביותר שחוותה מדינת ישראל מאז יום הקמתה. במקביל להתקפה הברברית שזרעה הרס רב, כמות נרצחים בלתי נתפסת ומאות חטופים, תושבי ישראל חווים מאז פרוץ המלחמה ירי מסיבי של טילים שנורים לכיוון מרכזי אוכלוסייה. למרות כיפת ברזל, בהישמע קול האזעקה תושבי ישראל נדרשים לרוץ למרחב מוגן.

החל משנת 1992, החוק ותקנות פיקוד העורף מחייבים כי כל בניה חדשה תכלול ממ"ד (מרחב מוגן דירתי) או ממ"ק (מרחב מוגן קומתי) כחלק אינטגרלי מהבניה. הבעיה היא שיש בישראל בניינים רבים שנבנו לפני 1992, ומיליוני אזרחים שאין להם שום אמצעי הגנה מפני טילים נאלצים לתור אחר מקלט לצורך התגוננות.

רק על מנת לסבר את האוזן, באזורים בהם יש להיכנס הינה תוך 40 שניות למרחב מוגן בהתאם להנחיות פיקוד העורף, קשיש מעל גיל 70 צריך לרדת 3 או 4 קומות ברגל (שכן חל איסור על שימוש במעלית בשעת חירום) על מנת להגיע למקלט שבמקרה הטוב נמצא בתוך הבניין ובמקרה הרע נמצא בבניין סמוך. המשמעות היא שרבים מהתושבים מעדיפים להיוותר בחדר המדרגות ולהתפלל שכיפת ברזל תיירט את הטיל.

בשנת 2005 הגתה מדינת ישראל תוכנית מתאר ארצית הידועה בשמה תמ"א 38, אך לצערנו חלפו כ-20 שנים מאז ובפועל התוכנית שהייתה אמורה לתת מענה לכלל הבניינים שאינם עומדים בתקנים להגנה מפני רעידות אדמה וטילים, בוצעה בעצלתיים.

נזכיר כי אחרי מבצע "שומר חומות" עלו הצעות לקצר תהליכים לקידום תוכניות, חוק ההסדרים פישט את הליכי הבירוקרטיה וקיצר לוחות זמנים, אך עדיין הבשורה הטובה לה חיכינו טרם נתנה אותותיה.

תקציבים שאינם מספיקים לערי הפריפריה, כוח אדם מצומצם ברשויות, חילופי שלטון ושיקולים זרים שאינם מקצועיים בחלק מן הרשויות המקומיות, המאבק הקיים בין השלטון מקומי לשלטון המרכזי – אלו רק חלק מהסיבות שבעטיין הבשורה עדיין לא הגיעה וקצב חיזוק המבנים אינו נותן את הפתרון הנדרש במדינתנו.

כמו כן, מרבית הרשויות בחרו לעכב או למנוע את קידום הפרויקטים באמתלות שונות שהתוכנית הינה פרטנית ולא נותנת מענה לעיר. זו טענה יפה, אך מה מנע מאותן רשויות לקדם הליכי תכנון מזורזים עם יעדים ברורים לתכנון עירוני? איפה היו ראשי הערים שהפקירו את תושבי ישראל ולא אפשרו להם למגן את הבניין שלהם?

והנה, פעם נוספת מאז חקיקתה של תוכנית ארצית לחיזוק מבנים מדינת ישראל נתפסה לא מוכנה גם בזירה זו. מעבר לשאלות מורכבות וקשות של מערך המודיעין, הצבא והממשלה בקשר עם ההפתעה ההרסנית שחוו אזרחי המדינה, עולה שוב גם התהייה כיצד במדינה מוקפת אויבים וארגוני טרור, שסובלת לעיתים תכופות מאיומי הטילים, הבירוקרטיה הישראלית שוב מעכבת את הפתרון.

תוכנית עירונית (תב"ע) היא הליך שלוקח כ-5 שנים להוציא אל הפועל. בהתחשב בכך שבחירות לרשות המקומית מתקיימות כל 5 שנים, הרי שתוכנית שקידומה החל בקדנציה של ראש עיר אחד עשויה להשתנות על-ידי ראש העיר החדש שייבחר. כך נראית גרירת רגליים ואי הבנת המצב הביטחוני והסכנה הקיומית שלנו כאזרחים שאין ברשותם חדרים מוגנים. לכך תוסיפו את העובדה שראשי ערים רבים נמנעים מקידום כל תוכנית מתוך שיקולים פוליטיים או אחרים, והנה לכם מצב שאינו מתקבל על הדעת שבו לאזרחים במצב מלחמה אין מרחבים מוגנים.

לצערנו הרב גרירת הרגליים לא הייתה רק בבנייני מגורים. המחדל הגדול הינו במוסדות החינוך, שמרביתם לא מוגנו בכלל. והינה לפניכם האבסורד בהתגלמותו: הילדים שלנו שנמצאים במצוקה לא פשוטה במשך תקופה של למעלה מ-3 שנים שהחלה בקורונה ונמשכת היום, לא יכולים לחזור לשגרה מלאה שהם כל כך זקוקים לה כדי ליצור שפיות בעולם הלא שפוי שלנו. אפילו מוסדות לימוד חדשים שנבנו בשנים האחרונות אינם כוללים מענה מספק לכלל התלמידים.

ברור לכולם שהיום שאחרי 07/10/23 הולך להיות אחר מבחינת מדינת ישראל בכלל. לעניות דעתי, אחד הדברים שחייבים לעשות הוא להעביר תוכנית המיגון לוועדות מקצועיות שיהיו חפות משיקולים פולטיים, תוך הקמת ועדות תכנון אזוריות ומקצועיות עבור תוכניות רחבות היקף.

הוועדות המקצועיות יקבעו יעדים לקידום התחדשות עירונית, הן במתווה של תמ"א 38 והן במתווה של פינוי בינוי, תוך הנפקת היתרי בנייה מזורזים והכל על מנת שלמלחמה הבאה נגיע מוכנים.

* עו"ד גיא פרבמן ממשרד פרבמן-רשף עוסק בהתחדשות עירונית, תמ"א 38 ופינוי בינוי

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.

קטגוריות


שאל את המשפטן
יעוץ אישי שלח את שאלתך ועורך דין יחזור אליך
* *   
   *
 


תגובות

הוסף תגובה
2

אין רציונל ולא היה -אין קשר לשלטון . העלות מאד גבוהה וזה תפוח אדמה לוהט

אף ממשל לא דאג למיגון הולם. בגדול, קשה עד בלתי אפשרי לדאוג לממ"ד לכל בנין בן 60 שנה . וכן לא ניתן להרוס את הכל ולבנות מחדש. זו בעיה שאני לא בטוחה שיש לה פתרון מידי. כמו כן מכיוון שעכשיו שיש טילים גם על ראשל"צ ואיזורים אחרים הרי שהבעיה מתרחבת ותתרחב לכל הארץ. האם למשהו יש לכך פתרון . לא נראה לי ולכן התגובה ב-1 מעבר להיותה פוליטית לא באמת מתכוונת לתת מענה ....
1

קיים רציונל באי דאגה למיגון הולם בעיקר בישובי הדרום והגליל

הזנחת המיגון בערים אשקלון, אשדוד ונתיבות, ומולן בית שמש וקרית שמונה הינה מחדל יזום שנבע מכך שפוליטית התושבים בהן היו תומכים שפוטים של ממשלת הליכוד ולא איימו אף פעם בהפסקת ההצבעה עבור המפלגה שבגדה בהם. העדר יוזמת מחאה מצידם קשור בתרבות של הערצה והתבטלות מול השלטון שחייך אליהם באהבה מזויפת. הדמוקרטיה שנוסדה ביוון נועדה להחליף שליט שאינו מקיים הבטחות בין היתר ולא כדי לשמר אותו שוב ושוב. כל זה היה ידוע למנהיג המדינה מסקרים שערך שוב ושוב. הימנעות כאמור ממחאה אפקטיבי אפשרה לממשלה להפנות משאבים לטיפוח החרדים ומתיישבים בשטחים שלא היו מצביעים אוטומטיים אלא רק תמורת עמדות תקציבים ותמיכה בעמדותיהם. כך השילטון מכר את הבטחון של ערי הדרום והגליל בסיועם הפסיבי של התושבים לטובת אינטרסים של שליטה. למנהיגם היתה מזמן דעה לא מחמיאה על חברי הליכוד אותה ביטא במספר פורומיים ללא חשש בחזקת "יוצא רשע נפש בהמתו"
1
שירותים משפטיים





עורכי דין בתחום תמ"א 38 באזור :
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות
ערים נוספות











כתבות נוספות בתחום תמ"א 38

כל הזכויות שמורות לפסקדין - אתר המשפט הישראלי
הוקם ע"י מערכות מודרניות בע"מ